3ds Max 8 Biblia.pdf
(
1078 KB
)
Pobierz
3ds Max 8. Biblia
3ds Max 8. Biblia
Autor: Kelly L. Murdock
T³umaczenie: Zbigniew Waœko, Wojciech Demski,
Micha³ Dziewoñski, Pawe³ Król, Wojciech Pazdur
ISBN: 83-246-0560-6
Tytu³ orygina³
u:
3ds Max 8 Bible
Format: B5, stron: 1424
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Kompendium wiedzy o jednym z najpotê¿niejszych narzêdzi dla grafików 3D
Poznaj interfejs u¿ytkownika, nowe narzêdzia i metody modelowania
Utwórz z³o¿one modele i zaaran¿uj scenê animacji
Zdefiniuj materia³y i tekstury, korzystaj¹c z nowych sposobów mapowania
Wykorzystaj zaawansowane techniki animowania obiektów
Wykonaj renderingi próbne i finalne
3ds Max to aplikacja do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej, która sta³a siê
niemal legend¹ w œwiecie grafików i animatorów komputerowych. Ju¿ pierwsza jego
wersja, bêd¹ca nastêpc¹ „dosowego” 3D Studio zyska³a ogromn¹ popularnoœæ wœród
specjalistów zajmuj¹cych siê efektami wizualnymi. Doskona³e narzêdzia programu 3ds
Max obs³uguj¹ ka¿dy etap procesu tworzenia realistycznych animacji — modelowanie,
kompozycjê sceny, teksturowanie, animowanie, rendering i postprodukcjê. Dziœ 3ds
Max jest podstawowym instrumentem wielu znanych firm produkcyjnych, a efekty jego
dzia³ania mo¿emy podziwiaæ miêdzy innymi w reklamach i produkcjach filmowych —
zarówno tych komercyjnych, realizowanych przy ogromnych bud¿etach i z wielkim
rozmachem, jak i tych mniejszych, tworzonych przez amatorów dysponuj¹cych jedynie
wyobraŸni¹ i w³asnym komputerem.
Ksi¹¿ka „3ds Max 8. Biblia” to wyczerpuj¹cy zbiór informacji o tej u¿ytecznej aplikacji.
Czytaj¹c j¹, zyskasz wiedzê, dziêki której wykreowanie ka¿dej, nawet najbardziej
z³o¿onej animacji komputerowej nie bêdzie stanowi³o dla Ciebie najmniejszego
problemu. Poznasz interfejs u¿ytkownika programu i zobaczysz, jak dostosowywaæ go
do swoich potrzeb. Nauczysz siê korzystaæ z narzêdzi do tworzenia obiektów, a tak¿e
dowiesz siê, w jaki sposób zdefiniowaæ dla nich materia³y i tekstury i przypisaæ je oraz
jak roz³o¿yæ obiekty w scenie. Przeczytasz o technikach oœwietlania sceny, pracy
z wirtualnymi kamerami i sposobach animowania obiektów. Opanujesz tajniki animacji
postaci, renderowania animacji i wprowadzania efektów specjalnych w procesie
postprodukcji. Znajdziesz tak¿e opis tworzenia skryptów z wykorzystaniem jêzyka
MaxScript oraz instalowania modu³ów dodatkowych (plug-ins) rozszerzaj¹cych
mo¿liwoœci programu.
Odkryj i ujarzmij potêgê 3ds Max 8
Spis treści
O autorze ......................................................................................................... 37
Wstęp .............................................................................................................. 39
Część I
Poznawanie interfejsu Maksa .......................................... 45
Pierwsze kroki
Tworzenie futerkowego stworka ........................................... 47
Wycieczka do lasu — planowanie produkcji .......................................................................................48
Modelowanie postaci ........................................................................................................................... 48
Ćwiczenie: Tworzenie tułowia i kończyn Rascoona ..................................................................... 49
Ćwiczenie: Tworzenie głowy Rascoona ........................................................................................ 49
Ćwiczenie: Edycja tułowia ............................................................................................................ 51
Ćwiczenie: Dodawanie materiałów ............................................................................................... 52
Ćwiczenie: Dodawanie futerka ...................................................................................................... 54
Ćwiczenie: Tworzenie leśnego tła ................................................................................................. 55
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 56
Rozdział 1.
Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 59
Główne elementy interfejsu ................................................................................................................. 60
Korzystanie z menu .............................................................................................................................. 62
Używanie pasków narzędzi .................................................................................................................. 63
Główny pasek narzędzi .................................................................................................................. 65
Wyświetlanie pływających pasków narzędzi ................................................................................ 67
Korzystanie z okien widokowych ........................................................................................................ 68
Korzystanie z panelu poleceń .............................................................................................................. 68
Rolety ............................................................................................................................................. 68
Zwiększanie szerokości panelu poleceń ........................................................................................ 70
Ćwiczenie: Przystosowanie interfejsu dla leworęcznych .............................................................. 70
Dolna listwa interfejsu ......................................................................................................................... 71
Interaktywne funkcje Maksa ................................................................................................................ 73
Menu kontekstowe okien widokowych (quadmenus) ................................................................... 73
Sygnalizacja stanu przycisków za pomocą kolorów ..................................................................... 73
Korzystanie z funkcji „przeciągnij i upuść” .................................................................................. 75
Posługiwanie się spinerami ........................................................................................................... 75
Skróty klawiaturowe ...................................................................................................................... 75
Gesty wykonywane myszą ............................................................................................................ 75
Niemodalność i niezmienność okien dialogowych ....................................................................... 76
10
3ds Max 8. Biblia
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................. 76
Podstawowy system pomocy ......................................................................................................... 77
Pomoc online ................................................................................................................................. 77
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 78
Rozdział 2.
Konfigurowanie okien widokowych ............................................. 79
Przestrzeń trójwymiarowa ................................................................................................................... 79
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................ 80
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................80
Okna widokowe w Maksie ............................................................................................................ 81
Korzystanie z przycisków sterujących widokiem sceny ...................................................................... 82
Zmienianie skali widoku ............................................................................................................... 83
Przesuwanie widoku ...................................................................................................................... 84
„Spacerowanie” po scenie ............................................................................................................. 84
Obracanie widoku .......................................................................................................................... 85
Sterowanie oknami widokowymi za pomocą rolki w myszy ........................................................ 86
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora ............................................................................... 86
Ćwiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym ......................................................... 86
Korzystanie z menu Views .................................................................................................................. 88
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych
za pomocą narzędzi do sterowania widokiem sceny .................................................................. 88
Wyświetlanie siatek konstrukcyjnych ........................................................................................... 89
Wyświetlanie innych elementów ................................................................................................... 89
Odświeżanie okien widokowych ................................................................................................... 89
Powiększanie aktywnego okna widokowego ................................................................................ 90
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................... 91
Ustawianie metody renderingu dla okna widokowego .................................................................. 92
Zmienianie układu okien widokowych .......................................................................................... 99
Ramki obszarów bezpiecznych ................................................................................................... 100
Degradacja adaptacyjna ............................................................................................................... 101
Definiowanie regionów ............................................................................................................... 103
Praca z tłem w oknie widokowym ..................................................................................................... 105
Umieszczanie obrazu jako tła w oknie widokowym ................................................................... 105
Umieszczanie animacji jako tła w oknie widokowym ................................................................ 106
Ćwiczenie: Przygotowanie obrazów ułatwiających modelowanie .............................................. 107
Podsumowanie ................................................................................................................................... 108
Rozdział 3.
Praca z plikami i odnośnikami zewnętrznymi (XRefs) ................ 109
Praca z plikami zawierającymi sceny ................................................................................................ 110
Zapisywanie plików ..................................................................................................................... 110
Otwieranie plików ....................................................................................................................... 112
Dołączanie i zastępowanie obiektów ........................................................................................... 113
Archiwizowanie plików ............................................................................................................... 113
Zamykanie programu ................................................................................................................... 114
Ustawianie preferencji dotyczących obsługi plików ......................................................................... 114
Opcje obsługi plików ................................................................................................................... 115
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików ................................................................................. 116
Ćwiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych ..................................................... 117
Opcje zarządzania raportami ....................................................................................................... 118
Importowanie i eksportowanie ........................................................................................................... 118
Importowanie plików ................................................................................................................... 118
Preferencje importu ..................................................................................................................... 119
Spis treści
11
Eksportowanie do obsługiwanych formatów .............................................................................. 120
Dodatkowe narzędzia eksportujące ............................................................................................. 124
Odnośniki do obiektów zewnętrznych ............................................................................................... 126
Stosowanie odnośników do scen zewnętrznych (XRef Scenes) ................................................. 127
Stosowanie odnośników do obiektów zewnętrznych (XRef Objects) ......................................... 131
Stosowanie odnośników do materiałów zewnętrznych ............................................................... 132
Dołączanie modyfikatorów .......................................................................................................... 133
Ćwiczenie: Stosowanie obiektu zastępczego .............................................................................. 134
Konfigurowanie ścieżek dla odnośników zewnętrznych ............................................................. 135
Korzystanie z narzędzi do zarządzania plikami ................................................................................. 137
Korzystanie z narzędzia Asset Browser ...................................................................................... 137
Odszukiwanie plików za pomocą narzędzia MAX File Finder ................................................... 138
Gromadzenie plików za pomocą narzędzia Resource Collector ................................................. 139
Korzystanie z narzędzia File Link Manager ................................................................................ 140
Korzystanie z technologii i-drop ................................................................................................. 140
Uzyskiwanie dostępu do informacji o plikach ....................................................................................... 140
Wyświetlanie informacji dotyczących sceny .............................................................................. 140
Odczytywanie właściwości pliku ................................................................................................ 141
Oglądanie zawartości plików ....................................................................................................... 141
Podsumowanie ................................................................................................................................... 143
Rozdział 4.
Praca z systemem zarządzania zasobami ................................... 145
Konfigurowanie systemu zarządzania zasobami ............................................................................... 145
Wpisywanie i wypisywanie ......................................................................................................... 146
Logowanie ................................................................................................................................... 147
Wybór folderu roboczego ............................................................................................................ 147
Korzystanie z systemu Autodesk Vault ............................................................................................. 147
Otwieranie plików w systemie Vault ........................................................................................... 148
Korzystanie z interfejsu Asset Tracking ...................................................................................... 149
Pobieranie i dodawanie plików w systemie Vault ....................................................................... 150
Otwieranie starszych wersji pliku ................................................................................................ 150
Zmienianie ścieżek dostępu do zasobów ..................................................................................... 151
Ćwiczenie: Edytowanie zasobów zarządzanych przez system Vault .......................................... 151
Podsumowanie ................................................................................................................................... 152
Rozdział 5.
Dostosowywanie interfejsu Maksa
do własnych potrzeb i upodobań ............................................... 153
Okno dialogowe Customize User Interface ....................................................................................... 154
Tworzenie własnych skrótów klawiaturowych ........................................................................... 154
Ćwiczenie: Przypisywanie skrótów klawiaturowych .................................................................. 155
Dostosowywanie pasków narzędzi .............................................................................................. 156
Ćwiczenie: Tworzenie paska narzędzi ........................................................................................ 157
Dostosowywanie menu kontekstowego okien widokowych ....................................................... 159
Dostosowywanie głównego menu ............................................................................................... 161
Ćwiczenie: Tworzenie nowego menu .......................................................................................... 162
Dostosowywanie kolorów interfejsu ........................................................................................... 163
Konfigurowanie przycisków paneli Modify i Utilities ...................................................................... 164
Korzystanie z różnych interfejsów ..................................................................................................... 164
Zapisywanie i wczytywanie interfejsu ........................................................................................ 165
Ćwiczenie: Zapisywanie interfejsu .............................................................................................. 166
Blokowanie interfejsu .................................................................................................................. 166
12
3ds Max 8. Biblia
Przywracanie interfejsu otwarcia ................................................................................................. 166
Wybieranie ustawień początkowych i schematu interfejsu ......................................................... 166
Konfigurowanie ścieżek dostępu ....................................................................................................... 167
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................. 169
Stosowanie jednostek własnych i ogólnych ................................................................................ 169
Zmiana skali jednostek globalnych ............................................................................................. 170
Ustawianie preferencji ....................................................................................................................... 171
Preferencje ogólne ....................................................................................................................... 171
Preferencje dotyczące plików ...................................................................................................... 174
Preferencje dotyczące okien widokowych .................................................................................. 174
Preferencje korekcji gamma ........................................................................................................ 180
Preferencje renderingu ................................................................................................................. 182
Preferencje animacji .................................................................................................................... 182
Preferencje kinematyki odwrotnej ............................................................................................... 184
Preferencje gizm .......................................................................................................................... 184
Preferencje MAXScriptu ............................................................................................................. 184
Preferencje radiosity .................................................................................................................... 184
Preferencje mental ray ................................................................................................................. 185
Podsumowanie ................................................................................................................................... 185
Część II
Praca z obiektami ........................................................... 187
Rozdział 6.
Tworzenie i edycja obiektów podstawowych ............................ 189
Tworzenie obiektów podstawowych .................................................................................................. 190
Korzystanie z menu Create .......................................................................................................... 190
Korzystanie z panelu Create ........................................................................................................ 190
Nadawanie nazw obiektom .......................................................................................................... 192
Przypisywanie kolorów ............................................................................................................... 192
Korzystanie z narzędzia Color Clipboard .................................................................................... 194
Stosowanie różnych metod tworzenia obiektów ......................................................................... 195
Precyzyjne określanie wymiarów za pomocą rolety Keyboard Entry ......................................... 196
Modyfikacja parametrów obiektów ............................................................................................. 196
Poprawianie błędów oraz usuwanie obiektów ............................................................................. 198
Ćwiczenie: Przegląd brył platońskich ......................................................................................... 198
Przegląd typów obiektów podstawowych .......................................................................................... 199
Standardowe obiekty podstawowe .............................................................................................. 199
Rozbudowane obiekty podstawowe ............................................................................................ 205
Modyfikowanie parametrów obiektów ........................................................................................ 215
Ćwiczenie: Wypełnianie skrzyni skarbami ................................................................................. 216
Podstawowe obiekty architektoniczne ............................................................................................... 216
Stosowanie obiektów AEC .......................................................................................................... 216
Ćwiczenie: Schody na wieżę zegarową ....................................................................................... 219
Podsumowanie ................................................................................................................................... 220
Rozdział 7.
Zaznaczanie obiektów, ustawianie ich właściwości
i korzystanie z warstw ................................................................ 223
Zaznaczanie obiektów ........................................................................................................................ 224
Filtry selekcji ............................................................................................................................... 225
Narzędzia selekcji ........................................................................................................................ 226
Zaznaczanie przy użyciu poleceń z menu Edit ............................................................................ 226
Zaznaczanie wielu obiektów ....................................................................................................... 229
Plik z chomika:
aysamal
Inne pliki z tego folderu:
Windows XP PL Biblia.pdf
(1635 KB)
Windows Vista PL Biblia.pdf
(944 KB)
Windows Server 2008 PL Biblia.pdf
(1213 KB)
Windows Server 2003 Bezpieczenstwo Biblia.pdf
(3123 KB)
Ubuntu Linux Biblia.pdf
(511 KB)
Inne foldery tego chomika:
►NIGHT CALLS
★★ Angry Birds ★★
Angielski szybki kurs mówienia
APLIKACJE ANDROID
biomechanic
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin