STYCZEŃ (5 - latki).doc

(118 KB) Pobierz

 

PLAN  PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA  MIESIĄC  STYCZEŃ  (5 - latki)             

 

TEMATY   TYGODNIOWE

 

I.                     UMIEMY SIĘ ZGODNIE BAWIĆ

II.                   KARNAWAŁOWY CZAS ZABAWY

III.                  WIADOMOŚCI Z BIAŁYCH LĄDÓW

IV.                KORZYSTAMY Z UCIECH ZIMY

 Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na:   metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” -  L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 2.

                           ZADANIA

ð      przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole: organizowanie wspólnych zajęć i zabaw z podziałem na role, pracy w zespole;

ð      zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabawy, atrakcyjnych zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolejność;

ð      zawieranie przedszkolnych przyjaźni, poznawanie wartości koleżeństwa poprzez własne doświadczenia oraz przykłady z literatury;

ð      wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną – kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków;

ð      odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania – przedstawienie „Jasełek bożonarodzeniowych” z okazji Dnia Babci i Dziadka, przygotowanie upominków;

ð      przygotowanie dekoracji i strojów do zabawy karnawałowej  - udział w balu, czerpanie wzorców dobrej zabawy, uczenie się kroków tanecznych, swobody w poruszaniu się przy muzyce;

ð      rozwijanie wyobraźni i fantazji poprzez postacie ze świata baśni – utożsamianie się z wybraną przez siebie postacią na bal karnawałowy;

ð      rozwijanie zainteresowania wiedzą o świecie - poznawanie życia ludzi i zwierząt mieszkających na „końcach ziemi” – kręgach polarnych poprzez literaturę dziecięcą, albumy, kasety wideo;

ð      obserwowanie zjawisk w okresie zimy – topnienie śniegu, lodu i sopli lodowych, padającego śniegu, eksperymentowanie ze śniegiem;

ð      rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiedzi dzieci na temat zimy, wzbogacenie czynnego słownictwa;

ð      uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw zabaw na śniegu i lodzie;

ð      zachęcanie dzieci do uprawiania sportów zimowych poprzez wspólne śledzenie zawodów w skokach narciarskich, jeździe figurowej na lodzie itd.;

ð      przyzwyczajanie do codziennego pobytu na świeżym powietrzu w okresie zimy;

 

I.                   UMIEMY SIĘ ZGODNIE BAWIĆ

 

Poniedziałek

MOI KOLEDZY I  MOJE ZABAWKI

Ø        wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Jaś i zabawki” wyodrębnienie w wierszu nazw zabawek Jasia; globalne czytanie rzeczowników z przymiotnikami np. piłka kolorowa; odniesienie się do zachowania bohatera i własnych zachowań podczas zabawy; wspólne ustalenie i zapisanie na arkuszu papieru zasad bezpiecznej i zgodnej zabawy w przedszkolu; karta pracy – rysowanie zabawek z wiersza: koń na biegunach, pociąg elektryczny, kolorowa piłka;; ćwiczenie graficzne „Zabawki” s. 16

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową przy muzyce;  ulubione zabawy i ćwiczenia ruchowe, wykorzystanie pomysłów dzieci.

 

Wtorek

ZABAWY Z DŹWIĘKAMI

Ø        utrwalenie znajomości cyfr oraz umiejętności przeliczania w zakresie liczby 5; słuchanie, liczenie i wskazywanie odpowiedniej cyfry w zakresie 1 – 5, odgłosów emitowanych przez n-lkę: tupnięcie, klaśnięcie, szuranie, zamykanie drzwi, szeleszczenie papierem, mieszanie wody itd.; zagadki słowne – zgadnij jaka to cyfra?

Ø        zabawy rytmiczne przy akompaniamencie pianina, prawidłowa reakcja na zmianę melodii i tempa; utrwalenie piosenek i pastorałek do Jasełek; zabawa słuchowa „Znajdź ukrytą pozytywkę”.

 

Środa

PRZYRODNICZA ZGADUJ – ZGADULA

Ø        słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Na prawo, na lewo” – o przygodach zajączka, przekonanie dzieci o potrzebie znajomości kierunków -  prawo, lewo; zabawa aktywizująca obie półkule mózgowe „Witaj ósemeczko” – ćwiczenia w rysowaniu palcem po śladzie „leniwej ósemki” (prawą i lewą ręką, obydwiema rękami);

Ø        turniej wiedzy o przyrodzie -  podział dzieci na zespoły, wybór z zestawu pytań dotyczących przyrody: rośliny, zwierzęta, pory roku, ochrona przyrody; punktowanie odpowiedzi w zależności od stopnia trudności (za dwa, trzy, cztery punkty); utrwalenie wiadomości przyrodniczych dzieci; wdrażanie dzieci do współdziałania w zespole oraz zgodnej rywalizacji, wzajemnego szacunku i sportowego zachowania wobec siebie; panowanie nad emocjami związanymi ze zwycięstwem i przegraną;

 

Czwartek

NIESPODZIANKA DLA DZIADKÓW

Ø        zaprojektowanie i wykonanie prezentu dla babci i dziadka, wykorzystanie brystolu, karbowanej bibuły, kolorowego bloku technicznego, wycinanek, kleju, nożyczek, budzenie radości z możliwości obdarowywania swoich najbliższych,

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową przy muzyce;  ulubione zabawy i ćwiczenia ruchowe, wykorzystanie pomysłów dzieci.

Piątek

ZABAWY Z KOLORAMI

Ø        zabawy rytmiczne przy muzyce skocznej, marszowej, wolnej – prawidłowe reagowanie na muzykę; przypomnienie poznanych przez dzieci piosenek „mini recital grupowy” – improwizacje ruchowe do piosenek śpiewanych przez dzieci;

Ø        wprowadzenie zabawy „Kolorowe kartoniki” oraz „Kostka z kolorami”; zachęcenie dzieci do zabaw związanych z utrwaleniem podstawowych kolorów; wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania;

Ø        samodzielna działalność plastyczna dzieci „Świat kolorów” – dowolny wybór techniki plastycznej: malowanie farbami, rysowanie kredkami, pastelami, mazakami, wycinanie z kolorowego papieru, wydzieranie z papieru; wdrażanie dzieci do podejmowania decyzji oraz samodzielnego przygotowania narzędzi i materiałów plastycznych, dbanie o ład i porządek w sali po skończonej pracy;

 

 

II.                KARNAWAŁOWY CZAS ZABAWY

Poniedziałek

PRZED BALEM KARNAWAŁOWYM

Ø        zainspirowanie dzieci do rozmowy o balu karnawałowym wierszem D. Gellner „Dziki taniec”; wypowiedzi dzieci na temat: jaką postacią chciałyby być na balu?; zabawa dramowa „Mój bohater z baśni” - naśladowanie ruchem i pokazywanie gestem sposobu poruszania i  zachowania się; zabawa taneczna przy muzyce – naśladowanie „dzikiego tańca”; ćwiczenie graficzne w książce „ABC..” „Czapki na bal” s.18 – rysowanie linii nieregularnych i wzorów z linii prostych, przygotowanie do nauki pisania;

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf i piłki; umiejętne poruszanie w określonej przestrzeni, dokładne wykonywanie ćwiczeń.

Wtorek

RODZICE MOICH RODZICÓW

Ø       na podstawie rozmowy kierowanej udzielanie odpowiedzi na pytanie: kto to jest babcia i dziadek?, dlaczego mamy dwie babcie i dwóch dziadków?, swobodne wypowiedzi dzieci  na temat swoich dziadków, rysowanie w okienkach portretów babci i dziadka, przygotowania do uroczystego spotkania z dziadkami w naszym przedszkolu.

Ø       UROCZYSTOŚĆ PRZEDSZKOLNA Z UDZIAŁEM BABCI I DZIADKA w przedszkolu; dekorowanie sali i holu przedszkola, przygotowanie prezentów, nakrycie stołów do poczęstunku; przedstawienie programu słowno – muzycznego „Jasełka bożonarodzeniowe”

 

Środa

MASKI NA BAL

Ø       zabawy przy muzyce; przypomnienie zabaw karnawałowych - taniec z balonikiem, moje krzesełko, sałatka owocowa, umiejętne panowanie nad emocjami w czasie zabawy, doskonalenie ogólnej sprawności i ruchowej;  nauka wiersza „Karnawałowe baloniki”

Ø  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin