ATM_pazdziernik_2006.pdf

(35185 KB) Pobierz
290345345 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 10 (584) paŸdziernik 2006
4x4
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
o napêdach
od Pandy do Unimoga
> Pod lup¹ ATM <
wIdzIEæ
Prawie wszystko
o oœwietleniu
w wARSzAwIE
Mercedes-Benz
SLR McLaren
O
Jeszcze
LEPIEJ
BESTIA
290345345.009.png 290345345.010.png 290345345.011.png
290345345.012.png
290345345.001.png
Prezentacja / Lancia – historia
AlphA 12 hp (1907 – 1909) wyprodukowano 113 szt.
Lancia
ma juz 100 lat
.
Alpha miała mechaniczny
hamulec nożny działający
na wał napędowy i bębnowy
hamulec na tylne koła urucha-
miany ręczną dźwignią.
Pierwszym modelem marki Lancia
była Alpha. Prototyp powstał
w 1907 r., a gotowy pojazd oicjal-
nie zaprezentowano podczas salonu
samochodowego w Turynie w 1908 r.
Samochód był napędzany 4-cylin-
drowym, rzędowym silnikiem,
który z pojemności 2543 cm 3 osiągał
moc 24 KM przy 1450 obr./min.
Tak wysoka liczba obrotów była
wówczas rzadkością. Chłodzony
cieczą silnik współpracował
z 4-biegową skrzynią przekład-
niową. Z przodu i z tyłu była oś
sztywna wsparta na resorach pióro-
wych. Pojazd osiągał maksymalną
prędkość 90 km/h i był wytwarzany
z pięcioma rodzajami nadwozi.
Długość auta wynosiła 380 cm,
rozstaw osi – 162 cm, a masa własna
– 710 kg.
Do naszych czasów dotrwały nieli-
czne firmy mogące poszczycić się
100-letnią historią. W tym elitarnym
gronie znajduje się Lancia, założona
w 1906 roku.
tekst: Ryszard Polit
A mbicją firmy Lancia nie była produkcja masowa, jak to miało
miejsce w przypadku amerykańskiego Forda. Strategią mar-
ketingową realizowaną od 100 lat jest wytwarzanie pojazdów
oryginalnych o nowatorskich rozwiązaniach technicznych.
DoświaDczenie i pomysły
Założycielem firmy był Vincenzo Lancia urodzony w 1881 r.
w zamożnej rodzinie przemysłowców z Turynu. Nie spełnił ocze-
kiwań ojca i nie został adwokatem, lecz terminował w zakładzie
braci Ceirano produkujących rowery. Gdy Vincenzo miał 18 lat,
Ceirano zaczęli wytwarzać samochód, którego dokumentację
lAmbdA (1922 – 1931) wyprodukowano 13 003 szt.
Widlasty 4-cylindrowy
silnik Lancii o kącie roz-
chylenia cylindrów 13 o 6’
miał pojedynczy wałek
rozrządu w jednej gło-
wicy. Średnica cylindra
wynosiła 75 mm, skok
tłoka – 120 mm,
a stopień sprężania
– 5,1. Z pojemności
skokowej 2119 cm 3 silnik
osiągał 49 KM mocy
przy 3250 obr./min.
Lambda to techniczny majstersztyk. Vincenzo Lancia zainspirowany konstrukcją wręgową
statków opracował nadwozie typu monocoque, otwartą od góry strukturę przestrzenną,
do której nitowano lub spawano elementy poszycia zewnętrznego. Nadwozie to okazało
się lżejsze od konstrukcji ramowej i osadzone niżej. Stało się też pierwowzorem nadwozia
samonośnego. Kolejną innowacją na światową skalę było niezależne zawieszenie kół przed-
niej osi, wykorzystujące kolumny resorujące. Składały się one z amortyzatora hydrau-
licznego umieszczonego wewnątrz sprężyny śrubowej. Tylną, sztywną oś zamocowano
na półeliptycznych resorach piórowych. Pojazd był napędzany 4-cylindrowym silnikiem
widlastym o pojemności 2119 cm 3 i o zadziwiająco małym kącie roz-
chylenia cylindrów 13 o 6, który opatentowano. Moc 49 KM pozwalała
na osiąganie prędkości maksymalnych rzędu 110 km/h (w zależności
od rodzaju nadwozia). Silnik współpracował z 3-, a od 5.serii z 4-stop-
niową skrzynią przekładniową. W pojeździe zastosowano instalację
elektryczną 12 V i mechaniczne hamulce bębnowe działające na
wszystkie koła. Pojazd wytwarzano z kilkoma rodzajami nadwozi.
Łącznie powstało aż 9 serii tego modelu, od serii 7. (1926 r.) zwiększono
pojemność silnika do 2370 cm 3 i moc (59 KM). Długość pojazdu wynosiła
440 cm, rozstaw osi – 310 cm, a masa własna – 1225 kg.
Otwarte od góry nadwo-
zie monocoque stało się
pierwowzorem nadwozia
samonośnego.
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290345345.002.png 290345345.003.png 290345345.004.png
 
290345345.005.png
10/2006
wkrótce sprzedali Fiatowi. Vincenzo został kierowcą testowym
Fiata i zasłynął jako zwycięzca w słynnych wyścigach o puchar
Gordon-Bennetta czy Coppa Vanderbilt. Młody Lancia mierzył
jednak wyżej. Za wszystkie oszczędności – 50 tys. lirów – wraz
z przyjacielem Claudio Fogolinem założył w 1906 r. spółkę pro-
dukującą samochody o nazwie Fabricca Automobili Lancia & C.
Vincenzo wierzył w sukces przedsięwzięcia – miał doświadcze-
nie i nowatorskie pomysły. Wbrew panującej wówczas tendencji
nie zamierzał promować swojej marki, uczestnicząc w rajdach
i wyścigach. Aż do lat 50. Lancia nie uczestniczyła w zawodach
pod własną marką. Vincenzo wierzył, że nowoczesne rozwią-
zania techniczne, które zamierzał stosować, zostaną docenione
przez nabywców. Przyjęto strategię marketingową polegającą
na produkcji samochodów oryginalnych, a nie masowych. Za su-
gestią wuja, profesora literatury klasycznej, początkowe modele
marki Lancia otrzymywały nazwy kolejnych liter alfabetu greckie-
go. Już pierwszy model, Alpha z 1907 r., stał się techniczną sen-
sacją. Wał korbowy jego silnika osiągał niezwykle wysoką liczbę
obrotów maksymalnych – aż 1800 obr./min. Pierwszym modelem
w Europie z instalacją elektryczną – oświetleniową i uruchamiania
silnika – była Lancia Theta z 1913 r. Co ciekawe, zdecydowano się
na napięcie 12 V, świadomie rezygnując ze stosowanych przez in-
nych producentów 6 V.
AugustA (1933 – 1937) wyprodukowano 20 218 szt.
Całkowicie stalowe, samonośne
nadwozie bez środkowego
słupka – światowa nowość
Lancii. Drzwi otwierały się jak
wrota, zawiasy drzwi przednich
znajdowały się przy przednim
słupku, a zawiasy drzwi tylnych
przy tylnym.
Augusta jest pierwszym na świecie
samochodem z samonośnym nadwo-
ziem zamkniętym bez środkowego
słupka. W zawieszeniu przednim
wykorzystano znane z Lambdy
niezależne zawieszenie kolumnowe,
a z tyłu półeliptyczne resory piórowe
o oryginalnym zamocowaniu. Przednia
część resoru była mocowana na
silentblokach, a tylna – na wieszakach
z rolkami. Pojazd wyposażono w
hamulce bębnowe przy wszystkich
koła uruchamiane hydraulicznie. Do
napędu wykorzystano 4-cylindrowy
silnik widlasty o kącie rozchylenia
cylindrów 18 o , który z pojemności 1196
cm 3 osiągał 35 KM mocy. Jednostka na-
pędowa zamocowana była elastycznie,
co zmniejszało przenoszone na nadwo-
zie drgania. Długość auta wynosiła 381
cm, rozstaw osi – 265 cm, masa własna
– 830 kg, a prędkość max. – 102 km/h.
sukces
W 1922 r. Lancia ożenił się ze swoją sekretarką Adele Miglietti, z
którą miał później troje dzieci. W tym też roku ukazał się nowator-
ski model Lambda z samonośną strukturą nadwozia, niezależnym
ApriliA (1936 – 1949) wyprodukowano 29 608 szt.
Aprilia Cabriolet (1940-49) z nadwoziem stylizowanym przez
irmę stylistyczną Pinin Farina.
Aprilia to ostatni model opracowany pod nadzorem Vincenzo Lancii.
W aucie zastosowano udoskonalone rozwiązania z poprzednich modeli,
m.in. samonośne, 4-drzwiowe nadwozie bez środkowego słupka. Kształt
nadwozia został przebadany w tunelu aerodynamicznym
na Politechnice Turyńskiej. Wszystkie koła były zawieszone niezależnie –
z przodu wykorzystano kolumny resorujące, z tyłu – poprzeczne resory
piórowe. Innowacją w 4-cylindrowym silniku widlastym (o kącie rozchyle-
nia cylindrów 19 o ) były półkoliste komory spalania z zaworami umiesz-
czonymi po przeciwnych stronach. Napędzane były wałkiem rozrządu w głowicy
przez dźwignie zaworów. Silnik z pojemności 1352 cm 3 osiągał moc 48 KM przy
4300 obr./min i współpracował z 4-biegową skrzynią przekładniową. Długość
pojazdu wynosiła 396 cm, rozstaw osi – 275 cm, masa własna – 850 kg,
a prędkość maksymalna – 126 km/h. Na bazie drugiej serii tego modelu
o zwiększonej pojemności silnika do 1486 cm 3 (48 KM) włoskie irmy stylisty-
czne, Frua i Pinin Farina, budowały auta z nadwoziami odkrytymi.
Płyta podłogowa modelu Aprilia
wykorzystywana do budowy
kabrioletów.
pazdziernik 2006
3
290345345.006.png 290345345.007.png 290345345.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin