KONSPEKTY ZAJĘĆ KOREKCYJNO – WYRÓWNAWCZYCH (Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej).doc

(48 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO – WYRÓWNAWCZYCH

 

KONSPEKTY ZAJĘĆ KOREKCYJNO – WYRÓWNAWCZYCH

 

Opracowanie: Marzena Muszyńska

 

I

 

Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.

 

 

Lp.

Rodzaj

ćwiczenia

Cel

ćwiczenia

Przebieg

Pomoce

1.       

Śpiewanie

piosenki

z interpretacją

ruchową.

Sprawdzenie

rozumienia

określeń

słownych

dotyczących

stosunków

przestrzennych

Dzieci śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodne z poleceniami zawartymi w tekście:

„Gimnastyka to podstawa

Sport dla dzieci – ważna sprawa

Ręce w górę , w przód w bok

Skłon do przodu, przysiad, skok”

Podkład muzyczny

2.       

Wykonywanie zadań na polecenie.

Utrwalenie różnicowania prawej i lewej strony.

Dziecko otrzymuje polecenie: pokaż prawą rękę, weź piłkę do prawej ręki, podnieś lewą nogę, połóż woreczek na prawą stopę, itp.

Piłki, woreczki

3.       

Śledzenie przedmiotu.

Ćwiczenie kierunku zgodnego z kierunkiem pisania.

Prowadzący przesuwa przedmiot od lewej do prawej strony. Dziecko śledzi przedmiot i na sygnał dotyka.

Klocki, bębenek

4.       

Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej.

Ćwiczenie kierunku zgodnego z kierunkiem pisania.

Dzieci otrzymują plansze, na której narysowane są szlaczki oraz kalkę techniczną. Zadaniem dziecka jest przekalkowanie szlaczków.

Plansze ze szlaczkami, kalka techniczna, kartki

5.       

Rozróżnianie dźwięków upuszczanych przedmiotów.

Różnicowanie słuchowe dźwięków.

Prowadzący demonstruje dzieciom dźwięki wydawane przez upuszczane przedmioty. Potem dzieci odwracają się tyłem i zgadują, co wydało usłyszany dźwięk.

Klucz, gumka, guzik, klocek,

piłka lekarska, zeszyt, widelec, itp.

6.       

Układanki.

Odtwarzanie układów przestrzennych.

Dzieci układają konstrukcje z zapałek wg modelu.

Zapałki, plansze ze wzorami z zapałek

7.       

Zabawa ruchowa.

Utrwalenie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych i orientacji własnego ciała.

Dzieci śpiewają piosenką „Pingwin”

 

I I

 

Usprawnienie motoryki ręki prawej

 

 

1.       

Chwytanie i rzucanie prawą ręką.

Usprawnienie motoryki prawej ręki.

Dzieci stoją parami naprzeciw siebie, rzucają na hasło raz prawą , raz lewą ręką, na zmianę.

Woreczki, piłeczki

2.       

Malowanie linii farbą.

Usprawnienie motoryki palców i utrwalenie kierunku od lewej strony do prawej.

Dzieci, stając malują linie proste, równoległe, trzymając duży pędzel bardzo wysoko w prawej dłoni chwytem pęsetkowym.

Arkusze, papier, pędzle

3.       

Układanie obrazków po prawej i lewej stronie.

Kształtowanie orientacji przestrzennej.

Dzieci mają komplety obrazków ,układają po prawej i lewej stronie na zasadzie – kto pierwszy ten  lepszy

4 komplety obrazków, np. zwierzęta i rośliny.

4.       

Kto szybciej usłyszy głoskę.

Usprawnienie analizy słuchowej i koordynacji słuchowo – ruchowej.

Dzieci otrzymują pałeczki. Reedukator wymawia kilka głosek. W momencie usłyszenia określonej głoski stukają pałeczką w stół. Za najszybsze prawidłowe stuknięcie dzieci otrzymują po jednym punkcie.

Pałeczki

5.       

Nawlekanka – kolorowe koraliki.

Usprawnienie manualne i prawidłowe rozróżnianie kolorów – rozwój analizy wzrokowej.

Wg wzoru dzieci nawlekają koraliki na żyłkę z uwzględnieniem kolejności kolorów.

Komplety koralików, żyłki

6.       

Malowanie kółek w liniach.

Usprawnienie drobnych ruchów ręki, utrwalenie kierunku ruchu od lewej do prawej, ćwiczenia pamięci wzrokowej.

Pomiędzy malowanymi liniami dzieci malują kredkami kółka, odtwarzając dwa wzory koralików.

Arkusze papieru, kredki

7.       

Omijanie przeszkód w marszu.

Ćwiczenie orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej.

Na wytyczonej trasie ustawia się różne przeszkody. Dzieci pokonują drogę, omijając przeszkody po prawej lub lewej stronie na określony sygnał dźwiękowy.

Piłki, kręgle, woreczki, grzechotka, gwizdek

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin