swieto_niepodleglosci inscenizacja.pdf

(2103 KB) Pobierz
394405861 UNPDF
Za∏àcznik 2. Scenariusz przedstawienia Lekcja niepodleg∏oÊci
C 3.9
Czas trwania: 15–20 minut
Dekoracje: akcja rozgrywa si´ w sali lekcyjnej; dobrze widoczna jest tablica do przy-
czepienia elementów szkolnej gazetki, zawieszona na Êcianie lub na stojàcym para-
wanie; na niektórych ∏awkach le˝à zeszyty, podr´czniki, przybory do pisania; na jednej z
∏awek stoi odtwarzacz p∏yt
Potrzebne materia∏y: kartki formatu A4 w kolorach bia∏ym i czerwonym, szpilki
albo masa mocujàca
Rekwizyty: ∏awki, krzes∏a, kilka plecaków szkolnych, zeszytów,
podr´czników, tablica, bia∏o-czerwony napis z wyci´tych liter:
„11 listopada 1918 – pami´tamy”, flaga Polski jako t∏o napisu,
du˝e i wyraêne zdj´cia np. Józefa Pi∏sudskiego, Ignacego Paderew-
skiego, legionistów, bia∏e kartki formatu A4 (oko∏o 20 sztuk),
grubsze flamastry (10 sztuk)
Kostiumy: uczniowie I–IV ubrani na galowo, kilka osób (uczniowie V–VIII) w codzien-
nych strojach
Muzyka: kilka nagraƒ utworów, których s∏ucha aktualnie m∏odzie˝, oraz „Rota”
M. Konopnickiej i „My, Pierwsza Brygada”
Osoby: uczniowie I–VIII (liczb´ osób uczestniczàcych w dialogach mo˝na dowolnie
zwi´kszyç, odpowiednio rozdzielajàc kwestie)
Przebieg przedstawienia
Dzieci stopniowo wchodzà do klasy. Uczniowie I–IV zaczynajà przygotowywaç gazetk´.
Uczniowie V–VIII siedzà w ∏awkach, rozmawiajà swobodnie, s∏uchajà muzyki przez
minut´, troch´ podÊpiewujàc.
Uczeƒ V ( zaczyna szukaç czegoÊ w zeszycie, mówi g∏oÊniej )
No i si´ porobi∏o. Znowu nie mam zadania.
Uczeƒ VI
Który raz w tym tygodniu?
s. 16
394405861.002.png
C 3.9
Uczeƒ V
Hmm, drugi dopiero. Ale jak mnie wygarnie to jedynka murowana.
Uczeƒ VII
A co by∏o zadane?
Uczeƒ VI ( do uczniów przygotowujàcych gazetk´ )
Co by∏o zadane, pami´tacie?
Uczeƒ I
No, sorki, my mieliÊmy przynieÊç materia∏y na gazetk´.
Uczeƒ V
No to klapa, nie mam od kogo Êciàgnàç.
Uczeƒ II
By∏o coÊ o niepodleg∏oÊci do napisania.
Uczeƒ VIII ( zastanawiajàc si´ )
Co dla mnie znaczy s∏owo niepodleg∏oÊç ?
Uczeƒ VII
To do roboty, mamy kilka minut do dzwonka, zdà˝ymy jeszcze napisaç.
Uczniowie V–VIII siadajà w ∏awkach, otwierajà zeszyty, biorà d∏ugopisy i zaczynajà
si´ zastanawiaç.
Uczeƒ V ( zapisujàc )
S∏owo niepodleg∏oÊç oznacza…
Uczeƒ VI
Moim zadaniem…
Uczeƒ VII
Co twoim zadaniem?
s. 17
394405861.003.png
C 3.9
Uczeƒ VI
Moim zdaniem niepodleg∏oÊç to…
Uczeƒ VIII
To ty masz w ogóle jakieÊ zdanie? No, no…
Uczeƒ VI
JakieÊ mam, ale ja chyba nie wiem, jakie.
Uczeƒ II ( do ucznia VI )
Niepodleg∏e, czyli jakie?
Uczeƒ VI
No… chyba, ˝e nie zale˝y od innych, samo podejmuje decyzje.
Uczeƒ III
To troch´ jak doros∏y, który jest pe∏noletni i nikogo nie musi s∏uchaç.
Uczeƒ I
To ma ekstra!
Uczeƒ IV
A moja mama mówi, ˝e ci´˝ko byç doros∏ym, bo si´ za wszystko odpowiada.
Uczeƒ V
Ta… jasne! I mówià ci, o której masz iÊç spaç, w co si´ ubraç i ˝e internet
jest niebezpieczny.
Uczeƒ VII
S∏uchajcie, a co to znaczy, ˝e w∏asna wolnoÊç koƒczy si´ tam, gdzie czubek
w∏asnego nosa? Tak mówi mój tata, kiedy mu wyjaÊniam, ˝e jestem wolnym
cz∏owiekiem i mog´ trzepnàç siostr´, jak mi pilota zabiera i kana∏y prze∏àcza.
Uczeƒ II
To chyba tak, jak z paƒstwami. Jest wolne, ale ma swoje granice, nie wolno
mu napadaç na sàsiadów.
s. 18
394405861.004.png
C 3.9
Uczeƒ I
Ale przecie˝ napadajà na siebie. By∏y wojny Êwiatowe… Wiem, bo mój
pradziadek walczy∏. Jeêdzi∏ na koniu.
Uczeƒ V
Mo˝e na karuzeli?
Uczeƒ VI
Przestaƒ! Niech opowie. To ciekawe…
Uczeƒ I
E, zawsze opowiada∏, ˝e ci´˝ko by∏o, bo przeciw czo∏gom szli…
Uczeƒ VIII
To po co walczy∏?
Uczeƒ III
Jak to po co? Wojna by∏a, musia∏ kraju broniç.
Uczeƒ VII
Tak, a my teraz musimy si´ o tym uczyç i zadania domowe pisaç.
Uczeƒ I
Niby przez mojego dziadka?
Uczeƒ VII
Przez tych, co o niepodleg∏oÊç walczyli!
Uczeƒ II
To wola∏byÊ teraz w Rosji mieszkaç?
Uczeƒ IV
A niby dlaczego w Rosji?
Uczeƒ V
S∏uchaj, przecie˝ jeÊli nadal by∏yby zabory, to cz´Êç Polski nale˝a∏aby do
Rosji, zgadza si´?
s. 19
394405861.005.png
C 3.9
Uczeƒ VI
A druga cz´Êç by∏aby niemiecka, czy tak?
Uczeƒ III
O Austro-W´grach nie zapominaj. Ten teren nazywa∏ si´ Galicja.
Uczeƒ VII
A tam po jakiemu mówili, po austro-w´giersku? Dziwne to wszystko.
Uczeƒ VIII ( wskazujàc na zdj´cie )
Kogo tam wieszacie?
Uczeƒ II
To Ignacy Paderewski. Polityk i pianista, który podró˝owa∏ po Europie z kon-
certami i prowadzi∏ rozmowy o Polsce z przywódcami innych paƒstw. Dzia∏o
si´ to oczywiÊcie jeszcze wtedy, kiedy trwa∏y konferencje pokojowe i nie
by∏o wiadomo, jakie granice b´dzie mia∏a Polska po zaborach.
Uczeƒ I
Kiedy Paderewski w grudniu 1918 roku przyjecha∏ do Poznania, wybuch∏o
tam powstanie, dzi´ki któremu Wielkopolska zosta∏a w∏àczona do Polski.
Uczeƒ V
A ten z wàsem to kto?
Uczeƒ III
Pi∏sudski, dowodzi∏ Legionami Polskimi, które nie podporzàdkowa∏y si´
Austro-W´grom i pod koniec wojny zacz´∏y wyzwalaç tereny Polski spod
okupacji. By∏ naczelnym wodzem polskich si∏ zbrojnych, naczelnikiem paƒ-
stwa. To jemu zaborcy przekazali w∏adz´, gdy Niemcy podpisa∏y kapitulacj´
po I wojnie Êwiatowej.
Uczeƒ VI
Jeden walczy∏ karabinem, a drugi muzykà…
Uczeƒ VII
Wa˝ne, ˝e skutecznie.
s. 20
394405861.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin