mierzenie długości- 6l.(1).doc

(23 KB) Pobierz
Wiem, czym dorośli mierzą długość - zabawy z długością

 

Wiem, czym dorośli mierzą długość - zabawy z długością

 

Grupa: 6-latki

Cele ogólne:

- poznanie dawnych sposobów i obecnych narzędzi do pomiaru długości ,

- kształcenie umiejętności posługiwania się poznanymi narzędziami pomiarowymi,

- wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów.

 

Cele operacyjne – dziecko:

- dokonuje pomiaru łokciem, stopom i narzędziami pomiarowymi,

- zna różne rodzaje miar,

- rozumie, że pomiar jest niezbędny w różnych sytuacjach życiowych,

- potrafi współdziałać w zespole,

- jest spostrzegawcze,

- porównuje, analizuje, wyciąga wnioski,

- czyta wyrazy.

 

Metody: czynne, słowne, oglądowe

Formy: zajęcie z całą grupą dzieci

Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt, napisy, koc, stolik, płyta Cd, różne rodzaje miar ( linijka szkolna, taśma krawiecka, miarka stolarska, taśma miernicza)

 

PRZEBIEG:

 

1.Rozwiązanie zagadek ( lis, wiewiórka).

2.Globalne odczytanie wyrazów (lis wiewiórka mysz) i przyporządkowanie ich do właściwych sylwet zwierząt.

3.Słuchanie op0owiadania nauczycielki pt. „Kłopoty wiewiórki” – analiza treści opowiadania, formułowanie odpowiedzi na pytania np.

- dlaczego wiewiórka nie chciała sprzedać swojej ziemi liskowi?

( Bo lisek ma duże stopy i ziemi podczas mierzenia jego stopami wyszłoby więcej)

- dlaczego wiewiórka chętnie chciała sprzedać swoją ziemię myszce?

(Bo myszka ma małe stopy i ziemi podczas mierzenia jej stopami wyszłoby mniej)

4. Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi”.

5. Poznanie dawnych sposobów pomiaru długości ( stopa, łokieć ).

6. Mierzenie (przez nauczycielkę i chętne dzieci) długości koca (stopą) i długości stolika (łokciem).

7. Porównanie wyników pomiaru dorosłej osoby i wyników dziecka, wyjaśnienie różnic w pomiarach.

8. Poznanie narzędzi do pomiaru długości (linijka szkolna, taśma krawiecka, miarka stolarska, taśma miernicza), omówienie ich budowy i zastosowania.

9. Osobiste doświadczenia dzieci w mierzeniu długości.

 

Nauczycielka proponuje dzieciom zabawy polegające na:

- mierzeniu w zespołach centymetrem krawieckim długości jesiennych szali (posługiwanie się określeniami: długi - dłuższy, krótki - krótszy, taki sam)

- mierzeniu indywidualnie wybranymi miarkami, dowolnych przedmiotów sali

 

10. Rozmowa w kręgu – dzielenie się spostrzeżeniami na temat poczynionych pomiarów.

11. Giełda pomysłów wokół zdań:

a) Co by było, gdyby nie było miar?

b) Który sposób mierzenia jest lepszy i dokładniejszy (dawny czy obecny)?

 

EWALUACJA – dzieci poznają dawne i obecne narzędzia do pomiaru długości. Będą kształciły umiejętność posługiwania się tymi narzędziami.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin