PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄĆ PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 4,5-LATKÓW OPRACOWANY PRZEZ BEATĘ MUSIELAK
12. Zabawa matematyczna: „ Liczymy kasztany i żołędzie”
· Dzieci potrafią określić globalnie zgromadzone dary parku „ tyle samo, więcej, mniej
· Prawidłowo stosują pojęcia w zabawie
· Liczą do 5 ( niektóre dzieci dalej)
· Percepcja wzrokowa- dokonywanie syntezy sytuacji przedstawionej na obrazkach (pocięte obrazki)
· Percepcja słuchowa- wyróżnianie sylab - liczenie sylab, odróżnianie głosów ptaków, wystukiwanie podanego rytmu
· Orientacja w przestrzeni- działanie wg schematów przestrzennych szlaczki z figur geometrycznych oraz literopodobne i rysunkowe
· Koordynacja wzrok.-ruchowa- usprawnianie manipulacji przedmiotami – piramidy z klocków
· Lateralizacja - ćwiczenia ruchliwości palców – „deszcz”, ”gramy na pianinie”, zabawa paluszkami, wycinanie
1. Rozmowy z dziećmi przy gazetce tematycznej „ Moja pani”
· Dzieci wiedzą co to jest nauczyciel i jaką rolę spełnia w grupie (opieka, troska,, pomoc w trudnych sytuacjach)
· Ufają swojej pani i potrafią zgłaszać swoje problemy
2. Słuchanie wiersza pt. „ Nasza pani”
· Dzieci potrafią podać imiona swoich pań oraz określić jaka powinna być nauczycielka w przedszkolu: dobra, miła, kochana, troskliwa...
· Wiedzą, że pani należy słuchać oraz spełniać jej polecenia
Najbardziej na świecie kochamy panią
Prawie jak mamę, prawie tak samo.
Gdy mówi bajki parzymy na nią,
Gdy prosi o pomoc nie odmawiamy,
Bo my naszą panią bardzo kochamy.
3. Teatrzyk kukiełkowy „ Niespodzianka dla pani”
· Dzieci zapoznały się ze sposobem zachowania się wobec pani oraz dowiedziały się, że można pani sprawić w jakiś sposób przyjemność i odwdzięczyć się za trud
· Wiedzą jak zachowywać się podczas teatrzyku
4. Zabawa matematyczna „ Układamy kwiatki dla pani”
· Dzieci poznają określenia „ krótkie – długie”
· Potrafią praktycznie zastosować je w zabawie układając kwiatki do wazoników
5. Zabawa matematyczna „ Kwiatki i wazoniki”
· Wprowadzenie określeń „ dużo – mało”
· Dzieci potrafią określić wielość przedmiotów
· Porównują liczebność zbiorów (ocena globalna)
· Uważnie słuchają poleceń i pytań jakie zadaje pani
6. Słuchanie i nauka piosenki „ W przedszkolu”
· Dzieci potrafią uważnie słuchać i określić treść pierwszej zwrotki (potem drugiej)
· Śpiewając używają umiarkowanie głosu
· Bawią się i maszerują ze śpiewem w poprawnym rytmie
Powiedz Jasiu, powiedz Olu, Gdzie tak miło, gdzie tak miło
Jak w przedszkolu, bo przedszkole uczy, bawi nas,
Bo w przedszkolu miło płynie czas.
Pani patrzy na nas z boczku jak stawiamy, jak stawiamy
Domki z klocków, Bo przedszkole uczy, bawi nas,
7. Opowieści ruchowe przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego oraz instrumentów perkusyjnych
· Dzieci potrafią nazwać instrument na którym gra pani oraz poznają technikę gry na tym instrumencie
· Grają wraz z panią na instrumentach perkusyjnych stosując się do rytmu piosenki czy melodii
· Wyrażają ruchem opowiadanie muzyczne
8. Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny
· Dzieci utrwalają kolor zielony, potrafią go porównać i określić oraz wskazać
· Potrafią także nazwać i wskazać inne kolory z otoczenia
· Wiedzą, że należy odłożyć kredki do swoich pudełek
9. Malowanie farbami plakatowymi zainspirowane oglądaniem różnorodnych kwiatów i wazoników
· Dzieci wiedzą, że należy ostrożnie obchodzić się z pędzlem, który jest długi i cienki
· Eksperymentują z materiałem, który umożliwia im śmiałość ekspresji
· Przyzwyczajają się do wykorzystywania całej powierzchni kartki
10.Układanie z elementów geometrycznych zainspirowane oglądaniem wzorów na sukience pani (obrazek)
· Dzieci poznają możliwość układania fantazyjnych wzorów
· Potrafią porządkować miejsce zabawy
11.Zestaw zabaw ruchowych „ Bawimy się z panią”
· Dzieci potrafią zawiązać koło, maszerować po obwodzie , wykonać przysiad, swobodnie zatańczyć przy muzyce...
· Znają wiele zabaw muzyczno-ruchowych, w których uczestniczą wraz z panią
12.Zabawy ortofoniczne na zgłoskach szu, , fu, zabawy dydaktyczne z grupką dzieci, zabawy gramatyczne
· Ćwiczenie mięśni narządów mowy, poprawne stosowanie form fleksyjnych, posługiwanie się nowo wprowadzonymi nazwami
13.Baśnie, bajki, bajeczki, opowiadania, wierszyki
· Dzieci potrafią skoncentrować uwagę na treściach bajek i opowiadań
· Z radością słuchają ciekawych tekstów popartych kolorowymi obrazkami
GLOTTODYDAKTYKA
1. Doskonalenie w każdej dogodnej sytuacji sprawności komunikowania się, ze zwróceniem uwagi na postać ortofoniczną wyrazów.
2. Wprowadzenie plansz ortofonicznych przedstawiających wymowę samogłosek oraz spółgłosek szumiących.
JESIENNE ZBIORY Z OGRODU–
ROBIMY SURÓWKI
(2 tygodnie)
1.Wycieczka na ogródki działkowe
· Dzieci potrafią rozpoznać i nazwać warzywa i owoce, które rosną jeszcze na działce: pietruszka, marchew, buraki....
· Przestrzegają ustalonych umów
· Obserwują ludzi pracujących na działce i potrafią nazwać ich czynności
2.Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu niektórych warzyw na podstawie utworu Tuwima „Warzywa”
· Dzieci potrafią rozwiązać proste zagadki o warzywach
· Wyklaskują sylaby w podanych wyrazach
· Uważnie słuchają wiersza Tuwima
· Wyszukują w koszyczku warzyw o których mowa w wierszu
· Biorą aktywny udział w inscenizowaniu treści wiersza (pomoce znaczki z narysowanymi warzywami)
3. Sałatka warzywno-owocowa
· Dzieci biorą czynny udział w wykonywaniu sałatki z marchewki i jabłka
· Znają zasady bezpiecznego posługiwania się tarką do warzyw
· Konsumują wykonaną surówkę
4. Ćwiczenia gimnastyczne (wg metody Kniessów) – zbiór własny
· Marsz na palcach...
milpac