Specyficzne zaburzenia rozwoju.pdf

(104 KB) Pobierz
58685536 UNPDF
Specyficzne zaburzenia rozwoju
Trudności w pisaniu i czytaniu mogą występować w formie izolowanej lub jednocześnie. W Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób
i Problemów Zdrowotnych, przyjętej przez Światową Organizację Zdrowia w Genewie w 1992 roku (dziesiąte wydanie ICD ‐ 10), znajdują się
następujące terminy na określenie omawianych trudności:
1. F 80 ‐ specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka związane z:
a. zaburzeniami neurologicznymi
b. defektami strukturalnymi
c. uszkodzeniami czuciowymi
d. czynnikami środowiskowymi
Podstawowym objawem jest opóźnienie rozwoju mowy, do których następnie dołączają się dodatkowe problemy:
n trudności z czytaniem i analizą dźwiękowo‐literową,
n zaburzenia w relacjach interpersonalnych,
n zaburzenia emocjonalne i zachowania
 
l F 80.0 ‐ specyficzne zaburzenia artykulacji
l F 80.1 ‐ specyficzne zaburzenia ekspresji mowy
l F 80.2 ‐ zaburzenia rozumienia mowy
l F 80.8 ‐ inne zaburzenia rozwoju mowy i języka
l F 80.9 ‐ zaburzenia mowy i języka nieokreślone
2. F 81 ‐ specyficzne rozwojowe zaburzenia umiejętności szkolnych, w tym:
 
l F 81.0 ‐ specyficzne zaburzenia czytania, specyficzne opóźnienie w nabywaniu umiejętności czytania,
l F 81.1 ‐ specyficzne zaburzenia pisania w zakresie opanowania poprawnej pisowni,
l F 81.2 ‐ specyficzne zaburzenia w opanowaniu umiejętności arytmetycznych.
3. F 82 ‐ specyficzne rozwojowe zaburzenia funkcji motorycznych,
4. F 83 ‐ mieszane specyficzne zaburzenia rozwojowe,
5. F 84 ‐ całościowe zaburzenia rozwojowe.
Opracowanie ‐ Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
58685536.010.png 58685536.011.png 58685536.012.png 58685536.013.png 58685536.001.png 58685536.002.png 58685536.003.png 58685536.004.png 58685536.005.png 58685536.006.png 58685536.007.png 58685536.008.png 58685536.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin