Drodzy rodzice, tak jak obiecałyśmy na spotkaniu, na naszej stronie zamieszczamy niektóre teksty piosenek, zabaw ruchowych i paluszkowych, których uczyły się dzieci z naszej grupy. Mamy nadzieję, że znajdą Państwo odrobinę czasu, aby wspólnie z dziećmi pośpiewać, pozwolić im „być nauczycielem” ich ulubionych zabaw. Jesteśmy przekonane, że wspólny śpiew i zabawy, dostarczą dzieciom i Państwu wielu przyjemnych wrażeń.
Teksty piosenek:
„Idą dzieci polną dróżką”
Idą dzieci polną dróżką:
tup, tup tup,
tup, tup tup.
Każde dziecko je jabłuszko:
chrup, chrup, chrup,
chrup, chrup, chrup.
A słoneczko złoto świeci:
la, la, la,
la, la, la.
I uśmiecha się do dzieci:
cha, cha, cha,
cha, cha, cha.
„Pada, pada deszcz”
Pada, pada, pada deszcz i wieje, wieje, wiatr (2x).
Błyskawica, grzmot, błyskawica, grzmot i świeci piękne słońce.
Błyskawica, grzmot, błyskawica, grzmot, wychodzi piękna tęcza.
„Sto przygód Tusi”
Nie jest wróbelkiem, ani biedronką,
uwielbia dzieci i ciepłe słonko.
Mruczy wesoło to kotka chyba,
oczka jej błyszczą jak gwiazdki z nieba.
Ref. Przyjaciółkę Tusię, chcę przedstawić Wam,
mnóstwo niespodzianek Tusia dla Was ma.
Kto chce poznać Tusię, z książki dowie się,
jak wygląda Tusia, co o świecie wie.
Tusia jak dziecko humorki miewa,
śmieje się złości, płacze lub gniewa.
A kiedy smutek dopadnie Tusię,
to rozweselić zaraz ją muszę.
Ref. Przyjaciółkę Tusię, chcę przedstawić Wam…
„Krasnoludek”
Pod czerwonym grzybkiem, pod krzaczkiem poziomek,
mają krasnoludki swój maleńki domek (2x).
Domek jest malutki i bardzo czyściutki,
no bo w nim sprzątają, same krasnoludki (2x).
Jeden myje okno, dugi ściera kurze,
trzeci wielką miotłą zamiata podwórze (2x).
„Piosenka o ruchu drogowym”
Na chodniku przystań bokiem,
raz, dwa, trzy.
Popatrz w lewo bystrym wzrokiem,
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna, więc swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie,
raz, dwa, raz dwa, raz, dwa, raz.
Zabawy ruchowe:
„Czy znasz wszystkie dni tygodnia”
Czy znasz, czy znasz wszystkie dni tygodnia (2x).
Tak jest poniedziałek (prawa ręka na biodro).
Tak jest wtorek (lewa ręka na biodro).
Tak jest środa (klęk na prawym kolanie).
Tak jest czwartek (klęk na lewym kolanie).
Tak jest piątek (podparcie o podłogę prawym łokciem).
Tak jest sobota (podparcie o podłogę lewym łokciem).
Tak jest niedziela (opadnięcie na podłogę).
„Jawor, jawor…”
Jawor, jawor, jaworowi ludzie,
Co wy tu robicie?
Budujemy mosty,
dla pana starosty.
Tysiąc koni przepuszczamy,
a jednego zatrzymamy.
„My jesteśmy krasnoludki”
My jesteśmy krasnoludki,Hopsa sa, hopsa sa,Pod grzybkami nasze budki,Hopsa, hopsa sa,Jemy mrówki, żabkie łapki,Oj tak tak, oj tak tak,A na głowach krasne czapki,To nasz, to nasz znak.Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,Trutu tu, trutu tu,Gdy ktoś senny, to uśpimy,Lulu lulu lu,Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,Ajajaj, ajajaj,To zapłacze niezabudka,Uuuuu.
„Woogie-boogie”
Do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj,
do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią.
Bo przy wogie-boogie, woogie, trzeba w kółko kręcić się,
no i klaskać w dłonie raz, dwa, trzy.
Woogie-boogie, ahoj! (3x)
i od nowa zaczynamy taniec ten.
Do przodu lewą rękę daj…
Do przodu prawą nogę daj…
Do przodu lewą nogę daj…
Zabawy paluszkowe:
„Biedronka”
Biedronka mała,
robaczki spotkała:
- z tym się przywitała,
- tego pogłaskała,
- temu pomachała,
- tego zabrać chciała,
- z tym się pożegnała i do nieba poleciała.
„Jest w lesie chateńka”
Jest w lesie chateńka
i mała sarenka,
i zając tam jest szary i drugi do pary.
Sosna jak wielkolud,
maleńki krasnolud
pod grzybkiem się schował,
zwierzątka rachował.
„Dziesięć palców mam”
Dziesięć palców mam, na pianinie gram (lalalalala).
Dwie ręce mam, na bębenku gram (ram pampam, ram pampam).
Dziesięć palców mam i na trąbce gram (trutututututu).
Dwie ręce mam i zaklaszczę nimi wam.
Dwie ręce mam i pomacham nimi wam.
Luty to miesiąc co prawda krótki, ale dla naszej grupy obfitujący w wiele nowych treści. W trakcie naszych zabawach i podczas zajęć: • przygotowywać się będziemy do balu karnawałowego w naszym przedszkolu: - dowiemy się, co przydarzyło się Misiowi Uszatkowi na balu przebierańców; - nauczymy się nowych piosenek ilustrowanych ruchem i gestem oraz tańca integracyjnego; - przygotujemy dla nas karnawałowe czapki i wachlarze; - będziemy przeliczać balony, klasyfikować je, określać ich położenie w przestrzeni i za ich pomocą utrwalać nazwy kolorów; • przeniesiemy się do Krainy Lodu i Śniegu, a podczas tej podróży: - będziemy prowadzi liczne obserwacje: poznamy właściwości lodu i śniegu i sprawdzimy, czy śnieg jest naprawdę tak czysty, na jaki wygląda po to, by nigdy więcej nie próbować go jeść; - zabawimy się w opowieści ruchowe i ucząc się wesołych wierszyków będziemy doskonalić prawidłową wymowę trudnych wyrazów oraz umiejętności dźwiękonaśladowcze; - w asyście zimowej scenerii spotkamy się z postacią Fryderyka Chopina i zatopimy się w klimatach zimowej muzyki – będziemy jej słuchać, przy niej improwizować i sami ją tworzyć; • odwiedzimy także Krainę Wyobraźni, a w niej: - weźmiemy udział aż w dwóch przedstawieniach: pierwszym w wykonaniu aktorów Teatru Lalek „Pinokio” zatytułowanym „Chłopiec z drewna”, drugim w wykonaniu pani nauczycielki i jej pacynkowych przyjaciół do słuchowiska „O Czerwonym Kapturku”; - zainspirowani przedstawieniem: sami też zabawimy się w teatr – wykonamy pacynki z papierowych torebek i urządzimy w sali prawdziwy spektakl; - doskonaląc nasze zdolności twórcze (poprzez szereg zabaw i ćwiczeń z zakresu pedagogiki twórczości) przygotujemy się do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Zaczarowane… Rupaki” zainspirowanym wierszem D. Wawiłow. Ponadto będziemy konstruować z klocków, budować domy ze stojaków i płachetek, urządzać przyjęcia i bale karnawałowe dla lalek i misiów, rysować, słuchać opowiadań i bajek oraz uczyć się nowych wspólnych zabaw. A przede wszystkim będziemy miło spędzać czas – mamy nadzieję, że również jak najczęściej na świeżym powietrzu, o ile zima zechce nas jeszcze obdarować saneczkową pogodą. mgr Maria Broda-Bajak
„Luty! Luty!” sł.: Ewa Szelburg-Zarębina Idzie Luty, niesie buty futrzane. Gdy dorosnę i ja takie dostanę. „Pan Dymek” sł.: Anna Kamińska Kreska, kreska, kółeczko – rysuję tu słoneczko. Pod słoneczkiem jest dom. Oto on. Rysuję okna, dach, komin czarny aż strach. Z komina leci dym. Dym ma nos, oczy, minę. To nie dym. To Pan Dymek. „Stańmy w kole” sł. i muz.: Joanna Pietrzak Stańmy w kole, złączmy ręce i zatańczmy jak najprędzej. Tańczysz Ty, tańczę ja, dookoła raz i dwa. Tańczysz Ty, tańczę ja, a orkiestra gra. Zróbmy razem dwa kółeczka, proszę chłopców do środeczka. Tańczysz Ty, tańczę ja, dookoła raz i dwa. Tańczysz Ty, tańczę ja, a orkiestra gra.
„Tupu, tup po śniegu…”Sł. Agnieszka Galica, Muz. Tadeusz PabisiakPrzyszła zima biała, śniegu nasypała, zamroziła wodę, staw pokryła lodem. ref. Tupu, tup po śniegu, dzyń, dzyń, dzyń na sankach, skrzypu, skrzyp na mrozie, lepimy bałwanka. Kraczą głośno wrony: marzną nam ogony, mamy pusto w brzuszku, dajcie nam okruszków. ref. Tupu, tup…„Biały taniec połamaniec” Białe płatki z nieba lecą, chcą sprawić radość wszystkim dzieciom. Dużo śniegu napadało, dookoła jest już biało. ref. Zatańczymy biały taniec, biały taniec połamaniec. Zatańczymy biały taniec, biały taniec bęc! Białe pola i białe drzewa, o nich wiatr już w rynnach śpiewa. Biała słodka czekolada, biały śnieg już z nieba pada. ref. Zatańczymy biały taniec…„Jedzie Mikołaj” Jadą, jadą sanie, księżyc złoty świeci. Hej, jedzie w nich Mikołaj do wszyściutkich dzieci (2x). Świętemu szron biały, na wąsiskach siada. Hej, leci za nim z piskiem aniołków gromada (2x). Cieszy się Mikołaj, widać to po minie. Hej, zaraz wyląduje na jakimś kominie (2x). Święty Mikołaju, nie wracaj do raju! Hej, zostań tu na ziemi, wszyscy cię kochają (2x). „Biały walczyk” sł. M. Kownackamuz. F. Leszczyńska Hej, biały walczyk, hop, hop, hopZając na śniegu znaczy tropZając na śniegu pomykaA my tańczymy walczyka. A my tańczymy walczyka. Saneczki z góry wiozą nasWiatr pogwizduje, szumi lasA nasze ptaki z karmnikaTańczą białego walczykaTańczą białego walczykaHej biały walczyk, baczność, start! Dzieci do sanek i do nartSikorka prosi czyżykaTańczmy białego walczykaTańczmy białego walczyka„Sanna” autor nieznanyZima, zima, zima, pada, pada śnieg. Jadę, jadę w świat sankami, sanki dzwonią dzwoneczkami: dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń. Jaka pyszna sanna, parska raźno koń. Śnieg rozbija kopytami, sanki dzwonią dzwoneczkami: dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń. Zasypane pola, w śniegu cały świat. Biała droga hen, przed nami, sanki dzwonią dzwoneczkami: dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń. „Jestem sobie śnieżka…”Jestem sobie śnieżka i Ty też, błyszczę do słoneczka i Ty też. ref. Więc się bawmy póki czas, w lecie już nie będzie nas, już nie będzie nas. Dzieci mnie kochają, ciebie też. Rączki mi podają, tobie też. ref. Więc się bawmy póki czas, w lecie już nie będzie nas, już nie będzie nas. „Tak się zachmurzyło” autor nieznanymuz. Z. Dyktor-DąbrowskaTak się zachmurzyło, słonko się ukryłoPada, pada śnieżek biały, dawno go nie było. Chodźmy na saneczki, chłopcy i dzieweczki. Pojedziemy wszyscy razemz wysokiej góreczki. Pędzimy, pędzimy, nic się nie boimy. Aż tu naraz bęc na śnieżek, Wszyscy już leżymy! „Na spacer warto iść” Umiem włożyć już buciki, kurtkę zapiąć na guziki. ref. Chociaż trochę zimno dziś, to na spacer warto iść (2x) A na szyi mam szaliczek, nie zapomnę rękawiczek. ref. Chociaż trochę zimno dziś, to na spacer warto iść (2x) Ciepłą czapkę mam na głowie, więc się zimy już nie boję. ref. Chociaż trochę zimno dziś, to na spacer warto iść (2x) „Kolorowy śnieg” Ludwik Jerzy KernCzy wam nie przyszło nigdy do głowy, że śnieg powinien być kolorowy? Śnieg ten lepiłoby się wspaniale, a bałwan biały nie byłby lecz…Albo zielony, albo czerwony, niebieski albo koloru beż! ( bis ) Śnieżki tak samo w zimowej porze, byłyby wtedy w jakimś kolorze. Bardzo kolory by się przydały, lecz śnieg uparcie wciąż pada biały. Biały, bielutki, miękki, mięciutki, świeży, świeżutki, puszysty śnieg ( bis )
Styczeń to miesiąc, w którym:• Będziemy wzbogacać wiadomości przyrodnicze, obserwo-wać i określać zmiany zachodzące przyrodzie. • Utrwalimy zasady zgodnej zabawy w grupie, korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy i atrakcyjnych zabawek. Dbania o wspólne sprzęty i zabawki.• Dowiemy się co to znaczy być dobrym kolegą, jak pielęgnować przyjaźń i dbać o przyjaciela. • Wykonamy: portret babci i dziadka, portret przyjaciela; do-wiemy się co to jest punkt, faktura i wykorzystamy tą wiedzę do wykonania ciekawych prac plastycznych.• Przygotujemy uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka, upieczemy pyszne ciasto i wykonamy słodki upominek dla babci i dziadka.• Będziemy się lepiej poznawać, rozwijać umiejętności wspól-nej i wesołej zabawy, w czasie zabaw ruchowych oraz zabaw na świeżym powietrzu."Kochamy Was"1. Czy wy wiecie moi mili, czy wy wiecie.Ile babć i dziadków jest na całym świecie?Właśnie wielkie święto swoje dzisiaj mają,więc wnuczęta im piosenkę śpiewać chcą.Ref. Kochamy Was, kochamy całym sercemi radości chcemy dawać jak najwięcej.Nasze buzie uśmiechnięte, niech życzenia ślą przepiękne.Żyj babuniu, żyj dziaduniu nam sto lat.2. Babcia z dziadkiem czas nam zawsze umilają.Zawsze dla nas niespodzianek wiele ...
malgosiek_n