projekt restauracji obrotowej.doc

(1966 KB) Pobierz
ZAŁOŻENIA:

ZAŁOŻENIA:

 



 

 

 

 

 

 

KONSTRUKCJA STAŁA (BUDOWLA) W TYM MIEJSCU ZNAJDOWAŁABY SIĘ CZĘŚĆ KUCHNI

 

 

 

 

PRZESTRZEŃ OBROTOWA (KONSTRUKCJA RUCHOMA)
              PAS OBSŁUGI (MIN 1 METR SZEROKOŚCI PO PROMIENIU)

              PAS STOLIKÓW (MIN 3 METRY SZEROKOŚCI PO PROMIENIU

 

 

1

 


ROZPATRYWANE (PRZYKŁADOWE) NAPĘDY OBROTOWE

1.      Wieniec zębaty wewnętrzny duży



Uzębienie o średnicy 20 m
 

 

ZALETY: stosunkowo mała siła obwodowa

WADY: problem z nacięciem jednolitego uzębienia (uzębienie segmentowe)

 

2.      Wieniec zębaty zewnętrzny

uzębienie o średnicy 12m

WADY:  - problem z nacięciem jednolitego uzębienia (uzębienie segmentowe)

              - większa siła niż powyżej

 

3.      Wieniec zębaty wewnętrzny mały

              Uzębienie o średnicy 12 m

ZALETY: w stosunku do powyższych propozycji element zabudowany nad „sceną” (tzw. „niska scena”), ale wymagający odpowiedniego wytłumienia

 

4.      Zastosowanie rolek tarciowych.

 

ZALETY: - jak wyżej

                 - nie ma potrzeby nacinania wieńca

WADY: - częsta wymiana rolek ze względu na zużycie

 

 


ROZPATRYWANE (PRZYKŁADOWE) ŁOŻYSKOWANIE „SCENY”

 

Ze względu na duże gabaryty, rozwiązanie typu „łożysko pod całą sceną” raczej nie wchodzi w grę, przede wszystkim ze względów kosztowych. Dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie rolek prowadzących „scenę” – łożyskując ją w osi (promieniowo) oraz rolek nośnych, przenoszących całe obciążenie „sceny” (masę obrotnicy, wyposażenie restauracji: stoły, krzesła oraz klientów).

 

Rolki nośne powinny mieć raczej kształt baryłkowy lub modyfikowanego walca.

 

 

Podobnie można rozwiązać rolki prowadzące.

Ze względu na hałas, a raczej jego uniknięcie, rolki powinny być pokryte materiałem tłumiącym, względnie tor, po którym rolki będą się ślizgać.


ROZPATRYWANE (PRZYKŁADOWE) NAPĘDY

 

W tej sytuacji można byłoby rozpatrzyć napęd motoreduktora (zespół silnik + przekładnia), proponowanych przez firmy: Nord, Pflender, Befared, Renold, Bonfiglioli.

Taki zespół należałoby uzupełnić tylko o wałek z rolką napędową ołożyskowany w łożyskach tocznych i sprzęgło podatne, łączące ten wałek z motoreduktorem lub rozpatrzyć wariant rolki napędowej nakładanej bezpośrednio na czop motoreduktora. Drugi wariant wydaje się ciekawszy (mniejsza liczba elementów do zabudowy), jednakże należałoby wówczas uwzględnić dodatkowe obciążenie wałka wyjściowego motoreduktora.

Niezależnie od rozwiązania trzeba będzie policzyć wymaganą moc zespołu napędowego, a będzie ona w chwili startu zwiększona z powodu dużych mas bezwładności „obrotowej sceny”.

Moment na wale obracarki

 

Tobμ = Tsc / isc-0

 

Tscμ – moment z osi sceny

isc-0 – przełożenie prędkości obrotowej scena – rolka

isc-0 = r1/r2

 

Tsc= MTrp + MTrn + Σ ISO · dω / dt + Σ IWS · dω / dt

MTrp – moment tarcia rolek prowadzących [Nm]

MTrn – moment tarcia rolek nośnych [Nm]

ISO – moment bezwładności sceny względem osi obrotowej [kgm2]

ω – prędkość kątowa w osi sceny [1/s]

t – czas [s]

IWS– moment bezwładności wyposażenia i klientów [kgm2]

 

Moment bezwładności wyposażenia restauracji i klientów może okazać się trudny do wyznaczenia, dlatego też należałoby go jedynie oszacować.

 

Przy dużych masach bezwładności należy zastanowić się nad zastosowaniem jednego, dwóch lub trzech napędów na czas startu i jednego napędu na czas normalnej pracy. Mogą to być te same napędy.

Aby ominąć jednak wszystkie powyższe obliczenia można byłoby zaproponować założenie wielkości momentu bezwładności sceny z wyposażeniem, poprzez uproszczone zamodelowanie bryły sceny, co pozwoli nam na odczytanie wartości masowego momentu bezwładności.

 

 

 

W rzeczywistości musi to być dzielona kratownica z blachą podłogową, której fragment poniżej:

 

 

 

 

 

Przy założeniu, że scena będzie wykonywała jeden obrót w czasie między 40 a 80 minut.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin