Konspekt zajęć z muzykoterapii na tamat podnoszenia własnej wartości.doc

(34 KB) Pobierz
KONSPEKT

KONSPEKT ZAJĘĆ

 

Data: Czas zajęć: 40 minut.

Terapeuci:

                   

Grupa docelowa: Dzieci ze szkoły podstawowej w wieku 11-12 lat z zaniżonym poczuciem własnej wartości

Liczebność grupy: 3-5 osób.

 

 

Temat:

Zestaw ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, oddechowych, wyobrażeniowych i relaksacyjnych mających na celu podniesienie poczucia własnej wartości w oparciu o założenia Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej.

 

 

Cele ogólne:

Budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnego obrazu siebie.

 

 

Cele szczegółowe:

- Dziecko nabywa umiejętności pozytywnego myślenia na swój temat.

 

Formy:

- indywidualna,

- zbiorowa.

 

 

Środki dydaktyczne:

- sprzęt audio,

- blok rysunkowy

- farby akwarelowe i plakatowe,

- gazety,

- uśmiechnięte buźki z papieru,

- miś.

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ:

 

 

1) ODREAGOWANIE:

·         Powitanie – uczestnicy stoją w kole twarzą do środka i śpiewają piosenkę:

„Wszyscy są, witam was, powitania nadszedł czas.

  Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa i trzy”.

·         Przedstawienie się – uczestnicy stoją w kole twarzą do środka i rzucają sobie nawzajem misia. Zadaniem osoby, która dostaje misia jest wypowiedzenie swojego imienia i jednej swojej zalety.

·         Zabawa „Wszyscy, którzy…”- zadaniem uczestników jest zmiana miejsc, jeśli wypowiedziane polecenie przez osobę stojącą w środku ich dotyczy.

·         "Domino ruchu" - zabawa w rytm muzyki polegająca na wymyślaniu ruchu do muzyki i powtarzaniu ruchu wszystkich wcześniejszych osób. Wykorzystany został utwór pt. „Waka waka”, którego autorką jest Shakira.

·         Ćwiczenia oddechowe przy wykorzystaniu rekwizytu: „Uśmiechnięta buźka zawieszona na nitce”.

 

 

2) ZRYTMIZOWANIE:

·     Uczestnicy, którzy są odwróceni plecami do siebie tworzą dwa kręgi: zewnętrzny i wewnętrzny. Oba kręgi poruszają się w przeciwne strony w rytm muzyki. W momencie ustania muzyki odwracają się do siebie i wykonują określone polecenia:

- powiedz coś pozytywnego o sobie …

- moją zaletą jest …

- powiedz coś pozytywnego o osobie stojącej naprzeciwko …

- dokończ zdanie: cenię cię za …

- dokończ zdanie: lubię w tobie …

- dokończ zdanie: jestem dumna z …

Wykorzystany utwór to: Psy „Gangnam Style".

·     Uczestnicy maszerują w rytm muzyki i na polecenie mają iść tak jak osoby:

- wesołe - Perfekt „Ale w koło jest wesoło”;

- smutne  - Farba „Zagubiony Książę”;

- pewne siebie   - Feel „Pokaż na co Cię stać”;

- niepewne siebie, przygnębione  - Secret Garden „Song From A Secret Garden”;

- które są złe na koleżankę/kolegę o coś – Ewelina Flinta „Żałuję”;

- które usłyszały pochwałę – Vivaldi „Wiosna”.

 

 

3) UWRAŻLIWIENIE:

·     Uczestnicy malują farbami uczucia do usłyszanych utworów muzycznych:

- Feel „Pokonaj siebie”;

- Dwa plus jeden „Iść w stronę słońca”.

 

 

 

4) RELAKSACJA:

·     Prowadzący czytają dzieciom następujący tekst relaksacyjny:

 

 

“Biały obłok”:

 

„Usiądź lub połóż się wygodnie, spróbuj przyjąć przyjemną pozycję, jeszcze wygodniejszą. Wyobraź sobie, że jest ciepły, letni dzień, a ty leżysz na plecach na łące. Leżysz tak zupełnie odprężony, i patrzysz w czyste niebo (ok. 15 sek.). Leżysz wygodnie w trawie, jesteś odprężony i zadowolony z siebie. Napawasz się pięknem cudownie niebieskiego nieba. Wolniutko, daleko na horyzoncie pojawia się mały, biały obłoczek. Patrzysz zafascynowany na tę chmurkę, która powoli zbliża się do ciebie. Leżysz tak odprężony, rozluźniony i spokojny. Odprężony i zadowolony z siebie, obserwujesz, jak mała chmurka podpływa coraz bliżej. Cieszy cię piękno czystego nieba i małego białego obłoku. Mała, biała chmurka znajduje się właśnie tuż nad tobą i zatrzymuje się. Patrzysz na nią, odczuwasz przyjemność, jesteś odprężony. Sam stań się małą, białą chmurką. Rozpłynąłeś się całkowicie w bieli obłoku. Jesteś zupełnie odprężony, jesteś sobą. Jesteś rozluźniony i absolutnie spokojny ( ok. 1 min.). Jesteś przyjemnie zrelaksowany, świeży i pełen sił. Poruszaj palcami, potrzyj dłonią o dłoń, otwórz powoli oczy, przeciągnij się i wyciągnij. Jesteś rozluźniony, spokojny i skoncentrowany.”

 

Źródło: Teml H, „Relaks w nauczaniu”, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

 

 

5) AKTYWIZACJA:

Uczestnicy poprzez łagodne ćwiczenia rozciągające powracają stopniowo do normalnego stanu.

 

 

* Jeśli czas na to pozwoli i uczestnicy wyrażą chęć zwiększenia aktywności prowadzący proponują zabawę w „Japońskiego Wojownika”.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin