Idzior - TENDENCJE ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH WTRYSKIWACZY.pdf
(
713 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 081-091_Idziorl_124.doc
MOTROL, 2006, 8, 81Î91
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY
SILNIKÓWOZAPŁONIESAMOCZYNNYM
MarekIdzior
InstytutSilnikówSpalinowychiTransportu,PolitechnikaPoznańska
Streszczenie.Wartykuleprzedstawionowynikianalizdotyczącychzmiankonstrukcyjnychwtry
skiwaczysilnikówozapłoniesamoczynnymstymulowanychprzedewszystkimwymogamiekolo
gii.Omówionotendencjezmiankonstrukcyjnychoraztechnologicznomateriałowych.Przedsta
wionotakŜewybranewynikiemisjitoksycznychskładnikówspalinorazwskaźnikówakustycz
nychzwiązanezanalizowanymitendencjamizmian.
Sþowakluczowe:zmianykonstrukcyjne,toksyczneskładnikispalin,wskaźnikiakustyczne
WSTĘP
Silnik spalinowy jest jednym z głównych emiterów zanieczyszczeń środowiska,
zwłaszczajegoatmosfery.Źródłotychzanieczyszczeń–emisjatoksycznychskładników
spalin – w głównej mierze zaleŜy od efektywności spalania paliwa, uwarunkowanej
przygotowaniemistanemmieszankipalnej.
Rosnącewymaganiadotycząceograniczeniaemisjitoksycznychskładnikówspalin
orazCO
2
spowodowałyzainteresowaniesilnikamiozmniejszonymzuŜyciupaliwa,czyli
silnikami ZS z wtryskiem bezpośrednim, zuŜywającymi około 20% mniej paliwa w
stosunkudosilnikówzdzielonymikomorami.Zprognozrynkowychwynika,Ŝewroku
2005samochodowesilnikiZSbędąstanowić60%liczbywszystkichsilnikówwpojaz
dachiniemal100%tychsilnikówbędziezwtryskiembezpośrednim.
Oznaczatozatem,Ŝesilnikizkomoramidzielonymiprzestanąbyćpodstawowymi
jednostkami napędowymi samochodów osobowych i będą zastępowane przez nowe
systemybezpośredniegowtryskupaliwa–zasobnikoweCRipompowtryskiwacze.
Nadchodzizatemkresznanejodlatklasycznejpompywtryskowejczywtryskiwa
cza.Jednymzelementówukładuwtryskowego,któryjednakpozostaniebędzierozpy
laczwtryskiwacza.
Prawidłowedziałanierozpylaczajestkoniecznedlaosiągnięciaprzezsilnikodpo
wiednich wskaźników pracy, wpływa on równieŜ zasadniczo na ilość toksycznych
składnikówemitowanychprzezsilnik.
82
MarekIdzior
ZMIANYKONSTRUKCYJNEWTRYSKIWACZY
Zasadniczywpływnawskaźnikipracysilnikaorazemisjęspalinmaciśnieniewtry
skuizwiązanaztymprędkośćwypływupaliwa.Zwiększanieciśnieniawtryskupowo
dujeznaczneobniŜenieemisjizwiązkówtoksycznych,główniecząstekstałychitlenków
azotu. Przy zachowaniu omówionych ograniczeń konstrukcyjnych i wytrzymałościo
wychzaleŜnośćtapowoduje,Ŝewobecnieprodukowanychsilnikachwyraźniewidać
tendencjedozwiększaniaciśnieniawtrysku.Corazpowszechniejszesąukładyzmak
symalnym ciśnieniem wtrysku 200 MPa i więcej. Są to głównie silniki z wtryskiem
bezpośrednim,charakteryzującesięmniejszymzuŜyciempaliwawporównaniuzsilni
kamizkomoramidzielonymi.
Aparaturapaliwowowtryskowawprzypadkusilnikówzwtryskiembezpośrednim
stawia–zuwaginaodmiennyprzebiegtworzeniamieszaninypalnejizwiązaneztym
konsekwencje–wyŜszewymaganiatechnologiczneieksploatacyjne.Chęćograniczenia
poziomuhałasu,emisjitlenkówazotu,tlenkuwęgla,węglowodoróworazcząsteksta
łychprowadziczęstodowzajemnieprzeciwstawnychrozwiązań.
OgólniemoŜnastwierdzić,iŜwokreślonychwarunkachwtryskuorazprzydanej
komorzespalaniaszybkośćnarastaniaciśnieniaspadawrazzezmniejszaniemkątawy
przedzeniawtrysku.Równocześnieulegazmniejszeniumaksymalneciśnienieoraztem
peratura, czego konsekwencją jest zmniejszona emisja tlenków azotu. Jednak krótszy
czasspalaniawiąŜesięprzedewszystkimzpodwyŜszonąemisjącząstekstałych.Chcąc
tegouniknąć,naleŜystworzyćlepszewarunkidomieszaniaispalaniapaliwaprzezod
powiednie ukształtowanie komory spalania, bądź teŜ przez modyfikacje układu wtry
skowego.Takiewarunkizapewniazwiększoneciśnieniewtrysku.RównocześnieumoŜ
liwia ono dalsze opóźnienie wtrysku (skrócony czas opóźnienia samozapłonu). Samo
zwiększenieciśnieniawtryskudajelepszerozpyleniepaliwatylkonakrawędzistrugi,
powodując równocześnie głębszą penetrację strumienia, który dociera aŜ do ścianek
komoryspalania,wyraźniezwiększającstopieńdymienia,bądźteŜprzystałejjegowar
tościobniŜamaksymalneśrednieciśnienieuŜyteczne.
Natomiastzmniejszenieśrednicyotworkówrozpylaczawpołączeniuzezwiększo
nymciśnieniem wtryskupoprawiarozpyleniecałejstrugi paliwa,zmniejszającgłębo
kość penetracji, a tym samym nie powodując wzrostu dymienia. Dalsze zwiększenie
ciśnieniawtryskunarzucakoniecznośćstosowaniawiększejliczbyotworkówwrozpyla
czuoodpowiedniomniejszejśrednicy.
Narysunku1pokazanowpływliczbyotworkówrozpylaczawdanejkomorzespa
lanianaemisjętlenkówazotuorazjednostkowezuŜyciepaliwa.
Komorabyłaprzysto
sowana do współpracy z rozpylaczem sześciootworkowym. W przypadku rozpylacza
czterootworkowego uzyskano zbyt silne zawirowanie, co odbiło się na gwałtownym
wzrościeemisjitlenkówazotu.
StwierdzićmoŜnazatem,Ŝe:
1)
zpunktuwidzeniaograniczeniazuŜyciapaliwa(g
e
=g
emin
)istniejekorzystne
ciśnieniewtrysku,którezaleŜyoddawkiwtryskiwanegopaliwaorazprędkościobroto
wej–ciśnienietowynosidlaobecnieprodukowanychpojazdówok.90–200MPa,
2)
przezdalszezwiększenieciśnieniawtryskujestmoŜliwe,przyzachowaniusta
łejwartościemisjitlenkówazotu,obniŜenieemisjicząstekstałych;wiąŜesiętojednak
zezwiększonymdp/dα,
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY...
83
3)
istnieje wzajemny ścisły związek pomiędzy emisją cząstek stałych, tlenków
azotu oraz jednostkowym zuŜyciem paliwa i nie jest moŜliwa równoczesna poprawa
wszystkichtychparametrówprzezzwiększanieciśnieniawtrysku(rys.2).
9
rozpylacz4otworkowy
o podwyŜszonymzawirowaniu
8
7
rozpylacz8otworkowy
6
rozpylacz10otworkowy
5
rozpylacz6otworkowy
4
230
250
270
290
g
e
[g/kWh]
Rys.1.Przykładowywpływliczbyotworkówrozpylaczanaemisjęjednostkowątlenkówazotu
izuŜyciepaliwa(g
e
)[Birch2003]
Fig.1.Anexampleofaninfluenceofinjectorholesnumberonunitaryemissionofnitrogenoxides
andfuelconsumption(ge)
P
wtr
NO
x
późny
początek
wtrysku
NO
x
wzrost
ciśnienia
wtrysku
n[min
–1
]
wzrost
ciśnieniawtrysku
późny
początek
wtrysku
ilośćwtryśniętegopaliwa
przez1otworek
PM
g
e
Rys.2.ZaleŜnośćemisjicząstekstałychoraztlenkówazotuodwybranychwskaźników[Birch2003]
Fig.2.Thedependencyofsolidparticlesandnitrogenoxidesemissiononselectedcoefficients
Poszukiwania coraz doskonalszych systemów wtrysku paliwa, nadających się do
zastosowaniarównieŜwsamochodachosobowych,awięczapewniającychniskipoziom
hałasu, doprowadziły do rozwoju koncepcji wtrysku dwufazowego. Dla złagodzenia
przebieguspalaniawykorzystanowstępnywtryskpewnejilościpaliwa(Pilot Injection),
któraulegasamozapłonowi,anastępniepoprawiawarunkizapłonuzasadniczejdawki.
Ograniczonaprzytymzostajeszybkośćnarastaniaciśnieniawcylindrze,przyczym,aby
spalaniegłównejdawkinienastępowałozbytpóźno,naleŜyprzyspieszyćniecopoczątek
wtrysku.WskazanyjestwtryskpoddośćduŜymciśnieniem,któreograniczacałkowity
84
MarekIdzior
czas jego trwania oraz poprawia rozpylenie paliwa. Przez ograniczenie gwałtownego
spalaniawpierwszejjegofaziezmniejszeniuulegamaksymalnatemperatura,awięci
emisjatlenkówazotu,bądźteŜprzyzachowaniu stałej wartościemisjitlenków azotu
obniŜyć moŜna emisję innych składników toksycznych (węglowodory, cząstki stałe).
Konstrukcjęorazistotędziałaniatakiegowtryskiwaczapokazanonarysunku3.
1
2
3
Rys.3. SchematbudowywtryskiwaczadwuspręŜynowego
Fig.3.Adraftofatwospringinjectorconstruction
WkorpusiewtryskiwaczaumieszczonodwiespręŜynyoróŜnejsztywnościidoci
skuwstępnym.Geometriękonstrukcjidobranotak,Ŝeiglicawtryskiwaczajestdociskana
początkowoprzezspręŜynęomniejszejsilenacisku(1).Wtryskwstępnynastępujepod
działaniemciśnieniapaliwa,poniewielkimuniesieniuiglicypokonującejnaciskspręŜy
nysłabszejiopierającejsięnaspręŜyniesztywniejszej(2).Paliwowypływawtedymałą
szczelinąidalejprzezotworkirozpylacza(3).Dalszywzrostciśnieniapowodujepoko
nanie nacisku drugiej spręŜyny i wtrysk dawki zasadniczej. Przebieg wzniosu iglicy,
ciśnieniewtryskuorazciśnieniepanującewcylindrzedlaróŜnychprędkościobrotowych
ilustrująwykresyprzedstawionenarysunku4.
n=1000min
–1
n=2000min
–1
n=4000min
–1
h
i
p
c
p
wtr
α
[
o
OKW]
Rys.4. Przebiegwzniosuiglicy(h
i
),ciśnieniawtrysku(p
wtr
)orazciśnieniapanującegowcylindrze
(p
c
)dlaróŜnychprędkościobrotowych[Krieger1999]
Fig.4.Thecourseofaneedle’srise(h
i
),oftheinjection’spressure(p
wtr
),andofthepressureinthe
cylinder(p
c
)fordifferentrotationalspeeds
WwynikuzastosowaniawtryskiwaczydwuspręŜynowychwsilnikuoV
s
=2,5dm
3
,
pięciocylindrowym, doładowanym, o mocy 88 kW (Audi) uzyskano w porównaniu z
konwencjonalnymwtryskiwaczemzmniejszeniehałasuorazwęglowodorówo15–20%
itlenkówazotuo10–15%,przyniecozwiększonejemisjicząstekstałych(5–10%)–rys.5.
TENDENCJEZMIANKONSTRUKCYJNYCHWTRYSKIWACZY...
85
90
n=1000min
–1
90
n=2000min
–1
80
80
70
70
90
n=1500min
–1
90
n=2500min
–1
80
80
70
70
0
4
8
12
0
4
8
12
p
e
[bar]
p
e
[bar]
Rys.5. PorównaniehałaśliwościwtryskiwaczastandardowegozwtryskiwaczemdwuspręŜyno
wym:
ÎÎ
wtryskiwaczstandardowy,
Î ß Î
wtryskiwaczdwuspręŜynowy[Basshuyseni in.1990]
Fig.5.Acomparisonofastandardinjector’snoisetoatwospringinjector’snoise:
ÎÎ
astandard
injector,
Î ß Î
atwospringinjector
Zprzedstawionychwykresówwynika,iŜwmiaręrosnącejprędkościobrotowejma
lejeskutecznośćpodwójnegowtrysku.Jednakwzakresiewiększychprędkościobroto
wychsilnikidoładowane(ategłównieznajdująobecniezastosowanie)niemająproble
mów akustycznych, poniewaŜ doładowanie w swojej naturze powoduje wolniejszy
wzrostciśnienia.IstniejąrównieŜinnetechnicznemoŜliwościrealizacjiwtryskudwufa
zowego,nadającesiędopraktycznegozastosowania.
Klasyczna aparatura paliwowowtryskowa, z pompami wtryskowymi, nie jest w
stanieobecniespełnićwymogówekologii.Wpływobjętościszkodliwychpompy,przewo
dów,wtryskiwaczy,występowaniezjawiskfalowychpowodują,ŜeniemoŜnawpełnikon
trolowaćprzebieguwtrysku,szczególnieprzyduŜychciśnieniach.Wzwiązkuztympojawiła
siękoncepcjazintegrowaniapompyiwtryskiwaczawjednejobudowie,copozwalanawy
eliminowanie,bądźznaczneograniczenie,wspomnianychniekorzystnychzjawisk.Powstało
wielerozwiązańpompowtryskiwaczy,przyczymdogłównychmoŜnazaliczyć:
–
pompowtryskiwacz z regulacją dawki i początku wtrysku za pomocą nacięć na
tłoczku,
–
pompowtryskiwacz z elektromagnetycznym zaworem umoŜliwiającym regulację
powyŜszychparametrów,
–
pompowtryskiwacz Cummins PT ze zmianą wartości dawki przez regulowaną
zmianę ciśnienia w przewodzie zasilającym i zdolnością samoregulacji początku
wtrysku.
WprzypadkupompowtryskiwaczyjestmoŜliwarównieŜrealizacjadwufazowego
wtryskupaliwairegulacjaelektromagnetyczna.
Bardzoistotnymczynnikiemwarunkującymprzedewszystkimwielkośćemisjiwę
glowodorów, cząstek stałych oraz jednostkowego zuŜycia paliwa jest ukształtowanie
końcówkirozpylacza.OgólniemoŜnastwierdzić,Ŝezmniejszeniestudzienkirozpylacza
orazskrócenieotworkówpoprawiaparametrysilnika.Narysunku6pokazanozaleŜność
emisji węglowodorów, intensywności osadzania sadzy oraz jednostkowego zuŜycia
Plik z chomika:
pedagog107
Inne pliki z tego folderu:
IT_Bosch_Catalogue Pompes VE 2004.pdf
(4064 KB)
Obsluga i Naprawa silnikow 1.9 D 1.9 TD 1.9 TDI.rar
(13881 KB)
12.Silnik wysokoprężny 1_9 TDI - 74kW (ATD).rar
(373 KB)
Idzior - TENDENCJE ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH WTRYSKIWACZY.pdf
(713 KB)
Rodzaje silników Diesla.pdf
(6887 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤-FILMY POLSKIE
!! DIAGNOSTYKA SAMOCHODOWA
# Krav Maga
## CZAKRA
#### ANIMACJE DO FILMÓW-FILMY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin