Webwriting Profesjonalne tworzenie tekstow dla Internetu webwri.pdf
(
396 KB
)
Pobierz
Twój login Twoje hasło Fraza zaawansowane BizneswomanControllingE-biznesEkonomiaFinanseGiełda i inwestycjeKompetencje osobisteKomputer w biurzeKomunikacja i negocjacjeMarketingMała firmaMultimedialne szkoleniaObsługa klientaPerswazja i NLPPrzywództwoPublic RelationsSprzedażTwoja karieraZarządzanieZarządzanie projektamiZasoby ludzkie (HR)Serie wydawnicze151 błyskotliwych rozwiązań Exclusive Harvard Lex Kariera w kieszeni Osobisty mentor - Harvard Business Press Power Quick Rozwiązania w biznesie Small Business VIP
IDŹ DO:
WEBWRITING.
PROFESJONALNE TWORZENIE
TEKSTÓW DLA INTERNETU
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Autor: Joanna Wrycza-Bekier
ISBN: 978-83-246-2586-4
Format: A5, stron: 160
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
W sieci słów, zdań i stron WWW
• Skuteczne teksty użytkowe dla Internetu
• 30 ćwiczeń z zakresu tworzenia treœci internetowych
• Dziennikarstwo internetowe, e-mail marketing, googlewriting i e-PR
• Kluczowe umiejętnoœci webwritera
„Słowa, słowa, słowa” — odpowiada Hamlet na pytanie Poloniusza o to, cóż młody
książę jest łaskaw czytać. Podobnie zareaguje dzisiejszy internauta, gdyby
przeegzaminować go ze stopnia zapamiętania treœci znalezionych w sieci. Co zrobić,
by teksty na Twojej witrynie oraz Twoje e-maile przykuwały uwagę odbiorcy? Kiedy
zadbać o to, by zarówno ludzki wzrok, jak i oko mechanizmów pozycjonujących
spojrzały łaskawie na Twoją stronę? Jak ująć w słowa Internet i schwytać uwagę
czytelnika?
Internet wykorzystuje siłę słowa, podobnie jak prasa czy książki. Jednak badania
dowodzą, że treœci internetowe czytane są zupełnie inaczej. Internauta to nie czytelnik,
a raczej „niecierpliwy przeglądacz” i „zaawansowany klikacz”. Jaki wniosek płynie
z tego dla Ciebie? Ano taki, że skoro chcesz zatrzymać internautę na dłużej na Twojej
stronie, wywrzeć na niego wpływ czy stworzyć skuteczny przekaz reklamowy, musisz
nauczyć się webwritingu. Zapoznanie się z tą dziedziną jest niezbędne, jeœli chcesz
pisać dobre teksty dla Internetu — czyli inaczej teksty użytkowe: zwięzłe, rzeczowe,
przejrzyste, czytelne, hipertekstowe i konwersacyjne.
Konkretne rady i praktyczne ćwiczenia:
• Jak samodzielnie przeprowadzić badania eye tracking?
• Czym powinny charakteryzować się dobre teksty internetowe?
• W jaki sposób wzbogacać treœć o linki uzupełniające i rekomendujące
oraz elementy multimedialne?
• Kiedy e-mail perswazyjny jest naprawdę skuteczny?
• Jak pisać teksty dziennikarskie dla Internetu: flash, news agencyjny, news
prasowy?
• Jakie teksty reklamowe są odpowiednie dla Google’a?
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
redakcja:
redakcjawww@onepress.pl
informacje:
o księgarni onepress.pl
Spis treci
Wstp
5
Co powiniene wiedzie o funkcjonalnoci stron internetowych?
7
Wprowadzenie do webwritingu
23
Dziennikarstwo internetowe
85
Tekst reklamowy w Internecie
105
Pisanie perswazyjnych e-maili
121
Googlewriting
137
Komunikat prasowy w Internecie, czyli sów kilka o e-PR
147
Zakoczenie
155
Googlewriting
W poprzednim rozdziale zapoznae si z e-mail marketingiem. Teraz
pora na kolejny obszar dziaa marketingowych w Internecie, zwiza-
ny z
wyszukiwarkami
, a konkretnie: z wyszukiwark
Google
.
Dlaczego akurat Google? A co przychodzi Ci jako pierwsze na myl,
gdy wypowiada si sowo „wyszukiwarka”? Z pewnoci jest to Google,
które zreszt
kontroluje 80% rynku wyszukiwarek
i ma ponad 120
wersji jzykowych. Zreszt Google to przecie nie tylko wyszukiwarka.
Jest take serwisem blogowym, translatorem, map, programem orga-
nizujcym zbiory zdj, darmow poczt, telefoni internetow, a na-
wet map Marsa. Czemu zawdzicza swój oszaamiajcy sukces zao-
one w roku 1996 przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina Google?
Wszystko zaczo si od algorytmu
PageRank
. Algorytm ten opiera
si na
matematycznej analizie zalenoci pomidzy stronami WWW
.
Mona j opisa prociej jako
„metod gosowania”
. PageRank inter-
pretuje wic link ze strony A do strony B jako „gos” oddany na stro-
n B przez stron A. Przedmiotem zainteresowania jest zatem sie
linków pomidzy stronami. Nie oznacza to jednak po prostu, e im
wicej stron linkuje do danej strony, tym jest ona lepsza. Bierze si
pod uwag take i PageRank linkujcych stron oraz ilo linków na
nich. Liczy si zatem take i
waga serwisów gosujcych
. Gosy pew-
nych serwisów s wicej warte ni inne.
Odkryciem Google’a byo wic to, e
o pozycji danej strony w wy-
szukiwarce zacza decydowa jej popularno
. Wysoka pozycja
138
Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu
strony w wyszukiwarce oznaczaa, e internauci obdarzali j wikszym
zaufaniem ni inne.
Co w tym takiego szczególnego?
Ano to, e przed Google’em wyszukiwarki sortoway strony na pod-
stawie
analizy sów kluczowych
i treci, nie biorc pod uwag linko-
wania. Oczywicie Google przetwarza take zawarto tekstow stron.
Robi to zreszt w sposób bardziej sprawny od swoich poprzedników.
Analizuje nie tylko tekst na stronie, ale uwzgldnia take czcionki,
sekcje, a nawet dokadne umiejscowienie kadego sowa w tekcie
.
Bierze take pod uwag
powizanie tekstu na pojedynczej stronie
z jej podstronami
, aby zwikszy trafno wyszukiwania.
No dobrze, ale czy wysoka pozycja strony w wyszukiwarce jest a
taka wana? Jeli nie jeste przekonany, to pomyl, jak wyglda Twoje
postpowanie z wyszukiwark. Przeprowadmy krótki test. Co robisz,
gdy wpiszesz haso do wyszukiwarki i wyniki na pierwszej stronie wy-
szukiwania Ci nie zadowol? Sprawdzisz kolejne podstrony a moe
wpiszesz do wyszukiwarki zmodyfikowane haso?
Jeli wybrae pierwsz odpowied, to, zgodnie z tym, co mówi
statystyki, jeste w elitarnej grupie, obejmujcej niecae 10% internau-
tów. Pozostae 90% postpuje tak, jak to zostao zasugerowane w dru-
giej odpowiedzi: wpisuje nowe haso.
Dlaczego tak si dzieje? Przyzwyczailimy si ju po prostu do po-
sugiwania si logik Google’a. Najwyej znajduj si strony najcz-
ciej odwiedzane przez internautów, a wic po prostu najlepsze. Nie
warto zatem przeglda kolejnych podstron. Czy nam si to podoba,
czy nie, statystyki s miadce:
100% badanych zapoznaje si z pierwszymi trzema pozycjami
wyników,
87% sprawdza nisze pozycje na pierwszej stronie,
58% zapoznaje si z wynikami widocznymi po przewiniciu
strony w dó,
20% zapoznaje si z drug stron wyników.
Googlewriting
139
11% przeglda wicej ni trzy strony wyników,
7% przeglda wicej ni dziesi stron wyników.
Co zatem powinno by celem waciciela kadej strony interne-
towej? Znale si jak najwyej, a najlepiej: wród trzech pierwszych
pozycji wyników. Na pobonych yczeniach zwykle si jednak nie
koczy. Z pewnoci syszae o
pozycjonowaniu stron
? Polega ono
na tym, aby umieci swoj stron poród pierwszych wyników wy-
wietlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych sów
kluczowych zwizanych z tematyk danej witryny. Dokona mona
tego m.in. poprzez odpowiedni dobór i rozmieszczenie na stronie sów
kluczowych oraz pozyskiwanie linków. Jeli chciaby zapozna si
gbiej z tajnikami pozycjonowania stron, polecam literatur, która
znajduje si na kocu tego rozdziau.
Wystarczy stwierdzi, e wysoka pozycja w wyszukiwarce spra-
wia, e wicej internautów odwiedza dan stron. W przypadku stron
komercyjnych przeoenie jest bardzo proste:
im wicej internautów
odwiedza stron, tym wiksze zyski ona generuje
. Nic dziwnego, e
powstay róne sposoby obejcia algorytmu PageRank, a i on podlega
modyfikacji. Dotyczy to take opat za reklam w Google’u. W ten
sposób dotarlimy do reklamy...
Zanim jednak zaczniemy mówi o reklamie w Google’u, trzeba do-
kona wyranego rozgraniczenia. Kiedy wpiszemy w Google’u jakie
haso... niech to bdzie „ksigarnia”, uka si dwa rodzaje wyników.
Jakie? Spójrz na rysunek 6.1.
Te dwa rodzaje wyników to:
wyniki naturalne (organiczne) i wy-
nik patne (linki sponsorowane)
.
Wyniki naturalne (organiczne)
O ich pozycji w wyszukiwarce decyduje
popularno
, któr podwy-
szy mona m.in. dziki pozycjonowaniu i optymalizacji. W naszym
przykadzie bd to strony: „Eksiegarnia”, „Gandalf”, „Inbook”.
Plik z chomika:
aysamal
Inne pliki z tego folderu:
Windows Server 2008 PL Biblia ws28bi.pdf
(1242 KB)
Windows Server 2008 Infrastruktura klucza publicznego PKI ws28in.pdf
(984 KB)
Windows Server 2003 Ksiega eksperta ws23ke.pdf
(622 KB)
Windows Server 2003 Bezpieczenstwo sieci ws23be.pdf
(610 KB)
Windows Server 2003 Bezpieczenstwo Biblia w23beb.pdf
(3059 KB)
Inne foldery tego chomika:
►NIGHT CALLS
★★ Angry Birds ★★
Angielski szybki kurs mówienia
APLIKACJE ANDROID
Biblia profesjonalisty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin