Scenariusz09.doc

(36 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 9

 

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 9

 

TEMAT: Indiańska wioska

ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Indiański okrzyk! – zabawa integrująca

CEL: przedstawienie się uczestników zabawy i ich przywitanie

JAK? Każdy z uczestników zabawy wypowiada swoje imię tak, by dłużej artykułować wybraną samogłoskę( lub wszystkie samogłoski) dodatkowo wybrany dźwięk (lub dźwięki)  można „fałszować” przez szybkie  przysłanianie i odsłanianie  ust ręką w trakcie wypowiadania dźwięku ( dźwięków ) – naśladując indiański okrzyk

 

2.„Prawa ręka

§         Wódz, wódz indiański miał siedmiu synów ...” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL:  doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Śpiewamy na melodię „ Stary Abraham..” piosenka nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

dz indiański miał siedmiu synów ,               / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą

Siedmiu synów miał indiański wódz.

A oni siedli i nic nie jedli...

tylko śpiewali sobie tak!...

prawa ręka

 

Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.

Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają,  śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.

 

§         „ Indiańskie przywitanie”- zabawa ruchowa

CEL:  określanie prawej strony( prawej ręki) w odniesieniu do drugiej osoby stojącej do nas przodem,

JAK? Dziecko – Indianie chodzą w różnych kierunkach , podczas rytmicznej melodii. Na sygnał prowadzącego (przerwa w muzyce) witają  się z dziećmi przez przyłożenie (złączenie ) prawych dłoni uniesionych na wysokość  twarzy, w zabawie można użyć formuły indiańskiego powitania „ HOUK!”( dla urozmaicenia można witać się np. głowami, kolanami itp.)

 

3.„Ile? Tyle

§         „Biegnące konie”- zabawa logiczna

CEL: doskonalenie umiejętności liczenia znikających obiektów

JAK? Wskazane dziecko siada tyłem do pozostałych uczestników zabawy, za jego plecami pojedynczo przebiegają wybrane dzieci, naśladując tętent biegnącego konia. Dziecko siedzące tyłem liczy ( może na palcach) – ile „koni” przebiegło za jego placami,

 

§         „ Indiańska wioska” – zabawa dydaktyczna

CEL: liczenie „zbiorów  zastępczych” – przenoszenie wyniku liczenia na obiekty, liczenie elementów z przestawieniem liczonych przedmiotów  , liczenie od początku do końca  i od końca do początku , dostrzeganie roli ostatniego liczebnika jako określającego liczbę policzonych obiektów ( 1-5)

JAK? 

1) Ustawiamy „ indiańskie szałasy” ( papierowe tuby lub pojemniki) liczymy , na palcach pokazujemy ile ich jest,

2) przed „ szałasami” układamy po kilka „ talerzyków” (papierowych kółeczek są to mieszkańcy szałasu – liczymy np.3) zadaniem dzieci jest ułożyć tyle „ łyżeczek” (patyczków) ile jest w „szałasie”  „talerzyków”

4) przeliczamy „szałasy” licząc od początku do końca i od końca  do początku

5)  ustawiamy  „szałasy” według malejącej liczby  „domowników” wykorzystując zdobytą wiedzę na temat ilości osób zamieszkujących dany „szałas”

 

 

4.„Ważny wyraz”   -INDIANIE

CEL”  całościowe odpoznawanie wyrazu, analiza głoskowo- sylabowa wyrazu,

JAK?  Patrząc na tabliczkę z zapisanym wyrazem INDIANIE powtarzają za osobą prowadzącą wyraz w całości, z podziałem na sylaby , potem dzieci porównują ten wyraz z innym np. INDYK- głoskują – rozmawiają na temat  podobieństw i różnic w tych wyrazach , wymyślają wyrazy zaczynające się na głoskę „ i”

 

5. ćwiczenia grafomotoryczne- INDIAŃSKI ZNAK

CEL: dekorowanie rysunku  wg pomysłu dzieci, wykorzystują znajomość linii ukośnych, pionowych, poziomych, karta nr I-9

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1.      piosenka i melodia do zabawy

2.      papierowe szałasy

3.      kilka papierowych talerzyków  lub kółek wyciętych z papieru

4.      patyczki – zastępniki łyżeczek

5.      napis INDIANIE, INDYK

6.      karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indyk

 

Indianie

 

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin