Wirująca kula.docx

(14 KB) Pobierz

1. Zaczynamy jak zwykle od utworzenia nowego obrazka o wymiarach np. 200x200px w tym przypadku z czarnym tłem.
Można pracować na innych rozmiarach jak i innym kolorze tła, jedynie zachowując proporcje boków 1x1, czyli obrazek powinien być kwadratowy a nie prostokątny.

2. Pobieramy potrzebny wzorek - krateczkę poprzez kliknięcie na poniższy obrazek prawym przyciskiem myszy i wybraniu "Zapisz obrazek jako..." i zapisujemy go na dysku.

( ) <-- tutaj jest ten obrazek Uśmiech

3. Otwieramy ten malutki obrazek w GIMP'ie i stosujemy skrypt "Script-Fu - Zaznaczenie - Do desenia". W okienku możemy wpisać dwukrotnie nazwę np. krateczka i zatwierdzić.
W panelu z deseniami powinien się pojawić nasz nowy wzorek.
U mnie jest to całkowicie biały kwadracik, którego namierzyłem po nazwie "kwadracik"



4. Dodam jeszcze, że jeśli ktoś chce może sam sobie zrobić taki wzorek lub jakiś inny np. same paski pionowe, poziome, lub co tam komu przyjdzie do głowy.
Można też wykorzystać gotowy wzorek (pattern) dostępny w Gimpie, tutaj występuje całkowita swoboda.

5. Przechodzimy teraz z powrotem do naszego właściwego obrazka z czarnym tłem.
Wypełniamy go nowo utworzonym wzorkiem poprzez przeciągnięcie go na nasz obrazek myszką.



6. Przechodzimy do panelu z warstwami i duplikujemy 11 razy naszą warstwę, czyli posiadamy 12 identycznych czarnych warstw z białą kratką.
Ilość ta nie jest rygorystyczna. Niektóre z animacji robiłem już na 8 warstwach i też wyglądało płynnie. Generalnie zasada jest taka, czym więcej warstw tym animacja jest płynniejsza ale zajmuje więcej miejsca i bardziej obciąża stronę na której ją zamieścimy. Po drugie czym więcej warstw tym GIMP dłużej je przetwarza, przy 100 warstwach to można by chyba do pizzerii wyskoczyć coś przekąsić i wypić Uśmiech

7. Zaznaczamy (podświetlamy) najniższą warstwę czyli "Tło" i klikamy na niej prawym przyciskiem myszki po czym z pojawiającego się menu wybieramy "Dodaj kanał Alfa".

8. Stosujemy filtr "Filtry - Filter all layers".

9. W okienku "Search" wpisujemy "map" i klikamy na "Search by Name".

10. Z listy wyszukiwań wybieramy poprzez zaznaczenie "plug-in-map-object" i klikamy na przycisk "Apply Varying".

11. W nowo otwartym okienku "Odwzorowanie na obiekt" zmieniamy odpowiednio niektóre ustawienia.

A. W zakładce "Opcje" "Obiekt docelowy - Sfera", zaznaczamy "Przezroczyste tło", "Wygładzanie" też powinno być zaznaczone i ustawione na "3"



B. Zakładu "Światło" i "Materiał" pozostawiamy bez zmian, chyba że ktoś chce po eksperymentować.

C. W zakładce "Ułożenie" zmieniamy "Obrót - Z" na "50" i klikamy "OK"



12. W wyskakującym okienku klikamy "Continue".

13. Ponownie pojawiło nam się okienko "Odwzorowanie na obiekt", w którym od razu przechodzimy do zakładki "Ułożenie" w której zmieniamy "Obrót - Y" na np. 50.
W tym miejscu trzeba eksperymentować i odświeżać podgląd tak aby uzyskać obrót kuli o pełne pole między liniami, tak aby nie było widocznego później przeskoku.
Nie zawsze się wceluje i ja kilka razy powtarzałem na nowo ten krok.
W tym miejscu można po eksperymentować ze zmiana innych ustawień by uzyskać fajne efekty. Można na przykład też zmienić położenie światła, aby uzyskać przesuwające się oświetlenie po obiekcie.

14. W nowym okienku które wyskoczyło klikamy przycisk "Continue" i chwilę czekamy aż GIMP przetworzy wszystkie warstwy (klatki animacji).

15. Sprawdzamy poprawność naszego efektu "Filtry - Animacja - Playback".

16. Jeśli wszystko ładnie wygląda to zapisujemy naszą animację jako GIF.
Podczas zapisu zaznaczamy "Zapisz jako animację", natomiast "Pozbycie się ramki kiedy jest nieokreślona" ustawiamy na "Jedna ramka na warstwę (zastępowanie)".

 



Modyfikacje.
Generalnie modyfikacji może być na tyle dużo że ich opis (a w zasadzie tylko tych które mam teraz w głowie) zajęło by więcej miejsca niż sam tutorial.

I. Optymalizacja.
W tym konkretnym przypadku istnieje możliwość zastosowania optymalizacji naszej animacji aby zajmowała mniej miejsca. Stosując tę optymalizację pomijamy punkt 16 z zapisem i po punkcie postępujemy następująco.
Ręcznie zindeksujemy naszą animację poprzez "Obraz - Tryb - Indeksowany".
Ilość kolorów zmniejszamy na 64 i wyłączamy dithering.
Stosujemy filtr "Filtry - Animacja - Optymalizuj (dla formatu GIF)".
Dopiero teraz zapisujemy nowo powstały obrazek jako GIF. Również wybieramy "Zapisz jako animację". W kolejnym okienku dla opcji "Pozbycie się ramki kiedy jest nieokreślona" nie ma zaznaczenia co wybierzemy, gdyż wszystkie ramki są teraz opisane jako (combine) czyli nakładanie.

Rezultat jest taki że mamy w zasadzie taką samą animację która ma jedynie mniej kolorów, ale w tym przypadku jest to niewidoczne.
Rezultatem optymalizacji jest spora oszczędność z początkowego obrazka bez optymalizacji 85,6KB otrzymaliśmy 51,1KB.



II. Modyfikacja wzorku z punku 4.
Zamiast tworzyć wypełnienie wzorkiem na czarnej warstwie robimy to wypełnienie na przeźroczystej warstwie, a dalej postępujemy już identycznie jak poprzednio.
Przed zapisem musiałem jeszcze każdej warstwie wyprogować kanał Alfa w przypadku A.
W przykładzie B do każdej warstwy dodałem białą warstwę które połączyłem parami.
A.B.

Tutaj dodatkowo zwiększyłem wartość "Położenie Z"


III. Modyfikacja wzorku z punktu 4 plus ustawienia w "Odwzorowanie na obiekt":


 


Pozostawiam wam spore pole do popisu.
Duży uśmiech 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin