SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 03.11.2009r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Kiedy niebo płacze.
Temat dnia: A kiedy pada …
Cele operacyjne: dziecko:
- potrafi odgadnąć zagadkę,
- swobodnie wypowiada się na określony temat,
- odpowiada na pytania dotyczące deszczowej pogody i treści wiersza,
- prawidłowo reaguje na sygnały słowne,
- kształci umiejętność kierowania ruchami ciała i rąk,
- rozwija poczucie rytmu,
- doskonali sprawność manualną.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, słuchanie, aktywność muzyczno-ruchowa, aktywność plastyczna.
- oparte na aktywności nauczyciela: czytanie zagadki oraz wiersza, zadawanie pytań, pogadanka, śpiew, instruktaż, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: wiersz J. Kulmowej „Kiedy pada”, piosenki: „Deszczyk”, „Zła pogoda”, melodia do zabawy „Wiatr, wichura, wietrzysko”, gazety, 2 duże parasole (żółty i granatowy), spryskiwacz napełniony wodą, chusta animacyjna, rysunek powiększonej kropli, kredki pastelowe.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie pląsem „Wszyscy są”.
Wszyscy są, witam was - wykonują gest ręką, wskazując na wszystkie dzieci
Zaczynamy. Już czas! - klepią się rytmicznie w uda
Jestem ja, jesteś ty. - wskazują ręką na siebie i kolegę
Raz, dwa, trzy! - klaszczą trzy razy w dłonie.
2. Zagadka.
Co to za kropelki z nieba na ziemię spadają?
Gdy je widzą ludzie parasole otwierają? (deszcz)
3. Słuchanie wiersza J. Kulmowej „Kiedy pada”
- jakimi słowami można nazwać deszcz?
(mocno padający – ulewa, drobny – mżawka, kapuśniaczek)
- co można robić kiedy pada deszcz?
- czy lubicie spacerować, kiedy pada?
- co się przydaje do ochrony przed deszczem?
- z czego mamy deszcz?
4. Zabawa gazetowa „Wiatr, wichura, wietrzysko” (wg książki Papierowe czary)
Każde dziecko otrzymuje jedną dużą stronę gazety – deszczową chmurę. Rozkładają ją na podłodze, która zamienia się w zachmurzone niebo. Każdy przedszkolak kładzie się na swojej gazecie i wykonuje następujące ruchy:
- dźwięki ciche – dzieci poruszają się po gazecie całym ciałem spokojnie, delikatnie, by gazeta cicho szeleściła,
- dźwięki głośniejsze – poruszają się nieco mocniej,
- dźwięki głośne – dzieci poruszają się gwałtownie.
Gazeta powinna być mocno potargana. Po zakończeniu zabawy dzieci wstają i sprawdzają, czy udało im się przegonić deszczową chmurę.
5. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Parasolki”
Nauczyciel wybiera dwójkę dzieci: jednemu wręcza duży parasol słoneczny (żółty), a drugiemu duży parasol deszczowy (granatowy) – ustawia je w dość dużej odległości od siebie. Pozostałe przedszkolaki przy dźwiękach muzyki chodzą po sali. Na hasło „słońce świeci” – chowają się pod parasolem słonecznym, na hasło „deszczyk pada” – biegną pod parasol deszczowy.
6. Zabawa ruchowa do piosenki „Deszczyk”. (Moje 3 i 4 lata. Scenariusze zajęć muzyczno ruchowych)
Pada, pada, deszczyk pada, - podnoszą ręce w górę i wolno opuszczają je w dół, zgodnie z melodią. W czasie ruchu palcami naśladują
spadanie kropli deszczu.
Deszczu już za wiele x2 - obracają się do kolegów po prawej i lewej stronie, grożąc palcem.
Pójdę do przedszkola, - tańczą w kole raz w prawą, a raz w lewą stronę.
bo mi tam weselej (bis)
7. Zabawa z chustą animacyjną.
Dzieci stoją w kręgu trzymając chustę animacyjną. Na hasło: „drobny deszczyk” – delikatnie poruszają dłońmi (chusta lekko faluje); na hasło: „duży deszcz” – wykonują dynamiczne ruchy rąk (chusta gwałtownie faluje); na hasło: „burza” – chowają się pod płachtą.
8. Zabawa z elem. ćw. ortofonicznych przy piosence „Zła pogoda”.
Dzieci maszerują w kole. Na słowa kap, kap, kap – klaszczą w ręce; na słowa chlap, chlap, chlap – tupią nogami.
Zła pogoda, kapie woda,
kapie z nieba, kap, kap, kap.
A w kaloszach do przedszkola
idą dzieci, chlap, chlap, chlap!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap,
9. Zabawa „Czy to deszczyk?” – określanie swoich wrażeń.
Nauczyciel spaceruje między dziećmi i przy pomocy zraszacza do kwiatów rozpyla nad nim wodę. Dzieci mówią o swoich odczuciach, wrażeniach.
10. Rysowanie kreatywne.
Dzieci przekształcają rysunek kropli w coś innego, wykorzystują kredki pastelowe.
MonJaZ