Idzior - TENDENCJE ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH WTRYSKIWACZY.pdf

(713 KB) Pobierz
Microsoft Word - 081-091_Idziorl_124.doc
MOTROL, 2006, 8, 81Î91
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY
SILNIKÓWOZAPŁONIESAMOCZYNNYM
MarekIdzior
InstytutSilnikówSpalinowychiTransportu,PolitechnikaPoznańska
Streszczenie.Wartykuleprzedstawionowynikianalizdotyczącychzmiankonstrukcyjnychwtry
skiwaczysilnikówozapłoniesamoczynnymstymulowanychprzedewszystkimwymogamiekolo
gii.Omówionotendencjezmiankonstrukcyjnychoraztechnologicznomateriałowych.Przedsta
wionotakŜewybranewynikiemisjitoksycznychskładnikówspalinorazwskaźnikówakustycz
nychzwiązanezanalizowanymitendencjamizmian.
Sþowakluczowe:zmianykonstrukcyjne,toksyczneskładnikispalin,wskaźnikiakustyczne
WSTĘP
Silnik spalinowy jest jednym z głównych emiterów zanieczyszczeń środowiska,
zwłaszczajegoatmosfery.Źródłotychzanieczyszczeń–emisjatoksycznychskładników
spalin – w głównej mierze zaleŜy od efektywności spalania paliwa, uwarunkowanej
przygotowaniemistanemmieszankipalnej.
Rosnącewymaganiadotycząceograniczeniaemisjitoksycznychskładnikówspalin
orazCO 2 spowodowałyzainteresowaniesilnikamiozmniejszonymzuŜyciupaliwa,czyli
silnikami ZS z wtryskiem bezpośrednim, zuŜywającymi około 20% mniej paliwa w
stosunkudosilnikówzdzielonymikomorami.Zprognozrynkowychwynika,Ŝewroku
2005samochodowesilnikiZSbędąstanowić60%liczbywszystkichsilnikówwpojaz
dachiniemal100%tychsilnikówbędziezwtryskiembezpośrednim.
Oznaczatozatem,Ŝesilnikizkomoramidzielonymiprzestanąbyćpodstawowymi
jednostkami napędowymi samochodów osobowych i będą zastępowane przez nowe
systemybezpośredniegowtryskupaliwa–zasobnikoweCRipompowtryskiwacze.
Nadchodzizatemkresznanejodlatklasycznejpompywtryskowejczywtryskiwa
cza.Jednymzelementówukładuwtryskowego,któryjednakpozostaniebędzierozpy
laczwtryskiwacza.
Prawidłowedziałanierozpylaczajestkoniecznedlaosiągnięciaprzezsilnikodpo
wiednich wskaźników pracy, wpływa on równieŜ zasadniczo na ilość toksycznych
składnikówemitowanychprzezsilnik.
82
MarekIdzior
ZMIANYKONSTRUKCYJNEWTRYSKIWACZY
Zasadniczywpływnawskaźnikipracysilnikaorazemisjęspalinmaciśnieniewtry
skuizwiązanaztymprędkośćwypływupaliwa.Zwiększanieciśnieniawtryskupowo
dujeznaczneobniŜenieemisjizwiązkówtoksycznych,główniecząstekstałychitlenków
azotu. Przy zachowaniu omówionych ograniczeń konstrukcyjnych i wytrzymałościo
wychzaleŜnośćtapowoduje,Ŝewobecnieprodukowanychsilnikachwyraźniewidać
tendencjedozwiększaniaciśnieniawtrysku.Corazpowszechniejszesąukładyzmak
symalnym ciśnieniem wtrysku 200 MPa i więcej. Są to głównie silniki z wtryskiem
bezpośrednim,charakteryzującesięmniejszymzuŜyciempaliwawporównaniuzsilni
kamizkomoramidzielonymi.
Aparaturapaliwowowtryskowawprzypadkusilnikówzwtryskiembezpośrednim
stawia–zuwaginaodmiennyprzebiegtworzeniamieszaninypalnejizwiązaneztym
konsekwencje–wyŜszewymaganiatechnologiczneieksploatacyjne.Chęćograniczenia
poziomuhałasu,emisjitlenkówazotu,tlenkuwęgla,węglowodoróworazcząsteksta
łychprowadziczęstodowzajemnieprzeciwstawnychrozwiązań.
OgólniemoŜnastwierdzić,iŜwokreślonychwarunkachwtryskuorazprzydanej
komorzespalaniaszybkośćnarastaniaciśnieniaspadawrazzezmniejszaniemkątawy
przedzeniawtrysku.Równocześnieulegazmniejszeniumaksymalneciśnienieoraztem
peratura, czego konsekwencją jest zmniejszona emisja tlenków azotu. Jednak krótszy
czasspalaniawiąŜesięprzedewszystkimzpodwyŜszonąemisjącząstekstałych.Chcąc
tegouniknąć,naleŜystworzyćlepszewarunkidomieszaniaispalaniapaliwaprzezod
powiednie ukształtowanie komory spalania, bądź teŜ przez modyfikacje układu wtry
skowego.Takiewarunkizapewniazwiększoneciśnieniewtrysku.RównocześnieumoŜ
liwia ono dalsze opóźnienie wtrysku (skrócony czas opóźnienia samozapłonu). Samo
zwiększenieciśnieniawtryskudajelepszerozpyleniepaliwatylkonakrawędzistrugi,
powodując równocześnie głębszą penetrację strumienia, który dociera aŜ do ścianek
komoryspalania,wyraźniezwiększającstopieńdymienia,bądźteŜprzystałejjegowar
tościobniŜamaksymalneśrednieciśnienieuŜyteczne.
Natomiastzmniejszenieśrednicyotworkówrozpylaczawpołączeniuzezwiększo
nymciśnieniem wtryskupoprawiarozpyleniecałejstrugi paliwa,zmniejszającgłębo
kość penetracji, a tym samym nie powodując wzrostu dymienia. Dalsze zwiększenie
ciśnieniawtryskunarzucakoniecznośćstosowaniawiększejliczbyotworkówwrozpyla
czuoodpowiedniomniejszejśrednicy.
Narysunku1pokazanowpływliczbyotworkówrozpylaczawdanejkomorzespa
lanianaemisjętlenkówazotuorazjednostkowezuŜyciepaliwa. Komorabyłaprzysto
sowana do współpracy z rozpylaczem sześciootworkowym. W przypadku rozpylacza
czterootworkowego uzyskano zbyt silne zawirowanie, co odbiło się na gwałtownym
wzrościeemisjitlenkówazotu.
StwierdzićmoŜnazatem,Ŝe:
1) zpunktuwidzeniaograniczeniazuŜyciapaliwa(g e =g emin )istniejekorzystne
ciśnieniewtrysku,którezaleŜyoddawkiwtryskiwanegopaliwaorazprędkościobroto
wej–ciśnienietowynosidlaobecnieprodukowanychpojazdówok.90–200MPa,
2) przezdalszezwiększenieciśnieniawtryskujestmoŜliwe,przyzachowaniusta
łejwartościemisjitlenkówazotu,obniŜenieemisjicząstekstałych;wiąŜesiętojednak
zezwiększonymdp/dα,
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY...
83
3) istnieje wzajemny ścisły związek pomiędzy emisją cząstek stałych, tlenków
azotu oraz jednostkowym zuŜyciem paliwa i nie jest moŜliwa równoczesna poprawa
wszystkichtychparametrówprzezzwiększanieciśnieniawtrysku(rys.2).
9
rozpylacz4otworkowy
o podwyŜszonymzawirowaniu
8
7
rozpylacz8otworkowy
6
rozpylacz10otworkowy
5
rozpylacz6otworkowy
4
230
250
270
290
g e [g/kWh]
Rys.1.Przykładowywpływliczbyotworkówrozpylaczanaemisjęjednostkowątlenkówazotu
izuŜyciepaliwa(g e )[Birch2003]
Fig.1.Anexampleofaninfluenceofinjectorholesnumberonunitaryemissionofnitrogenoxides
andfuelconsumption(ge)
P wtr
NO x
późny
początek
wtrysku
NO x
wzrost
ciśnienia
wtrysku
n[min –1 ]
wzrost
ciśnieniawtrysku
późny
początek
wtrysku
ilośćwtryśniętegopaliwa
przez1otworek
PM
g e
Rys.2.ZaleŜnośćemisjicząstekstałychoraztlenkówazotuodwybranychwskaźników[Birch2003]
Fig.2.Thedependencyofsolidparticlesandnitrogenoxidesemissiononselectedcoefficients
Poszukiwania coraz doskonalszych systemów wtrysku paliwa, nadających się do
zastosowaniarównieŜwsamochodachosobowych,awięczapewniającychniskipoziom
hałasu, doprowadziły do rozwoju koncepcji wtrysku dwufazowego. Dla złagodzenia
przebieguspalaniawykorzystanowstępnywtryskpewnejilościpaliwa(Pilot Injection),
któraulegasamozapłonowi,anastępniepoprawiawarunkizapłonuzasadniczejdawki.
Ograniczonaprzytymzostajeszybkośćnarastaniaciśnieniawcylindrze,przyczym,aby
spalaniegłównejdawkinienastępowałozbytpóźno,naleŜyprzyspieszyćniecopoczątek
wtrysku.WskazanyjestwtryskpoddośćduŜymciśnieniem,któreograniczacałkowity
399043571.004.png 399043571.005.png 399043571.006.png 399043571.007.png
84
MarekIdzior
czas jego trwania oraz poprawia rozpylenie paliwa. Przez ograniczenie gwałtownego
spalaniawpierwszejjegofaziezmniejszeniuulegamaksymalnatemperatura,awięci
emisjatlenkówazotu,bądźteŜprzyzachowaniu stałej wartościemisjitlenków azotu
obniŜyć moŜna emisję innych składników toksycznych (węglowodory, cząstki stałe).
Konstrukcjęorazistotędziałaniatakiegowtryskiwaczapokazanonarysunku3.
1
2
3
Rys.3. SchematbudowywtryskiwaczadwuspręŜynowego
Fig.3.Adraftofatwospringinjectorconstruction
WkorpusiewtryskiwaczaumieszczonodwiespręŜynyoróŜnejsztywnościidoci
skuwstępnym.Geometriękonstrukcjidobranotak,Ŝeiglicawtryskiwaczajestdociskana
początkowoprzezspręŜynęomniejszejsilenacisku(1).Wtryskwstępnynastępujepod
działaniemciśnieniapaliwa,poniewielkimuniesieniuiglicypokonującejnaciskspręŜy
nysłabszejiopierającejsięnaspręŜyniesztywniejszej(2).Paliwowypływawtedymałą
szczelinąidalejprzezotworkirozpylacza(3).Dalszywzrostciśnieniapowodujepoko
nanie nacisku drugiej spręŜyny i wtrysk dawki zasadniczej. Przebieg wzniosu iglicy,
ciśnieniewtryskuorazciśnieniepanującewcylindrzedlaróŜnychprędkościobrotowych
ilustrująwykresyprzedstawionenarysunku4.
n=1000min –1
n=2000min –1
n=4000min –1
h i
p c
p wtr
α [ o OKW]
Rys.4. Przebiegwzniosuiglicy(h i ),ciśnieniawtrysku(p wtr )orazciśnieniapanującegowcylindrze
(p c )dlaróŜnychprędkościobrotowych[Krieger1999]
Fig.4.Thecourseofaneedle’srise(h i ),oftheinjection’spressure(p wtr ),andofthepressureinthe
cylinder(p c )fordifferentrotationalspeeds
WwynikuzastosowaniawtryskiwaczydwuspręŜynowychwsilnikuoV s =2,5dm 3 ,
pięciocylindrowym, doładowanym, o mocy 88 kW (Audi) uzyskano w porównaniu z
konwencjonalnymwtryskiwaczemzmniejszeniehałasuorazwęglowodorówo15–20%
itlenkówazotuo10–15%,przyniecozwiększonejemisjicząstekstałych(5–10%)–rys.5.
399043571.001.png 399043571.002.png
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY...
85
90
n=1000min –1
90
n=2000min –1
80
80
70
70
90
n=1500min –1
90
n=2500min –1
80
80
70
70
0
4
8
12
0
4
8
12
p e [bar]
p e [bar]
Rys.5. PorównaniehałaśliwościwtryskiwaczastandardowegozwtryskiwaczemdwuspręŜyno
wym: ÎÎ wtryskiwaczstandardowy, Î ß Î wtryskiwaczdwuspręŜynowy[Basshuyseni in.1990]
Fig.5.Acomparisonofastandardinjector’snoisetoatwospringinjector’snoise: ÎÎ astandard
injector, Î ß Î atwospringinjector
Zprzedstawionychwykresówwynika,iŜwmiaręrosnącejprędkościobrotowejma
lejeskutecznośćpodwójnegowtrysku.Jednakwzakresiewiększychprędkościobroto
wychsilnikidoładowane(ategłównieznajdująobecniezastosowanie)niemająproble
mów akustycznych, poniewaŜ doładowanie w swojej naturze powoduje wolniejszy
wzrostciśnienia.IstniejąrównieŜinnetechnicznemoŜliwościrealizacjiwtryskudwufa
zowego,nadającesiędopraktycznegozastosowania.
Klasyczna aparatura paliwowowtryskowa, z pompami wtryskowymi, nie jest w
stanieobecniespełnićwymogówekologii.Wpływobjętościszkodliwychpompy,przewo
dów,wtryskiwaczy,występowaniezjawiskfalowychpowodują,ŜeniemoŜnawpełnikon
trolowaćprzebieguwtrysku,szczególnieprzyduŜychciśnieniach.Wzwiązkuztympojawiła
siękoncepcjazintegrowaniapompyiwtryskiwaczawjednejobudowie,copozwalanawy
eliminowanie,bądźznaczneograniczenie,wspomnianychniekorzystnychzjawisk.Powstało
wielerozwiązańpompowtryskiwaczy,przyczymdogłównychmoŜnazaliczyć:
pompowtryskiwacz z regulacją dawki i początku wtrysku za pomocą nacięć na
tłoczku,
pompowtryskiwacz z elektromagnetycznym zaworem umoŜliwiającym regulację
powyŜszychparametrów,
pompowtryskiwacz Cummins PT ze zmianą wartości dawki przez regulowaną
zmianę ciśnienia w przewodzie zasilającym i zdolnością samoregulacji początku
wtrysku.
WprzypadkupompowtryskiwaczyjestmoŜliwarównieŜrealizacjadwufazowego
wtryskupaliwairegulacjaelektromagnetyczna.
Bardzoistotnymczynnikiemwarunkującymprzedewszystkimwielkośćemisjiwę
glowodorów, cząstek stałych oraz jednostkowego zuŜycia paliwa jest ukształtowanie
końcówkirozpylacza.OgólniemoŜnastwierdzić,Ŝezmniejszeniestudzienkirozpylacza
orazskrócenieotworkówpoprawiaparametrysilnika.Narysunku6pokazanozaleŜność
emisji węglowodorów, intensywności osadzania sadzy oraz jednostkowego zuŜycia
399043571.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin