Putnam – Mózgi w naczyniu.pdf
(
90 KB
)
Pobierz
653577153 UNPDF
Eliasz Robakiewicz
H. Putnam –
Mózgi w naczyniu
1
Reprezentacja
– podstawowym warunkiem jest
intencja
reprezentowania
2 Hipoteza: Myśli charakteryzują się, w odróżnieniu do przedmiotów fizycznych, intencjonalnością
3 Związek miedzy nazwą, a jej nosicielem jest kontekstowy, przygodny i konwencjonalny, tak samo jest z
wyobrażeń i przedstawień umysłu. Powiązanie zależy od umiejętności stosowania danego pojęcia we
właściwych kontekstach.
4 Istnieją przedstawienia które nie odnoszą się do niczego, a pojęcia (nie są przedstawieniami) są
znakami które same z siebie także do niczego nie odnoszą.
5
Przypowieść o mózgach w naczyniu
– mózg odłączony od ciała podłączony do komputera generującego
wszystkie bodźce stwarza iluzje, że mózg resztę ciała i jest gdzieś w świecie. Może być tak, że
wszystkie żywe organizmy (zmysłowe) współżyją w jednej takiej
iluzji
(a'la
Matrix
).
6 Putnam zamierza udowodnić, że będąc
mózgiem w naczyniu
nie da się pomyśleć, że jest się tym czym
się jest (mózgiem w naczyniu).
7 Domniemanie samo siebie obala, jeżeli z założenia o jego prawdziwości wynika, że jest prawdziwe.
8 Argument Putnama: Jeśli istniej możliwy świat w którym wszyscy są
mózgami w naczyniach
to jeśli
mogą oni pomyśleć i wypowiedzieć każde słowo które możemy my (ludzie z naszego świata) to te
słowa
nie mogą odnosić się do tego samego co nasze słowa.
W szczególności „jesteśmy mózgami w
naczyniu” (nawet wypowiadając te słowa).
9 Test Turinga (dialogiczny test kompetencji)
– jeżeli człowiek rozmawiający na przemian z drugim
człowiekiem i komputerem i jest w stanie ich odróżnić (choć rozmowy są powtarzane) to komputer
myśli (jak u Kartezjusza).
10 Test Turinga na odniesienie przedmiotowe
(zbadanie czy osoba odpowiadająca wie do czego się
odnoszą słowa o które się pyta człowiek) – wg. Putnama taki test nie dowodzi, że z całą pewnością
dana osoba/maszyna za odniesienie przedmiotowe używanych wyrazów, dzieje się tak ponieważ słów,
dyskursów, tekstów nie łączy żaden konieczny związek z ich odniesieniami przedmiotowymi. Jeżeli
osoba/maszyna przechodząca test posługuje się wyrazami tylko na mocy konwencji to nie zna
de facto
żadnych odniesień przedmiotowych używanych wyrazów, nie zna reguł łączących używanie wyrazów z
pozawerbalnymi czynnościami
im towarzyszącymi.
11
Pojęcia, reguły posługiwania się nimi – język został wprowadzony przez programistów, którzy znali
odniesienia wyrazów, maszyna nie ma już z tym nic wspólnego (tylko konwencje, tak jak słowo
„jabłko” na papierze z prawdziwym jabłkiem), co więcej mogłaby używać wyrazów które nie
odnosiłyby się do niczego.
12
Jeżeli
mózgi w naczyniu
posługują się słowem „drzewo” i mają takie same wyobrażenie drzewa
jak my to nie czyni z tego słowa, wyobrażenia - reprezentacji rzeczywistości, bo dla nich drzewa
mogłyby nigdy nie istnieć, a słowo, wyobrażenie by miały.
13
To samo tyczy się zwrotu: „jesteśmy mózgami w naczyniach” nie wiedząc do czego odnosi się
ten zwrot nie mogą go użyć jako
odniesienie przedmiotowe
, jedynie jako oznaczenie impulsów
wysyłanych do nich zewnętrznie przez maszyny obsługujące system (dające zewnętrzne sygnały które
tworzą iluzję rzeczywistości).
14
Wniosek: jesteśmy mózgami w naczyniu – x; przesłanka x=1, ( x
→
~x )→ ~x
Jeżeli jesteśmy
x to zdanie „x” jest (koniecznie) fałszywe (patrz 6.).
15 Choć x jest możliwe fizycznie, to Putnam wykazuje, że nie jest ze względu na dowód który
przeprowadził.
16 Metoda Putnama (podobna do
dedukcji transcendentalnej
Kanta tyle, że odwołującej się do
pewnych założeń empirycznych):
16.1 empiryczna – odwołuje się do pewnych założeń empirycznych (np. do tego, że świat zewnętrzny
istnieje i jest nam dostępny)
16.2 a prioryczna – poszukuje tego co racjonalnie możliwe, koniecznych związków myślenia o
czymś, reprezentowania, odnoszenia się
17 Wniosek2
:
a)
żaden zbiór zdarzeń mentalnych, wyobrażeń etc. nie stanowi rozumienia (bez
umiejętności posługiwania się nimi)
b)
żaden zbiór zd. m. etc. nie jest niezbędny do rozumienia, w
szczególności pojęcia nie mogą być identyczne z przedmiotami w umyśle
Plik z chomika:
Nieosoba
Inne pliki z tego folderu:
Watkins – Nauka a sceptycyzm (notatki).pdf
(137 KB)
Popper – Trzy poglądy na wiedzę ludzką.pdf
(69 KB)
Popper – Droga do wiedzy (rozdz. 10 Prawda, racjonalność i rozwój wiedzy naukowej).pdf
(62 KB)
Popper - Cel nauki.pdf
(76 KB)
Wittgenstein – O pewności (Notatki).pdf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia Filozofii
Ontologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin