Krajowa strategia zatrudnienia na lata 2007-2013.pdf

(951 KB) Pobierz
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
Narodowy Plan
Rozwoju 2007-2013
KRAJOWA STRATEGIA ZATRUDNIENIA
NA LATA 2007 – 2013
Dokument zaakceptowany przez Radę Ministrów
w dniu 6 września 2005 r.
Dokument towarzyszący realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
1
39325278.001.png
 
SPIS TREŚCI
WSTĘP ....................................................................................................................................................................5
1.DETERMINANTY RYNKU PRACY I POLITYKI ZATRUDNIENIA – DIAGNOZA..............................7
1.1.UWARUNKOWANIA GOSPODARCZE ........................................................................................................7
1.1.1. Uwarunkowania makroekonomiczne .............................................................................................................7
1.1.1.1. Wzrost gospodarczy ....................................................................................................................................8
1.1.1.2. Inwestycje ...................................................................................................................................................9
1.1.1.3. Eksport ........................................................................................................................................................9
1.1.1.4. Finanse publiczne......................................................................................................................................10
1.1.1.5. Inflacja, polityka pieniężna .......................................................................................................................11
1.1.2. Programy strukturalne..................................................................................................................................12
1.1.3. Rozwój przedsiębiorczości...........................................................................................................................13
1.2.UWARUNKOWANIA INSTYTUCJONALNE..............................................................................................14
1.2.1. Instrumenty prawne......................................................................................................................................14
1.2.2. Programy rynku pracy..................................................................................................................................17
1.2.3. Instytucje rynku pracy..................................................................................................................................18
1.2.3.1. Publiczne służby zatrudnienia ...................................................................................................................18
1.2.3.2. Pozostałe instytucje rynku pracy...............................................................................................................19
1.2.4. Dialog społeczny i partnerstwo na rynku pracy ...........................................................................................20
1.2.5. Finansowanie ...............................................................................................................................................22
1.3. PODAŻ PRACY .............................................................................................................................................23
1.3.1. Uwarunkowania demograficzne...................................................................................................................23
1.3.2. Aktywni zawodowo .....................................................................................................................................24
1.3.3. Bierni zawodowo .........................................................................................................................................24
1.3.4. Pracujący......................................................................................................................................................25
1.3.5. Bezrobotni....................................................................................................................................................29
1.3.6. Regionalne zróżnicowanie podaży pracy .....................................................................................................31
1.4. POPYT NA PRACĘ .......................................................................................................................................32
1.4.1. Restrukturyzacja...........................................................................................................................................32
1.4.2. Oferty pracy .................................................................................................................................................33
1.4.3. Zwolnienia grupowe.....................................................................................................................................33
1.5.NIEDOSTOSOWANIA KWALIFIKACYJNO ZAWODOWE DO POPYTU NA PRACĘ..........................34
1.6.SZARA STREFA ZATRUDNIENIA ..............................................................................................................35
1.7.OGRANICZANIE BARIER WZROSTU ZATRUDNIENIA .........................................................................37
1.7.1. Rozwój kadr .................................................................................................................................................37
1.7.2. Koszty pracy i system podatkowy................................................................................................................38
1.8.PRACA POLAKÓW ZA GRANICĄ I CUDZOZIEMCÓW W POLSCE......................................................38
1.8.1. Praca Polaków za granicą.............................................................................................................................38
1.8.1.1. Praca najemna w Unii Europejskiej ..........................................................................................................39
1.8.1.2. Praca na własny rachunek w Unii Europejskiej ........................................................................................40
1.8.2. Praca cudzoziemców w Polsce ..................................................................................................................... 41
1.9.POSUMOWANIE I WNIOSKI .......................................................................................................................42
2.PROJEKCJA PODAŻY I POPYTU NA PRACĘ W POLSCE W LATACH 2007-2013...........................46
2.1. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE I CEL PROJEKCJI ............................................................................46
2.2. LUDNOŚĆ W WIEKU PRODUKCYJNYM .................................................................................................47
2.3. PRACUJĄCY .................................................................................................................................................49
2.4. BEZROBOTNI ...............................................................................................................................................53
2
2.5. WNIOSKI I REKOMENDACJE ....................................................................................................................56
3.PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA POLITYKI MAKROEKONOMICZNEJ NA RZECZ
WZROSTU ZATRUDNIENIA ...........................................................................................................................58
3.1. POBUDZANIE PROCESÓW GOSPODARCZYCH W KIERUNKU INNOWCYJNOŚCI I ROZWOJU
PROZATRUDNIENIOWEGO .............................................................................................................................58
3.1.1. Wzrost inwestycji oraz rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności w gospodarce ...................................58
3.1.2. Opracowanie i realizacja programu budownictwa mieszkaniowego oraz modernizacja i rozbudowa
infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej ................................................................................................59
3.1.3. Wzrost eksportu i optymalizacja importu .................................................................................................... 59
3.2. RESTRUKTURYZACJA ROLNICTWA I WIELOFUNKCYJNY ROZWÓJ WSI Z
WYKORZYSTANIEM ŚRODKÓW UE .............................................................................................................60
3.3. ROZWÓJ MSP I SAMOZATRUDNIENIA ...................................................................................................60
3.4. DZIAŁALNOŚĆ PROEKOLOGICZNA JAKO NOWY OBSZAR ZATRUDNIENIA................................61
3.5. TWORZENIE WARUNKÓW DLA ROZWOJU KAPITAŁOCHŁONNYCH, I PRACOCHŁONNYCH
GAŁĘZI GOSPODARKI ......................................................................................................................................62
3.6. RACJONALNA OCHRONA MIEJSC PRACY ............................................................................................63
4.CELE I PRIORYTETY KSZ...........................................................................................................................64
4.1.CELE................................................................................................................................................................64
4.2.PRIORYTETY.................................................................................................................................................64
4.2.1. Wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy poprzez rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności ............64
4.2.2. Rozwój kształcenia ustawicznego i poprawa jakości edukacji ....................................................................66
4.2.3. Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw oraz elastyczności rynku pracy...........67
4.2.4. Aktywizacja osób zagrożonych bezrobociem i wykluczeniem społecznym ................................................70
4.2.5. Doskonalenie instytucjonalnej obsługi rynku pracy.....................................................................................74
4.2.6. Niwelowanie różnic regionalnych................................................................................................................76
4.2.7. Prowadzenie efektywnej polityki migracyjnej .............................................................................................76
5.DZIAŁANIA W RAMACH KSZ.....................................................................................................................79
5.1. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: WSPIERANIE TWORZENIA NOWYCH
MIEJSC PRACY POPRZEZ ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I INNOWCYJNOŚCI .................................79
5.2.DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: ROZWÓJ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I POPRAWA
JAKOŚCI EDUKACJI...........................................................................................................................................83
5.3. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: POPRAWA ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNYCH
PRACOWNIKÓW I PRZEDSIĘBIORSTW ORAZ ELASTYCZNOŚCI RYNKU PRACY...............................88
5.4. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: AKTYWIZACJA OSÓB ZAGROŻONYCH
BEZROBOCIEM I WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM....................................................................................92
5.5. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU : DOSKONALENIE INSTYTUCJONALNEJ OBSŁUGI
RYNKU PRACY .................................................................................................................................................100
5.6. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: NIWELOWANIE RÓŻNIC REGIONALNYCH ...................103
5.7. DZIAŁANIA NA RZECZ PRIORYTETU: PROWADZENIE EFEKTYWNEJ POLITYKI
MIGRACYJNEJ ..................................................................................................................................................107
6.FORMY REALIZACJI KSZ .........................................................................................................................109
7.OKREŚLENIE RAM FINANSOWYCH KSZ .............................................................................................111
8.KOORDYNOWANIE I MONITOROWANIE REALIZACJI KSZ ..........................................................115
3
9.ZAKOŃCZENIE.............................................................................................................................................116
BIBLIOGRAFIA................................................................................................................................................118
ZAŁĄCZNIKI....................................................................................................................................................119
4
WSTĘP
Krajowa Strategia Zatrudnienia 2007-2013 jest składową Narodowego Planu Rozwoju na
lata 2007-2013. Narodowy Plan Rozwoju jest nadrzędnym planem społeczno-gospodarczym
dla polityki wewnętrznej, jak i dla potrzeb zewnętrznych wynikających z członkostwa Polski
w Unii Europejskiej. Narodowy Plan Rozwoju (dokument przyjęty przez Radę Ministrów
11 stycznia 2005 r.) uwzględnia konstytucyjną zasadę zrównoważonego rozwoju. Jest to także
kompleksowy plan, który służyć będzie opracowaniu dokumentów niezbędnych do
negocjowania wielkości wsparcia ze strony UE w ramach nowej perspektywy finansowej
2007-2013.
Wspieranie tworzenia miejsc pracy – domena instrumentów polityki gospodarczej, przede
wszystkim budżetowej i pieniężnej, jest niezbędne, ale nie wystarczające dla realizacji
polityki zatrudnienia mającej na celu wzrost zatrudnienia i ograniczenie bezrobocia,
zwłaszcza strukturalnego. Z tego też względu niezbędne jest opracowanie Krajowej Strategii
Zatrudnienia na lata 2007– 2013, która z jednej strony będzie uwzględniała różnorodne
uwarunkowania i wyzwania o charakterze społeczno-gospodarczym stojące przed Polską,
z drugiej zaś cele wynikające z przyjęcia do realizacji Strategii Lizbońskiej oraz Europejskiej
Strategii Zatrudnienia.
Działania wobec krajowych rynków pracy w poszczególnych państwach UE cechuje –
z jednej strony – daleko idąca autonomia, a z drugiej – obowiązek podporządkowania się
ponadnarodowym determinantom, z których podstawowym jest sformułowana podczas tzw.
procesu luksemburskiego Europejska Strategia Zatrudnienia ( European Employment
Strategy), będąca płaszczyzną koordynacji narodowych polityk zatrudnienia państw
członkowskich UE. Koordynacji tej dokonywano dotychczas głównie za pomocą wytycznych
w dziedzinie zatrudnienia, opracowywanych przez Komisję Europejską i zatwierdzanych
przez Radę Europejską. W 2005 r. dla Polski sformułowano następujące wytyczne:
poprawa możliwości dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw;
przyciągnięcie większej liczby ludzi na rynek pracy oraz umożliwienie pracy każdemu;
bardziej skuteczne inwestowanie w kapitał ludzki i kształcenie ustawiczne.
W obliczu nowych wyzwań takich, jak przyspieszenie zmian gospodarczych, starzejące się
populacje i poszerzenie Unii Europejskiej, Komisja Europejska zainicjowała debatę nad
„nowym startem” Strategii Lizbońskiej. W celu zwiększenia skuteczności realizacji Strategii,
a w szczególności dla osiągnięcia wzrostu gospodarczego i stworzenia większej liczby miejsc
pracy, sformułowane wcześniej Ogólne Wytyczne Polityki Gospodarczej (BEPG) oraz
Wytyczne Zatrudnienia (EG) zostały zastąpione nowym pakietem Zintegrowanych
Wytycznych Wzrostu Gospodarczego i Zatrudnienia. Wytyczne te zostały zgrupowane w
trzech pakietach – makroekonomicznym, mikroekonomicznym oraz zatrudnieniowym.
Pomimo objęcia wyłącznie spraw zatrudnienia jednym z pakietów, w zasadzie wszystkie
spośród nowych, ponad dwudziestu, wytycznych ujmują aspekt zatrudnieniowy w swojej
treści. W myśl nowego cyklu zarządzania, odstąpiono natomiast od formułowania
wytycznych dla polityk narodowych państw członkowskich. Tym samym państwa
członkowskie UE samodzielnie określają adekwatne do uwarunkowań krajowych, zbieżne
z zintegrowanymi wytycznymi, narodowe cele, priorytety oraz działania w obszarze polityki
zatrudnienia. Uwzględnia je Krajowa Strategia Zatrudnienia 2007-2013.
Realizacja Krajowej Strategii Zatrudnienia uwzględniać powinna możliwości finansów
publicznych, w tym budżetu państwa w latach 2007-2013. W celu dokonania oceny w tym
zakresie powstaje w Ministerstwie Finansów specjalny zespół.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin