Rozkład materiału nauczania autyzm semestr II.doc

(181 KB) Pobierz
Rozkład materiału nauczania (zespół edukacyjno-terapeutyczny dla dzieci z autyzmem), semestr II

Rozkład materiału nauczania (zespół edukacyjno-terapeutyczny dla dzieci z autyzmem), semestr II

mgr Joanna Bladowska, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie (Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7)spis treści - strona pierwszapatrz także: program nauczania, rozkład materiału semestr I

 

temat przewodni: CZĘŚCI CIAŁA..
najważniejsze pojęcia: broda, pępek, brwi, łokieć

temat przewodni: HIGIENA,JAK NALEŻY DBAĆ O SWOJE ZDROWIE
najważniejsze pojęcia: pasta, szczoteczka do zębów. Myje się, czeszę

temat przewodni: PTAKI, ICH ZWYCZAJE, BUDOWA
najważniejsze pojęcia: Budowa ptaków - dziób, skrzydła, łapki, pożywienie ptaków, składanie jajek
ptaki: wróbel, sikorka, bocian, dzięcioł, sroka

temat przewodni: BAJKA O SMOKU WAWELSKIM...
najważniejsze pojęcia: smok, szewczyk, rycerz, król, królowa, owca, trucizna

temat przewodni: ULICA,SAMOCHODY, DOMY..
najważniejsze pojęcia: Dom, kościół, sklep. Środki transportu. Jedzie, płynie, lata

temat przewodni: ŚWIĘTA WIELKANOCNE
najważniejsze pojęcia: Zając, baranek, pisanki, koszyczek. Pojęcia związane z porządkami - odkurza, myje okna, zamiata, układa, trzepie dywan

temat przewodni: WIOSNA, ŁĄKA..
najważniejsze pojęcia: Las, łąka, trawa. Muchy, pszczoły, ptaki. Kolory podstawowe

temat przewodni: WIOSNA - WARZYWA WIOSENNE
najważniejsze pojęcia: Szczypiorek, cebula, rzodkiewka, ogórek, sałata

temat przewodni: ROŚLINY, ICH BUDOWA..
najważniejsze pojęcia: Korzeń, łodyga, liście, kwiaty. Hodowanie fasolki z nasion. Trawa, kwiat, róża, tulipan, słonecznik

temat przewodni: CO POTRAFI ROBIĆ TATA..
najważniejsze pojęcia: Kieruje samochodem, robi zakupy, czyta książkę, pracuje, ogląda telewizor

temat przewodni: CO POTRAFI ROBIĆ MAMA..
najważniejsze pojęcia: Myje, sprząta, czyta, odkurza, pierze.

temat przewodni: ZWIETRZĘTA JANA BRZECHWY, BUDOWA ZWIERZĄT
najważniejsze pojęcia: Nazwy zwierząt, ich budowa, określanie koloru sierści - kolory niepodstawowe - szary, rudy, brązowy

temat przewodni: BAJKA O BRZYDKIM KACZĄTKU..
najważniejsze pojęcia: Kaczka, kaczątko, łabędź. Wesoły, smutny, płacze, boi się. Dorosłe i młode zwierzęta

temat przewodni: LATO - POGODA..
najważniejsze pojęcia: Słońce, dopasowywanie ubrania do pogody. Nauka opisywania pogody - słońce/ zachmurzenie/ deszcz

temat przewodni: MORZE, LAS, JEZIORO..
najważniejsze pojęcia: Morze, jezioro, las. Zwierzęta morskie - ryby, meduzy, ośmiornice

temat przewodni: DRZEWA, - NAZWY, BUDOWA
najważniejsze pojęcia: Rozpoznawanie podstawowych polskich drzew - kasztanowiec, lipa, sosna, dąb. Budowa drzew - korzeń, pień, gałęzie. Liście/ igły, korona

temat przewodni: Księżniczka zaklęta w żabkę

 

 

temat przewodni: CZĘŚCI CIAŁA

najważniejsze pojęcia: broda, pępek, brwi, łokieć

Funkcjonowanie w środowisku

·         Powtórzenie nazw części ciała.

·         Wprowadzenie nazywania i wskazywania nowych części ciała broda, pępek, łokieć, brwi, rzęsy.

·         Układanie bingo i domina związanego z częściami ciała.

·         Umiejętność opisywania siebie: jestem ... , mam jasne włosy itp.

·         Nauka zadawania pytań: Jak się masz?

·         Rozróżnianie i nazywanie kolorów.

·         Pojęcia wysoki/ niski.

·         Dopasowywanie do siebie liter i cyfr.

·         Przeliczanie przedmiotów do 10.

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych ludzi.

·         Rysowanie postaci w naśladowaniu.

·         Malowanie farbami postaci ludzi.

Technika

·         TP Roll Crafts* - ludzie - wycinanie i przyklejanie części ciała.

·         Wycinanie i sklejanie gotowych postaci ludzkich w różnych ubiorach.

·         Wycinanie elementów twarzy z papieru i sklejanie w całość.

Muzyka z  rytmiką

·         Wyklaskiwanie rytmu melodii .

·         Reagowanie na podany sygnał dźwiękowy.

Wychowanie fizyczne

·         Marsz pojedynczo i w parach

* TP Roll Crafts - praca wykonana na bazie rolki od papieru toaletowego.

temat przewodni: HIGIENA,JAK NALEŻY DBAĆ O SWOJE ZDROWIE.

najważniejsze pojęcia: pasta, szczoteczka do zębów. Myje się, czesze.

Funkcjonowanie w środowisku

·         Nazywanie i wskazywanie pojęć związanych ze środkami czystości..

·         Określanie czynności higienicznych.

·         Opowiadanie treści książeczki związanej z ochroną zdrowia.

·         Umiejętność opisywania innych. To jest ..., robi ...., jest chłopcem/ dziewczynką.

·         Nauka odpowiadania na pytania: Co lubisz jeść? Co lubisz robić w szkole?

·         Pojęcia całe/ pół.

·         Rozróżnianie duży/ średni/ mały.

·         Wyszukiwanie ze zbiorów liter i cyfr.

·         Przeliczanie przedmiotów do 10.

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych związanych z tematem.

·         Wypełnianie konturów plasteliną, skrawkami papierów.

·         Malowanie farbami konturów liter.

Technika

·         Wykonanie dużej przestrzennej pasty do zębów z szarego papieru.

·         Obrazki wykonane z pasty do zębów i pomalowane farbami.

Muzyka z  rytmiką

·         Ćwiczenia poczucia  rytmu przez wykonywanie prostych rytmów klaskaniem, tupaniem, stukaniem lub na instrumencie perkusyjnym

Wychowanie fizyczne

·         Wyrabianie refleksu psychoruchowego poprzez udział w zabawach inhibicyjno-incytacyjnych

temat przewodni: PTAKI, ICH ZWYCZAJE, BUDOWA.

najważniejsze pojęcia: Budowa ptaków - dziób, skrzydła, łapki, pożywienie ptaków, składanie jajek
ptaki: wróbel, sikorka, bocian, dzięcioł, sroka.

Funkcjonowanie w środowisku

·         Przyswojenie pojęć związanych z tematem.

·         Nauka wiązania sznurowadeł - Eryk.

·         Nauka mycia po sobie kubeczka i talerzyka.

·         Nauka samodzielnego układania klocków na wzorze i wg planu.

·         Odpowiadanie na powitanie.

·         Rozumienie poleceń związanych z manipulacją przedmiotami - ułóż klocki/ włóż do miski.

·         Posługiwanie się komunikatem typu: Patrz.

·         Odpowiedzi na otwarte pytania: Jak masz na imię, Gdzie mieszkasz itp.

·         Rozróżnianie rozmiarów - duży/ mały.

·         Dopasowywanie cyfr i liczb.

·         Wyszukiwanie liczb i cyfr wśród innych.

·         Czytanie sylab BA/MA.

·         Dokańczanie prostych szlaczków.

·         Kojarzenie obrazków - ptaszek/ gniazdko/ jajko.

·         Pisanie wyrazu „ptak”

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych.

·         Wycinanie elementów ptaków i tworzenie z nich postaci ptaka.

·         Malowanie wewnątrz konturów postaci ptaków.

·         Nauka rysowania ptaka wg planu.

·         Kolorowanie obrazków wg schematów literowych i cyfrowych.

·         Łączenie punktów - postać ptaka.

·         Malowanie pawia na papierowym talerzyku

Technika

·         Ptak wykonany z serduszek.

·         Budka dla ptaków z kartoników.

·         Mobil z ptakami.

·         Ptak - TP Roll Craft

·         Maska orła.

·         Obrazek z ptakiem.

·         Domek dla ptaków wyklejany fasolkami.

Muzyka z  rytmiką

·         Zabawy przy muzyce - chodzenie na palcach lub pełnych stopach w zależności od rodzaju muzyki.

·         Rozwijanie poczucia rytmu.

Wychowanie fizyczne

·         Ćwiczenia w pełzaniu i ślizganiu się na kawałkach sukna

temat przewodni: BAJKA O SMOKU WAWELSKIM

najważniejsze pojęcia: smok, szewczyk, rycerz, król, królowa, owca, trucizna

Funkcjonowanie w środowisku

·         Słuchanie i opowiadanie bajki.

·         Wskazywanie i nazywanie pojęć związanych z tematem.

·         Dopasowywanie fragmentu obrazka do całości.

·         Nauka odtwarzania sekwencji wydarzeń.

·         Praca nad umiejętnością ubierania się i rozbierania.

·         Nauka odpowiedzi na pytania: Jaka jest pogoda? Co jadłeś na śniadanie?

·         Rozróżnianie gorący / zimny.

·         Małe i wielkie litery - dopasowywanie.

·         Układanie cyfr od 1-10.

·         Rozwijanie rozumienia następstw, przyczyn i skutków. Układanie historii obrazkowych związanych z bajką.

·         Pisanie wyrazów : król, smok, rycerz - z pamięci.

·         Czytanie sylab.

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych związanych z tematem.

·         Nauka rysowania

·         Smoka, rycerza, króla.

·         Wyklejanie konturów smoka kawałkami materiałów.

Technika

·         Makieta zamku z kartonu http://www.enchantedlearning.com/crafts/Boxcastle.shtml

·         Wykonanie przestrzennego smoka z szarego papieru.

·         Wykonanie kukiełek przedstawiających postaci z bajki.

Muzyka z  rytmiką

·         Wystukiwanie rytmu na cymbałkach.

Wychowanie fizyczne

·         Chodzenie na czworakach przez określony dystans.

temat przewodni: ULICA,SAMOCHODY, DOMY

najważniejsze pojęcia: Dom, kościół, sklep. Środki transportu. Jedzie, płynie, lata

Funkcjonowanie w środowisku

·         Posługiwanie się pojęciami zawartymi w temacie.

·         Opowiadanie treści książeczki „Jedź, jedź samochodziku”

·         Podawanie do stołu - właściwe układanie talerzy i kubeczków.

·         Kierowanie zachowaniem innych osób za pomocą werbalnych komunikatów - Popatrz, zrobiłem.

·         Rozróżnianie mokre/ suche.

·         Opozycje dzień/ noc.

·         Czytanie zdań wyrazowo - obrazkowych.

·         Dodawanie konkretów 1+1 =

·         Czytanie sylab.

·         Pisanie wyrazu „auto” z pamięci, oraz „dom”.

·         Rozwiązywanie prostych labiryntów.

·         Pisanie szlaczków - dokańczanie .

·         Układanie puzzli z obrazków z pojazdami.

Plastyka

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin