Diagnoza Logopedyczna - Diagnoza niepłynnosci mówienia.pdf

(542 KB) Pobierz
8
Streszczenie
Niniejszy rozdział poświęcony jest niepłynności mówienia. Najpierw
przedstawiono różne rodzaje niepłynności. Scharakteryzowana została
tak zwana normalna niepłynność mówienia. Następnie omówiono nie-
płynność patologiczną. Opis koncentruje się na różnych rodzajach ją­
kania, ale przede wszystkim na jąkaniu rozwojowym. Wyjaśniono po­
wiązania między objawami jąkania a charakterem dźwięków mowy oraz
opisano predyspozycje do jąkania. Przedstawiono autorską koncepcję
objaśniającą patomechanizm powstawania jąkania rozwojowego. Dalej
scharakteryzowano giełkot jako drugi typ niepłynności patologicznej.
Kolejne refleksje koncentrują się na odróżnianiu niepłynności normal­
nej i jąkania rozwojowego. Ostatnie uwagi odnoszą się do rozróżnienia
jąkania rozwojowego i giełkotu.
Sum mary
The thesis of the chapter looks at the problem of speech disfluency. Fir-
stly different types of disfluency are described and the features of nor-
mal disfluency are examined. Further on the text deals with pathologi-
cal disfluency. It focuses on various types of stuttering with special
emphasis on developmental stuttering. The work explains connections
between symptoms of stuttering and characteristics of speech sounds, it
also describes factors predisposing to stuttering. The author’s original
367
935350267.005.png 935350267.006.png
DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
-
theoiy explaining the pathomechanism of the beginning of developmental stutte^
is presented. Then cluttering as another type of pathological speech disfluency is
scribed. Further discussion focuses on differentiation between normal disflue
and developmental stuttering. The finał part of the work deals with differentia' 1
between developmental stuttering and cluttering.
Pojęcie niepłynności mówienia
Niezachowywanie płynności mówienia przydarza się niejednokrotnie wielu
Częściej mówimy niepłynnie, gdy jesteśmy zestresowani, zagniewani, rozko !
czy zmęczeni. Ludzie się różnią. Jedni są bardziej elokwentni, inni mniej. D
nieplynne mówienie nie jest w większości przypadków stanem patologiczny
świadczy o chorobie ani nie jest jej objawem. Zdarza się jednak, że nagroma
różnych objawów jest tak duże, iż się wahamy, a często nie mamy wątpliw
zaburzenia mają charakter patologiczny.
Terminami pokrewnymi płynności mówienia są na przykład: swada, elo 1
cja czy potoczystość. Mówi się także o sprawności i biegłości mówienia. Je
ją antonimy, inne nie. W tabeli 8.1 przedstawiono różne terminy związane z
nością i niepłynnością mówienia.
Tabela 8.1. Synonimy i antonimy terminu „płynność mówienia" i określeń pokre
Pojęcie
Antonim
Płynność mówienia
Niepłynność mówienia
Swada
Wymowność
Niewymowność
Elokwencja
Potoczystość
Sprawność mówienia
Niesprawność mówienia
Oratorstwo
Sztuka wymowy czy mówienia
Retoryka
Źródło: opracowanie własne.
368
935350267.007.png
 
935350267.001.png
DIAGNOZA NIEPŁYNNOŚCI MÓWIENIA
I?-'"
Jak widać, zakresy pojęciowe poszczególnych terminów są trochę inne. Opisa­
ne zdolności czy umiejętności wysławiania się często świadczą o stopniu opanowania
języka ojczystego lub obcego, charakteryzują tak zwaną inteligencję werbalną.
W logopedii i naukach jej pokrewnych używa się jednak terminu płynność mó­
wienia — a właściwie ważniejszy jest jego antonim, czyli niepłynność mówie­
nia (ang. disfluency,jluency disorder).
Rodzaje niepłynności mówienia
Istnieje szereg podziałów niepłynności mówienia. Jedne wychodzą od przyczyn te­
go zjawiska, inne — od przejawów. Według Leona Kaczmarka (1988) mówienie
polega na budowaniu tekstu w umyśle nadawcy oraz na tego tekstu substancjaliza-
cji, czyli na dodaniu odpowiedniej substancji do myśli. Wytworem jest tekst słow­
ny. Składa się on z:
1) treści,
2) formy językowej,
3) substancji fonicznej (dźwiękowej) w płaszczyznach:
• suprasegmentalnej,
• segmentalnej.
Na każdym z wymienionych poziomów organizacji wypowiedzi może wystąpić
niepłynność. W ramach treści można mówić o płynności oraz niepłynności seman­
tycznej i leksykalnej. W ramach formy językowej wyróżnić należy płynność oraz nie­
płynność gramatyczną. Płaszczyzna suprasegmentalna obejmuje iloczas (rytm mo­
wy), akcent wyrazowy i logiczny, a także intonację. Mowę płynną cechuje zgodność
z wymogami prozodycznymi danego języka, a niepłynność — brak tej zgodności. Na
poziomie płaszczyzny segmentalnej, to znaczy dźwiękowej, można mówić o płynno­
ści lub niepłynności sylabowej bądź głoskowej. W tabeli 8.2 pokazano rodzaje nie­
płynności na różnych płaszczyznach.
Zaburzenia płynności mówienia współwystępują z różnymi zaburzeniami mo­
wy. W tabeli 8.3 powiązano zaburzenia płynności mowy na różnych płaszczyznach
z konkretnymi zaburzeniami mowy. Związki te zostaną szczegółowo opisane w dal­
szej części rozdziału.
935350267.002.png
. & ***
■h 0 •% J •’ "Wm
DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
■W H ' -
Tabela 8.2. Poziomy organizacji wypowiedzi a rodzaj niepłynności mówienia
Rodzaj niepłynności
Poziom organizacji wypowiedzi
Treść
Semantyczna i leksykalna
Gramatyczna (fleksyjna i syntaktyczna)
Forma językowa
Płaszczyzna suprasegmentalna
Brak zgodności z wymogami prozodycznymi danego język:
Płaszczyzna segmentalna
Sylabowa i głoskowa
Źródło: opracowanie własne.
Tabela 8.3. Rodzaje niepłynności występujące w różnych chorobach i zab-~e
rozwojowych
Rodzaj niepłynności
Zaburzenie rozwojowe (jednostka chorobowa)
Schizofrenia i inne choroby psychiczne z zaburzeniami myślenia, upośledzenie umysfo-r pdM
Semantyczna
Leksykalna
Afazja, schizofrenia i inne choroby psychiczne z zaburzeniami myślenia, upośledzenia —m
opóźniony rozwój mowy, giełkot, fizjologiczna niepłynność mówienia
Afazja, schizofrenia i inne choroby psychiczne z zaburzeniami myślenia, upośledzeni: -”fflfl
opóźniony rozwój mowy, giełkot oraz fizjologiczna niepłynność mówienia
Gramatyczna
Afazja, schizofrenia i inne choroby psychiczne z zaburzeniami myślenia, upośledzeń e . -im
opóźniony rozwój mowy, giełkot, fizjologiczna niepłynność mówienia, jąkanie
Sylabowa
Dźwiękowa (głoskowa)
Jąkanie
Źródło: opracowanie własne.
Niepłynność semantyczna
Niepłynność semantyczna świadczy o jakości procesów myślowych i parnie
a obejmuje pierwszy etap formowania wypowiedzi, to znaczy etap ideacji
puje wtedy uświadomienie treści komunikatu, który ma zostać przekaz
dług Aleksandra Romanowicza Łurii (1959) jest to odczucie przez po dr
trzeby przekazania własnych myśli i idei otoczeniu. Z kolei zdaniem
Fredericka Skinnera (1957) jest to potrzeba nawiązania kontaktu ze sp
środowiskiem w celu osiągnięcia jakiejś wartości. Antonio Damasio (20CK i
że nasz mózg tworzy mapy neuronalne, a te z kolei są odbierane przez umvs
i przetwarzane na obrazy umysłowe. Obrazy te obejmują całokształt życia ]
370
935350267.003.png
. .
DIAGNOZA NIEPŁYNNOŚCI MÓWIENIA
nego człowieka. Dotyczą świata zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego, fak­
tów i uczuć. Myślimy obrazami, muszą więc one zostać zamienione na słowa, frazy
i dłuższe wypowiedzi, abyśmy mogli o naszych stanach poinformować innych ludzi.
Zaburzenia treści myślenia mają swoje odzwierciedlenie w zaburzeniach mowy.
W tabeli 8.3 wymieniono rodzaje niepłynności mówienia towarzyszące różnym za­
burzeniom rozwojowym bądź jednostkom chorobowym.
Chorobą psychiczną, w której dominują zaburzenia myślenia, jest schizofrenia —
polegająca często na całkowitym zatraceniu kontaktu psychicznego z otoczeniem, na
pogrążaniu się we własnym urojonym świecie, na rozpadzie myślenia. Mowę osób
chorych na schizofrenię nazywa się schizofazją. Charakteryzuje się ona niezwykłymi
zestawieniami wyrazów, zwolnionym lub przyspieszonym tempem myślenia, mową
pozornie logiczną, łączeniem słów podobnych brzmieniowo, neologizmami, pełnym
rozkojarzeniem oraz mutyzmem psychotycznym (brak potrzeby kontaktowania się
z otoczeniem; Styczek, 1979). W schizofazji występują także perseweracje, echola-
lia, blokowanie, natłok mowy i mowa roztargniona. Perseweracja (łac. perseveratio
obstawanie przy czymś) jest to zaburzenie psychiczne polegające na uporczywym
powtarzaniu tej samej czynności (np. -wypowiadanie tego samego słowa, zdania, sko­
jarzenia, ale również powtarzanie omyłek oraz fragmentów melodii) mimo zaniku
wywołującej ją przyczyny. Echolalia przejawia się powtarzaniem usłyszanych słów
i zdań. Występuje nie tylko w schizofrenii, ale także w zaburzeniach psychicznych
wywołanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego 1 . Natłok mowy cha­
rakteryzują nazbyt długie wypowiedzi, głośne i emfatyczne, liczące ponad 150 słów
na minutę. Mowa roztargniona jest to nagłe przerywanie tekstu lub zdania przez
nadawcę i skupianie uwagi na aktualnym bodźcu zewnętrznym. Zaburzenia płynno­
ści semantycznej w schizofrenii mają więc, co należy podkreślić, charakter wtórny
wobec zaburzeń myślenia (Czemikiewicz, 1998).
W pewnym sensie niepłynność semantyczna towarzyszy także osobom z upo­
śledzeniem umysłowym. Wynika u nich z ubóstwa myśli oraz trudności w przeko­
dowaniu treści myślowych na słowa, frazy czy dłuższe wypowiedzi. Zaburzenia
płynności objawiają się przerwami oraz powtarzaniem słów i fraz, czyli persewera-
cjami i echolaliami. Niepłynność mowy występuje także w giełkocie w postaci na­
tłoku słów, niekończenia zdań czy uskokowości wypowiedzi. Mogą się pojawiać
zwroty retardacyjne i embolofrazje 2 .
1 Echolalia u dzieci występuje jako zjawisko rozwojowe.
2 Zjawiska oznaczone tymi terminami zostały omówione w podrozdziale dotyczącym objawów jąkania.
935350267.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin