Imię i nazwisko:
Dionizy Płaczek
Specjalność:
Silniki Spalinowe
Semestr:
V
Grupa:
2
Nr ćw.:
6.2
Temat ćwiczenia:
Charakterystyka mocy częściowych
Nazwisko prowadzącego:
mgr inż. Marek Waligórski
Data wyk. ćw.:
28.11.2005
Ocena:
1. Szkic stanowiska badawczego
1 - badany silnik, 2 - płyta fundamentowa, 3 - lawa fundamentowa, 4 - rowki do mocowania, 5 - przekładki, 6 - wspornik, 7 - hamulec, 8 - wał z przegubami, 9 - osłona wału, 10 - miernica paliwa, 11 - układ wydechowy, 12 - wlot instalacji nawiewnej, 13 - wlot instalacji wywiewnej, 14 - dźwignia sterowania silnikiem 15 - przyciski sterowania hamulcem, 16 - miernik momentu obrotowego i prędkości obrotowej, 17 - układ chłodzenia
2. Dane silnika:
Nazwa: Andoria 4CT90 Liczba cylindrów: i= 4
Rodzaj zapłonu: ZS Pojemność skokowa: Vss=2417 cm3
Rodzaj zasilania: wtrysk pośredni Stopień sprężania: e= 20,6
Rodzaj pracy: 4-suwowy Prędkość obrotowa biegu jałowego: nmin=800obr/min
Średnica cylindra: D=90 mm Moc znamionowa: Ne=66 kW/4100 obr/min
Skok tłoka: S=95 mm Maks. moment obrotowy: Mo=195 Nm/2500 obr/min
3. Opis metodyki badań
Wyznaczanie charakterystyki pełnej mocy odbywa się w następujący sposób. Na początku należy ustawić położenie urządzenia sterującego dawką paliwa (ZS) lub przepustnicy (ZI) na stałą wartość, taką aby moc silnika wynosiła 25% mocy znamionowej. Pomiar zaczyna się zazwyczaj od najmniejszych prędkości obrotowych, przy których silnik może jeszcze prawidłowo pracować.
Następnie, po ustaleniu stanu energetycznego silnika i odczytaniu wskazań wszystkich przyrządów pomiarowych, zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta. Przeprowadza się następny odczyt, znów odciąża się hamulec, aż do doprowadzenia silnika do największej prędkości obrotowej.
Następnie pomiar powtarza się w kierunku przeciwnym, zwiększając obciążenie i zmniejszając prędkość obrotową silnika do najmniejszej pozwalającej mu jeszcze prawidłowo pracować. Potem zmieniamy nastawy urządzenia sterującego dawką paliwa (ZS) lub przepustnicy (ZI) tak aby moc wynosiła 50% i powtarzamy cykl pomiarowy, a następnie zmieniamy nastawy na 75% mocy znamionowej i znowu powtarzamy pomiary.
Liczba pomiarów „w jednym kierunku" powinna wynosić nie mniej niż 10, przy czym z góry zakłada się, w jakich (najczęściej równych) odstępach prędkości obrotowej pomiary te mają być wykonane. Niekiedy zagęszcza się punkty pomiarowe w pobliżu maksimum krzywej mocy. Jeżeli podczas ustalania się stanu energetycznego silnika zmienia się nieznacznie jego prędkość obrotowa, to pomiar można przeprowadzić, wpisując do protokołu średnie wartości. Dopuszczalne odchylenie nie powinno jednak przekraczać ±20% założonego skoku prędkości obrotowych.
W przypadku pomiarów przeprowadzonych przez nas w laboratorium, nie znaliśmy nastaw jakie należało przyjąć, dlatego przyjęliśmy ją niejako „na oko” i dokonaliśmy pomiarów tylko dla tej jednej nastawy.
4.Wyniki pomiarów
to=21,7 °C
po=100 kpa
Dn = ±10 obr/min
DMo = ±1 Nm
DGe = ±0,01 g/s
Tabela 1. Wyniki pomiarów i obliczeń
n[obr/min]
Mo[Nm]
Ge[g/s]
Ne[kW]
DNe[kW]
ge[g/kWh]
Dge[g/kWh]
2338
3
0,59
0,73
0,25
2893
1000
2235
11
0,65
2,57
909
100
2150
21
0,67
4,73
510
35
2031
30
0,74
6,38
0,24
418
22
1923
41
0,81
8,25
353
15
1823
50
0,86
9,54
325
12
1706
60
0,89
10,71
299
10
1568
71
0,91
11,65
281
9
1474
...
cezar-s