Aeroklub Polski
PROGRAM
SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO
AEROKLUBU POLSKIEGO
Część B
Rozdział 9
LOTY WYSOKOŚCIOWE
B.9.1 Cel ZADANIA
Zdobycie umiejętności wykonywania lotów holowanych w warunkach silnej turbulencji (rotory), we wznoszeniach falowych oraz lotów według wskazań przyrządów w chmurach.
B.9.2 Warunki dopuszczenia do wykonywania ZADANIA
Do wykonywania ZADANIA B/VI można dopuścić pilota posiadającego licencję szybowcową, ukończone ZADANIE B/III i nalot samodzielny na szybowcach co najmniej 100 godzin.
B.9.3 Szkolenie teoretyczne i naziemne do realizacji ZADANIA
Podczas przygotowania szkoleni piloci powinni opanować wiedzę stosowaną w zakresie następujących zagadnień:
- przepisy lotnicze dotyczące lotów chmurowych i falowych;
- meteorologia, powstawanie i rozwój chmur kłębiastych oraz wznoszeń falowych;
- higiena lotów wysokościowych;
- użytkowanie aparatury tlenowej;
- instrukcja lotów rejonu występowania fali;
- znajomość instrukcji winna być sprawdzona egzaminem i potwierdzona wpisem w "Książce pilota szybowcowego";
- loty wysokościowe:
· lot na krótkiej lince;
· utrzymywanie pozycji za samolotem w głębokim krążeniu;
· przelatywanie wznoszeń i duszeń;
· używanie klap i hamulców;
· sytuacje nieprawidłowe i ich poprawianie;
- loty chmurowe:
· wejście w chmurę;
· wyszukiwanie wznoszeń i umiejscawianie się w nich;
· wyjście z chmury;
· lot przy braku wskazań prędkościomierza, zakrętomierza, określanie sytuacji nieprawidłowych i ich poprawianie;
· oblodzenie;
· używanie hamulców aerodynamicznych;
- loty falowe:
· zachowanie się szybowca w rotorze i we wznoszeniu falowym;
· wykorzystywanie wznoszenia rotorowego;
· przejście na falę;
· wykorzystywanie wznoszeń falowych;
· przebijanie chmur i schodzenie z dużej wysokości;
B.9.4 Wskazówki organizacyjne
Dopuszczenie do wykonywania lotów falowych wymaga przerobienia ĆWICZENIA 1, po zaliczeniu którego pilot uzyskuje kwalifikacje oraz wpis do wykonywania lotów na "holu halniakowym". Naukę holu halniakowego, egzaminy ze znajomości lotów falowych i loty kontrolne przeprowadza się w ośrodku, w którym pilot będzie wykonywał loty falowe.
Wpisu uzyskanych kwalifikacji do wykonywania lotów chmurowych dokonuje się po przerobieniu ĆWICZEŃ 2 i 3.
Po uzyskaniu wpisów uprawnień do wykonywania lotów chmurowych i holu halniakowego w przypadku wykonywania lotów falowych kolejność realizacji ĆWICZEŃ 4 i 5 jest dowolna i zależy od decyzji instruktora. Wykonanie ĆWICZENIA 5 w chmurach musi być poprzedzone wykonaniem ĆWICZENIA 4.
Pilotów samolotowych szkolących się na szybowcach w zakresie tego zadania z żadnych ćwiczeń nie zwalnia się.
Kontrola techniki pilotażu w lotach chmurowych jest ważna na okres 12 miesięcy.
Zabrania się wykonywać lotów w chmurach burzowych.
Dla zaliczenia ĆWICZENIA 1 warunkiem jest utrzymanie się na holu, lub prawidłowe postępowanie w sytuacji niemożności kontynuowania lotu na holu.
Dla lotów chmurowych:
- prędkość nakazana - +20 / - 15 km/h;
- utrzymanie nakazanego kierunku +/- 20º;
- utrzymanie przechylenia w zakręcie +/- 10º;
- wyprowadzenie na nakazany kurs +/- 20º;
- skuteczne zapobieganie powstawaniu nienormalnych położeń;
- umiejętność wyprowadzenia z przeciągnięcia, korkociągu i stromej spirali bez przekroczenia 80% VNE
Wszystkie ćwiczenia ZADANIA B/VI powinny być wykonywane w zwykłych warunkach atmosferycznych – przy widzialności nie mniejszej niż 5 km, podstawie chmur nie mniejszej niż 600 m dla ĆWICZENIA 1 i 1000 m dla ĆWICZENIA 2. Pożądane występowanie silnej turbulencji.
Ograniczenie prędkości wiatru (i jego bocznej składowej) zgodnie z instrukcją użytkowania w locie szybowców (i samolotów holujących) użytych do szkolenia.
Miejsce celowo pozostawione puste
B.9.7 RAMOWE ZESTAWIENIE ĆWICZEŃ ZADANIA B/VI
Nr
ćw.
Treść ćwiczenia
Czas jednego lotu w min.
Liczba lotów
z instr.
samodz.
razem
1
Loty holowane w warunkach turbulencji
15-20
2
3
5
Nauka lotów w chmurach
45
minimum 3
-
Lot kontrolny na sprawdzenie techniki pilotażu wg przyrządów w chmurze
30
4
Loty treningowe w chmurach lub na fali
decyduje instruktor
Loty w celu uzyskania przewyższenia 3000 m.
według potrzeb
6
Loty w celu uzyskania przewyższenia 5000 m.
Razem
9
B.9.8 WYKAZ ĆWICZEŃ
ĆWICZENIE 1
LOTY HOLOWANE W WARUNKACH TURBULENCJI
- Wysokość lotu - powyżej 500 m(AGL)
- Liczba lotów z instruktorem - 2
- Liczba lotów samodzielnych - 3
- Czas jednego lotu - 15 - 20 minut
Wskazówki wykonawcze
Ćwiczenie może wykonywać pilot mający wylatanych samodzielnie co najmniej100 godzin na szybowcach. Lot za samolotem przeprowadzać przy użyciu linki o długości do 25 m. Pilot
samolotu holującego powyżej 500 m. wykonuje krążenie z przechyleniem 30 do 45 stopni, zmiany kierunku krążenia, ślizgi, zmiany prędkości w locie prostym i w krążeniu od 90 do 130 km/h, oraz zmiany prędkości pionowej od -2 do +4 m/s.
Stopień trudności ćwiczenia stopniowo zwiększać w każdym locie. Loty wg tego ćwiczenia wymagają odpowiednich kwalifikacji pilota holującego zaznajomionego ze specyfiką pilotażu szybowca w warunkach turbulencji.
Uwaga. Naukę holu halniakowego prowadzi się w ośrodkach górskich. Na wniosek Szefa Wyszkolenia aeroklubu regionalnego (nie będącego ośrodkiem górskim) Dyrektor d/s Szkolenia i Sportu Aeroklubu Polskiego może upoważnić imiennie instruktorów zgłaszającej jednostki regionalnej do prowadzenia szkolenia w lotach halniakowych.
ĆWICZENIE 2
NAUKA LOTÓW W CHMURACH
- Wysokość lotu - zgodnie z decyzją instruktora (podstawa wykorzystywanych chmur minimum 1000 m).
- Liczba lotów z instruktorem – zgodnie z decyzją instruktora (minimum 3)
- Liczba lotów samodzielnych - 0
- Czas jednego lotu...
EPBK