TEMAT : Internet – czy umiemy bezpiecznie z niego korzystać ?
KLASA : IV
CZAS LEKCJI : 45 minut
CELE LEKCJI :
Cele ogólne :
ü uświadomienie uczniom, jakie zachowania w Internecie mogą być dla nich niebezpieczne
ü wskazanie sposobów unikania zagrożeń oraz prawidłowych reakcji w momencie zetknięcia z nimi
ü uświadomienie, że Internet jest bezpieczny, jeśli się umiejętnie z niego korzysta
ü ustalenie zasad bezpieczeństwa w Internecie
ü doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
Cele operacyjne :
w zakresie wiadomości uczeń :
ü definiuje pojęcia : Internet, Sieć, nick, komunikator
ü wymienia rodzaje zagrożeń w Internecie
ü wymienia zasady bezpieczeństwa w Internecie
w zakresie umiejętności uczeń :
ü wypowiada swoje zdanie
ü dyskutuje na tematy poruszone na zajęciach
ü wyjaśnia rodzaje niebezpiecznych zachowań w Internecie i zagrożeń z tym związanych
ü wyjaśnia, dlaczego nie wolno podawać swoich danych osobowych i innych informacji o sobie w Internecie
ü posługuje się nickiem / pseudonimem /
ü wyjaśnia zasady bezpieczeństwa w Internecie
w zakresie postaw uczeń :
ü przygotowuje i porządkuje miejsce do zajęć
ü współpracuje z grupą podczas wykonywanych zadań, ma okazję czynnie zaangażować się we wspólną pracę
ü jest zdyscyplinowany na zajęciach
METODY NAUCZANIA :
ü pogadanka
ü „burza mózgów”
ü dyskusja
ü zespołowe rozwiązywanie problemów
FORMY ORGANIZACYJNE :
ü praca z całą klasą
ü indywidualna
ü praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
ü kartki z obrazkami / załącznik nr 1 /
ü kartki do zabawy w rozmowę / załącznik nr 2 /
ü długopisy
ü tablica, kreda
Lp.
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Czas
Uwagi
CZĘŚĆ WSTĘPNA / faza wprowadzająca /
1.
Ø wita się z uczniami
Ø podaje temat lekcji
Ø prosi o przestawienie ławek i ustawienie krzeseł w kręgu
Ø witają się z nauczycielem
Ø słuchają
Ø ustawiają krzesła w kręgu
1’
ustawienie krzeseł w kręgu umożliwia lepszy kontakt nauczyciela z uczniami
2.
Ø pyta uczniów: czy wiecie co to jest Internet ? – jeśli nie pada prawidłowa odpowiedź, lub jest ona niewystarczająca, wyjaśnia : Internet jest to sieć komputerowa, która łączy ze sobą wiele różnych systemów komputerowych, rozmieszczonych we wszystkich zakątkach świata. Proces łączenia się pomiędzy komputerami przebiega za pomocą odpowiednich linii przesyłowych, które oplatają cały świat /stąd nazwa Sieć /. W miejscach przecięcia tych linii, zwanych węzłami, znajdują się specjalne komputery, zwane serwerami, które podobnie jak policjanci, sterują ruchem informacji na skrzyżowaniach Sieci.
Ø pyta uczniów, do czego służy Internet ?
Ø wszystkie przykłady zapisuje na tablicy, podkreśla niektóre z nich mówiąc, że im na dzisiejszej lekcji poświęci więcej uwagi. Ważne, aby padły takie sformułowania, jak :
q poznawanie nowych kolegów / koleżanek
q rozmowa
Ø wyjaśniają własnymi słowami pojęcia : Internet i Sieć
Ø wymieniają różne zastosowania Internetu , np.:
q granie w różne gry
q „ściąganie czegoś”
q szukanie informacji
q nauka
q wysyłanie listów
q rozmawianie
q czatowanie
q robienie zakupów
q inne
5’
zwrócenie uwagi na poprawne sformułowania uczniów
CZĘŚĆ GŁÓWNA / faza realizacji /
Ø dzieli klasę na grupy 6-8 osobowe
Ø rozdaje każdej grupie zestaw obrazków / załącznik nr 1 /
Ø wyjaśnia zadanie : patrząc na obrazki, zastanówcie się w których sytuacjach czujecie się bezpiecznie, a w których nie i odpowiednio posegregujcie obrazki
Ø prosi, by przedstawiciel każdej grupy zaprezentował wyniki wspólnej pracy
Ø krótko omawia wyniki . Ważne , by uczniowie obrazek ...
baned21