Test1.doc

(177 KB) Pobierz
T E S T

T                      E                          S                      T

 

 

 

1.Godzenie się na przejściowe realizowanie ujemnej marży zysku jest charakterystyczne dla strategii:

a)dumpingu

b)porzucenia

c)parasola

d)przechwycenia

e) a i d

f) c i d

 

2.Zgodnie z koncepcja cyklu życia sektora, w każdej z jego faz są inne kluczowe czynniki sukcesu oraz inne wskazówki dotyczące ogólnej strategii:

a)prawda

b)fałsz

 

3.Teoria efektu doświadczenia głosi ,że wraz z podwojeniem się skumulowane wartości produkcji, spadają o stały procent:

a)jednostkowe koszty całkowite

b)jednostkowe koszty zmienne

c)jednostkowe koszty stałe

d)całkowite koszty stałe

 

4.W porównaniu do decyzji strategicznych, decyzje taktyczne:

a)mają opóźniony efekt działania                                                                                          b)mają mniejszy zakres oddziaływania                                                                                      c)mają bardziej natychmiastowy efekt

d) odpowiedzi b i c

e) odpowiedzi a i b

 

5.Strategia korporacji dotyczy:

a) tego w jakich biznesach firma powinna działać i alokować pomiędzy nim i zasoby

b) jest to inna nazwa strategii dywersyfikacji

c)sposobów finansowania działalności firmy

d) jest to strategia realizowania przez korporacje globalne

e)wszystkie powyższe oprócz odpowiedzi d

 

6.Jeżeli przy punktowej ocenie atrakcyjności sektora suma wag wynosi 1.2 (  120% ) to oznacza to, że:

a) źle przypisaliśmy ważność poszczególnych kryteriów

b) przeszacowaliśmy atrakcyjność danego sektora

c) powinniśmy zredukować liczbę wziętych pod uwagę kryteriów

d) powinniśmy zaniżyć skalą stosowanych ocen

e) b i c

 

7.Według badań Alfreda Chandlera nad strategią i strukturą:                                                                                   

a)strategia jest formułowana przez naczelną dyrekcję firmy a struktura przez technokratów

b)General Motors (GM) był firma scentralizowaną

c)  GM mial dobrą strukturę dywizji

d) struktura jest pochodną strategii

e) żadne z powyższych nie zostało sformułowane przez Alfreda Chandlera

 

8. Honda według japońskich menadżerów, osiągnęła sukces dzięki dobrze zaplanowanej i wprowadzonej kampanii reklamowej pod hasłem „You Meet The Nicest People on Honda”:

a)  prawda

b) fałsz

 

9.Technologizacja konstrukcji wyrobów, ścisła kontrola kosztów, duże umiejętności marketingowe, ścisła koordynacja funkcji R&D ( gadania i rozwoju) i opracowania wyrobów są charakterystyczne dla organizacji realizujących strategię:

a) konsolidacji

b) konsolidacji

c) lidera kosztowego

d) a i c

e) żadne z powyższych

 

10.Ugrzężnięcie („ stuck in the middle”) jest to

a) strategia charakterystyczna dla fazy schyłkowej sektora

b) faza przejściowa między strategią  dyferencjacji  a strategią koncentracji

c) strategią będącą pochodną strategii dywersyfikacji

d) sytuacja charakterystyczna dla organizacji działających w różnych  sektorach

e) żadna z powyższych

 

11.Decyzje w modelu strategii-wzorca podejmowane są :

a)  przez menadżerów – planistów, posiadających wiedze na temat obecnej sytuacji firmy

b)  na podstawie formalnego modelu decyzyjnego

c) małymi etapami, na początku formułowane są szerokie cele, a podjęcie końcowej decyzji jest odwlekane w czasie

d) w oparciu o wzorzec decyzyjny opisany w dokumentach statutowych firmy

 

12.Czy planowana przez firmę ERA GSM  kampania reklamowa wprowadzanego na rynek nowego modelu telefonu jest z punktu widzenia analizy SWOT przeprowadzanej dla tej firmy:

a) silną stroną

b) szansą

c) przewagą konkurencyjną

d) kluczową kompetencją w branży

e) żadne z powyższych

 

13. Istota ery produkcji  ( na świecie lata  30-te{chyba}, w Polsce do roku  1989) zawiera się w sformułowaniu:

a)       sprzedawaj to co jesteś w stanie wyprodukować

b)       produkuj to co spełnia oczekiwania i potrzeby klientów

c)       produkuj to co jesteś w stanie sprzedać

d)       produkuj to co jesteś w stanie wyprodukować

 

14.Strategiczna jednostka sukcesu (SBU) wyodrębniona w GE charakteryzuje się tym, że:

a)       konkuruje na własnym rynku  i konkuruje na rynkach wewnętrznych

b)       planuje działalność strategiczną całej firmy

c)       posiada zdolność planowania oraz wpływu na kluczowe zmienne istotne dla sukcesu na danym rynku

d)       jest jednostką ściśle uzależnioną  od decyzji CEO( Chief Executive Officer )

e)       odpowiedzi a i c

f)        odpowiedzi b, c i d

 

15.Synergia jest definiowana jako:

a)       2¸2=5

b)       efekt połączonego działania jest większy  niż w przypadku działania niezależnego

c)       miara efektywności strategii planistycznej

d)       wszystkie powyższe

e)       odpowiedzi a i c

f)        odpowiedzi a i b

 

16.Na typologię 5 P strategii Henry’ego  Mintzberga składają się  :

a)       wzorzec, pozycja, intryga, perspektywa, plan

b)       wzorzec, plan, pozycja, procedura oraz intryga

c)       plan, pozycja, perspektywa, procedura oraz „podpucha”

d)       plan, pozycja, wzorzec, perspektywa i zasób

e)       żadne z powyższych nie zawiera pełnej listy

 

17.Kluczowa, wyróżniająca kompetencja:

a) można inaczej nazwać umiejętnością fachową i kompetencją zawodową personelu firmy

b) jest formułowana w oparciu o analizę silnych i słabych stron organizacji

c) jest formułowana w oparciu o analizę szans i zagrożeń

d) jest taka sama dla wszystkich firm w branży, np. lokalizacja

f) odpowiedzi a i d

 

18.W przypadku zdywersyfikowanej firmy posiadającej kilka produktów, takiej jak np. Elektrim ( urządzenia elektryczne, obiekty pod klucz, jogurty, działalność handlowa w różnych branżach ) należy przeprowadzić analizę 5 sił konkurencji partnera:

a)       dla całej firmy

b)       łącznie rozpatrując zagrożenie ze strony nowych wejść i substytutów, a pozostałe siły oddzielnie dla każdego sektora

c)       analizując oddzielnie każdą branżę

d)       w ogóle nie przeprowadzać analizy, gdyż model 5 sil  nie ma zastosowania dla firm zdywersyfikowanych

 

19.W pewnej branży występuje wysoki koszt zmiany ( zwany również kosztem przestawienia), charakteryzujący relacje pomiędzy dostawcą  a  firmą branży. Rozpatrując ten czynnik niezależnie oznacza to, że:

a)         w przypadku zmiany dostawcy, firma z branży poniesie wysokie koszty

b)         potencjalni wchodzący  do branży powinni liczyć się z wysoką barierą wejścia

c)         prawdopodobieństwo pojawienia się wyrobów substytucyjnych jest niskie

d)         wszystkie powyższe

e)         tylko a i b

f)          tylko a i c

 

20.Pośród wymienionych niżej czynników jeden nie stanowi ograniczenia w korzystaniu z efektu doświadczenia:

a)       wchodzący do sektora mogą korzystać z doświadczeń zebranych przez poprzedników

b)       efekt doświadczenia występuje we wszystkich sektorach

c)       efekt doświadczenia może być zmniejszany bądź eliminowany  przez technologię

d)       zwiększanie skali produkcji nie jest jedynym sposobem  obniżania kosztu jednostkowego

 

21.Wg Modelu (VRIO)  opisującego zasoby strategiczne , powinny one być:

a)       cenne, rzadkie, trudne do implementacji i optymalnie wykorzystane

b)       trudne do imitacji, cenne, rzadkie, optymalnie wykorzystane

c)       cenne, rzadkie, trudne do imitacji

d)       trudne do imitacji, wartościowe, rzadkie i zorganizowane

e)       żadne z powyższych nie zawiera pełnej listy

 

22.Pojęcie obszarów względnej obojętności (Wrapp, 1967) oznacza, że:

a)       menadżerowie powinni wykorzystywać wiedz formalną  w celu wprowadzenia w życie najmniej popularnych decyzji

b)       menadżerowie powinni szukać takich decyzji które są do akceptacji przez większość członków organizacji

c)       są takie decyzje , na których nikomu nie zależy w firmie

d)       żadne z powyższych nie oddaje istoty pojęcia

e)       tylko a i b

 

23. Poszukiwanie luźnych cegieł  w strategii zasobowej oznacza:

a)       poszukiwanie takich zasobów strategicznych, które mogą dać podstawę przyszłego ataku .

b)       unikanie konkurencji z dotychczasowym liderem i opanowywanie „przyczółków”, będących początkiem przyszłego „ataku”

c)       poszukiwanie takich kompetencji, które nie zostały opanowane przez konkurentów

d)       poszukiwanie słabych stron i atak frontalny na lidera rynkowego

 

24.Odpowiedzialność wobec społeczeństwa to:

a)       cześć definicji strategii wg Chandlera

b)       slogan reklamowy firmy General Elektric

c)       jeden z komponentów strategii planistycznej

d)       tak inaczej są nazywane obszary względnej obojętności w strategii wzorcu

e)       żaden z powyższych

 

-Pytania otwarte (proszę wybrać 2 z 3 podanych) .Na każde z pytań należy napisać około ½ strony( po 5 pkt)

1.       Czym według ciebie jest strategia? Proszę napisać wybraną definicję i ją opisać (własna lub cytowana).

2.       Co to są bariery wejścia od branży ( w modelu 5 sil) i od czego zależą (proszę wymienić i opisać min 5)

3.       Jak można znaleźć czynniki sukcesu Hondy na rynku w USA wynikające z relacji japońskich menadżerów? Proszę je wymienić najważniejsze i opisać.

 

25. Przy formułowaniu strategii bierze się pod uwagę :

a)       cele i wartości menadżerów

b)       cele i wartości właścicieli firmy

c)       odpowiedzialność wobec społeczeństwa

d)       wszystkie powyższe

e)       tylko a i b

f)        tylko b i c  

 

26.Dynamiczne napięcie (stretch, np. CNN vs. CBS, Canon vs. Xerox) w szkole zasobowej, że:

a)       istnieje napięcie w relacjach pomiędzy menadżerami w firmie

b)       pomiędzy aktualnie posiadającymi zasobami  a stawianymi celami istnieje ogromna dysproporcja

c)       środki są dostosowane do celów organizacji

d)       istnieje napięcie pomiędzy kluczowymi kompetencjami pozwalające na wchodzenie do nowych branż

 

27.Efekt strategicznej hipermodulacji:

a)       pozwala ominąć bariery wejścia na rynek

b)       jest związany z efektem doświadczenia

c)       uniemożliwia przeprowadzenie analizy kluczowych czynników sukcesu

d)       nie wiadomo, co autor pytania miał na myśli

e)       odpowiedzi b i c

 

28.Jednym z błędnych założeń podejścia planistycznego wg H. Mintzberga (1994) było założenie o oddzieleniu:

a)       planistów od bieżącej działalności firmy

b)       procesu formułowania strategii od jej wdrożenia

c)       decyzji strategicznych od taktycznych

d)       prognozowania od planowania

e)       a i b

f)        b i c

 

29.Strategia lidera kosztowego polega na:

a)       osiągnięciu pozycji wiodącej pod względem kosztów

b)       osiągnięciu pozycji lidera cenowego

c)       konkurowaniu na szerokim rynku

d)       zapewnieniu produktom unikalności

e)       a i b

f)        a i c

 

30. Organizacja realizująca strategię lidera kosztowego powinna:

a)       ściśle kontrolować koszty

b)       wprowadzić jasną sytuację organizacyjną i zakresy  odpowiedzialności

c)       wprowadzić systemy motywacyjne oparte na wykonywaniu planów

d)       wprowadzić częste  i szczegółowe  sprawozdania kontrolne

e)       wszystkie powyższe

f)        tylko a i b

 

31.Atrakcyjnośc sektora, wiek sektora oraz bariery wejścia są najważniejszymi czynnikami wpływającymi  na:

a)       groźbę pojawienia się nowych konkurentów

b)       zagrożenie ze strony najbliższych konkurentów

c)       groźbę pojawienia się substytutów ( wraz z tempem zmian w technologii i barierami wyjścia)

d)       zagrożenie integracji pionowej dostawców

e)&#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin