Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla klasy drugiej i dzieci ze świetlicy
Temat: Łąka majowa
Cele:
· wytworzenie klimatu wspólnej, dobrej zabawy i relaksu, odreagowanie aktualnych emocji,
· podejmowanie wspólnych zadań ważnych dla całej grupy,
· kształcenie sprawności manualnej i ruchowej,
· utrwalenie nazw kwiatów wiosennych,
· kojarzenie gestów ze słowem,
· umiejętność współpracy grupowej.
Pomoce:
· emblematy z kwiatkami w czterech kolorach,
· skakanki,
· kartki z bloku,
· pisaki,
· rozdmuchane barwne plamy na kartkach papieru,
· kredki,
· polecenia napisane na małych karteczkach,
· magnetofon,
· pudełeczko,
· słodycze,
· duże pudło.
1. PowitanieDzieci wchodzą do sali, ustawiają się w dużym kręgu.Następuje powitanie:- Dzieci cicho mówią swoje imię.- Mówią głośno dziewczynki.- Mówią głośno chłopcy.- Mówią głośno wszyscy.
2. LosowanieLosowanie emblematów-kwiatuszków w 4 kolorach: białym, czerwonym, żółtym, fioletowym z pudełka z zamkniętymi oczami.
3. LinaNa środku rozłożona jest lina-kładka, po której dzieci muszą przejść do swoich pachnących krain (podział na 4 grupy).
4. Kwiaty - praca w grupachKażda grupa wypisuje na kartkach papieru jak najwięcej nazw kwiatów w swoich kolorach, np. czerwone: tulipany, róże, maki, cynie, żółte: żonkile, kaczeńce, stokrotki,białe: przebiśniegi, zawilce, śnieżyczki,fioletowe: bzy, sasanki, krokusy, fiołki.Odczytanie nazw przez poszczególne grupy.
5. Zabawa "Prognoza pogody"Na stojąco w kątach pokazujemy:Czasami pada deszcz - unosimy ręce w górę i poruszamy palcami w dół.Czasami wieje wiatr - unosimy ręce w górę i poruszamy w lewo i w prawo.Czasami pojawiają się błyskawice - klaśnięcie w dłonie.Potem następuje grzmot - tupnięcie.Na koniec jednak pojawia się tęcza - dzieci roztaczają ręce w górę.
6. ŁąkaDzieci otrzymują na 4 dużych kartkach rozdmuchane barwne plamy imitujące łąkę. Zadaniem poszczególnych grup jest dorysowanie tego wszystkiego, co możemy zobaczyć na łące. Nasze łąki mają być barwne i bogate.Rozmowa nt. prac. Prace wieszamy na sznureczkach.
7. Zabawa ruchowaNaśladowanie zwierząt mieszkających na łące np. bociana, żabę, pszczółkę, motyla itd.
8. Zagadki o kwiatacha. Nim się przystroją, góry zieleniąliliową barwą hale się mienią czary? nie czary?Na białym śnieguliliowe kwiaty, stoją w szeregu. (krokusy)b. Co to za kwiatniebieskim oczkiem patrzy na świat?rośnie nad wodą w rowieno, kto mi powie? (niezapominajka)c. Jeszcze śpi, wszystko, co żyje,jeszcze nic nie rośnie,a on śmiało śnieg przebije,powie nam o wiośnie. (przebiśnieg)d. Spadły w las białe gwiazdkijest ich tyle... tyle...zgadnij, jaki to kwiat? (zawilec)
9. PoleceniaPolecenia dla poszczególnych krain (losowanie z koszyka):- Zaśpiewajcie piosenkę o wiośnie lub powiedzcie wiersz.- Wymieńcie nazwy kwiatów zaczynających się na literę "p".(przebiśnieg, przylaszczka, pierwiosnek itd.)- Pokażcie, jakie czynności musimy wykonać przy pielęgnacji kwiatów.- Scharakteryzujcie wybrany przez siebie kwiat.
10. Zabawa "Odszukaj kwiat"Każda grupa wybiera jedną osobę, która opuszcza salę.Nauczyciel chowa bibułkowy kwiatek. Gdy dzieci wrócą, muszą szybko odnaleźć kwiat (szukają naraz 4 osoby).
11. Zabawa tanecznaKwiatki czerwone - tańczą i klaszcząKwiatki żółte - tańczą i machają rączkamiKwiatki białe - tańczą i machają jedną rękąKwiatki fioletowe - tańczą w parachGdy muzyka milknie, kwiatuszki kulą się.
12. KrągSiadamy w dużym kręgu. Dzieci przekazują sobie pudełko z poleceniami, gdy muzyka cichnie, dziecko, u którego aktualnie znajduje się pudełko, rozwija karteczkę i czyta polecenie.
13. Duże pudłoNauczyciel przynosi duże pudełko. Podchodzi do każdego dziecka, które wrzuca swój kwiatek do środka. Po wrzuceniu wszystkich wybiera jedno dziecko, które mocno potrząsa pudełkiem. Teraz dzieci jeszcze raz losują (nastąpiło wymieszanie wszystkich kwiatków i połączenie pachnących krain). Następnie dzieci podchodzą do dużej planszy i przypinają swoje kwiatki w dowolnym miejscu - tworzą piękną, kolorową, wspólną kwiatową łąkę.
atinad