2
Grzegorz Dejko
Szkoła Podstawowa nr 3 w Świdniku
Konspekt lekcji godzina wychowawcza w kl. V
Temat: Jacy jesteśmy?
Cele ogólne: wdrażanie do samooceny wzmocnienie integracji zespołu klasowego.
Cele operacyjne:
- uczeń jest krytyczny w stosunku do siebie;
- dokonuje samooceny;
- potrafi powiedzieć, jakie wartości w życiu ceni najbardziej;
- umie zgodnie i aktywnie uczestniczyć we wspólnej zabawie.
Metody: działań praktycznych, zabawy, dyskusji.
Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu:
Znamy się, ale czy wystarczająco dużo o sobie wiemy?
Dzisiejsze zajęcia pomogą nam lepiej poznać się.
Każdy z nas jest dobrym człowiekiem (czasami może nam coś jeszcze nie wychodzi, więc
spróbujemy się zastanowić, jak to zmienić).
Zadania (na dzisiejszą lekcję przygotowałem dla wszystkich zadania, które w kolejności będę objaśniał):
a) wypełnić tabelkę pt. „ Jacy jesteśmy”, dokonać samooceny;
b) co lubię, co najbardziej cenię, jakie są moje zainteresowania? Wypełnić puste miejsca w schemacie graficznym (w postaci kwiatka) odczytanie informacji;
c) zabawa: „trzy słowa” (od kolegów);
d) zabawa: „bank pytań”.
Na zakończenie: Na podanej kartce napisz: Czego najbardziej boisz?
Uczniowie piszą. Następnie nauczyciel poleca zapisane kartki złożyć raz, drugi, trzeci.
Następnie nauczyciel mówi: a teraz wychodząc na przerwę przedzieramy kartki i wyrzucamy je do kosza. Prawda, że już teraz niczego się nie boimy?
Bank pytań:
Każdy na małej kartce zapisuje pytanie, które uważa za szczególnie ważne dla lepszego
poznania drugiej osoby (np. czego nie lubisz, gdzie lubisz spędzać wolny czas?) Karteczki
z pytaniami wkładamy do pudełeczka, koperty itp. Każdy losuje pytanie i udziela odpowiedzi
na forum klasy.
Trzy słowa:
Klasa dzieli się na parzystą liczbę grup (po ok. 5 osób).
Zadaniem każdej grupy jest ustalenie trzech słów, jakie każdy z kolegów z sąsiedniej grupy
chciałby usłyszeć o sobie od innych. Na forum klasy reprezentanci poszczególnych grup
prezentują wyniki pracy, a adresaci ustosunkowują się do przypuszczeń kolegów
potwierdzając lub korygując ich ustalenia.
Omówienie:
- Czy koledzy trafnie odgadli Wasze potrzeby?
- Czy ćwiczenie pomogło Wam lepiej rozumieć potrzeby i zachowania kolegów?
„Jaki jesteś”?
Lp.
Cech dodatnie
(pozytywne)
W stopniu
wysokim
średnim
małym
W cale
( zupełnie)
1
Jestem prawdomówny
Jestem słowny
3
Jestem uprzejmy
4
Jestem sprawiedliwy
5
Jestem wyrozumiały
6
Jestem zdolny
7
Jestem punktualny
8
Jestem ambitny
9
Jestem silny fizycznie
10
wiedym