mgr Joanna Bladowska, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie (Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7)spis treści - strona pierwszapatrz także: program nauczania, rozkład materiału semestr I
temat przewodni: CZĘŚCI CIAŁA..najważniejsze pojęcia: broda, pępek, brwi, łokieć
temat przewodni: HIGIENA,JAK NALEŻY DBAĆ O SWOJE ZDROWIEnajważniejsze pojęcia: pasta, szczoteczka do zębów. Myje się, czeszę
temat przewodni: PTAKI, ICH ZWYCZAJE, BUDOWAnajważniejsze pojęcia: Budowa ptaków - dziób, skrzydła, łapki, pożywienie ptaków, składanie jajekptaki: wróbel, sikorka, bocian, dzięcioł, sroka
temat przewodni: BAJKA O SMOKU WAWELSKIM... najważniejsze pojęcia: smok, szewczyk, rycerz, król, królowa, owca, trucizna
temat przewodni: ULICA,SAMOCHODY, DOMY..najważniejsze pojęcia: Dom, kościół, sklep. Środki transportu. Jedzie, płynie, lata
temat przewodni: ŚWIĘTA WIELKANOCNEnajważniejsze pojęcia: Zając, baranek, pisanki, koszyczek. Pojęcia związane z porządkami - odkurza, myje okna, zamiata, układa, trzepie dywan
temat przewodni: WIOSNA, ŁĄKA..najważniejsze pojęcia: Las, łąka, trawa. Muchy, pszczoły, ptaki. Kolory podstawowe
temat przewodni: WIOSNA - WARZYWA WIOSENNEnajważniejsze pojęcia: Szczypiorek, cebula, rzodkiewka, ogórek, sałata
temat przewodni: ROŚLINY, ICH BUDOWA..najważniejsze pojęcia: Korzeń, łodyga, liście, kwiaty. Hodowanie fasolki z nasion. Trawa, kwiat, róża, tulipan, słonecznik
temat przewodni: CO POTRAFI ROBIĆ TATA..najważniejsze pojęcia: Kieruje samochodem, robi zakupy, czyta książkę, pracuje, ogląda telewizor
temat przewodni: CO POTRAFI ROBIĆ MAMA.. najważniejsze pojęcia: Myje, sprząta, czyta, odkurza, pierze.
temat przewodni: ZWIETRZĘTA JANA BRZECHWY, BUDOWA ZWIERZĄTnajważniejsze pojęcia: Nazwy zwierząt, ich budowa, określanie koloru sierści - kolory niepodstawowe - szary, rudy, brązowy
temat przewodni: BAJKA O BRZYDKIM KACZĄTKU.. najważniejsze pojęcia: Kaczka, kaczątko, łabędź. Wesoły, smutny, płacze, boi się. Dorosłe i młode zwierzęta
temat przewodni: LATO - POGODA..najważniejsze pojęcia: Słońce, dopasowywanie ubrania do pogody. Nauka opisywania pogody - słońce/ zachmurzenie/ deszcz
temat przewodni: MORZE, LAS, JEZIORO..najważniejsze pojęcia: Morze, jezioro, las. Zwierzęta morskie - ryby, meduzy, ośmiornice
temat przewodni: DRZEWA, - NAZWY, BUDOWAnajważniejsze pojęcia: Rozpoznawanie podstawowych polskich drzew - kasztanowiec, lipa, sosna, dąb. Budowa drzew - korzeń, pień, gałęzie. Liście/ igły, korona
temat przewodni: Księżniczka zaklęta w żabkę
Funkcjonowanie w środowisku
· Powtórzenie nazw części ciała.
· Wprowadzenie nazywania i wskazywania nowych części ciała broda, pępek, łokieć, brwi, rzęsy.
· Układanie bingo i domina związanego z częściami ciała.
· Umiejętność opisywania siebie: jestem ... , mam jasne włosy itp.
· Nauka zadawania pytań: Jak się masz?
· Rozróżnianie i nazywanie kolorów.
· Pojęcia wysoki/ niski.
· Dopasowywanie do siebie liter i cyfr.
· Przeliczanie przedmiotów do 10.
Plastyka
· Kolorowanie obrazków konturowych ludzi.
· Rysowanie postaci w naśladowaniu.
· Malowanie farbami postaci ludzi.
Technika
· TP Roll Crafts* - ludzie - wycinanie i przyklejanie części ciała.
· Wycinanie i sklejanie gotowych postaci ludzkich w różnych ubiorach.
· Wycinanie elementów twarzy z papieru i sklejanie w całość.
Muzyka z rytmiką
· Wyklaskiwanie rytmu melodii .
· Reagowanie na podany sygnał dźwiękowy.
Wychowanie fizyczne
· Marsz pojedynczo i w parach
* TP Roll Crafts - praca wykonana na bazie rolki od papieru toaletowego.
· Nazywanie i wskazywanie pojęć związanych ze środkami czystości..
· Określanie czynności higienicznych.
· Opowiadanie treści książeczki związanej z ochroną zdrowia.
· Umiejętność opisywania innych. To jest ..., robi ...., jest chłopcem/ dziewczynką.
· Nauka odpowiadania na pytania: Co lubisz jeść? Co lubisz robić w szkole?
· Pojęcia całe/ pół.
· Rozróżnianie duży/ średni/ mały.
· Wyszukiwanie ze zbiorów liter i cyfr.
· Kolorowanie obrazków konturowych związanych z tematem.
· Wypełnianie konturów plasteliną, skrawkami papierów.
· Malowanie farbami konturów liter.
· Wykonanie dużej przestrzennej pasty do zębów z szarego papieru.
· Obrazki wykonane z pasty do zębów i pomalowane farbami.
· Ćwiczenia poczucia rytmu przez wykonywanie prostych rytmów klaskaniem, tupaniem, stukaniem lub na instrumencie perkusyjnym
· Wyrabianie refleksu psychoruchowego poprzez udział w zabawach inhibicyjno-incytacyjnych
temat przewodni: PTAKI, ICH ZWYCZAJE, BUDOWA.
· Przyswojenie pojęć związanych z tematem.
· Nauka wiązania sznurowadeł - Eryk.
· Nauka mycia po sobie kubeczka i talerzyka.
· Nauka samodzielnego układania klocków na wzorze i wg planu.
· Odpowiadanie na powitanie.
· Rozumienie poleceń związanych z manipulacją przedmiotami - ułóż klocki/ włóż do miski.
· Posługiwanie się komunikatem typu: Patrz.
· Odpowiedzi na otwarte pytania: Jak masz na imię, Gdzie mieszkasz itp.
· Rozróżnianie rozmiarów - duży/ mały.
· Dopasowywanie cyfr i liczb.
· Wyszukiwanie liczb i cyfr wśród innych.
· Czytanie sylab BA/MA.
· Dokańczanie prostych szlaczków.
· Kojarzenie obrazków - ptaszek/ gniazdko/ jajko.
· Pisanie wyrazu „ptak”
· Kolorowanie obrazków konturowych.
· Wycinanie elementów ptaków i tworzenie z nich postaci ptaka.
· Malowanie wewnątrz konturów postaci ptaków.
· Nauka rysowania ptaka wg planu.
· Kolorowanie obrazków wg schematów literowych i cyfrowych.
· Łączenie punktów - postać ptaka.
· Malowanie pawia na papierowym talerzyku
· Ptak wykonany z serduszek.
· Budka dla ptaków z kartoników.
· Mobil z ptakami.
· Ptak - TP Roll Craft
· Maska orła.
· Obrazek z ptakiem.
· Domek dla ptaków wyklejany fasolkami.
· Zabawy przy muzyce - chodzenie na palcach lub pełnych stopach w zależności od rodzaju muzyki.
· Rozwijanie poczucia rytmu.
· Ćwiczenia w pełzaniu i ślizganiu się na kawałkach sukna
· Słuchanie i opowiadanie bajki.
· Wskazywanie i nazywanie pojęć związanych z tematem.
· Dopasowywanie fragmentu obrazka do całości.
· Nauka odtwarzania sekwencji wydarzeń.
· Praca nad umiejętnością ubierania się i rozbierania.
· Nauka odpowiedzi na pytania: Jaka jest pogoda? Co jadłeś na śniadanie?
· Rozróżnianie gorący / zimny.
· Małe i wielkie litery - dopasowywanie.
· Układanie cyfr od 1-10.
· Rozwijanie rozumienia następstw, przyczyn i skutków. Układanie historii obrazkowych związanych z bajką.
· Pisanie wyrazów : król, smok, rycerz - z pamięci.
· Czytanie sylab.
· Nauka rysowania
· Smoka, rycerza, króla.
· Wyklejanie konturów smoka kawałkami materiałów.
· Makieta zamku z kartonu http://www.enchantedlearning.com/crafts/Boxcastle.shtml
· Wykonanie przestrzennego smoka z szarego papieru.
· Wykonanie kukiełek przedstawiających postaci z bajki.
· Wystukiwanie rytmu na cymbałkach.
· Chodzenie na czworakach przez określony dystans.
· Posługiwanie się pojęciami zawartymi w temacie.
· Opowiadanie treści książeczki „Jedź, jedź samochodziku”
· Podawanie do stołu - właściwe układanie talerzy i kubeczków.
· Kierowanie zachowaniem innych osób za pomocą werbalnych komunikatów - Popatrz, zrobiłem.
· Rozróżnianie mokre/ suche.
· Opozycje dzień/ noc.
· Czytanie zdań wyrazowo - obrazkowych.
· Dodawanie konkretów 1+1 =
· Pisanie wyrazu „auto” z pamięci, oraz „dom”.
· Rozwiązywanie prostych labiryntów.
· Pisanie szlaczków - dokańczanie .
· Układanie puzzli z obrazków z pojazdami.
· ...
iga.77