Konspekt zajęć zintegrowanych w klasie III
Data: 08.10.2004r.
Prowadzące: Monika Dąbrowska, Edyta Jedynak
Ośrodek tematyczny: Znamy różne sposoby podróżowania i środki transportu.
Temat dnia: Jak podróżowano w dawnych czasach?
Cele ogólne:
· Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie cichego czytania ze zrozumieniem;
· Poszerzanie wiedzy na temat czasowników – określanie czasu czasowników, i przymiotników – stopniowanie przymiotników;
· Bogacenie biernego i czynnego słownictwa o wyrazy związane ze środkami transportu: dyliżans, bryczka, wodolot, śmigłowiec, szybowiec, kabriolet.
· Utrwalenie znajomości zasad ortograficznych – wyrazy z „ż” wymiennym;
Cele szczegółowe:
Uczeń:
· Potrafi wskazać fragment tekstu, który będzie odpowiedzią na zadane pytanie;
· Poprawnie określa czas, w jakim występują czasowniki i stopniuje przymiotniki;
· Rozumie konieczność przestrzegania zasad ortograficznych;
· Rozumie wyrazy: dyliżans, bryczka, wodolot, śmigłowiec, szybowiec, kabriolet, weteran.
· Rozpoznaje na ilustracjach dawne i współczesne środki transportu i potrafi je nazwać.
Metody pracy:
· Słowna;
· Poglądowa;
· Ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręczniki, ćwiczenia, ilustracje pojazdów, kartki, chustka, prześcieradło, karty pracy, karteczki z różnymi częściami mowy.
1. Powitanie klasy.
- „Zabawa w duchy” – dzieci chodzą po sali. Na klaśnięcie wszyscy się zatrzymują i zamykają oczy. Nauczyciel nakłada na jedno z dzieci szatę ducha. Na drugie klaśnięcie wszyscy otwierają oczy i starają się jak najszybciej zgadnąć, kim jest duch.
2. Dokończenie pisania listu do Kasi.
- odczytanie listów przez dzieci.
3. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z różnymi wyrazami.
- Zadanie dzieci jest zastanowienie się jaka to część mowy.
- Nauczyciel prosi o ustawienie się w szeregu pod tablicą dzieci, które mają karteczki z czasownikami – Dlaczego uważasz, że to jest czasownik? Na jakie pytanie odpowiada?
- Następnie pod tablicą ustawiają się rzeczowniki i przymiotniki.
4. Ćwiczenia w rozpoznawaniu czasowników. Określanie czasu czasowników.[ Ćw. 1 z. 1,2 s. 60].
5. Ćwiczenia w pisaniu wyrazów z „ż” wymiennym, tworzenie wyrazów pokrewnych [Ćw. 1 s. 61].
6. Rozmowa o rozwoju środków transportu. Oglądanie i omawianie ilustracji różnych dawnych i współczesnych pojazdów. Podział na maszyny kołowe, lądowe, wodne i powietrzne.
7. Łamigłówka obrazkowo – słowna z hasłem (hasło: Od rydwanów do rakiet).
8. Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „Weterani szos” [P. s. 38]
- wyjaśnienie pojęcia „weteran szos”;
- opisywanie wyglądu różnych samochodów i pojazdów
- wyszukiwanie w tekście i czytanie informacji o rozwoju przemysłu samochodowego.
9. „Jak dawniej podróżowano?” – rozpoznawanie i nazywanie różnych środków transportu. Pisanie, z którego wieku pochodzą za pomocą znaków rzymskich. [Ćw. 1 z. 1 s. 63, wyklejanka].
- doszukiwanie się podobieństw ze współczesnymi środkami transportu.
10. W jaki sposób wynalezienie koła wpłynęło na rozwój transportu? Czytanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego „Koło”. Wypowiedzi uczniów na podstawie własnych przemyśleń i wiersza „Koło”. [P. s. 39]
11. Układanie i pisanie zdań o dawnych sposobach podróżowania i środkach transportu. [Ćw. 1 z. 2 s. 63]
12. Stopniowanie przymiotników, wyrazy z „ż”. [Ćw. 1 z. 3,4 s. 63 i z. 5 s. 64]
- wyrazy pokrewne do wyrazu „podróż” (podróżnik, podróżować, podróżna);
- wyszukiwanie w zdaniach przymiotników;
- stopniowanie przymiotników.
13. Podsumowanie dnia. Rozmowa na temat: Co wiemy na temat dawnych środków transportu i sposobach podróżowania? Do czego może się nam przydać ta wiedza?
Pogr. „Wesoła Szkoła”
3
marpuz