Teoria wychowania wykład 15 i 16, 29-20 listopad 2008
temat : ROLA I ZNACZENIE AUTORYTETU W WYCHOWANIU
Rola – to, jak funkcjonuje autorytet w procesie wychowania (jak działa)
Znaczenie – jaką wartość posiada ten autorytet w oczach innych
Autorytet – to inaczej uznane przez kogoś kompetencje
Ludzie mylą autorytet z popularnością i rzadko go kojarzą z wiedzą
Łac. Auctoritas
1. Autorytet ma ten, który posiada wiedzę (informacje)
2. Autorytet ma ten, który posiada władzę (podejmowanie decyzji i wydawanie rozkazów)
Autorytet
1. Epistemiczny (oparty na wiedzy): nauczyciel episteme=wiedza
2. Deontyczny (oparty na władzy czyli prawie) dziekan, dyrektor szkoły, policjant
Nie ma autorytetów uniwersalnych
Badania dotyczące autorytetu nauczyciela (gimnazjum)
1. Metodyka badań: pytania zamknięte z kafeterią i pytania otwarte typu co sądzisz o…? co rozumiesz przez słowo autorytet?
2. Głównym elementem autorytetu nauczyciela jest wiedza (autorytet epistemiczny)
3. Nauczyciel ma mniejszy autorytet niż kapłan i lekarz
4. Młodzi ludzie bardziej cenią urodę i zdrowie niż wiedzę
5. Dla chłopców aktor ma większy autorytet niż nauczyciel
6. Dla dziewcząt aktor ma mniejszy autorytet niż nauczyciel
7. Nauczyciel będący dla uczniów autorytetem ma ułatwioną pracę na zasadzie mistrz-uczeń
8. Autorytet najlepiej budować na autentycznej wiedzy popartej faktami i poczuciu humoru
Anakolud – świadome cytowanie czyjejś błędnej odpowiedzi np. „uwzinać się”
temat : UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE EDUKACJI
czyli
na ile wpływ otoczenia/środowiska w którym żyjemy nas kształtuje, a na ile sami siebie kształtujemy
Oglądanie filmu – charakterystyka człowieka przez pokazanie go w jego środowisku, w którym czuje się on wyalienowany i chce się z niego wydostać
Człowiek staje się człowiekiem przez całe swoje życie, raz jesteśmy bardziej ludźmi, a raz mniej
Gdy mówimy o wychowaniu to musimy pamiętać, że środowisko jest zróżnicowane i ma wpływa na nasze życie i że na pomoc raczej nie można liczyć
2
agamora1