piłka ręczna - osnowa - nauka ataku szybkiego.doc

(71 KB) Pobierz
TOK LEKCJI

Autor: mgr Danuta Neumann

 

Osnowa: Nauka ataku szybkiego (tradycyjny, pośredni  bezpośredni)

 

Cele główne:

1.        Umiejętności: Uczeń potrafi przeprowadzić atak szybki.

2.        Sprawność motoryczna: szybkość, orientacja.

3.        Wiadomości: różne sposoby rozegrania ataku szybkiego (tradycyjny, pośredni, bezpośredni), sygnalizacja sędziowska.

4.        Akcent wychowawczy: rywalizacja, uczciwość.

 

Dyscyplina: piłka ręczna

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Ilość uczestników:16

Klasa/płeć: VI/dz.

Czas trwania zajęć:45’ x 4

Przybory i przyrządy:

I – piłki ręczne -8, szarf –8, pachołek

II – piłki ręczne -16, szarfa,

III – piłki ręczne -8, szarfa,

IV –piłki ręczne- 8, szarfa,

TOK LEKCJI

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI I

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI II

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI III

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI IV

1. Część organizacyjna

1.       Zbiórka w szeregu

2.       Powitanie

3.       Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

Jak obok

Jak obok

Jak obok

2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji

 

1.        Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w zajęciach

 

Jak obok

 

Jak obok

 

Lekcja doskonaląca – kontrolna

-          drużyna, która wygra grę szkolną na końcu zajęć, otrzymuje plusy

-          podziału na zespoły dokonuje N

 

3. Rozgrzewka

1.            Zabawa ożywiająca: „Berek parami”-para uczniów jest berkiem za złapanego uważa się tego, który zostanie zamknięty w ich RR, teraz biegają w trójkę do momentu złapania kolejnego wtedy, znowu tworzą dwie pary. Wygrywa ostatni złapany.

 

Ustawienie w rozsypce, w parach, piłka na parę

2.            Ćwiczący naprzeciw siebie trzymają piłkę w wyprostowanych RR, starają się wykonać obroty wokół własnej osi tak, aby piłka nie zmieniła swojego położenia

3.            PW jak wyżej opad T w przód i skręty T

4.            1-ka tyłem do partnera, piłka między stopami, podrzut piłki w tył w górę do współćwiczącego

5.            Jw podrzut w przód w górę

6.            Ustawienie tyłem do siebie(odl.1m) podania po ósemce przez skręt T

7.            PW jw., podania dołem miedzy NN i górą nad głową

8.            1-ka leżenie przodem z piłką, 2-ka stoi z tyłu za stopami 1-ki, która podaje do niej przez plecy i wykonuje obrót na podłożu o 180 st. W tym czasie 2-ka zostawia piłkę na podłożu i przebiega przed 1-kę, 1- ka podaje itd.

Ustawienie na linii bocznej

 

9.            Partnerzy podtrzymują piłkę plecami i poruszają się do przeciwległej linii krokiem dostawnym

10.        Ust. jeden za drugim, 1-ka przerzuca piłkę nad głową 2-ki, która startuje i stara się ją złapać

11.        Ust. jw. 1-ka zostawia piłkę na podłożu i biegnie truchtem w przód, 2-ka zbiera piłkę podaje 1-ce, która znowu zostawia na podłożu itd.

 

1.        Zabawa ożywiająca: ”Berek po liniach z kozłowaniem” można biegać tylko po liniach (zarówno berek jak i uciekający) ciągle kozłując

 

 

 

 

 

Ustawienie w parach dwie piłki na parę

2.        jak obok, piłki się stykają

 

 

 

 

 

3.        jak obok, skręty z dotknięciem piłek

4.        Tyłem do siebie równoczesny podrzut piłki z boku, półobrót chwyt piłki porzuconej przez partnera

 

5.        jak obok z dotknięciem piłek

 

 

6.        jak wyżej

 

7.        jak w ćw. 5 piłkę wprowadzamy w kozioł

 

 

 

 

 

 

Ustawienie naprzeciw siebie odległość 3-4m

8.        Równoczesne wymiana piłek, 1-ka podaje górą, dwójka toczy piłkę po podłożu

9.        Równoczesne podania półgórne, dwoma piłkami

10.    Jw. podania w truchcie

11.    Żonglerka dwoma piłkami (na przemian podrzut jednej, szybki chwyt i podrzut drugiej)

 

1.        Zabawa ożywiająca: „Berek inicjator” kolejna złapana osoba – nowy berek, wymyśla inny rodzaj biegu np. dostawnym, skokami na jednej nodze itp.

 

 

 

 

Ustawienie w rozsypce

 

2.        Indywidualne ćwiczenia rozciągające.

3.        Ćwiczenia z piłką

 

-          podrzut, przysiad podparty, chwyt

-           podrzut, siad prosty, chwyt

-           rzut piłki o ścianę, jeden(dwa) obroty, chwyt

-           ciągłe kozłowanie w miejscu z zmianami pozycji – przechodzenie do siadu, leżenia przodem, tyłem, pozycji stojącej itp.

 

 

4.        Podania piłki w dwójkach, biegnąc w miejscu

5.        Podania w dwójkach z wyjściem do piłki i wycofaniem po podaniu

6.        Długie podania w dwójkach- na całą szerokość sali

 

1.       Zabawa ożywiająca: „Berek z obroną”, trzyosobowe zespoły w każdym wyznacza się berka, osobę uciekającą i przeszkadzającego, który stara się zawsze znaleźć między berkiem a uciekającym, co minutę zmiana ról

 

Ustawienie po obwodzie koła

2.       Kolejno każdy uczeń proponuje inne ćwiczenie rozciągające, które następnie jest wykonywane przez całą grupę. Przechodzenie od pozycji wysokich, przez półwysokie do niskich.

3.       Szybkie starty z różnych pozycji wyjściowych, ustawienie na linii bramkowej w dwóch szeregach najpierw startuje pierwszy później drugi szereg

4.       Ust. jak wyżej szybkie starty na sygnał po wykonaniu następujących czynności w miejscu

-          skiking A

-          skipping C

-          wyskoki do bloku

5.       Rozgrzewka z piłkami -dwójkach

-          podania zza głowy

-          sprzed siebie

-          z nadgarstka

-          z biodra

-           

-          z kozła

 

6.       Ust. naprzeciw siebie w odleg. około 3m, 1-ka dobiega do połowy odl. podrzuca piłkę lekko w górę i cofa się na swoje miejsce w tym czasie dobiega do piłki 2-ka wykonuje to samo itd.

 

 

 

 

 

 

 

4. Kształtowanie umiejętności doskonalenie sprawności

Ćwiczenia w formie zabawowej

1.          „Wyścig do piłek” rys. na sygnał wszyscy gracze rozpoczynają jak najszybciej bieg w kierunku piłek. Rywalizacja w parach.

 

 

 

 

 

2.          „Start za piłką” ust w parach na linii startu, osoba trzecia wyrzuca piłkę w przód, ćwiczący rywalizując między sobą starają się przejąć piłkę.

 

 

 

 

3.          „Współzawodnictwo par” pary oznaczone numerami ustawiają się w polu bramkowym, na sygn. pary przemieszczają się w polu bramkowym i wymieniają między sobą pilkami, wywołana para biegnie w kierunku przeciwnej bramki z podaniami i kończy rzutem.

Ćwiczenia pomocnicze

4.          Ustawienie w szeregu na linii końcowej –starty na sygn.(wzrokowy) z różnych pozycji – klęk, siad, leżenie

5.          Ćwiczący poruszają się krokiem dostawnym w bok, na sygn., błyskawicznie startują w przód

6.          Ćw. jw. sliping A, C w miejscu na sygn. Start

7.          Ćwiczący ustawienie z piłkami na linii bramkowej, podrzucają piłkę w przód, startują chwytają piłkę z powietrza, kozłują do przeciwległej linii końcowej.

8.          Ćwiczący ustawienie w dwóch rzędach naprzeciw siebie w odległości około 25m, wymiana piłki między rzędami z zaznaczonym wyjściem do piłki.

9.          Ćw. jak na rys.

 

 

 

 

10.      Ćw. jak na rys

 

 

 

 

 

 

11.      Rywalizacja w parach. Pary na linii środkowej wykonują skoki obunóż przez linię(później wyskok do bloku – siad prosty), na sygnał N – upuszczenie piłki, jak najszybciej startują i starają się zdobyć piłkę ten, który przejmie piłkę ma prawo do rzutu na bramkę.

 

 

Ćwiczenia pomocnicze

1.       Ust. jak na rys. szybkie podania w dwójkach, powrót podania długie w przeciwnym kierunku

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin