PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC STYCZEŃ (5 - latki)
TEMATY TYGODNIOWE
I. UMIEMY SIĘ ZGODNIE BAWIĆ
II. KARNAWAŁOWY CZAS ZABAWY
III. WIADOMOŚCI Z BIAŁYCH LĄDÓW
IV. KORZYSTAMY Z UCIECH ZIMY
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na: metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” - L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 2.
ZADANIA
ð przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole: organizowanie wspólnych zajęć i zabaw z podziałem na role, pracy w zespole;
ð zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabawy, atrakcyjnych zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolejność;
ð zawieranie przedszkolnych przyjaźni, poznawanie wartości koleżeństwa poprzez własne doświadczenia oraz przykłady z literatury;
ð wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną – kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków;
ð odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania – przedstawienie „Jasełek bożonarodzeniowych” z okazji Dnia Babci i Dziadka, przygotowanie upominków;
ð przygotowanie dekoracji i strojów do zabawy karnawałowej - udział w balu, czerpanie wzorców dobrej zabawy, uczenie się kroków tanecznych, swobody w poruszaniu się przy muzyce;
ð rozwijanie wyobraźni i fantazji poprzez postacie ze świata baśni – utożsamianie się z wybraną przez siebie postacią na bal karnawałowy;
ð rozwijanie zainteresowania wiedzą o świecie - poznawanie życia ludzi i zwierząt mieszkających na „końcach ziemi” – kręgach polarnych poprzez literaturę dziecięcą, albumy, kasety wideo;
ð obserwowanie zjawisk w okresie zimy – topnienie śniegu, lodu i sopli lodowych, padającego śniegu, eksperymentowanie ze śniegiem;
ð rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiedzi dzieci na temat zimy, wzbogacenie czynnego słownictwa;
ð uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw zabaw na śniegu i lodzie;
ð zachęcanie dzieci do uprawiania sportów zimowych poprzez wspólne śledzenie zawodów w skokach narciarskich, jeździe figurowej na lodzie itd.;
ð przyzwyczajanie do codziennego pobytu na świeżym powietrzu w okresie zimy;
Poniedziałek
MOI KOLEDZY I MOJE ZABAWKI
Ø wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Jaś i zabawki” wyodrębnienie w wierszu nazw zabawek Jasia; globalne czytanie rzeczowników z przymiotnikami np. piłka kolorowa; odniesienie się do zachowania bohatera i własnych zachowań podczas zabawy; wspólne ustalenie i zapisanie na arkuszu papieru zasad bezpiecznej i zgodnej zabawy w przedszkolu; karta pracy – rysowanie zabawek z wiersza: koń na biegunach, pociąg elektryczny, kolorowa piłka;; ćwiczenie graficzne „Zabawki” s. 16
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową przy muzyce; ulubione zabawy i ćwiczenia ruchowe, wykorzystanie pomysłów dzieci.
Wtorek
ZABAWY Z DŹWIĘKAMI
Ø utrwalenie znajomości cyfr oraz umiejętności przeliczania w zakresie liczby 5; słuchanie, liczenie i wskazywanie odpowiedniej cyfry w zakresie 1 – 5, odgłosów emitowanych przez n-lkę: tupnięcie, klaśnięcie, szuranie, zamykanie drzwi, szeleszczenie papierem, mieszanie wody itd.; zagadki słowne – zgadnij jaka to cyfra?
Ø zabawy rytmiczne przy akompaniamencie pianina, prawidłowa reakcja na zmianę melodii i tempa; utrwalenie piosenek i pastorałek do Jasełek; zabawa słuchowa „Znajdź ukrytą pozytywkę”.
Środa
PRZYRODNICZA ZGADUJ – ZGADULA
Ø słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Na prawo, na lewo” – o przygodach zajączka, przekonanie dzieci o potrzebie znajomości kierunków - prawo, lewo; zabawa aktywizująca obie półkule mózgowe „Witaj ósemeczko” – ćwiczenia w rysowaniu palcem po śladzie „leniwej ósemki” (prawą i lewą ręką, obydwiema rękami);
Ø turniej wiedzy o przyrodzie - podział dzieci na zespoły, wybór z zestawu pytań dotyczących przyrody: rośliny, zwierzęta, pory roku, ochrona przyrody; punktowanie odpowiedzi w zależności od stopnia trudności (za dwa, trzy, cztery punkty); utrwalenie wiadomości przyrodniczych dzieci; wdrażanie dzieci do współdziałania w zespole oraz zgodnej rywalizacji, wzajemnego szacunku i sportowego zachowania wobec siebie; panowanie nad emocjami związanymi ze zwycięstwem i przegraną;
Czwartek
NIESPODZIANKA DLA DZIADKÓW
Ø zaprojektowanie i wykonanie prezentu dla babci i dziadka, wykorzystanie brystolu, karbowanej bibuły, kolorowego bloku technicznego, wycinanek, kleju, nożyczek, budzenie radości z możliwości obdarowywania swoich najbliższych,
Piątek
ZABAWY Z KOLORAMI
Ø zabawy rytmiczne przy muzyce skocznej, marszowej, wolnej – prawidłowe reagowanie na muzykę; przypomnienie poznanych przez dzieci piosenek „mini recital grupowy” – improwizacje ruchowe do piosenek śpiewanych przez dzieci;
Ø wprowadzenie zabawy „Kolorowe kartoniki” oraz „Kostka z kolorami”; zachęcenie dzieci do zabaw związanych z utrwaleniem podstawowych kolorów; wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania;
Ø samodzielna działalność plastyczna dzieci „Świat kolorów” – dowolny wybór techniki plastycznej: malowanie farbami, rysowanie kredkami, pastelami, mazakami, wycinanie z kolorowego papieru, wydzieranie z papieru; wdrażanie dzieci do podejmowania decyzji oraz samodzielnego przygotowania narzędzi i materiałów plastycznych, dbanie o ład i porządek w sali po skończonej pracy;
PRZED BALEM KARNAWAŁOWYM
Ø zainspirowanie dzieci do rozmowy o balu karnawałowym wierszem D. Gellner „Dziki taniec”; wypowiedzi dzieci na temat: jaką postacią chciałyby być na balu?; zabawa dramowa „Mój bohater z baśni” - naśladowanie ruchem i pokazywanie gestem sposobu poruszania i zachowania się; zabawa taneczna przy muzyce – naśladowanie „dzikiego tańca”; ćwiczenie graficzne w książce „ABC..” „Czapki na bal” s.18 – rysowanie linii nieregularnych i wzorów z linii prostych, przygotowanie do nauki pisania;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf i piłki; umiejętne poruszanie w określonej przestrzeni, dokładne wykonywanie ćwiczeń.
RODZICE MOICH RODZICÓW
Ø na podstawie rozmowy kierowanej udzielanie odpowiedzi na pytanie: kto to jest babcia i dziadek?, dlaczego mamy dwie babcie i dwóch dziadków?, swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich dziadków, rysowanie w okienkach portretów babci i dziadka, przygotowania do uroczystego spotkania z dziadkami w naszym przedszkolu.
Ø UROCZYSTOŚĆ PRZEDSZKOLNA Z UDZIAŁEM BABCI I DZIADKA w przedszkolu; dekorowanie sali i holu przedszkola, przygotowanie prezentów, nakrycie stołów do poczęstunku; przedstawienie programu słowno – muzycznego „Jasełka bożonarodzeniowe”
MASKI NA BAL
Ø zabawy przy muzyce; przypomnienie zabaw karnawałowych - taniec z balonikiem, moje krzesełko, sałatka owocowa, umiejętne panowanie nad emocjami w czasie zabawy, doskonalenie ogólnej sprawności i ruchowej; nauka wiersza „Karnawałowe baloniki”
Ø ...
martys1708