Gitarzysta_2010-08.pdf

(22377 KB) Pobierz
Magazyn Gitarzysta 8/2010
Wejście
Gitarzysta
Dobre brzmienie
Miesięcznik wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
Gitarzyści lubią brzmieć. A ściślej mówiąc, doprowadzić do sytuacji,
w której ich sprzęt zabrzmi odpowiednio głośno, wyraziście, potężnie,
a może nawet oryginalnie. Kwestia osiągnięcia upragnionego
brzmienia jest tak złożona, a liczba elementów biorących udział w jego
kształtowaniu tak olbrzymia, że nie dziwi bezradność początkujących
gitarzystów, którzy zostają wręcz przytłoczeni nadmiarem nierzadko
sprzecznych ze sobą informacji na temat tego, czy, w czym i po co
kręcić, aby to wszystko razem dobrze zabrzmiało. Same ustawienia
oczywiście nie wystarczą, ponieważ aby móc czymkolwiek kręcić i cokolwiek ustawiać, trzeba to
jeszcze... kupić. A kupując, już można się pogubić wskutek coraz to bogatszej oferty rodzimych
dystrybutorów i łatwiejszej niż kiedyś dostępności sprzętu, i to praktycznie na każdą kieszeń.
Ta bogata oferta to z jednej strony powód do radości, ale jednak z drugiej – znalezienie tego
jedynego modelu gitary czy wzmacniacza staje się nie lada wyzwaniem. Fora internetowe
i mnożące się na nich opinie bynajmniej nie ułatwiają zadania, czyniąc sprawę jeszcze bardziej
pogmatwaną. Dawniej, kiedy dostęp do dobrej jakości sprzętu był w naszym kraju mocno
ograniczony, wybór był łatwiejszy, o ile w ogóle można było mówić o jakimkolwiek wyborze
– ale to już inna sprawa. Patrząc na kwestie brzmieniowe jedynie przez pryzmat zastosowanego
sprzętu, łatwo stracić z pola widzenia coś znacznie ważniejszego, a mianowicie umiejętność
kreowania brzmienia przy zastosowaniu odpowiedniej artykulacji i techniki gry, choć nie tylko.
Kolejnym bowiem istotnym czynnikiem jest umiejętność ustawiania dobrego brzmienia na
posiadanym już sprzęcie. Nie bez powodu użyłem tu dwa razy słowa „umiejętność”, ponieważ
to właśnie ona jest w tym wszystkim najważniejsza. Żaden, nawet najlepszy sprzęt, za nas
nie zagra, a cała odpowiedzialność za to, co popłynie z głośników, spoczywa właśnie na nas.
Od naszych umiejętności zależy, czy w najwłaściwszy sposób ustawimy tych kilka dostępnych
w danej sytuacji gałek, wybierzemy najbardziej optymalną konfigurację efektów i ich parametrów.
A co się stanie, jeśli się pomylimy? Po prostu nic! – można nawet powiedzieć, że to ma także
swoje plusy. Przecież tylko w ten sposób możemy poznać możliwości, a co za tym idzie także
ograniczenia sprzętu znajdującego się w naszym arsenale. Można do tego zagadnienia podejść
na dwa sposoby. Pierwszy zakłada, że istnieje coś takiego jak idealne brzmienie, od którego
jesteśmy oddaleni zaledwie o kilka ruchów gałkami (i ewentualnie o pewną liczbę banknotów do
wydania w sklepie). Jednak takie podejście jest mocno ograniczające, ponieważ zakłada istnienie
tylko jednego docelowego brzmienia, traktując pozostałe jako niewłaściwe. Drugi sposób na
poszukiwanie brzmienia polega na swobodnym traktowaniu materii dźwiękowej i twórczym
eksplorowaniu dostępnych ustawień. Raz się uda, innym razem nie, ale to i tak nie ma większego
znaczenia, ponieważ wciąż poznajemy możliwości posiadanego sprzętu i sprawdzamy, jak nasza
artykulacja współpracuje z danym brzmieniem. A to są doświadczenia bezcenne i jednocześnie
rozwijające nasze umiejętności, które są tu przecież w dłuższej perspektywie najważniejsze.
Nawet najlepsze porady największych fachowców od spraw gitarowych nie zastąpią własnego
doświadczenia opierającego się na wynikach własnych poszukiwań – dokładnie tak samo jak
w przypadku ćwiczenia techniki gry. Warto pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak jedyny
właściwy zbiór zasad, którego należy się bezwzględnie trzymać – zarówno podczas realizacji
nagrań w największych studiach na świecie, jak i w zaciszu naszych czterech ścian zawsze stajemy
przed tym samym problemem do rozwiązania: jak osiągnąć najlepsze brzmienie. Tak więc zamiast
tracić czas na poszukiwanie sprzętu idealnego (a w każdym razie lepszego od tego, który już
posiadamy), rozsądniej jest poświęcić chociaż kilka minut dziennie na niczym nieskrępowane
ustawianie parametrów swego sprzętu. Popełnianie błędów to nic złego, a wręcz przeciwnie
– poznanie możliwości swych narzędzi pracy często wymaga wyjścia poza powszechnie
akceptowane i tzw. zalecane ustawienia.
DYREKTOR WYDAWNICTWA
Wiesław Marciniak
WYDAWCA
Tomasz Wróblewski
tel. 0609-45-45-60, e-mail: wroblewski@avt.pl
REDAKCJA
Redaktor naczelny: Sławomir Sobczak
Zastępca redaktora naczelnego: Krzysztof Inglik
tel. 022-257-84-28, e-mail: k.inglik@magazyngitarzysta.pl
Sekretarz redakcji: Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
WSPÓŁPRACA
Krzysztof Błaś, Piotr Dziedzic, Adam Fitas, Bartłomiej A. Frank, Adam Fulara,
Tomasz Hajduk, Marek Kołakowski, Marcin Komorowski, Marek Korbecki,
Piotr Lemański, Artur Lesicki, Michał Lewandowski, Robert Lewandowski,
Maciej Lisowski, Krzysztof Łobodziński, Katarzyna Maliszewska, Michał Pakulski,
Maciej Papalski, Marek Piowczyk, Maciej Polański, Krzysztof Roszko, Piotr Słapa,
Olga Sobczak, Łukasz Sulkowski, Piotr Szarna, Arkadiusz Ślesicki, Kamil Ursynowicz,
Wojciech Wytrążek.
PROMOCJA
Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, fax 022-257-84-32
Robert Lewandowski
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
REKLAMA
Szef pionu AVT Online: Marta Zaczek
tel. 022-257-84-76, e-mail: marta.zaczek@avt.pl
Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
GITARZYSTA CD
Krzysztof Maszota
LAYOUT I GRAFIKA
Piotr Wiszowaty
Okładka: Jakub Tarnowski
WITRYNA INTERNETOWA
Wydawca serwisów online: Szymon Narożniak
Redaktor prowadzący serwisu: Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, e-mail: kubicki@magazyngitarzysta.pl
PRENUMERATA
Kierownik działu prenumeraty: Herman Grosbart
tel. 022-257-84-22, fax 022-257-84-00
ADRES REDAKCJI
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
ADRES DO KORESPONDENCJI
AVT Korporacja, „Gitarzysta”, ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
e-mail do redakcji: redakcja@magazyngitarzysta.pl
Indeks 210072, ISSN 1895-3832, Nakład 14 700 egz.
Prawa autorskie do artykułów opublikowanych w tym numerze
magazynu „Gitarzysta” pochodzących z miesięczników „Guitarist”,
„Total Guitar” i „Guitar Techniques” należą do Future plc group,
UK 2005/2006. Wszystkie prawa zastrzeżone. Więcej informacji
na temat magazynów publikowanych przez Future plc group
znajdziesz na stronie www.futurenet.co.uk
W tym wydaniu „Gitarzysty” na stronie 54 znajduje się artykuł z cyklu „Ścieżki kariery”
zatytułowany „W poszukiwaniu własnego brzmienia”, który porządkuje wiedzę w tym właśnie
zakresie i podaje praktyczne porady dotyczące pracy nad własnym brzmieniem. Kreowanie
odpowiedniej jakości dźwięku to umiejętność, której nie możemy zaniedbywać, ponieważ
to od niej zależy, w jaki sposób... zabrzmimy.
Wydawnictwo AVT oraz redakcja miesięcznika „Gitarzysta” nie ponoszą odpowiedzialności za treść
zamieszczanych reklam, ogłoszeń i anonsów. Redakcja rezerwuje sobie prawo do dokonywania
skrótów i adiustacji nadesłanych tekstów. Wszystkie nazwy produktów wykorzystane w redakcyjnej
części miesięcznika należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach
informacyjnych. Wszystkie ceny podane w części redakcyjnej miesięcznika są rekomendowanymi
cenami detalicznymi brutto, chyba że zaznaczono inaczej. Przedruk, reprodukcja i powielanie
materiałów opublikowanych w miesięczniku, na CD i w witrynie www.magazyngitarzysta.pl
bez pisemnej zgody wydawcy są zabronione.
Sławomir Sobczak
REDAKTOR NACZELNY
Do składu nut wykorzystujemy oprogramowanie firmy Sibelius.
Druk na papierze: Gallery One 80g
Magazyn Fanów Gitary „Gitarzysta” publikowany jest wraz z płytą CD zawierającą kompletne
transkrypcje znanych utworów, warsztaty oraz prezentacje testowanego przez nas sprzętu.
Płyta jest nieodłącznym elementem magazynu i nie może być sprzedawana oddzielnie.
Wydawnictwo AVT Korporacja sp. z o.o. należy do Izby Wydawców Prasy
Foto na okładce: Mikael Åkerfeldt, fot. Mick Hutson/ Redferns/ Flash Press Media
Sierpień 2010 Gitarzysta 3
731842895.015.png 731842895.016.png 731842895.001.png 731842895.002.png 731842895.003.png 731842895.004.png 731842895.005.png
W numerze
CD56
Uwaga:
płyta została nagrana
w formacie Mixed Mode
1 Dane binarne
2 Wstęp
PREZENTACJE
3 Brian Moore Custom Shop C90P.13
4 Music Man Silhouette
5 Rivera Venus 5
6 Fender Bassman TV Fifteen
7 Eventide ModFactor
8 Tech 21 SansAmp Classic
20 Anniversary
9 Demeter DRV-1 Over Driveulator
40
ZAGRYWKA
MIESIĄCA
10 Prezentuje
Tomasz Andrzejewski
ZAGRAJ JAK...
11-13 Peter Green
Butler
WARSZTATY
/ Pilichowski
Wojtek Pilichowski
Bass Connection
14 Akustyk
15-19 Blues
20-25 Funky
26 Jazz-rock
27-31 Jazz
32-35 Metal
TRANSKRYPCJE
36 Richie Kotzen
„Socialite”
37 Running Wild
„Diabolic Force”
38 Johann Sebastian Bach
Preludium D (BWV 1007)
28
TRANSKRYPCJE
– PODKŁADY
/transkrypcje
Richie Kotzen
„Socialite”
Running Wild
„Diabolic Force”
Ważne informacje dotyczące
korzystania z płyty CD dołączonej
do magazynu „Gitarzysta”
Płyta CD jest dwusystemowa (zapisana w standardzie
Mixed Mode CD), co oznacza, że znajdujący się na niej
materiał został podzielony na dwie części. Pierwszą
z nich są nagrania audio, które można odsłuchać na
standardowych odtwarzaczach CD lub za pomocą
dedykowanej do tego celu aplikacji (w systemie
Windows np. Windows Media Player). Na drugą część
płyty składają się pliki, które można przeglądać za
pomocą standardowych menadżerów plików.
W systemie Windows zawartość płyty nie otwiera się
automatycznie po włożeniu jej do napędu CD-ROM.
Aby odtworzyć nagrania audio, należy uruchomić np.
Windows Media Player i odnaleźć zakładkę z nazwą
napędu CD-ROM.
116
8
Mikstura
28
Wywiady
63
Arsenał gitarzysty
54, 92
Technika i teoria
94
Transkrypcje
115
Zagraj jak...
116
Warsztaty
731842895.006.png 731842895.007.png 731842895.008.png 731842895.009.png 731842895.010.png 731842895.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin