ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI
Cena prod. –wynika z badań rynku
Produkt – to co zadawala klienta, istnieje fiz. lub jest czymś niematerialnym (wakacje)
potrzeby zaspokojenie potrzeb
KONSUMENT ORGANIZACJA KONSUMENT
KONSUMENT
zaspokojenie potrzeby
potrzeb
ORGANIZACJA
Konsument może znajdować się wew. lub na zew org , może być tym samym konsumentem produktu lub użytkownikiem systemu
KONSUMENT OKREŚLENIE I PROGNOZOWANIE
szczegółowe plany
prognozy ANALIZA zasobów
ZAOPATRZENIE zasilanie
PRODUKCJA produkt
DYSTRYBUCJA zaspokojenie
REGUŁY ZARZĄDZANIA (5P):
1. produkt – działanie, estetyka, jakość, niezawodność, ilość, cena sprzedaży
2. przedsiębiorstwo – określenie przyszłego popytu, zaprojektowanie i rozmieszczenie budynków i biur
- zapewnienie niezawodności maszyn
- zapewnienie bezpieczeństwa pracy
- określenie potrzeb kadrowych
3. procesy – wybór proc zależy od :
- dysponowanej wydajności
- typu produkcji
- rozmieszczenie urządzeń
- zaplanowanego poziomu kosztów
4. programy dostaw wyrobów i usług – zależą od :
- harmonogramów zaopatrzenia w surowce i materiały
- harmonogramów wytwarzania i usług
- eksploatacji urządzeń
- transportu magazynowego
5. personel : - zarobki
- bezp pracy oraz warunki pracy
- motywacja
- kształcenie i szkolenie
zysk
konsument czas w – okno rynku – opóźnienie
w dopuszcz jest do wartości w
d – opóźnienie z wejściem na
d rynek
Zw Zw – czas życia
Wytyczne tworzenia strategii zarządzania działalnością podstawową:
1. tam gdzie istnieje wiele celów, próba osiągnięcia wszystkich jest nierozsądna
2. im większa różnorodność, tym większa trudność
3. łatwiej jest rozwiązywać problemy cząstkowe niż jeden wielki
4. organizacje powinny być tak małe jak na to pozwala rynek i stosowane technologie
5. struktura organizacji powinna być dostosowana do potrzeb konsumenta
3 ZASADY JEDNOŚCI :
1. jedność pozycji rynkowej
2. jedność wielkości produkcji
3. jedność złożoności
1. Krótkoterminowa prognoza sprzedaży – dotyczy potrzeb rynku np. na 12 miesięcy
· Wykonuje się szczegółowy wykaz wyrobów lub usług przeznaczonych do sprzedaży
· Należy określić max ceny możliwe do osiągnięcia na rynku
· Określa się ilość danego produktu
· Określa się jakość produktu
· Określa się wymagany czas i termin dostawy
2. Długoterminowa prognoza rynkowa – dotyczy oczekiwań związanych z danym przedsięwzięciem na najbliższe 5 lub więcej lat
· Długoterminowa prognoza rynku przygotowywana jest przez dział marketingu i konsultowana przez doradców ekonomistów od statystyki, techniki oraz polityki
· Prognozy długotermin. opierają się na następujących informacjach:
- wydatki państwowe (import)
- dostępność zasobów (surowców, mat. energ.)
- możliwość zmian struktur cenowych
- możliwe zmiany standardu życia
- konkurencja
- potencjał marketingowy
- możliwość zmian technolog
PROCESY I SYSTEMY PROJEKTOWANIA
W ramach projektowania wyróżniamy:
Ø koncepcja – określenie parametrów wyrobu lub usługi spełniających wymagania użytkownika
Ø akceptacja – ustalenie czy określone parametry są do osiągnięcia. Zazwyczaj jest to kompromis pomiędzy wymaganiami klienta a możliwościami systemu
Ø wykonanie – przygotowanie modeli do testowania
Ø ocena modelu
Ø przetworzenie
Ø czynności pilotowe – mają wyeliminować wady
STEROWANIE PROJEKTEM
o Żaden projekt nigdy nie jest ostateczny gdyż zawsze możliwa jest jego modyfikacja
o Niewiele projektów jest całkowicie oryginalnych, w większości nowych projektów oryginalność nie przekracza 10 %, reszta to modyfikacje
o Im więcej czasu zawiera wykonanie 1 –go projektu tym mniejszy jest wzrost jego wartości
o Warunki wewn i/lub zewn narzucają ograniczenia na czas wykonania projektu i jego koszty
2 3 4
1 5
6 7
1. Określić wymagania projektowe
2. Utworzyć sieć
3. Ustalić daty lub terminy trwania operacji
4. Określić znane czasy trwania czynności
5. Jeżeli nie są znane czasy trwania czynności to podzielić je na drobniejsze
6. Zapisać max czas i odp na pytania „czy y jednostek czasu wystarczy na zaprojektowanie produktu x”
Jeżeli nie to należy zmienić dostępne środki albo renegocjować datę ukończenia projektu
REJESTRACJA STANU FAKTYCZNEGO
OPERACJA – czynności zmierzające do zmiany własności chem, fiz, kształtu
KONTROLA – ilosciowa – w wyniku mierzenia, ważenia
- jakościowa - określana dotykiem
TRANSPORT – przemieszczenie
OCZEKIWANIE – bezczynność wykonawców maszyn i urządzeń
MANIPULACJA – przemieszczenie na odległość do 2 m. Najczęściej jest to zajęcie ze środka transportu i ustawienie na maszynie
MAGAZYNOWANIE – uwolnienie ze stanu oczekiwania przez wystawienie odpowiedniego dokumentu
Cykl postępowania organizatorskiego sprowadza się do:
- wyboru celu i przedmiotu badań...
ejacho