przedszk_przedstwienie_1s.pdf

(161 KB) Pobierz
91590554 UNPDF
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
ODBIORCA
Przedszkole
FORMA EDUKACYJNA
Przedstawienie
Wiersz
Piosenka
TEMAT
Odpady
O przedstawieniu: Forma edukacji ekologicznej dla najmłodszych. Jest próbą
rozbudzenia odpowiedzialności za świat. W formie wierszowanej dyskusji ukazuje
sposoby rozwiązywania codziennych problemów związanych z odpadami.
Czas trwania: 40 min.
Scenografia: W centralnej części duży znak – symbol recyklingu, pod znakiem napis
RECYKLING. Po obu stronach znaku plakaty - kontenery do segregowania odpadów - z
napisami: PAPIER, METAL, SZKŁO, PLASTIK.
Rekwizyty: worek, odpady – śmiecie, plakat „Nie spalaj śmieci”.
Stroje: Wykonawcy ubrani wg zasady: na czarno – „Wady”, „Zalety” – na zielono,
pozostali dowolnie.
Występują: Chłopiec, Kolega, Wady I – III, Zalety I – III, Dziecko 1 – 5.
Śmieciowy problem
Na scenę od strony widowni wchodzi chłopiec. Ciągnie za sobą wielki, foliowy worek.
Zasapał się, ociera ręką spocone czoło. Po minie widać, że jest czymś zmartwiony. Spotyka
swego kolegę.
Chłopiec
Martwię się już od godziny
Oto kilkudniowy „dorobek” rodziny.
Co ja z tym zrobić mam?
Myślę i myślę i nie wiem sam?
Kolega
Jaką tajemnice kryje ten czarny wór?
Pokazuje na czarny worek.
Czyżby tam siedział jakiś straszny stwór?
Chłopiec wyrzuca zawartość worka na podłogę - są to śmiecie, UWAGA! – powinny być
czyste.
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
91590554.019.png 91590554.020.png 91590554.021.png 91590554.022.png 91590554.001.png 91590554.002.png
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Chłopiec
To jest potwór ekologiczny,
Problem ludzkości bardzo dramatyczny.
Cena rozwoju – na imię mu Śmieć,
Lecz nikt go nie chce za kolegę mieć.
Kolega
Zanieś to na wysypisko,
Tam zostawisz wnet to wszystko.
Chłopiec:
Wysypisko – świetna myśl!
Zaraz pójdę tam,
Już dziś.
Wchodzą dzieci: Zalety i Wady
Zaleta I:
Niewątpliwa to zaleta
Wysypisko – śmieci meta.
Szybko śmieci się pozbędziesz
Święty spokój mieć już będziesz.
Wada I:
Ale wad jest co niemiara
Sprawa ta jest bardzo stara
Ptak nie lubi latać blisko
Gdzie się mieści wysypisko.
Tam unosi się na wietrze
Tona kurzu w jednym metrze.
Na dodatek zapach jaki!
Ten odorek jest tu taki’
Że w najlepszej oranżerii,
W najwspanialszej perfumerii
Perfum takich nie znajdziecie
Długo szukać ich będziecie.
Wada II:
Inna wysypiska wada
Pan hydrolog tak powiada
Że wody spod wysypiska
Nie da się już wziąć do pyska
Wysypisko - element krajobrazu
Natchnieniem malarzy nie było ani razu.
Strasznie okolicę szpeci
Wielka góra naszych śmieci.
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
 
91590554.003.png 91590554.004.png 91590554.005.png 91590554.006.png
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Trzeba dużo tu powierzchni,
Aby śmieci wszystkie zmieścić.
Wada III:
Starożytni piramidy pięknie budowali
O swe środowisko też na pewno dbali.
Nasze piramidy śmieci co dzień się ugniata,
Lecz z pewnością nie są one ósmym cudem świata.
Musimy sterty śmieci ograniczyć
Bo już dziś wysypisk trudno się doliczyć.
Dzieci zgniatają kartony po napojach, plastikowe butelki, puszki po napojach, składają
gazety w kostkę. Wyraźnie widać, że objętość śmieci zmalała.
Chłopiec:
Wcale mi się nie podoba,
To wątpliwa środowiska ozdoba
Może by tak jakieś czary,
Aby śmieci te zmalały?
Kolega:
Śmieci zaraz będzie mało,
Gdyby spalić się je dało.
Chłopiec:
Spalić śmieci – świetna myśl.
Zaraz zrobię to już dziś!
Zaleta II:
Góra śmieci szybko znika
Choć nie idą do śmietnika
I gdy wrzucisz je do pieca
Zaraz ogień się roznieca.
Już w kominie wszystko dudni
Tak jak woda dudni w studni.
Ciepło wokół się rozchodzi
No i o to właśnie chodzi...
Wada I:
Być może śmieci robi się mniej,
Lecz zwolennikiem metody tej
Wcale nie jestem, a wręcz odwrotnie
Wszystko dokoła śmierdzi okropnie.
Dym gryzie w oczy i drażni krtań
Po dziurki w nosie już tego mam,
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
 
91590554.007.png 91590554.008.png 91590554.009.png 91590554.010.png
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Wszędzie osiada i nas zatruwa.
W dymie są związki chorobotwórcze
Silnie trujące i rakotwórcze.
Często ich nosem nie wyczuwamy
Ale w płucach i wątrobie dawno je mamy.
Nie spalaj śmieci - to niebezpieczne
Inne metody są tu konieczne.
A na dodatek to zakazane
Aresztem lub grzywną nawet karane.
Dziecko pokazuje plakat „Nie spalaj śmieci” i wiesza go na stojaku do map.
Chłopiec:
Teraz już wiem, że to pomysł kiepski
W piecu spalajmy węgiel i deski.
Lecz mój problem wciąż jest ten sam
Co z tymi śmieciami zrobić mam?!
Kolega:
O recyklingu to ty słyszałeś?
Czy śmieci już segregowałeś?
Zaleta III:
Recykling to wtórny obieg
Zrozumie to każdy człowiek,
I zawsze tak reaguje,
Że swe śmieci segreguje.
A ten drugi – co zostaje -
Myśli, że to takie baje
I ugniata to, co kupi.
Jak on się nazywa?
Słychać odpowiedź „głupi”
Wada II:
Jedna sprawa jest tylko do zrobienia:
Należy zmienić przyzwyczajenia.
I nie wyrzucać wszystkiego jak leci
Do tego samego kontenera śmieci!
Kolega:
Jeżeli masz trochę czasu i ochoty,
To się weźmy do roboty.
Dziecko 1:
Najpierw papier odłożymy
Ładnie w paczki go złożymy.
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
 
91590554.011.png 91590554.012.png 91590554.013.png 91590554.014.png
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
To jest właśnie makulatura,
Gazety, zeszyty no i tektura.
A teraz uważnie wszyscy posłuchajcie
Zbierajcie makulaturę i drzewa ochraniajcie.
Tona makulatury to spowoduje,
Że 17 drzew się uratuje.
Dzieci składają makulaturę i odkładają ją w miejsce z napisem PAPIER.
Dziecko 2:
A teraz puszki aluminiowe,
Te po konserwach, metalowe,
Te po orzeszkach i rybach w oleju
Po dezodorantach i farbach w sprayu.
Można je oddać na złomowisko
Gdzieś na najbliższe składowisko.
To czysta oszczędność energii i wody
Ale są także inne powody.
Dzieci odnoszą puszki w miejsce z napisem METAL
Dziecko 3:
A te opakowania szklane
Zwłaszcza słoiki zakręcane
Można je znaleźć u babci czy mamy
Latem zapełnią się wnet dżemami.
/głaszcze się po brzuchu/
Butelki, potłuczone szklane przedmioty
Dostarczają hutom szkła trochę roboty.
Najpierw je zmielą, potem przetopią
I nowe szklane rzeczy z nich zrobią.
Dzieci odnoszą szklane przedmioty na miejsce z napisem SZKŁO.
Dziecko 4:
I jeszcze na koniec te chemiczne cacka
Pojawiły się w naszym życiu znienacka.
Są kolorowe, wygodne i ładne
Lecz jednocześnie podstępne, szkaradne
Nie rozłożą się w kilka miesięcy,
Potrzebują wiele lat, a nawet ich tysięcy.
Szpecą więc nasze lasy, jeziora,
Łąki i parki, wsie, miasta, pola.
To istna zmora!
Można je zanieść na składowisko
Tam segreguje się prawie wszystko
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
 
91590554.015.png 91590554.016.png 91590554.017.png 91590554.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin