Scenariusz inscenizacji "Różne babcie bywają"
Występują tu dzieci w różnym wieku. Chłopiec wygłaszający referat okolicznościowy jest największy. Musi być utrzymany nastrój całkowitej swobody. Rozpoczynamy inscenizację zabawą. Dzieci trzymają się za ręce i kręcą się w dużym kole coraz prędzej. W pewnym momencie zatrzymują się i zostają na swoich przypadkowych miejscach. Najbliższa widowni dziewczynka zaczyna.
Dziewczynka I (wyjaśniająco do widowni):Zebraliśmy się tutaj,bo to babci święto.
Dziewczynka II:Niechaj babcie dzisiaj wiedzą,że mają wnuczęta.Wnuczęta kochające.
Dziecko I (podskakując, żartobliwie):I miłe ogromnie!
Dziecko II (nagle spostrzega na widowni swoją babcię, pokazuje ją palcem z radością):Babcia moja tam siedzi!(woła do babci, machając ręką)Uśmiechnij się do mnie!
Dziecko III (wygląda przez ramię Dziecka II):O, moja także przyszła!Siedzi w trzecim rzędzie.(woła do babci)Babciu, proszę uważać,coś dla babci będzie!
Chłopiec największy (staje na baczność, poprawia ubranie, zagląda do trzymanej kartki, chrząka i uroczyście mówi):Jak doświadczenie uczy,mamę naszej mamymy - wnuczęta - zwyklebabcią nazywamy.
Dziecko IV (głośnym szeptem podpowiada):A jak nazywamy mamusię tatusia?
Chłopiec największy (ze zniecierpliwieniem, też głośnym szeptem):Cicho! Po co przeszkadzasz?Wiem, że też babusia!(znowu uroczyście)Chcemy dziś uczcićswych rodziców mamy,więc część oficjalną właśnie zaczynamy.Ponieważ na to świętomamy wolną lekcję, niech mi państwo pozwolą wygłosić prelekcję. Babcie, jak wszyscy wiemy,to bywają różne:są na przykład domowei babcie "podróżne".(wyjaśniająco)Babcia, co mieszka razemi babcia, co wpada.
Dziecko V (niegrzecznie, półgłosem, przerywa):Zupełnie nie rozumiem,po co on to gada?Pewnie - bywają różne!Moja to mi śpiewa.Dzieci dołączają kolejno, przechwalają się, zapominając o referacie.
Chłopiec mały:A moja to mnie uczy,jak odróżniać drzewa!Chłopiec większy:Moja pokrzyczy czasem,przyznaję, niestety, ale wprost fenomenalnerobi mi omlety!
Dziewczynka mniejsza:Moja pachnie bajkami.Zawsze, gdy deszcz pada,siedzimy sobie razem,ona opowiada...
Dziewczynka większa:Moja - jak biały królik -taka jest siwiutka. Ja się nią opiekuję,jest bardzo słabiutka...
Dziecko VI:Moja ciężko pracuje,gotuje i sprząta.Pierwsza wstaje raniutko,cały dzień się krząta.
Chłopiec większy II:Moja babcia jest jeszczeprawie całkiem młoda.Chodzimy na wycieczkiczy deszcz, czy pogoda.I pływamy z nią razem,ja się chwalę babką!Bo z nas wszystkich ma ciąglenajlepszy czas żabką!
Dziecko VII:Jeżeli mam gorączkę,to mi chłodzi głowę.A ciepły szalik wiążew mroźne dni zimowe.
Dziecko VIII:Moja z nami zostajeprzez calutkie lato.Fajnie wtedy jest w domu -jakoś tak - bogato!
Chłopiec największy:Tak mnie przekrzykujecie,że milczę rad-nierad.Może mi pozwoliciedokończyć referat?(dzieci milkną)Babcie są rozmaite,jak tu powiedziano,lecz właściwie czujązupełnie tak samo.To samo je cieszy,to samo raduje: nasz pocałunek, uśmiechi słówko - dziękuję!Teraz razem wołajmy:Niech nam żyją babcie!
Wszystkie dzieci (rzucają na widownię kwiaty):A to są kwiatki dla was:łapcie, łapcie, łapcie!
Scenariusz środowiskowej imprezy integracyjnej "Dzień Babci i Dziadka"
Cele ogólne:
· uczenie właściwego zachowania w stosunku do starszego,
· tworzenie emocjonalnej więzi z dziadkami,
· rozbudzenie inwencji twórczej i odwagi w prezentacji właściwych prac.
Cele szczegółowe:
· wygłaszanie z pamięci wierszy z zastosowaniem siły, tonu głosu, tempa, pauz i akcentu logicznego,
· inscenizowanie tekstów lub ich fragmentów,
· ćwiczenia w mówieniu dostosowanym do sytuacji,
· opiekuńczy stosunek do dziadków,
· aktywny udział w życiu szkoły, np. przez organizowanie imprez szkolnych.
Edukacja plastyczna:
· wiadomości z zakresu scenografii - dekoracja sceny,
· projektowanie i wykonywanie płaskich form użytkowych.
Edukacja muzyczna:
· zabawy ze śpiewem, inscenizacje.
Edukacja motoryczno-zdrowotna:
· wykonywanie różnych ruchów w rytmie i przy muzyce,
· zgodne współdziałanie w grupie.
Metody:
· zabawowa,
· inscenizacja: recytacja, śpiew,
· wspólna zabawa,
· gry dydaktyczne - konkursy.
Środki dydaktyczne:magnetofon, kasety magnetofonowe, syntezator, kostiumy, rekwizyty.
Inscenizacja "Kocham cię, babciu, kocham cię, dziadku"
Przyjmujemy założenie, iż minispektakl zorganizowany z okazji Dnia Babci i Dziadka odbędzie się w klasie. Biorą w nim udział wszystkie dzieci.Na przedstawienie zapraszamy do naszej klasy babcie i dziadków. Dzieci znacznie wcześniej przygotowują bukiety sztucznych kwiatów z dołączoną wizytówką z życzeniami lub nawet skromnym wierszykiem. Kwiaty te wręczają na zakończenie spektaklu swoim babciom i dziadkom.Na czas przedstawienia dzieci zajmują miejsca przy tablicy, a dziadkowie w ławkach. Przedstawienie odbywa się na zasadzie lekcji, w której również bierze udział nauczycielka.
1. Nauczycielka wywołuje do odpowiedzi podając imię i nazwisko jednej z uczennic:Opowiedz nam o swojej babci!Uczennica odpowiada wierszem Anny Kamieńskiej "Babcia".
Dziecko I:Babcia to są miłe ręce,Książka, herbatka słodka,Śmieszne słowa w dawnej piosence,Suknia dla lalki i szarlotka.Babcia to bajka, której nie znamy,Pudełeczka, perfumy, włóczka,Babcia to mama mojej mamy,A ja jestem jej wnuczka.
2. Nauczycielka zwraca się z kolei do chłopca. Jego odpowiedź jest również wierszem Anny Kamieńskiej "Mój dziadzio".
Dziecko II:Mój dziadzio wszystko naprawia:Gdy się zepsuje światło albo maszynado szycia albo dzwonek przy drzwiach.Mój dziadzio umie zrobić latawca,a nawet łuk i strzały.Patrz, dziadziu, zepsuł się księżyc!Niedawno był okrągły, a dziś jest caływyszczerbiony. Napraw księżyc, dziadziu!
3. Nauczycielka zwraca się do wszystkich uczniów:Kto chce jeszcze opowiedzieć nam o swojej babci lub dziadku?Zgłasza się kilku wykonawców, którzy na zmianę recytują wiersz Wandy Chotomskiej "U babci jest stadko".
Dziecko III:Kiedy tata basem huknie,kiedy mama cię ofuknie, kiedy patrzą na człowieka okiem złym -to do kogo człowiek stuka, gdzie azylu sobie szuka,to do kogo, to do kogo tak jak w dym?
Dziecko IV:U babci jest słodko,świat pachnie szarlotką.No, proszę, zjedz jeszcze ździebkoi głowa do góry! Odpędzę te chmuryi niebo odkurzę miotełką.Nie ma jak babcia,jak babcię kocham -bez babci byłby kiepski los.Jak macie babcie,to się nie trapcie,bo wam nie spadnie z głowy włos!
Dziecko V:U babci jest słodko,świat pachnie szarlotką,a może chcesz placka spróbować?Popijasz herbatę i słońce nad światemjuż świeci jak złoty samowar.Wszystkie wnuki, nawet duże,nawet takie po maturze,nawet takie z długa brodą aż po pas,niech do babci lecą z kwiatkiemi zaniosą na dokładkętę piosenkę, którą śpiewa każdy z nas.
4. W dalszym ciągu podnoszą się do góry ręce.Nauczycielka wskazuje na kolejną uczennicę, która recytuje wiersz Barbary Lewandowskiej "Kwiatki dla babci".
Dziecko VI:Nocą,tuż przed Dniem Babci,staje za oknem wróżka.Maluje na szybie kwiaty- wesołe, w kształcie serduszka.Zanim srebrzystą dłoniąporanek kwiaty zetrze,serduszka na szybie dzwonią,ładniej niż szyszki na wietrze.W dzieńmoże wnuczka przybiec,Wnuczek przyleci prędki.Kto coś wychucha na szybie?Kto dom rozdzwoni piosenką?
. Nauczycielka pyta:Czego życzymy naszym kochanym babciom i dziadkom w dniu ich święta?Podnoszą się do góry ręce. Ona wskazuje jednego z wykonawców, który recytuje utwór Wandy Chotomskiej "Wiersze dla babci".
Dziecko VII:Z okazji Święta Babci,ja dzisiaj Babcię nauczę,jaka powinna być wnuczkai jaki powinien być wnuczek.Po pierwsze proszę Babci -ja już tak dawna uważam, że nic tak wnucząt nic zdobi, jak piękny uśmiech na twarzach.Uśmiech jest dobry na co dzień,a nie wyłącznie od święta, więc wnuczek ma się uśmiechać, a wnuczka ma być uśmiechnięta.
2. Nauczycielka wskazuje ręką kolejnego ucznia - wiersz Hanny Zielińskiej.
Dziecko VIII:Szary dzień.Szara mgiełka się snuje.W szarym kątku siedzą szatyni z kotem.Ale przyjdzie - i mnie uratujemoja babcia, co ma serce - złote.Szary dzieństrzepnie z szarej kanapy,szary smutek przegna jednym ruchem ręki!I pogłaszcze szare kocie łapy.Powie: - Znamy takie ładne piosenki!
3. Kolejne skinienie nauczycielki i do recytacji zgłasza się następny uczeń. Wiersz Barbary Lewandowskiej "Dziadkowie - królowie".
Dziecko IX:Babciu, zostań królową!Krzesło będzie tronem.A z gazety - dziadkowi wnuczek zrobi koronę!Powiedz, Babciu - Królowo Dziadku - Królu, powiedz! Czy ucieszy was wnuczek,gdy wam bajkę opowie?
4. Wszystkie dzieci podchodzą do ławek i wspólnie recytują wiersz Zofii Rogoszówny.
Wszyscy:Niechaj dziadzio z babuniąTak nam długo żyją,Póki komar i muchaMorza me wypiją,A ty mucho, ty komarze,Pijcie wody powoli,Aż się dziadzio i babciaNażyją do woli.
5. Wszystkie dzieci podchodzą do swoich babci i dziadków i wręczają im kwiaty. Następnie nauczycielka rozpoczyna śpiewać popularną piosenkę "Sto lat, sto lat, niech żyją, żyją nam". Dzieci śpiewają razem z nią.
m.g87