sala doswiadczania swiata.docx

(17 KB) Pobierz
Przykładowy scenariusz zajęć prowadzonych w Sali Doświadczania Świata z dzieckiem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Przykładowy scenariusz zajęć prowadzonych w Sali Doświadczania Świata z dzieckiem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

 

 

 

Miejsce zajęć: sala doświadczania świata

 

Czas trwania zajęć: dostosowany do potrzeb dziecka (max. 1 godzina)

 

Środki dydaktyczne: sprzęty do stymulacji polisensorycznej znajdujące się w sali (suchy basen,
łóżko wodne, platforma dźwiękowo- wzrokowa, kolumny bulgoczące, podest wibracyjno
dźwiękowy, kabina luster, światłowody, lampa błyskowa, platforma dotykowa, lampa dyskotekowa), przedmioty przyniesione z zewnątrz

 

Metody: słowne (kierowane do dziecka komunikaty), oglądowe(pokaz), praktycznego działania
(doświadczanie)

 

Formy: indywidualna

 

Cele ogólne:

- dostarczanie uczennicy poczucia bezpieczeństwa oraz stwarzanie atmosfery zaufania

- kształcenie umiejętności komunikacyjnych (reagowania na proste polecenia)

- zachęcanie dziecka do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach (pobudzanie do
aktywności)

- koncentrowanie jego uwagi na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych, dotykowych
i węchowych

- dostarczanie poczucia radości, zadowolenia i sprawstwa

- doskonalenie sprawności manualnej (umiejętności właściwego dotykania, chwytania, manipulacji)

-usprawnianie motoryki dużej (kształcenie poczucia równowagi, ruchów płynnych, precyzyjnych)

- rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem

 

Cele operacyjne:

- uczennica reaguje na proste komunikaty słowne (polecenia) wsparte gestami

- odpowiednio zmotywowana uczestniczy w proponowanych zajęciach (poddaje się stymulacji
zmysłów)

- reaguje na określone bodźce wzrokowe (skupia wzrok, wodzi nim za kolorowymi światłami),
uchowe (wsłuchuje się w emitowane dźwięki), dotykowe (dotyka podsuwane materiały, elementy), zapachowe (kieruje twarz w stronę wydobywającego się powietrza)

- czerpie radość z uczestnictwa w zabawach

- z pomocą nauczyciela dotyka, chwyta podsuwane jej przedmioty, próbuje nimi manipulować

- chętnie wykonuje ćwiczenia w suchym basenie

- podejmuje próby współdziałania z nauczycielem

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

I. Zajęcia wstępne

1. Powitanie uczennicy

2. Zaznajomienie dziecka z otoczeniem – spacerowanie po sali

 

II. Zajęcia właściwe

Na tym etapie odbywa się stymulacja poszczególnych zmysłów oraz usprawnianie zaburzonych
funkcji za pomocą znajdujących się w sali sprzętów przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej.
Na początku pozwalamy dziecku na spontaniczną aktywność (aby mogło oswoić się z nowym
miejscem) a następnie proponujemy różne zabawy manualne, ruchowe, poznawcze dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka (ale nie zmuszamy go do uczestnictwa w nich jeśli się opiera)

 

Propozycje zabaw z wykorzystaniem poszczególnych sprzętów.

 

1. Suchy basen

- „Spacerek” – chodzenie z dzieckiem w basenie, unoszenie nóg w górę, rozgarnianie piłek nogami.

- „Gdzie jesteś?”- przysypywanie leżącego dziecka piłeczkami i pobudzanie do siadania.

- Gdzie jest Misiu”- dziecko rozgarniając piłki rękoma szuka schowanego pod nimi pluszaka.

- „Ręka – noga”- chwytanie okrytych piłkami kończyn dziecka, unoszenie w górę, nazywanie.

- „Latające piłki” – aktywizowanie ucznia do chwytania piłeczek, (zwracanie uwagi na kolor
trzymanej piłki) oraz podrzucania w górę.

- „Relaksacja”- wspólne leżenie z dzieckiem w basenie, słuchanie muzyki relaksacyjnej, nieznaczne poruszanie się bądź zmienianie pozycji ciała.

 

2. Projektor kolorów i obrazów

- „Ruchomy obraz” – koncentrowanie uwagi leżącego w basenie dziecka na poruszającym się na
ścianie obrazie i zawieszonym u sufitu obiekcie mobilnym.

- „Cień”- obserwowanie własnego cienia na oświetlonej projektorem ścianie.

 

3. Lustrzany domek - pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach), co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni. Dzięki obserwacji siebie zapamiętuje wyraz twarzy przy różnych emocjach, uczy się naśladownictwa.

- „To jestem ja” – skupianie uwagi dziecka na własnym lustrzanym odbiciu, pobudzanie do
przybliżania, oddalania się od lustra, wykonywania różnych min, ruchów, wskazywania nazywanych części ciała

- „Moja buzia” – wskazywanie np. ręką, pędzelkiem, piórkiem poszczególnych części twarzy do słów wiersza

 

3a. Lampa UV z elementami świetlnymi - „Rączki” - skupianie uwagi dziecka na swobodnych
ruchach własnych dłoni z założonymi na nie białymi rękawiczkami a następnie wprawianie w ruch rąk dziecka do słów wiersza rączki oraz ich obserwowanie.

- „Kolorowe wężyki” – stymulowanie dziecka do chwytania (przytwierdzonych do lustra) świecących wężyków i delikatnego ich ciągnięcia ze zwróceniem uwagi na kolor.

- „Zaplatamy warkocz” – zabawa dla dzieci o większej sprawności manualnej polegająca na
zaplataniu świecących sznurków w warkoczyk.

- „Pada śnieg” – zachęcanie dziecka do obserwowania spadających z góry małych białych
(świecących pod wpływem lampy) karteczek i ukierunkowywania na nie wydechu.

- Tańcząca piłka” – wzbudzanie zainteresowania turlającą się po dywaniku kolorową świecącą piłką, zachęcanie do jej chwytania, manipulowania nią, turlania.

- „Mumia – oplatanie ciała dziecka białym papierem toaletowym.

 

3b. Światłowody

- „Jaki to kolor”- koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się kolorach (nazywanie ich)

- Świetlna kurtyna” – powolne opuszczanie uniesionych nad dzieckiem światłowodów (stymulowanie wzroku).

- „Światła w górę”- zachęcanie dziecka do dotykania światłowodów, przesuwania po nich dłoni, chwytania i unoszenia w górę.

- „Moje ciało” – dotykanie końcówkami światłowodów poszczególnych części ciała dziecka bądź oplatanie ich jedną a następnie wieloma wiązkami.

- „ Świetlne wzory” – zachęcanie dziecka do chwytania światłowodów, wprawiania w ruch, układania z nich różnych wzorów, zaplatania.

 

3c. Kolumny wodne

-„Widzę, słyszę, wyczuwam” – skupianie uwagi dziecka na unoszących się w górę pęcherzykach, zmieniających się kolorach wody, zachęcanie go do dotykania kolumny, dłońmi, całym ciałem
( w celu wyczuwania drgań), nasłuchiwanie odgłosów bulgoczącej wody.

 

4. Lampa błyskowa

- „ Czary mary” – zachęcanie dziecka do ściągnięcia z kuli przeźroczystej chustki.

- „Czarodziejska kula” – wzbudzanie w dziecku chęci dotknięcia czarodziejskiej kuli, obserwacji
łączących się pod wpływem dotyku - błysków oraz wyczuwanie delikatnych wibracji.

 

5. Urządzenie do robienia baniek

- „Latające bańki” – koncentrowanie uwagi dziecka na latających bańkach, zachęcanie do kierowania na nie strumienia wydychanego powietrza.

- „Złap banieczkę” – zachęcanie dziecka do łapania baniek jedną ręką bądź obiema poprzez
klaśnięcie.

 

6. Platforma świetlno – dźwiękowa

- „Tańcząca muzyka”obserwowanie zmieniających się i migających pod wpływem dźwięków
z odtwarzacza kolorów.

 

7. Łóżko

- „Pływanie” – stymulowanie dziecka do zmiany pozycji ciała (leżenie na plecach, boku, brzuchu)
i poruszanie kończynami.

- „ Burza na morzu” – nauczyciel wprawia w ruch łóżko z leżącym na nim dzieckiem.

 

8. Tor świetlno – dźwiękowy z tablicą kurantów

- „Moja muzyka” – zachęcanie dziecka do wytwarzania dźwięków poprzez chodzenie po torze
z kolorowymi polami lub przyciskanie kolorowych kółek na ścianie oraz do obserwowania światła
i słuchania dźwięków.

 

9.Emiter zapachów

- „Pachnący wietrzyk” – kierowanie powietrza z rurek w stronę twarzy, dłoni dziecka a następnie zachęcanie go, aby zrobiło to samo.

- „Co tak szumi” – koncentrowanie uwagi dziecka na dźwiękach wydobywających się z dyfuzora.

 

10. Ścieżka

- „Dróżka” – zachęcanie dziecka do chodzenia po ścieżce (odbierania wrażeń stopami), i przesuwania po niej dłoni (odbierania wrażeń dłońmi).

 

11.Lampa

- „Światełka” – skupianie uwagi dziecka na nieruchomych świecących punkcikach (chodzenie po sali, wskazywanie światełek).

- „Latające światełka” – wodzenie wzrokiem za poruszającymi się po sali światełkami.

 

12. Poduszki dotykowe

- Co kryje poduszeczka” – zachęcanie dziecka do dotykania, chwytania, ściskania poduszek, unoszenia w górę.

 

III. Zajęcia końcowe

1. Uporządkowanie miejsca pracy

2. Pożegnanie dziecka

 

mgr Edyta Wójtowiec

mgr Joanna Łacna

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin