Ortografia w ruchu.pdf

(254 KB) Pobierz
szkola_01:szkola.qxd.qxd
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Ortografia wruchu
Praca nad wyrabianiem nawyków ortograficznych
uczniów jest dla nauczyciela trudnym
iodpowiedzialnym zadaniem. Wiele trudności
muszą też pokonywać uczniowie.
n Ewa Baranowska
przyjemnością? Oczywiście, gdy bę-
dziemy uczyć się bawiąc, zgodnie z tym, co
powiedział Glenn Doman:
Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą, im
więcej zabawy, tym więcej nauki.
Musimy też pamiętać, że naturalną po-
trzebą dzieci jest potrzeba ruchu, którą po-
winniśmy wykorzystywać jako fundament,
na którym zostanie zbudowana konstrukcja
procesu nauczania – uczenia się. Uczeń ak-
tywny ruchowo podczas zajęć efektywniej
pracuje i łatwiej zapamiętuje treści kształce-
nia. Dlatego chciałabym zaproponować „or-
tografię w ruchu”. Dzięki tej technice zarów-
no wzrokowcy, słuchowcy, jak i kinestetycy
mogą przyswoić trudny materiał ortograficz-
ny, gdyż zaangażowane są zmysły: słuchu,
wzroku, kinestezji; w znacznym stopniu wy-
korzystana jest pamięć ruchów oraz wy-
obraźnia, która, jak wiemy, u dzieci jest nie-
ograniczona. Uczniowie uczą się ortografii
nie tylko czytając i pisząc, ale także ruszając
się, co w ogromnym stopniu zaspokaja ich
potrzeby, a także dostarcza dużo radości.
„Ortografia w ruchu” uczy pisowni wyra-
zów nie związanych z żadną regułą ortogra-
ficzną. Pamiętajmy, że to właśnie pamięć ru-
chowa i wyobraźnia są ważnymi elementami
procesów zapamiętywania takich wyrazów.
Tok postępowania:
1. Obserwacja i gromadzenie materiału
słownikowego z określonymi trudnościa-
mi ortograficznymi.
Najlepiej, gdy wybieramy trudności or-
tograficzne parami, do sześciu ortogra-
mów, w następujących grupach:
ó – u
ż–rz
h – ch
2. Formułowanie reguły ortograficznej.
Wybieramy ortogramy, których pisow-
ni nie można wyjaśnić za pomocą zasad
ortograficznych.
3. Wyrabianie nawyku poprawnej pisowni po-
przez zastosowanie „ortografii w ruchu”.
Wydajemy uczniom następujące polece-
nia:
Przeczytaj głośno wybrane wyrazy (dzieci
czytają pojedynczo lub chórem).
Najpierw zapisujemy ortogramy z jed-
ną trudnością ortograficzną, a po nich
zdrugą, np.:
kr ó l, sk ór a, c ó rka, k ul a, l us tro, komp ut er
Trudną literę w wyrazach zaznaczamy
wybranym kolorem. Podobnie postępuje-
my z dwiema następnymi grupami orto-
Nieskomplikowane figury
Za pomocą ciała (wykonując odpowied-
nią pozę) pokazują, jaką „trudną” literę da-
ny ortogram zawiera. Dzieci przedstawiają
litery: ó, u, ż, rz, h, ch za pomocą nieskom-
plikowanych figur.
22
Życie Szkoły
C zy uczenie się ortografii może być
61655490.003.png
 
gramów ( ż –r ih –ch ). Wybór trudnych
wyrazów zależy od aktualnie opracowy-
wanej tematyki i treści programowych.
Przeczytaj jeszcze raz wybrane wyrazy
po cichu.
Powiedz te wyrazy z pamięci, mając
zamknięte oczy.
Przeczytaj powtórnie wyrazy, sprawdza-
jąc, czy dobrze zapamiętałeś.
Napisz je z pamięci.
Sprawdź zapis i nanieś poprawki, zaznacz
trudną literę w każdym wyrazie wybra-
nym kolorem.
Pokaż za pomocą ruchu, wykonując od-
powiednią figurę, trudną literę, która wy-
stępuje w wyrazie.
Najpierw demonstruje nauczyciel, na-
stępnie uczniowie.
Podczas pokazywania trudnych liter
uczniowie wymawiają głośno dany wyraz,
apotem zamykają oczy i stojąc w odpowied-
niej pozie, przypominają sobie poprawny
zapis ortogramu. Mogą też w wyobraźni
tworzyć śmieszne, a nawet dziwne obrazy
ilustrujące wybrane wyrazy według pomy-
słów nauczyciela, np.: Wyobraź sobie teraz
króla, który zamiast korony ma na głowie ó
lub wyobraź sobie zaczarowane lustro,
w którym odbija się wielka litera u .
Fot. 1. Tak pokazujemy literę ó –nogi skrzyżowane, ręce
złączone nadgłową
Pobaw się ze mną w pokazywanie – ćwi-
czenie utrwalające.
Nauczyciel lub osoba prowadząca mówi
poznany wyraz, a dzieci pokazują, tworząc
odpowiednią figurę. Jaka trudna litera wy-
stępuje w tym ortogramie?
Osoba prowadząca zabawę mówi wyrazy
nie po kolei oraz uważnie sprawdza, czy gru-
pa właściwie pokazuje i ewentualnie popra-
wia, sama demonstrując odpowiednią pozę.
Po kilku powtórzeniach może nastąpić
zmiana prowadzącego.
Ułóż zdania z wybranymi ortogramami
inapisz je w zeszycie.
Uczniowie mogą zapisać wymyślone zda-
nia przez siebie lub wybrać jedno z grupy, ale
za każdym razem ułożone przez inną osobę.
Zapisz poznane wyrazy w słowniczku or-
tograficznym, w odpowiednim bloku.
Fot. 2. Tak pokazujemy literę u–nogi wmałym rozkroku,
lekko ugięte w kolanach, ręce zgięte włokciach, dłonie
nawysokości głowy
1/2008
23
61655490.004.png
Fot. 3. Tak pokazujemy literę ż: ręce zgięte włokciach,
jedna naddrugą, poniżej głowy, głowa imituje kropkę
nadnadż, nogi wyprostowane
Fot. 4. Tak pokazujemy dwuznak rz: Lewa noga uniesiona, zgię-
ta wkolanie, lewa ręka zgięta włokciu, prawa ręka dotyka pal-
cami lewej, prostopadle doniej, nawysokości nadgarstka
Podobnie postępujemy z pozostałymi
grupami, czyli z wyrazami posiadającymi: ż
–rz oraz h–ch .
nie, które ma ogromny wpływ na wykształca-
nie nawyków ortograficznych. Dzieci bardzo
chętnie ruszają się, wykonując figury imitujące
trudne litery, bo przecież umysł i ciało nie
funkcjonują oddzielnie. Ruch ma ścisły zwią-
zek z rozwojem intelektualnym, nasze ciało
także posiada „własną” pamięć, więc stosowa-
nie „ortografii w ruchu” na pewno pozytywnie
wpłynie na efektywne uczenie się. Tę technikę
można również śmiało wykorzystywać w pracy
z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyj-
nych. Mam tu na myśli głównie uczniów z dy-
sortografią. Chcę też podkreślić, że przedsta-
wioną przeze mnie propozycję można
modyfikować według własnych pomysłów.
Ważne jest powtarzanie
Podczas pokazywania „trudnych” liter
wwyrazach z tych grup, uczniowie wykonu-
ją inne figury.
Uwaga, jeżeli w wybranym ortogramie
występuje więcej niż jedna trudność orto-
graficzna, np. tchórz, żółw, kożuch, burza,
hutnik, to musimy pamiętać, że tok postępo-
wania jest taki sam, tylko do podkreślania
trudnych liter wybieramy więcej kolorów
(jeden kolor do jednej trudnej litery), a pod-
czas pokazywania demonstrujemy je po ko-
lei (według zapisu), wymawiając głośno, po-
woli dany ortogram.
Pamiętajmy także, że bardzo ważnym ele-
mentem pracy nad ortografią jest powtarza-
Co go interesuje...
Zalety „ortografii w ruchu”:
rozwija pamięć (zwłaszcza dowolną) oraz
wyobraźnię;
24
Życie Szkoły
61655490.005.png 61655490.001.png
Fot. 5. Tak pokazujemy literę h: Stoimy bokiem, zwróceni
wprawo, nogi wyprostowane, ręce wyciągnięte przed sie-
bie, dłonie skierowane wdół
Fot. 6. Tak pokazujemy dwuznak ch: Stoimy bokiem, zwró-
ceni w prawo, nogi wyprostowane, lewą rękę wyciągamy
przed siebie, dłoń skierowana w dół, prawą rękę z tyłu
opieramy nabiodrze
rozwija umiejętność koncentracji uwagi;
Rozbudzajmy więc takie zainteresowanie
u wszystkich naszych uczniów, pracując
nad ich ortografią.
rozwija twórcze myślenie;
wykorzystuje tak ważną u dzieci potrzebę
ruchu;
wyrabia nawyk poprawnej pisowni trud-
nych ortogramów;
mgr EWA BARANOWSKA
Szko ła Pod sta wo wa im. Kró la Zyg mun ta Au gu sta
w Wa sil ko wie
obejmuje uczenie się polisensoryczne, in-
tegrujące obie półkule mózgowe;
rozwija motywację;
rozwija także zainteresowanie ortografią,
dzieci uczą się, bawiąc.
Wiemy przecież, że uczeń łatwiej i na
dłużej zapamiętuje to, co go interesuje, co
jest dla niego przyjemne. Przypomina o tym
wszystkim nauczycielom William James:
Nauczając, musisz wypracować u swego
ucznia takie wewnętrzne zainteresowanie
tym, czego masz zamiar go nauczyć, że każdy
inny przedmiot uwagi zostaje przepędzony
z jego myśli.
LITERATURA
z C. Hannaford, Zmyślne ruchy, które doskonalą
umysł , Warszawa 1998, Medyk sp. z o.o.
z E. Polański, A. Jakubowicz, F. Dyka, Ortogra-
fia i interpunkcja w nauczaniu początkowym ,
Łódź 1996, JUKA.
z J. Podracki, Nowe rozstrzygnięcia ortograficzne ,
„Życie Szkoły” 2005 nr 4.
z W. Turewicz (red.), Jak pomóc dziecku z dysor-
tografią , Zielona Góra 2000.
z B. Zakrzewska, Ortografia – twój sukces! , War-
szawa 1998, WSiP.
1/2008
25
61655490.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin