Stymulowanie[1].pdf

(94 KB) Pobierz
285184123 UNPDF
Temat:STYMULOWANIE POROZUMIEWANIA SIĘ
METODĄ BABY- TALK
Duże znaczenie dla rozwoju ma porozumiewanie się. U osób niepełnosprawnych
intelektualnie zawsze wykorzystuje się jakieś elementy czy ślady tej umiejętności w
kontaktach społecznych - w czasie pielęgnacji, podczas interwencji pedagogicznej czy w
ogóle w trakcje sprawowania opieki. Jednakże ślady umiejętności komunikowania się nie
wystarczają i nie satysfakcjonują ani większości wychowawców, ani członków rodzin.
Wielowymiarowy mutyzm utrudnia kontakty z otoczeniem i rzutuje na dalszy rozwój
społeczny danej osoby. W tej sferze umiejętność porozumiewania się nabiera
szczególnego znaczenia. Wiemy, że w zakładach opiekuńczych jakość opieki zależy
głównie od sposobu, w jaki opiekun zajmuje się swoim podopiecznym. Z obserwacji
wynika, że sposób ten wydaje się z kolei zależeć od tego, w jakiej mierze osobie
upośledzonej umysłowo udaje się zaistnieć jako indywidualność. Uśmiech, słowne bądź
mimiczne objawy zadowolenia w trakcie wykonywania czynności pielęgnacyjnych, lub
wyrażanie złego samopoczucia - wszystko to pomaga opiekunowi traktować swojego
podopiecznego jako jednostkę ludzką. Brak takiej możliwości komunikowania się
prowadzi do pielęgnacji anonimowej, do rutyny. Jakość opieki wyraźnie spada i obniża się
znacząco jakość życia podopiecznego.
Podstawowym celem jest doprowadzenie do tego, by osoby głęboko
niepełnosprawne potrafiły się porozumieć, by zdawały sobie sprawę ze swych uczuć i
umiały je w adekwatny sposób wyrazić. Powinny się nauczyć wyróżniać i rozpoznawać
ludzi oraz umieć to okazywać. Nie oznacza to konieczności porozumiewania się za
pomocą słów lub opanowania systemu znaków. Funkcję środka komunikacji na poziomie
podstawowym może doskonale pełnić mimika i głos. Z wielu badań wynika, że
umiejętność chociażby elementarnego porozumiewania się jest bardzo ważna także dla
opiekunów i rodziców, gdyż pielęgnacja takiej osoby wydaje się niezwykle ciężka, i może
się pogarszać. Tak więc umiejętność porozumiewania się trzeba rozwijać w celu -
bezpośredniej poprawy jakości życia.
Przedstawię praktyczne rozwiązanie tego problemu, a mianowicie opiszę
stymulację komunikowania się według Mailla i A. Frohlicha którą opisuje w książce pt.
„Stymulacja od podstaw".
Baby - talk czyli dziecinna mowa jest formą komunikowania się o określonej
strukturze, używaną w przypadku bardzo małych dzieci. Ta intensywna relacja mimiczna
i wokalna występuje we wszystkich kulturach. Z tego można wnioskować, że jest ona
typowa, ludzka i genetycznie zdeterminowana. Charakteryzuje się:
" Częstym obracaniem twarzy w połączeniu z ruchami głowy,
" przy czym oczy i brwi szczególnie przykuwają uwagę wzrokową dziecka.
" Wyższą tonacją głosu, tzn. głos osoby rozmawiającej automatycznie się podnosi.
" Częstym powtarzaniem prostych i wyraźnych przekazów np. grzeczny chłopiec, są
to przekazy mimiczne i głosowe.
" Wolnym rytmem mówienia i wyraźnym akcentowaniem, co oznacza, że mowa jest
wyraźniejsza i łatwiejsza do zrozumienia.
" Akcentowaniem modulacji i melodii wokalnej. Wysokie i niskie tony głosu w
obrębie frazy są przesadnie akcentowane i wyraźniejsze niż zwykle.
Dzięki tym zmianom dziecko może lepiej koncentrować się na głosie, słowach i mimice
rozmówcy. Na ogół dorosły przerywa intensywny tok komunikacji po około 60 sek. Dając
dziecku szansę na własną „wypowiedź", które reaguje wówczas szybko mimicznie i
wokalnie. Reakcje te są ponownie podchwytywane i naśladowane przez dorosłego.
Dorosły „podąża" za dzieckiem, umożliwiając mu nauczenie się rozpoznawania i
opanowania różnych form porozumiewania się i ekspresji. Tak też należy powtarzać
wczesne dźwięki wydobywane przez dziecko, ponieważ osadzają te dźwięki w
odpowiednim kulturowo języku.
Pracując z dzieckiem intelektualnie niepełnosprawnym tą metodą należy wybrać odl.
około 25-30 cm. dzielącą obie twarze, utrzymać twarze naprzeciw siebie przez ok. 60 min.
Prowadzić baby - talk z wykorzystaniem mimiki i dźwięków, cały czas wyraźnie
obserwując dziecko. Zrobić przerwę, by umożliwić dziecku wydanie własnych dźwięków,
jeśli to nie nastąpi, przeprowadzić drugą, a po następnej przerwie - trzecią sekwencję baby
- talk. Powinniśmy przyzwyczaić dziecko do tej formy reakcji nawet jeżeli początkowo
nie ma efektów.
Celem tej stymulacji jest wzmacnianie zdolności do wokalizacji, by doprowadzić do
dialogu wokalizacyjnego. W praktyce można stosować następujące zabiegi:
" starajmy się nawiązać zrytualizowany kontakt cielesny. Może to być pogłaskanie ręki,
głowy - wybór zależy od sytuacji.
" Przyjmujemy pozycję twarzą w twarz.
" Ponownie kojarzymy sygnał słowny z jakim się zwracamy, ze znakiem dotykowym,
by uprzedzić dziecko o początku „konserwacji". Głos zabiera wychowawca.
" Dziecko powtarza.
" Wychowawca wiernie naśladuje dźwięki wydobywane przez dziecko, nie łączy ich.
" Co 20 sekund robić 10 sekundową pauzę, by pozwolić dziecku powiedzieć coś na głos.
" Jeśli dziecko jest zmęczone i jego uwaga słabnie - przerywamy seans.
" Zakończenie seansu powinno zawierać stały zwrot połączony z rytualnym kontaktem
dotykowym.
Ważne jest, by nauczyć dziecko, że głos i osoba to jedno. Można tego dokonać dzięki
stałej i wielokrotnie powtarzanej formule.
Tylko wówczas, gdy ustrukuralizowane komunikowanie się włączone jest w plan
zajęć -dziecko jest w stanie powiązać ze sobą mimikę, głos, osobę i czynność.
Opisany wyżej sposób wokalizacji jest I fazą stymulacji komunikowania się. II faza to
używanie dźwięków przez dziecko w sposób świadomy, a oprócz tego powinno „słyszeć"
język swojego otoczenia. Sytuacja nadawania nazwy w powiązaniu z konkretną sytuacją
jest bardzo ważna ( należy postępować w sposób ustrukturalizowany), dziecko powinno
mieć możność tworzenia swojego pierwszego słownika ze stałych, tzn., niezmiennych
nazw, objaśnień, haseł i poleceń.
Ćwiczenie powinno być skonstruowane w sposób następujący:
" przy dziecku używać te same sformułowania w odniesieniu do tych samych sytuacji i
czynności.
" Te same czynności i sytuacje powinny odbywać się regularnie i być wykonywane
przez dziecko zawsze w ten sam sposób.
" Dziecko powinno móc „wyczuć" treść dzięki: intonacji frazowaniu, mimice, gestom,
postawie to znaczy, że ośmielające pochwały powinny emanować z całej osoby, a
sprawom poważnym powinna towarzyszyć powaga. Takich zabiegów powinny
przestrzegać wszystkie osoby w pracy z dzieckiem intelektualnie niepełnosprawnym.
Dziecko musi się nauczyć że wydawany przez niego głos może wywołać odpowiednie
reakcje otoczenia. By pogłębić i utrwalić wydarzenie związane z odkryciem znaczenia
głosu można spróbować przed każdą wspólną czynnością zadać dziecku pytanie, które
będzie miało charakter retoryczny np. a teraz wytrzemy dziecku buzię, dobrze? Dopiero
od chwili, gdy dziecko uzna dźwięki za nośniki informacji i zacznie ich używać w
określonym celu - można zacząć pomagać mu w artykulacji.
Tak więc porozumiewanie się werbalne i niewerbalne są dziedzinami, których nie
można rozpatrywać odrębnie. Jest to umiejętność wykorzystująca pozostałe funkcje
człowieka. Zaburzenia, podrażnienia i braki na elementarnym poziomie funkcjonowania
ciała wywierają zawsze wpływ na porozumiewanie się za pomocą dźwięków. W tym
znaczeniu wiedza i umiejętności opisywane wyżej są bardzo ważne dla stymulowania
komunikowania się osób intelektualnie niepełnosprawnych.
Opracowała: mgr Ewa Muroń
Bibliografia:
1.„Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi", praca
zbiorowa pod red. M.Piszczek,
2.A. Frohlich „Stymulacja od podstaw", WSziP, Warszawa 1998.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin