Doświadczenie religijne.pdf

(79 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
Dziejeproblematyki
Typydo±wiadcze«religijnych
Do±wiadczenieBoga
DOWIADCZENIERELIGIJNE —czynno±cipoznawczelubprze»yciazwi¡-
zanez»yciemreligijnym.
Dziejeproblematyki. Tradycj¦rozwa»a«nadd.r.rozpocz¡łF.D.E.Schle-
iermacher.Stwierdził,»eludzieposiadaj¡uczucie(Gefühl)absolutnejzale»no±ci
odniesko«czonegoBoga;wrazzodczuciemwłasnegobytudanejestczłowie-
kowiuczuciebytuBoga.Nauczuciuzale»no±ciodBogazasadzasi¦religia.
Wmistycznychstanach±wiadomo±cigenez¦do±wiadczeniareligijnego
upatrujeW.James;stanytecechujeniewyra»alno±¢,bierno±¢,nietrwało±¢,ale
izdolno±¢poznawcza,chocia»niejesttopoznanieocharakterzeintelektualnym
czyracjonalnym,aleraczejuczuciowym.Do±wiadczeniemistycznejestwła±ci-
wymuzasadnieniemreligii,aletylkodlatego,ktotakiedo±wiadczenieprze»ył.
Jamesnierozstrzygn¡łkwestii,czydanedo±wiadczeniemistycznejestfaktycz-
niedo±wiadczeniemBoga.
Terminu„do±wiadczeniereligijne”nieu»ywaR.Otto,jednakjegocha-
rakterystyk¦uczu¢religijnychtraktujesi¦jakocharakterystyk¦d.r.Wuj¦ciu
Ottapodstaw¡religiijest„uczuciecałkowitejwy»szo±ci(iniedost¦pno±ci)nu-
minosum”;chodzituzwł.ouczucie„mysteriumtremendumetfascinosum”.To
uczucieczyodczuciejestjak¡±przedpoj¦ciow¡percepcj¡bóstwa—numinosum.
Numinosum,podobniejakI.Kantarzeczsamawsobie,jestniepoznawalne,ale
jestodczuwalnedzi¦kispecjalnejwładzy,zw.sensusnuminis.Inspiruj¡csi¦
kantowsk¡teori¡poznania,Ottoprzypisujeuczuciunuminotycznemucharak-
teraprioryczny:„Wypływaonozgł¦biduszy,znajgł¦bszego¹ródłapoznania
samejduszy,bezw¡tpienianieprzedpodniet¡ibod¹cemzestrony±wieckich
izmysłowychrzeczywisto±ciido±wiadcze«,iniebeznich,leczznichimi¦dzy
nimi.Powstajeonojednaknieznich,lecztylkodzi¦kinim.S¡onebod¹cem
ipodniet¡jegosamowzbudzaniasi¦”( wi¦to±¢ ,132).Oistnieniunuminosum
wiadomotylkotyle,»ejestintencjonalnymkorelatemprze»y¢ludzkich,»edane
jestjakotre±¢okre±lonegoodczucia;tojednaknierozstrzygakwestiipozapod-
miotowegoistnienianuminosum.
D.r.rozwa»aM.Scheler;uwa»a,»eaktreligijnyjestpierwotnym,auto-
nomicznymikoniecznymwyposa»eniemczłowieka;nietwierdzi,»eczłowiek
wakciereligijnymdo±wiadczaBoga(bosko±ci)jakopozapodmiotowoistnie-
j¡cegokonkretu,lecz»eBógdanyjestjakosensczykorelataktureligijnego.
Dopieroztego,»eaktyreligijneistniej¡,wnioskujeopozapodmiotowymistnie-
niuBoga—przyczynytychaktów.
D.r.(mistyczne)H.Bergsonrozpatrujewkontek±ciepodstawowegopoj¦cia
swojejfilozofii—„p¦du»yciowego”(élanvitale);nietwierdzi,»eBógstanowi
przedmiotbezpo±redniegopoznaniamistyka,cowi¦cej,przyznaje,»emistyk
jestreligijnyzanimprze»yjedo±wiadczeniemistyczne.D.r.(mistyczne)niejest
pierwotnym,funduj¡cymreligi¦poznaniemBoga,alejest¹ródłemtejpostaci
religii,jak¡jestreligiadynamiczna.Mistykazawierajednakoryginaln¡tre±¢:
„je±lizewn¦trznepodobie«stwapomi¦dzymistykamichrze±cija«skimimog¡
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 1
do±wiadczeniereligijne
wynika¢zewspólnotytradycjiinauczania,toichzgodno±¢nagł¦bszym
poziomiejestznakiemidentyczno±ciintuicji,któr¡najpro±ciejwyja±niasi¦
przezistnienieBytu,zktórym,jakimsi¦wydaje,utrzymuj¡stosunki”( Dwa
¹ródłamoralno±ciireligii ,241).Do±wiadczeniemistyczneniejest,wgBergsona,
sposobembezpo±redniegouzasadnieniaprawdziwo±ciprzekona«teistycznych,
aleistnieniedo±wiadcze«mistycznychdasi¦wyja±ni¢poprzezwskazanie
naistnienieBoga.wiadectwamistykówrozpatrywaneł¡czniepozwalaj¡
wnioskowa¢wsposóbprawiepewny,»eBógrealnieistnieje.
PierwotnepoznanieBogama,wgK.Rahnera,charakterdo±wiadczenia
transcendentalnego.PoznanieBogajestwczłowiekuzawszeobecne(chocia»
wsposóbatematycznyinienazwany)istanowikoniecznywarunekka»dego
poznania.TranscendentalnepoznanieBogadokonujesi¦zapo±rednictwemka-
tegorialnegospotkaniazkonkretn¡rzeczywisto±ci¡naszego±wiata;rzeczywi-
sto±ci¡t¡s¡przedmiotycodziennegodo±wiadczenia,aletak»eludzkiesłowo,
sakrament,Ko±ciół,objawieniechrze±cija«skiezawartewPi±miewi¦tym.Gdy
człowiekzaczynazwraca¢uwag¦natranscendentalnyhoryzontpoznania,sta-
jesi¦homoreligiosus.Rahnermówio„bezpo±rednio±cipo±redniej”poznania
Boga,otym,»ebezpo±rednikontaktzBogiemmaswojepo±rednieogniwo
wbyciesko«czonym.Bógniejestdanyjakoprzedmiotintuicjirozumianejjako
niedyskursywnainiezapo±redniczonaprzezznaknieprze¹roczystypercepcja
istniej¡cegokonkretu,aledanyjestjako„warunek”czy„horyzont”poznania
konkretnychrzeczyprzygodnych.Przedmiotemd.r.,realistycznierzeczbior¡c,
s¡rzeczytego±wiataorazczłowiekwswymodniesieniudoatematycznego
inienazwanegohoryzontu,wktórymidzi¦kiktóremupoznajeterzeczy.
Wuj¦ciuM.Jaworskiegoprzedmiotemd.r.jestbytoraz„sensistnienia
waspekciehoryzontucało±ciowego”.Bógdanyjestwtymdo±wiadczeniu
jakoTen,kuKtóremuodnosido±wiadczanyprzedmiot,iKtórystanowi
transcendentn¡zasad¦do±wiadczanegobytulubsensuludzkiegoistnienia.
Wtymznaczeniumo»namówi¢odo±wiadczeniuBoga.Mamytuzatemdo
czynieniazinterpretacj¡(rozumieniem)obiektówbezpo±redniegopoznania.
Jaworskiwyja±nia,»eposługujesi¦tak¡koncepcj¡do±wiadczenia,którezawsze
implikujejak¡±form¦rozumowania.
WgJ.Hicka,człowiekreligijnyswojereligijneprzekonaniaopieranaokre-
±lonychdanychdo±wiadczeniareligijnego.Hickmanauwadzeprzekonania
dotycz¡ceBoga,zwł.afirmacj¦Jegoistnienia;człowiekwierz¡cypost¦pujera-
cjonalnieufaj¡cwłasnemudo±wiadczeniu.Do±wiadczenietomacharakterpo-
czucia»yciawBoskiejobecno±ci;niejestbezpo±rednimwidzeniemBoga,ale
specyficznymsposobemdo±wiadczania±wiataorazosobistego»ycia:jesttodo-
±wiadczanierzeczyjakowyposa»onychwsensreligijny,jakozapo±redniczaj¡-
cychobecno±¢idziałanieBoga.wiadomo±¢Bogajesttak»ywa,»eBógokazuje
si¦równieniepow¡tpiewalny,jak±rodowiskoprzyrodnicze.W AnInterpretation
ofReligion Hickpodajenast¦puj¡c¡koncepcj¦do±wiadczenia:jesttomodyfika-
cjazawarto±ci±wiadomo±ci.Tamodyfikacjamo»eby¢b¡d¹intencjonalna,gdy
dotyczyczego±zewn¦trznegowstosunkudowłasnej±wiadomo±ci,lubniein-
tencjonalna,gdyczego±takiegozewn¦trznegoniedotyczy.D.r.jestdo±wiad-
czeniemintencjonalnymijakotakiejestdo±wiadczeniem„jako”;wyrastaono
zinterpretacjiinformacji(wcybernetycznymznaczeniutegoterminu)pocho-
dz¡cejzzewn¦trznego¹ródła.Interpretacjitejdokonujesi¦zapomoc¡poj¦¢re-
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 2
do±wiadczeniereligijne
ligijnych.Wtakimuj¦ciuj¦zykstanowi„apriori”do±wiadczenia;takrozumiane
d.r.zakładaistnieniejakiego±poznania(wyra»onegowj¦zyku)wcze±niejszego
odtego»do±wiadczenia.Szczególn¡postaci¡d.r.jestdo±wiadczeniemistyczne,
polegaj¡cena±wiadomo±cijedno±cizBogiem,uniwersumczyabsolutem.Nie
jesttodo±wiadczenierealno±ci„ansich”,aleraczejjejmanifestacji.Równie»
todo±wiadczeniejestuwarunkowanewcze±niejszymi,specyficznymidladanej
kulturypoj¦ciami.Odkwestiiracjonalno±ciprzekona«religijnych,fundowanych
naró»nychdo±wiadczeniach,Hickodró»niakwesti¦ichprawdziwo±ci.Wobec
faktuistnieniawielureligii,ró»neformydo±wiadcze«religijnych,funduj¡ce
ró»nereligie,s¡do±wiadczeniamiwielorakichaspektówBoskiejrzeczywisto±ci.
Ró»nereligie±wiatastanowi¡„cz¦±ciowedo±wiadczenieicz¡stkow¡wiedz¦”
wstosunkudoBoskiejrzeczywisto±ci.
W.L.Rowedefiniujed.r.jakotakiedo±wiadczenie,wktórymkto±odczu-
wa(senses)bezpo±redni¡obecno±¢bosko±ci.Mo»etoby¢zarównoodczuwanie
jedno±cilubidentyczno±cizbosko±ci¡(mistycznedo±wiadczeniereligijne),jak
iodczuwaniebosko±cijakoczego±odr¦bnego,czyodczuwaniespotkaniazbo-
sk¡postaci¡(zwykłed.r.).Rowezaznacza,»eowejbosko±cinienale»yuto»-
samia¢poprostuzBogiemteizmu.Posiadanied.r.nierozstrzygakwestii,czy
do±wiadczanabosko±¢faktycznieistnieje,mo»nabowiemmie¢odczucieobec-
no±cijakiego±obiektu,nawetje±litakowyobiektniejestaktualnieobecny.St¡d
problememjestnieto,czyludziemaj¡d.r.,aleto,czyjestrzecz¡racjonaln¡
»ywi¢przekonanie,»eowedo±wiadczenianies¡iluzoryczne.Inaczejmówi¡c,
problememjestto,czyd.r.(zwykłelubmistyczne)dajeracjonaln¡podstaw¦
dlaprzekona«dotycz¡cychBogalubjakiej±bosko±ci.Rowezdwóchpowo-
dównegatywnieoceniamocuzasadniaj¡c¡przekonaniaoistnieniubosko±cina
podstawiezwykłegod.r.Popierwsze,mo»nado±wiadcza¢co±,conieistnieje.
Niewolnoprzytymwprzypadkud.r.posługiwa¢si¦zasad¡łatwowierno-
±ci,mówi¡c¡,»eoileniemamypowodudokwestionowaniad.r.,jestrzecz¡
racjonaln¡»ywi¢przekonanie,»ebosko±¢istnieje.Zasadataniejestbowiem
spełnianaprzezd.r.:jestrzecz¡niezmiernietrudn¡znale¹¢powód,dlaktórego
jakie±zwykłed.r.mo»nabyuzna¢zailuzoryczne.Podrugie,d.r.wyst¦puj¡
wró»nychreligiach.Niewszystkiereligiemog¡by¢prawdziwe,skorotakró»-
norodnieiprzeciwstawniejestwnichrozumianado±wiadczanabosko±¢.Je±li
chodziomistyczned.r.,Rowewyró»nia2jegotypy:ekstrawertyczny,który
znajdujebosk¡rzeczywisto±¢w±wieciezewn¦trznym,iintrowertyczny,znaj-
duj¡cybosk¡rzeczywisto±¢wnajgł¦bszychpokładachja¹ni(self,soul).Rowe
uwa»a,»echocia»mo»nazaJamesemprzyj¡¢,»emistycys¡usprawiedliwieni
winterpretowaniuswychdo±wiadcze«jakonieiluzorycznychwtymzakresie,
wjakimdo±wiadczeniates¡spotkaniamizabsolutn¡,niezró»nicowan¡jedno-
±ci¡,tojednakdo±wiadczeniatenieusprawiedliwiaj¡przekona«dotycz¡cych
teistycznierozumianegoBoga.Mistyk-teista,którywierzywBoga,mo»einter-
pretowa¢swojedo±wiadczeniejakospotkaniezjakim±aspektembytuBoskigo,
alezupełnieinn¡kwesti¡jestto,czysamodo±wiadczeniedajemistykowipod-
staw¦do»ywieniaprzekonaniacodorealno±citeistycznierozumianegoBoga.
Do±wiadczeniemistycznetylkownikłymstopniudostarczaracjonalnejpod-
stawydlateistycznychprzekona«.Konkluzjatajestwa»nawodniesieniudo
mistyków,jakidoniemistyków.
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 3
do±wiadczeniereligijne
Niektórzyautorzy,chocia»wykazuj¡krytycyzmwstosunkudozaistniałych
teoriid.r.,tojednakakcentuj¡do±wiadczalnepodstawyreligii;np.J.E.Smith
mówioreligijnymwymiarzeludzkiegodo±wiadczenia,otym,»ewmy±liludz-
kiej,wwynikuspotkaniaczłowiekaze±wiatem,zesob¡samymizinnymi
lud¹mi,wsposóbnieuniknionyukazujesi¦kwestiaBogajako¹ródłaicelu
wszechrzeczy.Zauwa»a,»eu¹ródełreligiipozytywnejznajdujesi¦do±wiad-
czenieBo»ejobecno±cipoprzezmediaobjawienia:±wi¦teosobyczyproroków,
wydarzeniahistoryczne,przyrod¦orazJezusaChrystusa;tak»edowodynaist-
nienieBogawywodz¡si¦zkonkretnegodo±wiadczenialudzkiego.
Z.J.Zdybicka,zgodniezrealizmemiobiektywizmemteoriopoznawczym,
negujemo»liwo±¢bezpo±redniegopoznaniaBogaw»yciudoczesnym.Do±wiad-
czalnepoznanieBoga„twarz¡wtwarz”jestmo»liwedopierow»yciuprzy-
szłym,jednakdo±wiadczenieludzkiegolosu—do±wiadczenieprzedreligijne—
stanowipodstaw¦teistycznychprzekona«ireligii.Terminud.r.Zdybickau»y-
wate»wsensiesamo±wiadomo±ciprze»ywaniaaktówreligijnychiobserwacji
zewn¦trznychprzejawówprze»y¢religijnych.
Typydo±wiadcze«religijnych. Analizateoriid.r.orazanalizaopisówró»-
nychd.r.pozwalawyró»ni¢—zewzgl¦dunaprzedmiottychdo±wiadcze«—
nast¦puj¡cetypyd.r.:1)do±wiadczeniawpostacipodmiotowychstanów±wia-
domo±ci,przekonaniaipewno±cicodoistnieniaidziałaniaBogalubcodo
zjednoczeniazNim;wdo±wiadczeniachtychBógjestwył¡cznietre±ci¡±wia-
domo±ci,tre±ci¡poznawcz¡;2)do±wiadczeniaokre±lonychstanówidozna«or-
ganiczno-afektywnych,interpretowanychjakoprzejawyczyskutkiBo»egodzia-
łania;3)do±wiadczeniaokre±lonychformpoznawczych—zmysłowych,wyobra-
»eniowychlubintelektualnych,interpretowanychjakoobjawienieBo»e;4)do-
±wiadczeniaznakównieprze¹roczystych,jak±wi¦teksi¦giczyznakiliturgiczne,
interpretowanychjakomiejscaczysposobyobecno±ciBoga;5)do±wiadczenia
codziennychlubnadzwyczajnychfaktówantropologicznychikosmologicznych,
interpretowanychjakodziełaBo»e;6)do±wiadczeniaczynno±cireligijnych,któ-
rychintencjonalnymkorelatemjestBóg.
Do±wiadczenieBoga. Czyjestmo»liweiczyistniejedo±wiadczenieBo-
garozumianejakobezpo±rednia,tzn.niedyskursywnainiezapo±redniczona
przeznieprzezroczysteznakipercepcjaBogajakobytuobiektywnieistniej¡-
cego?Realistycznerozwi¡zanietegozagadnieniazaproponował±w.Tomasz
zAkwinu.Nieu»ywaonpoj¦¢:„do±wiadczenieBoga”,„do±wiadczeniereli-
gijne”czy„do±wiadczeniemistyczne”,lecz„ogl¡distotyBoga”(visiodivinae
essentiae)i„ogl¡dBogapoprzezBosk¡istot¦”(videreDeumperessentiam).
AnalizyAkwinatymaj¡charakterteologiczno-filozoficzny.Zgodniezobjawie-
niemchrze±cija«skimprzyjmuje,»ebłogosławieniwniebieogl¡daj¡istot¦Boga
i»etenogl¡djestniedost¦pnydlaczłowiekawczasie»yciaziemskiego,chocia»
dopuszcza(kieruj¡csi¦autorytetem±w.Augustyna)wyj¡tki:Moj»eszi±w.Pa-
weł,którzywstanie„porwania”(raptus)ujrzeliBoga.
Zewzgl¦dunabytow¡struktur¦człowieka(jedno±¢psychofizyczna)ijego
poznania,konnaturalnymdlaludzkiegointelektuw»yciuziemskimjestto,co
bytujejakoco±jednostkowe(naturarzeczymaterialnych).Bóg,jakoniematerial-
ny,niemo»eby¢poznanyzapomoc¡wra»e«czywyobra»e«.Nawetpo±mierci
duszazapomoc¡intelektuniemo»ezeswejnaturypozna¢istotyBoga,ponie-
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 4
do±wiadczeniereligijne
wa»istotaBoganiejestdlaludzkiegointelektukonnaturalnazewzgl¦dunato,
»ejestonaipsumessesubsistens,suumessesubsistens.Je±liprzyj¡¢zaobjawie-
niemchrze±cija«skim,»eczłowiekzbawionyujrzyistot¦Boga,towarunkiemko-
niecznymtegowidzeniajestokre±lonatransformacjaludzkiegointelektu,wre-
zultaciektórejstaniesi¦onkonnaturalnydoistotyBoga.Owowzmocnienieczy
o±wiecenieintelektujestczym±dlaintelektunadnaturalnym(nadprzyrodzo-
nym).Czynnikdokonuj¡cytejtransformacjinazywaTomaszzAkwinu±wiatłem
chwały(lumengloriae).Jestto„±wiatło”stworzoneprzezBoga,stanowi¡cenie
po±rednik,wktórymBógjestogl¡dany(mediuminquo),alepo±rednikpod
którymBógjestwidziany(mediumsubquo).Oprócz„lumengloriae”koniecz-
nyjestjeszczejedenczynnik,abymócdostrzecistot¦Boga.Potrzebnejestco±,
dzi¦kiczemuistotaBogab¦dziepoznawczoobecnawpodmiociepoznaj¡cym.
Tymczym±niemo»eby¢»adnewyobra»enieaninawetpoj¦cie;»adenprzy-
godnypo±rednikpoznania(species,similitudo)niemo»ereprezentowa¢istoty
Boga,atozewzgl¦dunaabsolutn¡transcendencj¦Boga(ipsumessesubsistens).
Wobectegotrzebaprzyj¡¢,»eczynnikiemtymjestsamaistotaBoga.Onaaktu-
alizujeludzkiintelekt.IstotaBogajestzatemzarównotym,co(quod)si¦widzi,
jakitym,poprzezco(quo)si¦widzi.Innymisłowy,Bógjestwidzianypoprzez
Jegoistot¦.Bógsamstajesi¦form¡poznawcz¡ludzkiegointelektu.Dlatego
AkwinatamówiowidzeniuistotyBoga(Deiessentia)iowidzeniuBogaprzez
Jegoistot¦(peressentiam).
Abyintelektludzkimógłpozna¢Bosk¡istot¦,musizosta¢spełnionyokre-
±lonywarunek:skoroludzkieintelektualnepoznaniejestfunkcjonalniezwi¡-
zanezpoznaniemzmysłowym,aistot¦Bogamo»napozna¢tylkointelektem
wzmocnionymprzezłask¦,jako„lumengloriae”,iwypełnionymBosk¡istot¡,
jako„mediumquo”,istniejekonieczno±¢oderwaniaintelektuodstworzonych
formpoznawczych—poj¦¢,wyobra»e«iwra»e«zmysłowych—abymo»liwe
byłoogl¡danieBoga.Tooderwaniemo»edokona¢si¦alboprzez±mier¢,czyli
całkowiteoderwanieduszyodciała,alboprzeztzw.porwanie(raptus),wczasie
któregozachodzioddzielenieintelektuodzmysłów.
Zfilozoficznegopunktuwidzenianiemo»naanipotwierdzi¢,anizakwe-
stionowa¢faktu„porwania”kogo±(chodzituzwł.oMoj»eszai±w.Pawła)do
ogl¡duistotyBoga.Niemo»nawykluczy¢,»ekto±zostajeprzezBogaporwa-
nyi,dzi¦ki„lumengloriae”,przej±ciowowypełnionyBosk¡istot¡.Niemo»na
wykluczy¢,»eto,coznaturyjestdlaczłowiekaniedost¦pne,stajesi¦dost¦pne
przezłask¦.Os¡dwtejsprawiele»yjednakwkompetencjiwiedzyteologicznej,
zgodniezktór¡w»yciuziemskimniemamo»liwo±cibezpo±redniegopoznania
Boga:„Boganiktnigdyniewidział”(J1,18).
Bibliografia: F.D.E.Schleiermacher, ÜberdieReligion,RedenandieGebildetenunterihren
Verächtern ,B1799,Go1967 6 ( Mowyoreligiidowykształconychsposródtych,którzyni¡gardz¡ ,Kr
1995);R.Otto, DasHeilige.ÜberdasIrrationaleinderIdeedesGöttlichenundseinVerhältniszum
Rationalen ,Br1917,Mn1997( wi¦to±¢.Elementyracjonalneiirracjonalnewpoj¦ciubóstwa ,Wr
1993);W.James, TheVarietiesofReligiousExperience ,NY1929,1994( Do±wiadczeniareligijne ,Wwa
1958);H.Bergson, Lesdeuxsourcesdelamoraleetdelareligion ,P1932( Dwa¹ródłamoralno±ci
ireligii ,Kr1993);S.ThomasAquinas, Summacontragentiles ,Tn-R1934,III47,49,51–60;ten»e,
Summatheologiae ,I,q.12,a.1,II–II,q.175,a.1–5,q.180,a.5,w: OperaomniasanctiThomae
Aquinatis ,Tn-R1948–1967;J.Wach, TypesofReligiousExperience,ChristianandNon-Christian ,
Ch1951,1972 5 ;C.D.Broad, Religion,Philosophy,andPhysicalResearch ,NY1953;W.T.Stace,
MysticismandPhilosophy ,NY1960;ten»e, TheTeachingsoftheMystics ,NY1960;J.E.Smith,
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 5
do±wiadczeniereligijne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin