piłka ręczna - nauka rzutu z padem.doc

(55 KB) Pobierz
Temat : Nauka ćwiczeń wypornościowych

Autor: mgr Danuta Neumann

 

Temat: Piłka ręczna - nauka rzutu z padem

 

 

Cele główne:

 

1.   Umiejętności: uczeń potrafi wykonać rzut z padem, doskonali kozłowanie piłki w biegu.

2.   Sprawność motoryczna: orientacja, zwinność

3.   Wiadomości: faule zawodnika atakującego.

4.   Akcent wychowawczy: dokładność, systematyczność.

 

 

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Ilość uczestników: 18 osób

Klasa: V

Czas trwania zajęć: 45 minut

Przybory: 18 piłek do piłki ręcznej, 9 szarf, 4 materace

 

 

 

 

Tok lekcji

Zadania szczegółowe

doz

Uwagi organizac. – metodyczne

1. Część organizacyjna

1.      Zbiórka w szeregu

2.      Powitanie

3.      Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

2‘

Sprawdzenie strojów sportowych, zdjęcie biżuterii

 

 

2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji

1.      Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji

 

1’

Pozycje, na których najczęściej wykorzystywany jest rzut z padem, skuteczność tego rzutu.

1.      Rozgrzewka –

 

 

 

 

w parach – dwie piłki na parę

 

1.      Zabawa ożywiająca: „Berek po liniach – kozłowaniem”: jeden berek, który stara się złapać uciekających, biegać można tylko po liniach namalowanych na podłożu.

2.      Ustawienie przodem do siebie- równoczesne krążenia T

3.      Równoczesne przysiady z RR opartymi na piłce

4.      Ustawienie tyłem do siebie- skłony z T z dotknięciem piłek nad głową i między NN

5.      Skręty z dotknięciem piłki partnera

6.      Ustaw. j.w – równoczesny podrzut z jednej strony-półobrót chwyt piłki z drugiej strony

7.      Ćw.j.w. zamiast podrzutu kozioł

8.      Ćw.j.w. z jednej strony podrzut z drugiej kozioł

9.      Podpór przodem toczenie piłki do partnera

10.  Siad rozkroczny stopy złączone –równoczesne leżenie tyłem, skłon w przód z dotknięciem piłek

11.  Leżenie przodem wznos T 1-ka podanie,2-ka toczenie do partnera

12.  Stojąc w odległość około 3m- jedną piłką podania, drugą toczenie

13.  Ust.j.w 1-ka kozłowanie dookoła siebie(stopy nie odrywają się od podłoża)2-ka skiping A do partnera i powrót skiping C

14.  Ustawienie na linii bocznej, jedynka 3 kroki przed dwójką- 1-ka kładzie piłkę na podłożu i obraca się do dwójki, otrzymuje od niej podanie i znowu zostawia piłkę, 2-ka zbiera piłki i podaje 1-ce

15.  Równoczesne podania dwoma piłkami, przemieszczając się na drugą stronę boiska(1-ka tyłem, 2-ka przodem)

 

1’

 

 

 

 

8x

 

10x

 

8x

 

 

8x

8x

 

 

8x

8x

 

8x

 

6x

 

 

4x2

 

10x

 

2x2

 

 

 

2x2

 

 

 

 

 

2x2

-          każdy uczeń zabiera piłkę.

-          nowym berkiem staje się również osoba, która zboczy z linii 

 

-          Piłki cały czas się stykają

 

-          piłka na podłożu, RR oparte na piłce

 

 

 

-          piłka trzymana przed sobą

-          podrzut w górę

 

 

-          po koźlle chwyt piłki i ponowne wprowadzenie w kozioł

-          przodem do siebie

 

-          piłka podczas leżenia w górze,RR wyprostowane

 

 

 

 

 

-          piłka podczas skipingu trzymana przed sobą (skip A) i za sobą (skip B)

 

-          ćw. wykonywane w truchcie do przeciwległej linii bocznej

-          1-ka obroty raz przez lewe raz przez prawe ramię

 

-          chwyt jednorącz

-          odległość około 2-3m

 

 

 

4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności

Pokaz i objaśnienie wykonania rzutu z padem

1.      Z klęku pady w przód na ręce. Amortyzacja następuje poprzez stopniowe ugięcie RR. (ćw. w początkowym okresie wykonywane na materacu)

2.      Ćw.j.w. tylko z przysiadu

3.      Pad ze stania w przód na materac, na obie ręce równocześnie(amortyzacja poprzez ugięcie stawów łokciowych). Przed padem następuje ugięcie stawów kolanowych w ostatniej fazie padu ich wprost.

4.      To samo tylko ze skrętem T w prawo i zamachem ręki prawej –jak przy rzucie, pad najpierw na lewą a potem na prawą rękę

5.      Ćwiczący ustawiony lewym barkiem do bramki obniża pozycję przez ugięcie NN w kolanach z równoczesnym ćwierćobrotem w lewo i oderwaniem PN od podłoża. W czasie padu wykonuje skręt T w prawo i zamach PR. W ostatniej fazie padu prostuje LN i pada na LR, a potem na PR

6.      Ćwiczący ustawiony tyłem do bramki wykonuje pad podobnie jak w ćwiczeniu poprzednim, lecz zamiast ćwierćobrotu robi półobrót w lewo

7.      Ćw. nr 5 wykonywane z piłką

8.      Ćw. nr 6 wykonywane z piłką

 

Doskonalenie kozłowania w biegu

9.      „Walka o piłkę” ust. Jak na rys. N wyrzuca piłkę do przodu, pierwsi zawodnicy z każdego zespołu biegną i starają się wywalczyć piłkę, po czy uczeń, który przejął piłkę stara się jak najszybciej wrócić na pole bramkowe, przeciwnik przeszkadza mu. Kto wróci do pola bram. Z piłką zdobywa punkt dla swojej drużyny

10.  „Wywoływanie do kozłowania” ust. Jak na rys. N wywołuje nr, który biegnie po piłkę do koła a następnie omija z kozłowaniem swoją drużynę i kładzie piłkę z powrotem, zawodnik, który zrobi to szybciej zdobywa ptk dla swojego zespołu

 

11.  Ust. Jak na rys.kozłujący prowadzi piłkę pomiędzy stojącymi obrońcami, stara się zakończyć akcję rzutem na bramkę. Obrońcy stojąc w miejscu starają się wybić piłkę atakującemu

12.  Ćw.w parach stały obrońca przed l.p. bramkowego, atakujący z lewej st. Obrońcy, po podaniu od partnera wykonuje rzut z padem

13.  Ćw.j.w. tylko ćwiczący znajduje się z prawej strony obrońcy. Rzut z padu wykonywany jest w pierwszej kolejności po przestawieniu NL i ustawieniu przodem do bramki

14.  Ćw. j.w tylko rzut z padem jest wykonywany po odbiciu z PN i rzucie  PR

15.  Gra drużynowa „Obrona materacy”-

zawodnicy kolejno wykonują rzuty do materaca za każde trafienie 1 ptk. Wygrywa drużyna, która szybciej zdobędzie 10 punktów.

 

 

6x

 

 

 

 

6x

4x

 

 

 

 

 

4x

 

 

 

5x

 

 

 

 

 

 

 

 

5x

 

 

 

 

4x

4x

 

 

1x

 

 

 

 

 

 

 

 

1x

 

 

 

 

 

 

 

2x

 

 

 

 

4x

 

 

 

3x

 

 

 

 

3x

 

 

4’

 

 

-          korygowanie błędów

 

 

 

 

-          pierwsze próby na materacu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin