Aeroklub Polski
PROGRAM
SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO
AEROKLUBU POLSKIEGO
Część A
Rozdział 4
A.4.1 Cel ZADANIA
Uzyskanie przez ucznia – pilota umiejętności wystarczających do samodzielnego wykonywania lotów po kręgu,. Ponadto uzyskania umiejętności:
- wykorzystywania informacji zawartych w instrukcji użytkowania szybowca / motoszybowca w locie
- oceny zdatności do lotu szybowca / motoszybowca i jego wyposażenia na podstawie dokumentów i przeglądu przedlotowego;
-
A.4.2 Warunki dopuszczenia do wykonywania ZADANIA A I, II, III
Zgodne z wymienionymi w punkcie A.3.2.1
A.4.3 Szkolenie teoretyczne i naziemne do realizacji ZADAŃ A/I, II, III
Po ukończeniu teoretycznego kursu szybowcowego /TKS/ i zdaniu egzaminów przez kandydatów do szkolenia praktycznego, szef wyszkolenia dokonuje podziału uczniów na grupy, które przydziela poszczególnym instruktorom do szkolenia w powietrzu.
Szkolenie praktyczne w powietrzu poprzedza cykl przygotowania naziemnego, prowadzonego przez instruktora z grupą uczniów.
Wszystkie zajęcia należy odnotować w "Książkach przebiegu szkolenia szybowcowego" uczniów i wystawić ocenę (zaliczone / niezaliczone).
Przygotowanie naziemne obejmuje następującą tematykę:
- Instrukcja użytkowania lotniska: schemat pola wzlotów (kroki lotniska), przeszkody przy lotnisku, pola przydatne do lądowania w rejonie lotniska, rozkładanie startu.
- Znajomość rejonu lotów w promieniu 150 km.
- Zasady rozłożenia startu szybowcowego, służby startowe i ich obowiązki
- Zasady poruszania się po lotnisku
- Instrukcja użytkowania w locie szybowca / motoszybowca wykorzystywanego do szkolenia
· charakterystyki i ograniczenia eksploatacyjne szybowca / motoszybowca;
· szczególne przypadki w locie: uszkodzenie przyrządów pokładowych, lądowanie w terenie przygodnym
- Zajmowanie miejsca w kabinie, wychodzenie z kabiny (przećwiczyć praktycznie).
- Dopasowanie fotela i pedałów steru kierunku.
- Zamykanie i blokowanie owiewki kabiny. Awaryjny zrzut owiewki kabiny.
- Sposoby awaryjnego opuszczania szybowca / motoszybowca (przećwiczyć praktycznie).
- Wyhangarowanie i transport szybowca na start:, osoba kierująca, transport po lotnisku, zabezpieczenie pod hangarem i na starcie, transport z uszkodzonym kółkiem lub płozą.
- Przegląd i odbiór szybowca / motoszybowca przed lotem:
· sprawdzenie dokumentacji;
· szczegółowy przegląd szybowca / motoszybowca- według następującej kolejności:
stan i zamocowanie dajników ciśnienia, stan konstrukcji i pokrycia kadłuba z przodu, prawego skrzydła - wgląd przez wzierniki – okucia główne i ich zabezpieczenie, podłączenie i zabezpieczenie napędów lotek, hamulców aerodynamicznych, pokrycie kadłuba, pokrycie i zamocowanie statecznika i steru wysokości, klapka wyważająca, ster kierunku, połączenia sterów, lewa strona kadłuba, lewe skrzydło, podwozie, listwa kilowa, wnętrze kabiny i bagażnika, zabezpieczenie hamulców i oparcia fotela, stan linek i popychaczy, pasy mocujące pilota, zamocowanie tablicy przyrządów, stan i zamocowanie osłony kabiny, działanie sterów, hamulców i zaczepu.
W przypadku motoszybowca kontrola stanu paliwa i oleju i ich uzupełnienie , stan zespołu napędowego, próba silnika
- Przegląd szybowca / motoszybowca po locie: opróżnienie kabiny i bagażnika, wyjęcie zabudowanych urządzeń przenośnych (akumulator), oczyszczenie szybowca z błota, kurzu i wilgoci, przegląd całości konstrukcji, zgłoszenie mechanikowi usterek, nakładanie pokrowców.
Hangarowanie
Podczas przygotowania szkoleni uczniowie-piloci powinni opanować wiedzę stosowaną w zakresie następujących zagadnień:
- Wiadomości podstawowe - sterowanie, pilotaż i inne czynności pilota w locie. Sposoby oceny położenia i przebiegu lotu. Działanie sterów.
- Nauka podstawowych elementów lotu - Lot prosty, utrzymywanie równowagi poprzecznej i kierunku, utrzymywanie prędkości lotu. Zakręty - fazy zakrętu, technika sterowania w zakrętach o 360,180 i o 90 stopni. Ześlizgi kierunkowe.
Start- Fazy startu –odpowiednie do zastosowanej metody szkolenia
- Lądowanie - Fazy lądowania - podprowadzenie, wyrównanie, wytrzymanie, przyziemienie, dobieg. Lądowanie z bocznym i tylnym wiatrem.
- Lot po kręgu nadlotniskowym - Wpływ wysokości na budowę kręgu czterozakrętowego lub dwuzakrętowego. Czynności i podział uwagi w poszczególnych fazach lotu po kręgu. Wpływ wiatru na budowę kręgu, zajście i podejście do lądowania. Sposoby zajść do lądowania. Posługiwanie się hamulcami aerodynamicznymi.
- Postępowanie w sytuacjach awaryjnych - Rozwój sytuacji korkociągowej - Przeciągnięcie statyczne i dynamiczne w locie prostym i w zakręcie. Ustalenie się korkociągu. Przejście w stromą spiralę "na łeb" i wyprowadzenie do lotu normalnego ze wszystkich sytuacji korkociągowych i spirali.
- Postępowanie w razie utraty wysokości w locie po kręgu - Lądowanie w terenie przygodnym - na polach uprawnych, lub na nierównościach terenowych. Lądowanie na lesie oraz zderzenie z przeszkodami terenowymi.
A.4.4 Wskazówki organizacyjne
Każde ćwiczenie musi być poprzedzone przygotowaniem naziemnym do lotów. Wyniki przygotowania ucznia-pilota winny być wpisane do "Książki przebiegu szkolenia szybowcowego".
A.4.5 Dopuszczalne tolerancje parametrów lotu
W trakcie szkolenia uczeń pilot powinien osiągnąć lot z zadanymi parametrami z uwzględnieniem następujących tolerancji:
utrzymanie prędkości – lot po prostej
+/- 10 km/h
utrzymanie prędkości – w zakręcie o przechyleniu 15º - 40º
utrzymanie prędkości – w zakręcie o przechyleniu powyżej 40º
+/- 15 km/h
utrzymanie prędkości – podejście do lądowania
+10 / - 5 km/h
utrzymanie prędkości optymalnej i ekonomicznej
odchylenia od kierunku
+/- 10°
wyprowadzenie z zakrętu na kurs
+/- 15°
przechylenie w zakręcie zadane
koordynacja w zakręcie
+/- szer. kulki
lądowanie (bez trawersu) - dokładność przyziemienia
+/- 50 m
Podane powyżej tolerancje utrzymywania wymaganych parametrów lotu stanowią kryteria pomocnicze do oceny wyników szkolenia i stanowią element standaryzacji szkolenia. Przy ocenie ich utrzymywania należy brać pod uwagę występowanie turbulencji.
A.4.6 Warunki atmosferyczne dla realizacji ZADANIA A/I, II, III
Wszystkie loty ZADANIA A/I, A/II, A/III powinny odbywać się w warunkach meteorologicznych VMC nie gorszych niż:
podstawa chmur:
dla lotów po kręgu minimum 500 m AGL, a dla pozostałych lotów przewyższająca minimalną, bezpieczną wysokość rozpoczęcia zadania o odległość pionową od chmur wynikającą z przepisów PL-2;
widzialność:
10km, zaleca się wykonywać loty z widocznością naturalnego horyzontu
wiatr (kąt i prędkość)
w granicach dopuszczalnych dla danego typu szybowca / motoszybowca
turbulencja
umiarkowana
- w pierwszych lotach samodzielnych prędkość wiatru nie może być większa niż 6 m/s, a składowa boczna dla tych lotów nie może przekraczać 3 m/s.
W treści ĆWICZENIA mogą być podane dodatkowe, lub inne warunki meteorologiczne.
W szkoleniu podstawowym stosuje się podział na:
A Uczniowie – piloci bez przygotowania lotniczego
B Uczniowie – piloci którym zaliczono dotychczasową praktykę lotniczą
W przypadku uczniów z zaliczoną praktyką lotniczą, ze względu na możliwą dużą rozpiętość kwalifikacji szkolonych, w wielu ćwiczeniach pozostawiono instruktorowi swobodę w doborze minimalnej ilości lotów. Nie oznacza to możliwości pominięcia ĆWICZENIA, chyba że taka możliwość jest podana wprost w treści ĆWICZENIA.
Ilości i czas lotów powinny być zmniejszane proporcjonalnie do doświadczenia lotniczego i aktualnego treningu szkolonego. Od instruktora oczekiwana jest daleko idąca ostrożność przy podejmowaniu decyzji.
Wydanie z 05.03.2004 r.
Zmiana Nr: 0
SZKOLENIE DL LICENCJI PILOTA SZYBOWCOWEGO PL(G)
A – 4 – 1
EPBK