czesciowe.doc

(75 KB) Pobierz
LABORATORIUM SILNIKÓW SPALINOWYCH

LABORATORIUM SILNIKÓW SPALINOWYCH

Imię i nazwisko:

Dionizy Płaczek

Specjalność:

Silniki Spalinowe

Semestr:

V

Grupa:

2

Nr ćw.:

6.2

Temat ćwiczenia:

Charakterystyka mocy częściowych

Nazwisko prowadzącego:

mgr inż. Marek Waligórski

Data wyk. ćw.:

28.11.2005

Ocena:

 

 

1.     Szkic stanowiska badawczego

 

1 - badany silnik, 2 - płyta fundamentowa, 3 - lawa fundamentowa, 4 - rowki do mocowania,  5 - przekładki,          6 - wspornik, 7 - hamulec, 8 - wał z przegubami, 9 - osłona wału,           10 - miernica paliwa, 11 - układ wydechowy,         12 - wlot instalacji nawiewnej, 13 - wlot instalacji wywiewnej, 14 - dźwignia sterowania silnikiem 15 - przyciski sterowania hamulcem, 16 - miernik momentu obrotowego i prędkości obrotowej, 17 - układ chłodzenia

 

 

2. Dane silnika:

Nazwa: Andoria 4CT90              Liczba cylindrów: i= 4

Rodzaj zapłonu: ZS              Pojemność skokowa: Vss=2417 cm3

Rodzaj zasilania: wtrysk pośredni              Stopień sprężania: e= 20,6

Rodzaj pracy: 4-suwowy              Prędkość obrotowa biegu jałowego: nmin=800obr/min

Średnica cylindra: D=90 mm               Moc znamionowa: Ne=66 kW/4100 obr/min

Skok tłoka: S=95 mm              Maks. moment obrotowy: Mo=195 Nm/2500 obr/min

                           

3. Opis metodyki badań

              Wyznaczanie charakterystyki pełnej mocy odbywa się w następujący sposób. Na początku należy ustawić położenie urządzenia sterującego dawką paliwa (ZS) lub przepustnicy (ZI) na stałą wartość, taką aby moc silnika wynosiła 25% mocy znamionowej. Pomiar zaczyna się zazwyczaj od najmniejszych prędkości obrotowych, przy których silnik może jeszcze prawidłowo pracować.


Następnie, po ustaleniu stanu energetycznego silnika i odczytaniu wskazań wszyst­kich przyrządów pomiarowych, zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta. Przeprowadza się następny odczyt, znów odciąża się hamulec, aż do doprowadzenia silnika do największej pręd­kości obrotowej.

Następnie pomiar powtarza się w kierunku przeciwnym, zwiększając obciążenie i zmniejszając prędkość obrotową silnika do najmniejszej pozwalającej mu jeszcze prawidłowo pracować. Potem zmieniamy nastawy urządzenia sterującego dawką paliwa (ZS) lub przepustnicy (ZI) tak aby moc wynosiła 50% i powtarzamy cykl pomiarowy, a następnie zmieniamy nastawy na 75% mocy znamionowej i znowu powtarzamy pomiary.

Liczba pomiarów „w jednym kierunku" powinna wynosić nie mniej niż 10, przy czym z góry zakłada się, w jakich (najczęściej równych) odstępach prędkości obro­towej pomiary te mają być wykonane. Niekiedy zagęszcza się punkty pomiarowe w pobliżu maksimum krzywej mocy. Jeżeli podczas ustalania się stanu energetycznego silnika zmienia się nieznacznie jego prędkość obrotowa, to pomiar można przepro­wadzić, wpisując do protokołu średnie wartości. Dopuszczalne odchylenie nie po­winno jednak przekraczać ±20% założonego skoku prędkości obrotowych.

              W przypadku pomiarów przeprowadzonych przez nas w laboratorium, nie znaliśmy nastaw jakie należało przyjąć, dlatego przyjęliśmy ją niejako „na oko” i dokonaliśmy pomiarów tylko dla tej jednej nastawy.              

 

4.Wyniki pomiarów

to=21,7 °C

po=100 kpa

Dn = ±10 obr/min

DMo = ±1 Nm

DGe = ±0,01 g/s

Tabela 1. Wyniki pomiarów i obliczeń

n[obr/min]

Mo[Nm]

Ge[g/s]

 

Ne[kW]

DNe[kW]

ge[g/kWh]

Dge[g/kWh]

2338

3

0,59

 

0,73

0,25

2893

1000

2235

11

0,65

 

2,57

0,25

909

100

2150

21

0,67

 

4,73

0,25

510

35

2031

30

0,74

 

6,38

0,24

418

22

1923

41

0,81

 

8,25

0,24

353

15

1823

50

0,86

 

9,54

0,24

325

12

1706

60

0,89

 

10,71

0,24

299

10

1568

71

0,91

 

11,65

0,24

281

9

1474

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin