3 znaczenia:
· logistyka jako przepływy rzeczowe, pieniężne i informacyjne w firmie i między firmami
· logistyka w znaczeniu zarządzania tymi przepływami
· jako wiedza o tym zarządzaniu
LOGISTYKA jest to związana z czasem alokacja zasobów
PODEJŚCIE SYSTEMOWE
PODEJŚCIE PROCESOWE
· Diagram problemu typu trade-off
· zasada Paretto 80/20
o zasada standaryzacji – coraz więcej modeli samochodów a tyle samo modeli akumulatorów
o reguła opóźniania – opóźniaj dostawę jak tylko to możliwe
· reguła analizy ABC
o sporządzić listę zapasów w firmie określając wartość i ilość
o tworzenie skumulowanych szeregów wg malejącej wartości
o przeglądanie listy i wyszukiwanie sytuacji, żeby znaleźć niewielką ilość zapasów, która ma dużą wartość (grupa A)
o szukamy takiej grupy, w której będzie relacja odwrotna (duża ilość, mało warta) (grupa C)
o to, co pozostało, to grupa B
Podział ten wskaże grupy, w które warto inwestować, a w które nie
Najbardziej efektywne jest połączenie tej analizy z innymi analizami, np. XYZ (przewidywanie zużycia – X - umiemy przewidzieć zużycie, Z - nie potrafimy tego zrobić, Y - wartość pośrednia)
X Y Z
A
B
C
przeciętny zapas w firmie = B + Q/2
przeciętny zapas w drodze = Q * t/T
B – zapas bezpieczeństwa
Q – zapas cykliczny
t – czas realizacji zamówienia
T – długość cyklu zamówienia
Zapasy bezpieczeństwa tworzy się z 2 powodów:
· przyspieszenia zużycia
· opóźnienia dostaw
Polega na tym, że ustala się poziom zapasów, przy którym następuje zamówienie, tak, aby dostawa dotarła przed zużyciem zapasu cyklicznego
S = Q + M + B
Jaki jest horyzont planowania przy podejmowaniu decyzji o zamówieniu?
P – okres między zamówieniami
M – wielkość zapasów, przy której dokonujemy zamówienia
L – lead time – czas realizacji zamówienia
Marketingowa:
· element systemu dystrybucji odpowiedzialnego za dostarczenie produktu w miejscu, czasie i warunkach dostosowanych do wymagań klientów
Logistyczna:
· jakość funkcjonowania systemu logistycznego, który odpowiada za dotarcie towaru do odbiorcy w odpowiednim czasie i miejscu przy możliwie najniższych kosztach.
· atrakcyjna cena
· korzystna relacja jakość – cena
· pełna i różnorodna oferta asortymentowa
· ekspozycja towarów
· dostępność informacji o towarze
· godziny otwarcia
· dogodne położenie
· częstotliwość i sposób organizacji akcji promocyjnych
· czas realizacji zamówienia
· terminowość dostaw
· bezpieczeństwo dostaw
· dostępność czasowa dostaw
· dostępność ilościowa zamawianych towarów
· elastyczność dostaw
· dokładność realizacji zamówienia pod względem ilości i asortymentu
· możliwie najniższy koszt realizacji dostawy przy zachowaniu wszystkich ustalonych warunków dostawy
· rozpoznanie istniejących, różnych segmentów rynku
· rozpoznanie potrzeb klientów lub popytu wewnątrz wyróżnionych segmentów rynku
· przyjęcie jasno sprecyzowanych i mierzalnych standardów obsługi klienta dla różnych segmentów rynku
Elementy przedtransakcyjne:
· identyfikacja ważnych elementów obsługi klienta
· przegląd klientów i ustalanie znaczenia, jakie przypisują oni obsłudze klienta przy podejmowaniu decyzji zakupu i ustalenie wag, jakie przypisują poszczególnym elementom tej obsługi
· grupowanie klientów o podobnych potrzebach
· odniesienie wyróżnionych segmentów do prostych cech firm, które mogłyby pełnić zastępczo rolę kryterium segmentacji
· dostępność produktów, oznaczająca zdolność dostawcy do zrealizowania zamówienia klienta w określonym czasie; z reguły jest ona inna dla różnych produktów
· okres dostawy, upływający od przyjęcia zamówienia przez dostawcę do otrzymania zamówionego produktu przez klienta
· pewność, oznaczająca zobowiązanie dostawcy do przestrzegania obiecanego harmonogramu dostaw
· dokładność, dotycząca zgodności struktury ilościowej i asortymentowej dostaw z zamówieniem
I etap:
· określenie celu pomiaru
· zaprojektowanie struktury procesu pomiaru
o przetestować program
o określenie kryteriów wyboru klienta
§ określenie próby klientów
§ przeprowadzenie wywiadu
§ ocena rezultatów
§ modyfikacja programu pomiaru
o zaprojektowanie kwestionariusza
· wybór metody pomiaru
· organizacja powierzchni sprzedażnej
· racjonalny wybór asortymentu
· optymalizacja promocji
· efektywne wprowadzanie nowych towarów
· zsynchronizowanie programu produkcji
· ...
ejacho