KONSPEKT ZAJĘĆ
Data: Czas zajęć: 40 minut.
Terapeuci:
Grupa docelowa: Dzieci ze szkoły podstawowej w wieku 11-12 lat z zaniżonym poczuciem własnej wartości
Liczebność grupy: 3-5 osób.
Temat:
Zestaw ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, oddechowych, wyobrażeniowych i relaksacyjnych mających na celu podniesienie poczucia własnej wartości w oparciu o założenia Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej.
Cele ogólne:
Budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnego obrazu siebie.
Cele szczegółowe:
- Dziecko nabywa umiejętności pozytywnego myślenia na swój temat.
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- sprzęt audio,
- blok rysunkowy
- farby akwarelowe i plakatowe,
- gazety,
- uśmiechnięte buźki z papieru,
- miś.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ:
1) ODREAGOWANIE:
· Powitanie – uczestnicy stoją w kole twarzą do środka i śpiewają piosenkę:
„Wszyscy są, witam was, powitania nadszedł czas.
Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa i trzy”.
· Przedstawienie się – uczestnicy stoją w kole twarzą do środka i rzucają sobie nawzajem misia. Zadaniem osoby, która dostaje misia jest wypowiedzenie swojego imienia i jednej swojej zalety.
· Zabawa „Wszyscy, którzy…”- zadaniem uczestników jest zmiana miejsc, jeśli wypowiedziane polecenie przez osobę stojącą w środku ich dotyczy.
· "Domino ruchu" - zabawa w rytm muzyki polegająca na wymyślaniu ruchu do muzyki i powtarzaniu ruchu wszystkich wcześniejszych osób. Wykorzystany został utwór pt. „Waka waka”, którego autorką jest Shakira.
· Ćwiczenia oddechowe przy wykorzystaniu rekwizytu: „Uśmiechnięta buźka zawieszona na nitce”.
2) ZRYTMIZOWANIE:
· Uczestnicy, którzy są odwróceni plecami do siebie tworzą dwa kręgi: zewnętrzny i wewnętrzny. Oba kręgi poruszają się w przeciwne strony w rytm muzyki. W momencie ustania muzyki odwracają się do siebie i wykonują określone polecenia:
- powiedz coś pozytywnego o sobie …
- moją zaletą jest …
- powiedz coś pozytywnego o osobie stojącej naprzeciwko …
- dokończ zdanie: cenię cię za …
- dokończ zdanie: lubię w tobie …
- dokończ zdanie: jestem dumna z …
Wykorzystany utwór to: Psy „Gangnam Style".
· Uczestnicy maszerują w rytm muzyki i na polecenie mają iść tak jak osoby:
- wesołe - Perfekt „Ale w koło jest wesoło”;
- smutne - Farba „Zagubiony Książę”;
- pewne siebie - Feel „Pokaż na co Cię stać”;
- niepewne siebie, przygnębione - Secret Garden „Song From A Secret Garden”;
- które są złe na koleżankę/kolegę o coś – Ewelina Flinta „Żałuję”;
- które usłyszały pochwałę – Vivaldi „Wiosna”.
3) UWRAŻLIWIENIE:
· Uczestnicy malują farbami uczucia do usłyszanych utworów muzycznych:
- Feel „Pokonaj siebie”;
- Dwa plus jeden „Iść w stronę słońca”.
4) RELAKSACJA:
· Prowadzący czytają dzieciom następujący tekst relaksacyjny:
“Biały obłok”:
„Usiądź lub połóż się wygodnie, spróbuj przyjąć przyjemną pozycję, jeszcze wygodniejszą. Wyobraź sobie, że jest ciepły, letni dzień, a ty leżysz na plecach na łące. Leżysz tak zupełnie odprężony, i patrzysz w czyste niebo (ok. 15 sek.). Leżysz wygodnie w trawie, jesteś odprężony i zadowolony z siebie. Napawasz się pięknem cudownie niebieskiego nieba. Wolniutko, daleko na horyzoncie pojawia się mały, biały obłoczek. Patrzysz zafascynowany na tę chmurkę, która powoli zbliża się do ciebie. Leżysz tak odprężony, rozluźniony i spokojny. Odprężony i zadowolony z siebie, obserwujesz, jak mała chmurka podpływa coraz bliżej. Cieszy cię piękno czystego nieba i małego białego obłoku. Mała, biała chmurka znajduje się właśnie tuż nad tobą i zatrzymuje się. Patrzysz na nią, odczuwasz przyjemność, jesteś odprężony. Sam stań się małą, białą chmurką. Rozpłynąłeś się całkowicie w bieli obłoku. Jesteś zupełnie odprężony, jesteś sobą. Jesteś rozluźniony i absolutnie spokojny ( ok. 1 min.). Jesteś przyjemnie zrelaksowany, świeży i pełen sił. Poruszaj palcami, potrzyj dłonią o dłoń, otwórz powoli oczy, przeciągnij się i wyciągnij. Jesteś rozluźniony, spokojny i skoncentrowany.”
Źródło: Teml H, „Relaks w nauczaniu”, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
5) AKTYWIZACJA:
Uczestnicy poprzez łagodne ćwiczenia rozciągające powracają stopniowo do normalnego stanu.
* Jeśli czas na to pozwoli i uczestnicy wyrażą chęć zwiększenia aktywności prowadzący proponują zabawę w „Japońskiego Wojownika”.
magosia11