Test FUM nr 2-2008.doc

(91 KB) Pobierz
Test FUM nr 3/2007

Test FUM

nr 2/2008

 

1.       Zasada, że w organizacji: „Istnieją standardowe reguły i procedury, obowiązujące wszystkich w jednakowym stopniu” została sformułowana przez:

a)      F. Taylora

b)      M. Webera,

c)      H. Fayola.

2. Proces delegowania  sprawia, że menedżer:

a)      traci kontrolę nad zadaniem i jego rezultatem,

b)      zawsze ma pełną kontrolę nad zadaniem i rezultatem;

c)      w różnym stopniu traci kontrolę na zadaniem i rezultatem.

 

3. Praca o charakterze zespołowym jest:

a)      obecnie czymś oczywistym i spotykanym w większości polskich firm,

b)      nowa formą organizacji działań i można ją spotkać tylko w nielicznych polskich firmach,

c)      pomysłem teoretycznym a nie rozwiązaniem stosowanym w praktyce.

 

4. W modelu „Okno Johari” tzw. obszar ukryty prezentuje aspekty:

a)      Które widzą inni, ale których ty nie dostrzegasz;

b)      O których wiesz, ale nie ujawniasz innym;

c)      O których sam nie zdajesz sobie sprawy i których nie znają inni.

5.Najbardziej znaczące i najtrwalsze tendencje zmian w sprawowaniu przez menedżerów ich funkcji polegają m.in. na :

a) ograniczaniu władzy w przedsiębiorstwie;

b) wzroście znaczenia władzy w przedsiębiorstwie;

c) wykorzystaniu posiadanego autorytetu w sposób bardziej zdecydowany.albo B

 

6. Do trzech wymiarów samoświadomości Goleman nie zalicza:

a) świadomości własnych celów;

b) samooceny;

c) wiary w siebie.

 

7) Globalizacja dotyczy z jednej strony rynków, a z drugiej sektorów. Zakres, w jakim dany rynek jest globalny zależy od tego, czy:

a) firmy działają ponad granicami i wykorzystują efekt skali;

b) firmy konfigurują i koordynują swoje działanie w sposób globalny;

c) konsumenci w odniesieniu do danych produktów zgłaszają podobne potrzeby.

 

8. Do mitów można zaliczyć zdanie:

a)      praca dobrych zespołów przebiega bez zakłóceń i oparta jest na kompromisach;

b)      w pracy zespołowej różnicy poglądów nie należy tłumić;

c)      wewnątrz dobrego zespołu zawsze pojawiają się konflikty i różnice zdań.

 

9. W klasyfikacji modeli zarządzania wg. R.E.Quinn’a okres od 1951 do 1975 roku został nazwany:

a) modelem racjonalnego celu;

b) modelem otwartych systemów;

c) modelem industrialnym.

 

 

10. Z badań wynika, że Zarządzanie przez cele (ang. MBO) jest najskuteczniejsze, kiedy:

 

a)      cele są określone na bardzo wysokim poziomie, niemożliwym do osiągnięcia, co szczególnie mobilizuje do działania;

b)      cele są na tyle trudne, że wymagają zwiększonego wysiłku;

c)      cele są oparte na zasadzie : ”staraj się osiągnąć najwięcej, ile tylko możesz”.

 

 

11. W koncepcji ról menedżerskich H.Mintzberga w grupie ról decyzyjnych znajdziemy m.in. role:

a)      łącznika oraz informatora,

b)      negocjatora oraz przedsiębiorcy,

a)      planisty i kontrolera.

 

12. Słuchanie refleksyjne jest narzędziem opartym na:

a)      Inteligencji emocjonalnej;

b)      Empatii;

c)      Umiejętnościach analitycznych.

 

13. Metoda WPTK (ang. OABC) to:

a)      Algorytm  postępowania w biurze bez papieru;

b)      Algorytm przekazywania trudnych zadań;

c)      Algorytm formułowania zwięzłych wiadomości.

 

14. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:

a)      Członkowie mogą przesadnie troszczyć się o osiąganie kompromisu;

b)      Różne punkty widzenia ograniczają możliwość osiągnięcia kompromisu;

c)      Tworzenie zbyt wielu okazji do zaistnienia konfliktów organizacyjnych.

 

15. Cechą gospodarki postindustrialnej jest to, że:

a)      towary i usługi produkowane są z myślą o indywidualnych klientach;

b)      towary i usługi produkowane są z myślą o masowych grupach  klientów,

c)      towary i usługi produkowane są z myślą o jak największych zyskach.

 

16. Współcześnie w zarządzaniu uznaje się, że konflikt w organizacji jest:

    a) zjawiskiem, którego można i należy unikać;

    b) zjawiskiem nieuniknionym, które może poprawić efektywność organizacji;

    c) zjawiskiem powstałym w wyniku błędów kierownictwa w kierowaniu organizacją.

 

17. Różnica między danymi a informacją polega na tym, że dane:

      a) są bardziej użyteczne od informacji,

      b) są surowcem, z którego tworzy się informacje,

      c) składają się z liczb, a informacje z faktów.

 

18. Przywództwo to relacja między ludźmi, która zbudowana jest na:

a)      władzy, która w określonych sytuacjach może odwoływać się do  przemocy,

b)      zaufaniu i umiejętności wywierania wpływu bez stosowania przemocy,

c)      charyzmie, ale z możliwością wykorzystania przemocy.

 

 

 

19. Umiejętności techniczne menedżerów polegają na

a)      znajomości inżynierii i technologii stosowanej w firmie,

b)      znajomości zasad i procedur związanych z zajmowanym stanowiskiem,

c)      biegłość w posługiwaniu się urządzeniami stosowanymi w zarządzaniu (np. laptopami ).

 

20. Kompromis to metoda radzenia sobie z konfliktami, która:

a)      jest niezwykle skutecznym sposobem rozwiązywania prawdziwych problemów;

b)      nie prowadzi do rozwiązywania prawdziwych problemów;

a)      pozwala rozwiązywać tylko konflikty intergrupowe. 

 

21. Myślenie lateralne polega na:

    a) rozłożeniu problemu na części składowe i poszukiwaniu rozwiązań;

    b) poszukiwaniu rozwiązania optymalnego;

    c) poszukiwaniu nowego spojrzenia na sytuację.

 

22. Miarami stopnia sformalizowania organizacji są:

      a) autonomizacja działań, nadmierna ilość przepisów, jakość przepisów,

      b) liczba przepisów, ich szczegółowość i rygorystyczność,

      c) wskaźnik operacyjny i wskaźnik pokrycia.

23. Nowoczesne organizacje budowane są obecnie z wykorzystaniem:

a)      struktur procesowych,

b)      struktur funkcjonalnych,

c)      struktur lokalnych.

 

24. Władza to zdolność do wpływania na zachowania innych. Może być ona:

a)      realizowana wyłącznie dzięki autorytetowi formalnemu związanemu ze stanowiskiem 

             kierowniczym w organizacji;

       b) wypełniana w różny sposób, w tym także przy pomocy wykorzystania posiadanych

           informacji lub wiedzy fachowej;

       c) wypełniana w różny sposób, ale zawsze związana jest z możliwością wymuszenia

           określonych działań.

 

25. Cechą gospodarki postindustrialnej jest to, że:

a)      towary i usługi produkowane są z myślą o indywidualnych klientach;

b)      towary i usługi produkowane są z myślą o masowych grupach  klientów,

c)      towary i usługi produkowane są z myślą o jak największych zyskach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKUSZ   ODPOWIEDZI  -  Test  nr................

 

 

 

Imię i nazwisko:..................................................                    Grupa........................................

 

 

 

 

      a

         b

        c

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin