SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU WYCHOWANIA UMYSŁOWEGO
Data: 19-03-2008
Prowadząca: Małgorzata Turzyńska
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat: Inscenizacja legendy „O smoku wawelskim” w teatrzyku cieni – wprowadzenie litery „z”
Zagadnie programowe:
Zapoznanie z małymi i wielkimi literami drukowanymi i pisanymi.
Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Inscenizowanie opowiadań i bajek znanych dzieciom ...
Cele:
- dziecko zapamięta małą i wielką, drukowaną i pisaną literę „z” na wyrazach: zamek, Zuza
- dziecko rytmicznie wodzi palcem po wzorze litery „z” w czasie słuchania, a następnie śpiewania piosenki „Wlazł kotek”,
- dziecko utrwala fabułę legendy „O smoku wawelskim”,
- dziecko uważnie słucha poleceń nauczyciela,
- dziecko respektuje zasadę odpowiadania wg kolejności,
- dziecko czyta ze zrozumieniem wyraz zawierający nową literę, bo rysuje to co on oznacza,
- dziecko rozszyfruje i przeczyta zakodowany wyraz przez wstawienie odpowiedniej literki pod odpowiednią cyfrą,
- dziecko doskonali analizę i syntezę słuchowo-wzrokową wyrazów podstawowych: zamek, Zuza
Metody:
Słowna – opowiadanie, polecenia
Czynna – zadań stawianych do wykonania,
Oglądowa – obserwacja (inscenizacja), pokaz
Formy pracy:
Zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: płyta CD z nagraniem piosenki „O smoku wawelskim”, parawan do teatrzyku cieni, sylwety bohaterów opowiadania, litery drukowane, białe i kolorowe nakrywki, instrument perkusyjny
Przebieg:
1. Marsz w kole w rytmie muzyki marszowej „Rytmy”
2. Rozszyfrowanie wyrazu teatr przez wstawienie liter w odpowiednim miejscu – wysuwanie przypuszczeń, sugestii dotyczących dzisiejszej wspólnej zabawy
1 2 3 4
t a e r
1
3
2
4
t
e
a
r
3. Inscenizacja legendy „O smoku wawelskim” w teatrzyku cieni z wykorzystaniem fragmentu piosenki „O smoku wawelskim” – zachęcenie dzieci do odtwarzania odgłosów picia wody przez smoka i pęknięcia smoka.
4. Rozmowa na temat istotnych wiadomości zawartych w utworze:
Ø Koło, jakiego miasta zamieszkał smok?
Ø Gdzie dokładnie zamieszkał smok?
Ø Nad jaka rzeką leży Kraków?
Ø Jak nazywał się król, który rządził Krakowem?
5. Analiza i synteza wyrazu - zamek
Ø Podział wyrazu na sylaby za – mek
Ø Dzielenie wyrazu zamek na głoski – ułożenie schematu z białych nakrywek
Ø Ułożenie modelu z kolorowych cegiełek
Ø Zastąpienie cegiełek znanymi literami a, m, e, k
Ø Wprowadzenie małej litery z,
Ø Porównywanie i kojarzenie małej litery z pisanej i drukowanej,
6. Wyszukiwanie nazw, które zawierają głoskę z
7. Zabawa ruchowa „Zegary”
8. Analiza i synteza wyrazu – Zuza
Ø Nauczycielka trzyma za rękę dziewczynkę o imieniu Zuza. ( Ja też znalazłam kogoś kogo imię rozpoczyna się od głoski Z )
Ø Podział wyrazu na sylaby i głoski
Ø Ułożenie modelu z kolorowych cegiełek do wyrazu Zuza (praca w parach)
Ø Zastąpienie cegiełek znanymi literami
Ø Wprowadzenie litery Z
9. Ćwiczenie oddechowo-artykulacyjne na sylabach z nową literką – chętne dziecko czyta ułożoną sylabę za, zo, zi, oz, ze,zy
10. Pokaz pisowni litery z,Z
Ø W liniaturze na tablicy przez nauczyciela
Ø Pisanie litery w powietrzu, na plecach kolegi
Ø Wodzenie palcem po wzorze litery w czasie śpiewu piosenki: Wlazł kotek”
11. Praca indywidualna przy stolikach
Ø Każde dziecko odszukuje kartkę ze swoim imieniem
Ø Odczytanie wyrazu i narysowanie tego, co oznacza: koza, lizak, zebra, zegar, zabawka, zamek (dzieci umiejące czytać samodzielnie wyrazy trudniejsze)
Ø Prezentacja prac
11. Zebranie informacji zwrotnej o zajęciu
Suri23