Edukacja wychowanie poradnictwo.pdf
(
2039 KB
)
Pobierz
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Tytuł: Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Redakcja: Marta Kondracka, Alina Łysak
Recenzja: dr hab. Mirosława Wawrzak - Chodaczek, prof. w UWr
Korekta: Zespół
Projekt okładki i skład: Marcin Szala e-mail: marcinszala@gmail.com
Publikacja została wydana własnym sumptem we współpracy
z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu.
www.kultpop.wroclaw.pl
www.bu.uni.wroc.pl
Wrocław 2009
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Spis tresci
Wstęp......................................................................................................................................................5
Medialne wizerunki wychowawców pedagogów i nauczycieli
Katarzyna Budziałowska
Osobowość pedagoga i jego wizerunek medialny................................................................................12
Monika Frania
Wizerunek polskiego nauczyciela w prasie – obraz rzeczywistości czy krzywe zwierciadło?............19
Marta Hold, Kamila Kocoń
Etnopedagogika a kultura popularna....................................................................................................29
Medialne wizerunki rodziny
Małgorzata Gajda
Wizerunek rodziny w czasopismach młodzieżowych..........................................................................38
Emilia Olejnik- Krupa
Relacje pomiędzy dorosłym a dzieckiem w programach „Wieczorynki”- analiza tekstów.................48
Urszula Kluczyńska
Jak być „super tatą”. Kultura popularna jako obszar kształtowania roli,
zadań i tożsamości współczesnego ojca...............................................................................................58
Jacek Gulanowski
Obraz ojca w tekstach utworów muzyki metalowej.............................................................................76
Poradnictwo w kulturze popularnej
Daria Zielińska – Pękał
O poradnictwie zapośredniczonym......................................................................................................88
Agnieszka Giedrojć
Forum internetowe „Anoreksja”. Reklama, wołanie o pomoc czy poradnictwo.................................97
Marta Kondracka
Samopomoc w Internecie – zjawisko społeczności wirtualnych
skupionych wokół idei wzajemnego wsparcia i pomocy....................................................................105
Agata Lubieniecka
Język sytuacji poradniczej w programie telewizyjnym „Superniania”..............................................120
Alina Łysak
Poradnictwo na łamach „Filipinki”....................................................................................................128
Edukacja zapośredniczona
Magdalena Szymańska
Rola Internetu w procesie edukacji dzieci i młodzieży we współczesnym świecie...........................144
Małgorzata Trębicka
E-learning jako sposób na zdobycie wykształcenia i szansa na podniesienie
kwaliikacji dla osób niepełnosprawnych oraz zdrowych..................................................................155
Igor Pietraszewski
O przemianach edukacyjnych w muzyce jazzowej po 89’.................................................................168
3
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Dyskursy socjalne kultury popularnej
Anna Drajer
Seks, przemoc, erotyka z odrobiną elegancji. Portrety kobiet w reklamach mody............................176
Agnieszka Gil
Wychowani w kulturze pop – patrząca młodzież w trzech odsłonach...............................................187
Anna Kola
Rola Mistrza w kulturze popularnej. Spojrzenie ucznia poszukującego............................................194
Noty biograiczne...............................................................................................................................202
4
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Wstęp
Procesy globalizacyjne, rozwój społeczeństwa informacyjnego, a co za tym idzie coraz
szybciej postępujący rozwój mediów: prasy, radia, telewizji czy Internetu (porównywanego
do pajęczyny oplatającej całą ziemię) niosą ze sobą określone konsekwencje. Jedną z tych
konsekwencji jest ciągle rozwijająca się kultura popularna. Nie ma wątpliwości, że ów rodzaj
kultury jest jednym z fenomenów współczesności. Jak pisze Wojciech Józef Burszta „aura
kultury popularnej jest wszechobecna i nie ma przed nią ucieczki”
1
. Warto zatem zastanowić
się, jakie miejsce w owej kulturze popularnej (popkulturze) zajmuje edukacja, wychowanie
czy poradnictwo. Jest to obszar wciąż nie do końca znany i odkryty, a przy tym zmieniający
się w niezwykle szybkim tempie. Dlatego, naszym zdaniem, warto podjąć dyskusję na ten
temat.
Wpływ nauczycielek i nauczycieli, szczególnie w młodszym wieku szkolnym, jest
bardzo duży. Są oni/one osobami, które się podziwia i naśladuje, których punkt widzenia
przejmuje się niejako automatycznie
2
. Jeszcze długo później wychowawcy, doradcy,
mistrzowie obu płci są (mogą być) wzorami, których opinie i zachowanie stają się rodzajem
drogowskazu dla ich podopiecznych. Są to także zawody, których przedstawiciele
i przedstawicielki – aby móc skutecznie wykonywać swoją pracę – powinni cieszyć się
społecznym zaufaniem. W tej sytuacji sposób przedstawiania w mediach i kulturze popularnej
osób zajmujących się wychowaniem, edukacją, poradnictwem, ale także ich klientów
i podopiecznych oraz samego procesu wychowywania, doradzania staje się niezmiernie
ważnym zagadnieniem.
1
W. J. Burszta, „Wszyscy jesteśmy pop!”, „Przegląd Polski on-line”,
http://www.dziennik.com/www/dziennik/kult/archiwum/07-12-02/pp-07-12-01.html
2
„Deprecjonowany i często pogardzany, przytłoczony masą biurokratycznych obowiązków i siatką z zakupami,
jak również encyklopedycznym programem, który należy zrealizować, nauczyciel wydaje się być niewiele
znaczącą mrówką. A jednak w praktyce jest zupełnie inaczej. Nauczyciel – szczególnie we wczesnej edukacji –
jest Wszechmocnym Kreatorem Rzeczywistości, w której dzieci żyją. To on wyznacza granice tego, co jest a co
nie jest dozwolone, on ‘ostatecznie’ stwierdza, co jest dobre, a co złe, co jest prawdą, a co kłamstwem. Jego
wiedza i przekonania na temat rzeczywistości, sensu życia, systemu wartości stają się dla uczniów Prawdziwe,
choćby z racji formalnego autorytetu nauczyciela i jego prerogatyw w zakresie oceniania osiągnięć, a de facto –
‘stanu tożsamości’ uczniów. Większość z nauczycieli z upodobaniem wchodzi w rolę ‘nosiciela’ Prawdy i
Wiedzy. Ich własna tożsamość (wraz z jej meandrami: wartościami, poczuciami, marzeniami) jest
praktykowana
i urzeczywistniana
w codziennym życiu szkoły. Ich małe, najmniejsze, niekiedy nieuświadomione (często pełne
kompleksów) teorie na temat rzeczywistości stają się dla uczniów obowiązujące. Zmuszeni są oni żyć w świecie,
którego horyzonty wyznaczone są przez horyzonty i dobrą wolę nauczyciela. W odróżnieniu od filozofa, który
spisuje swoje teorie w tomy i błaga los o uzyskanie przywileju i szczęścia ‘kształtowania dusz’ (lub choćby o
czytelnika), nauczyciel teorie swoje praktykuje od zaraz, natychmiast, niekiedy bez cienia refleksji.” – Z.
Melosik, T. Szkudlarek,
Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń
, Kraków 1998, s. 24
5
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
Jezyk Angielski.rar
(1092153 KB)
Nauczyciele w okupowanym Krakowie - Chrobaczynski.pdf
(8557 KB)
2009 Dom kultury XXI wieku.pdf
(2989 KB)
Doktryny w Popkulturze.pdf
(2447 KB)
dziecko, rodzina, wychowanie.pdf
(3240 KB)
Inne foldery tego chomika:
Cyberprzemoc
Matura i studia
Poradniki dla nauczyciela
Przedszkole
Szkoła podstawowa i średnia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin