<a style="font-size: 16px; color: black; font-weight: bold;">My�lenie strategiczne: Szerokie spojrzenie</a> <a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Szerokie spojrzenie to umiej�tno�� wa�na w my�leniu strategicznym. A my�le� strategicznie musisz, je�eli jeste� w�a�cicielem firmy lub jej dyrektorem. </a> Szerokie spojrzenie to pot�na koncepcja. Jej punktem wyj�cia jest obserwacja rynku swojej bran�y. Mo�emy zauwa�y�, �e firmy dzia�aj�ce w zakresie swojej bran�y d��� do dominacji rynku poprzez ulepszanie swych dzia�a�, kt�re s�... Bli�niaczo do siebie podobne. Firma A na�laduje Firm� B, staraj�c si� ulepsza� swoje procesy. Firma B na�laduje Firm� A i Firm� C. To zjawisko zosta�o opisane przez s�awnego stratega marketingowego Jay'a Abrahama: Nazwa� je kr�tkowzroczno�ci� (funnel vision). Mo�emy to nazwa� strategi� kr�tkowzroczno�ci, najpopularniejsz� ze strategii. Strategia upodabniania si� do siebie nawzajem firm, kt�re dzia�aj� w danym sektorze. Walka w zakresie ulepszania tych samych proces�w mo�e prowadzi� do niewielkich zysk�w na danym rynku. Umo�liwia np. wzrost sprzeda�y / zysk�w / przychod�w o 10% w ci�gu roku... Albo podobnej wielko�ci spadek. <a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Co przedsi�biorstwo mo�e zrobi�, aby m�c zyska� wzrost kilkudziesi�cio-procentowy?</a> Dzia�a� przeciwnie do strategii kr�tkowzroczno�ci. Gdy ludzie zbyt d�ugo dzia�aj� w danej bran�y, zbyt d�ugo w jednym biznesie, obserwuj�c tylko swoj� bran��, zaczynaj� kopiowa� si� nawzajem. To najwi�kszy wr�g innowacji marketingowych. <a style="font-size: 14px; color: black; font-weight: bold;">Co zatem jest przeciwne do zjawiska kr�tkowzroczno�ci?</a> Nale�y obserwowa� inne bran�e i czerpa� z nich pomys�y. Nale�y wyszukiwa� najskuteczniejsze procesy marketingowe w firmach innych bran� - i aplikowa� je w swoim przedsi�biorstwie. Zalecam, aby w tym celu podr�owa�. Zwiedza� inne kraje, poznawa� inne kultury. Nawet w innych miastach Polski zauwa�ysz r�nice w marketingu. Nawet prenumeruj�c czasopisma zagraniczne zauwa�ysz du�e r�nice w komunikacji marketingowej, w opisywanych problemach biznesowych, w stosowanych metodach. Warto poszerza� horyzonty. My�lenie strategiczne na tym korzysta. Zamiast obserwowa� polskie firmy, zalecam wzi�� pod lup� firmy ameryka�skie, japo�skie lub dowolne inne spoza Twojego podw�rka. Marketing w USA jest znacznie starszy od polskiego - to kopalnia pomys��w. Obserwowa� firmy ze swojej bran�y r�wnie� warto. Ale opr�cz tego warto te� my�le� przez analogie - szuka� innych firm, z innych bran�, b�d�cych w podobnej sytuacji. Co oni robi�? Albo firmy, kt�re ju� by�y w takiej sytuacji jak Twoja i poradzi�y sobie, radz� sobie �wietnie. Jak tego dokona�y? Jakie by�y ich strategie sukcesu? Na tym w�a�nie polega szerokie spojrzenie - koncepcja, kt�r� musisz opanowa�, je�li chcesz tworzy� strategi� swojej firmy. -- Piotr R. Michalak Strateg marketingowy i copywriter, w�a�ciciel agencji marketingowej <a href="http://www.ententa.pl/pol-theta.htm">Ententa</a> Autor e-kursu o reklamie: <a href="http://www.uwolnijswojafirme.pl/?pol=theta">Uwolnij Swoj� Firm�</a>
Ebooki