Cele operacyjne:1. Ogólne:- wskazywanie społecznie wartościowych postaw i zachowań,- rozwijanie wrażliwości na problemy tolerancji, - zapoznanie z ideą i sensem tolerancji.2. Szczegółowe:Uczeń potrafi:- rozróżnić postawę tolerancyjną i nietolerancyjną,- poprawnie wyrażać się na forum grupy,- aktywnie pracować w grupie, - korzystać ze słownika języka polskiego.Metody dydaktyczne:- gwiazda skojarzeń- rozmowa- pogadankaFormy:-praca w grupach-praca indywidualnaŚrodki dydaktyczne:- słowniki- test- kartki papieru z wykreślankąPrzebieg zajęć:1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności.2.Wprowadzenie do tematu - nauczyciel pyta, co to jest wartość w życiu człowieka, jakie ma dla niego znaczenie, jakie pozytywne wartości możemy wyróżnić w życiu. Nawiązanie do sylwetki Jana Pawła II: jakie wartości przekazywał nam Papież?3. Realizacja tematu: nauczyciel prowokuje sytuację - wskazując jednego ucznia mówi, że nie lubi go dzisiaj, ponieważ niewłaściwie się ubrał. Nauczyciel obserwuje reakcję uczniów, a potem pyta: Czy moje zachowanie było właściwe, kulturalne? Uczniowie odpowiadają.4. Przeprowadzenie testu: Czy jestem osobą tolerancyjną? (prowadzący czyta pytania, uczniowie odpowiadają na kartkach TAK lub NIE). Po napisaniu odpowiedzi uczniowie podpisują kartki, podpisują je, następnie oddają je nauczycielowi.5. Wybrani uczniowie szukają w słownikach j. polskiego słowa "tolerancja" i odczytują odnalezione definicje.6. Nauczyciel uświadamia uczniom temat lekcji.7. Co to jest tolerancja? - swobodne wypowiedzi uczniów.8. Rozdanie wykreślanki: Z podanych wyrazów wyeliminować trzeba te, które nie mają związku ze słowem "tolerancja" (grupy pracują przez 5 min., po czym prezentują swoje wybory, jeden uczeń z grupy wpisuje jedno słowo-skojarzenie w gwiazdę narysowaną na tablicy, w ten sposób powstaje definicja słowa "tolerancja".9. Nauczyciel oddaje uczniom kartki z wcześniej przeprowadzonym testem. Omówienie testu: jeśli uzyskałeś większość odpowiedzi TAK,to jesteś osobą nietolerancyjną, lubisz posługiwać się stereotypami myślowymi - poglądami zasłyszanymi, opartymi na niepełnej i niesprawdzonej wiedzy. Rozmowa z uczniami o wynikach, wnioski.10. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pisze na tablicy:Toleruję:....................................................................................Nie toleruję:................................................................................(uczniowie wpisują swoje propozycje).11. Zakończenie lekcji, podziękowanie.Test: Czy jestem tolerancyjny?1. Osoba, która ma inny styl ubierania ode mnie, wzbudza we mnie niechęć i zdarza mi się z niej zadrwić w gronie najbliższych kolegów i koleżanek.2. Dosiadł się do ciebie nowy kolega, który pochodzi z biednej rodziny i jest ubogo ubrany. Na najbliższej przerwie prosiszpanią, by jak najszybciej was rozsadziła.3. Do wasze klasy przyszedł kolega o innym kolorze skóry. Czujeszsię niezręcznie i wolałbyś, by chodził do innej klasy.4. Studenci o innym kolorze skóry nie powinni uczyć się na polskichuczelniach, tylko w swoich krajach.5. Osoby o rudym kolorze włosów są obłudne i niesympatyczne.6. Małżeństwa powinny dobierać się według zasady podobieństwa rasy, wyznania lub warstwy społecznej.7. Do twojej klasy przyszła uczennica, która wyznaje inną religię- na pewno nie będzie twoją przyjaciółką.8. Niskie czoło świadczy o niskiej inteligencji człowieka.9. W ramach jednego państwa powinni żyć ludzie jednej narodowości.10. Blondynki są delikatniejsze od brunetek.11. Kobiety są mniej inteligentne od mężczyzn.12. Ludzie ogólnie są źli.13. Ludzie mieszkający w mieście są mądrzejsi od tych, co mieszkają na wsi.14. Wszyscy Cyganie kradną.15. Wszyscy żebracy siedzący na ulicach to oszuści.16. Uczniowie nie lubią się uczyć.WYKREŚLANKAZ podanych wyrazów wyeliminuj te, które nie mają związku ze słowem tolerancja, a pozostaw te, które wiążą się z tym słowem.
AKCEPTACJA
RÓWNOUPRAWNIENIE
GNIEW
IRONIA
NIECHĘĆ
ZAWIŚĆ
OBIEKTYWIZM
ZŁOŚĆ
POSZANOWANIE
ZROZUMIENIE
WYROZUMIAŁOŚĆ
UZNANIE
Opracowanie: Mariola Wolanin
wiedym