zarządzanie produkcją i usługami.doc

(169 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI

                                                  ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI

 

Współczesny rynek wymusza na producencie inne podejście

CENA PRODUKTU – ZYSK ≥ KOSZTY

Cena prod. –wynika z badań rynku









 

 

 

 

 

 

 

Usługi stanowią duży udział w życiu gospodarczym

Produkt – to co zadawala klienta, istnieje fiz. lub jest czymś niematerialnym (wakacje)

 

                            potrzeby                               zaspokojenie potrzeb                 





KONSUMENT                  ORGANIZACJA                                      KONSUMENT

 

 





                                                        KONSUMENT

 

                 zaspokojenie                                              potrzeby





                 potrzeb

 

                                               ORGANIZACJA

 

Konsument może znajdować się wew. lub na zew org , może być tym samym konsumentem produktu lub użytkownikiem systemu

 











KONSUMENT                OKREŚLENIE I PROGNOZOWANIE





         szczegółowe                                               plany











         prognozy                       ANALIZA             zasobów

 













         ZAOPATRZENIE                     zasilanie





 









         PRODUKCJA                            produkt

 













         DYSTRYBUCJA                       zaspokojenie



                                                            potrzeb       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGUŁY ZARZĄDZANIA (5P):

 

1.      produkt – działanie, estetyka, jakość, niezawodność, ilość, cena sprzedaży

2.      przedsiębiorstwo – określenie przyszłego popytu, zaprojektowanie i rozmieszczenie                  budynków i biur

-          zapewnienie niezawodności maszyn

-          zapewnienie bezpieczeństwa pracy

-          określenie potrzeb kadrowych

3.      procesy – wybór proc zależy od :

-          dysponowanej wydajności

-          typu produkcji

-          rozmieszczenie urządzeń

-          zaplanowanego poziomu kosztów

4.      programy dostaw wyrobów i usług – zależą od :

-          harmonogramów zaopatrzenia w surowce i  materiały

-          harmonogramów wytwarzania i usług

-          eksploatacji urządzeń

-          transportu magazynowego

5.      personel : - zarobki

-          bezp pracy oraz warunki pracy

-          motywacja

-          kształcenie i szkolenie



                               zysk









                konsument                                       czas                w – okno rynku – opóźnienie









                            w                                                       dopuszcz jest do wartości w 



                                                                              d – opóźnienie z wejściem na



                                      d                                                               rynek  



                                Zw                                         Zw – czas życia

 

 

Wytyczne tworzenia strategii zarządzania działalnością podstawową:

 

1.      tam gdzie istnieje wiele celów, próba osiągnięcia wszystkich jest nierozsądna

2.      im większa różnorodność, tym większa trudność

3.      łatwiej jest rozwiązywać problemy cząstkowe niż jeden wielki

4.      organizacje powinny być tak małe jak na to pozwala rynek i stosowane technologie

5.      struktura organizacji powinna być dostosowana do potrzeb konsumenta

 

3 ZASADY JEDNOŚCI :

 

1.      jedność pozycji rynkowej

2.      jedność wielkości produkcji

3.      jedność złożoności

 

 

 

 

                                     PRZEWIDYWANIE POTRZEB

 

1.      Krótkoterminowa prognoza sprzedaży – dotyczy potrzeb rynku np. na 12 miesięcy

·         Wykonuje się szczegółowy wykaz wyrobów lub usług przeznaczonych do sprzedaży

·         Należy określić max ceny możliwe do osiągnięcia na rynku

·         Określa się ilość danego produktu

·         Określa się jakość produktu

·         Określa się wymagany czas i termin dostawy

 

2.      Długoterminowa prognoza rynkowa – dotyczy oczekiwań związanych z danym                            przedsięwzięciem na najbliższe 5 lub więcej lat

·         Długoterminowa prognoza rynku przygotowywana jest przez dział marketingu i konsultowana przez doradców ekonomistów od statystyki, techniki oraz polityki

·         Prognozy długotermin. opierają się na następujących informacjach:

-          wydatki państwowe (import)

-          dostępność zasobów (surowców, mat. energ.)

-          możliwość zmian struktur cenowych

-          możliwe zmiany standardu życia

-          konkurencja

-          potencjał marketingowy

-          możliwość zmian technolog

 

                          PROCESY I SYSTEMY PROJEKTOWANIA

 

W  ramach projektowania wyróżniamy:

Ø      koncepcja – określenie parametrów wyrobu lub usługi spełniających wymagania użytkownika

Ø      akceptacja – ustalenie czy określone parametry są do osiągnięcia. Zazwyczaj jest to kompromis pomiędzy wymaganiami klienta a możliwościami systemu

Ø      wykonanie – przygotowanie modeli do testowania

Ø      ocena modelu

Ø      przetworzenie

Ø      czynności pilotowe – mają wyeliminować wady

 

                                   STEROWANIE PROJEKTEM

 

o       Projektowanie nie jest celem samym w sobie

o       Żaden projekt nigdy nie jest ostateczny gdyż zawsze możliwa jest jego modyfikacja

o       Niewiele projektów jest całkowicie oryginalnych, w większości nowych projektów oryginalność nie przekracza 10 %, reszta to modyfikacje

o       Im więcej czasu zawiera wykonanie 1 –go projektu tym mniejszy jest wzrost jego wartości

o       Warunki wewn i/lub zewn narzucają ograniczenia na czas wykonania projektu i jego koszty

 

 

 

 

 

                           ANALIZA ŚCIEŻKI KRYTYCZNEJ CPM

 









                           2                    3                     4        

                                      







              1                                                                                       5

 



                                  6                             7

 

1.      Określić wymagania projektowe

2.      Utworzyć sieć

3.      Ustalić daty lub terminy trwania operacji

4.      Określić znane czasy trwania czynności

5.      Jeżeli nie są znane czasy trwania czynności to podzielić je na drobniejsze

6.      Zapisać max czas i odp  na pytania „czy y jednostek czasu wystarczy na zaprojektowanie produktu x”

Jeżeli nie to należy zmienić dostępne środki albo renegocjować datę ukończenia projektu

 

                           REJESTRACJA STANU FAKTYCZNEGO

 



OPERACJA – czynności zmierzające do zmiany własności chem, fiz, kształtu

 



KONTROLA – ilosciowa – w wyniku mierzenia, ważenia

                        - jakościowa  - określana dotykiem

 



TRANSPORT – przemieszczenie

 



                    OCZEKIWANIE – bezczynność wykonawców maszyn i urządzeń

 

 



MANIPULACJA – przemieszczenie na odległość do 2 m. Najczęściej jest to     zajęcie ze środka transportu i ustawienie na maszynie

 



MAGAZYNOWANIE – uwolnienie ze stanu oczekiwania przez wystawienie odpowiedniego dokumentu

 

Cykl postępowania organizatorskiego sprowadza się do:

 

-          wyboru celu i przedmiotu badań...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin