pa_dziernik_-_5-latki-ZWYCZAJE PTAKÓW JESIENIĄ.doc

(90 KB) Pobierz
PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄĆ PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 4,5-LATKÓW OPRACOWANY PRZEZ BEATĘ MUSIELAK

PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄĆ PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 4,5-LATKÓW OPRACOWANY PRZEZ BEATĘ MUSIELAK

 

 

ZWYCZAJE PTAKÓW JESIENIĄ

1.      Wycieczka do parku;

·        Dzieci potrafią rozróżnić niektóre  drzewa i krzewy,

·        Obserwują jak zachowują się ptaki

·        Wiedzą jak należy zachowywać się w parku

·        Nazywają dary przyrody jesiennej, wzbogacają kącik przyrodniczy

2.      Zapoznanie ze zjawiskiem odlotu ptaków do Afryki na podstawie wiersza „Odlot bocianów” (H. Kruk „Wybór literatury dla dzieci” s. 13)

·        Dzieci potrafią omówić zachowanie się ptaków jesienią, wiedzą co robią, gdzie odlatują

·        Potrafią wskazać odlatujące od nas ptaki na ilustracji (bocian, kukułka, jaskółka, wilga)

·        Wiedzą co robią ptaki pozostające u nas (wróble, sroki...)

·        Wyklaskują sylaby w podanych wyrazach

3.      Lepienie z plasteliny na temat „Ptaki”, łączenie z materiałem przyrodniczym; gałązki, piórka...

·        Dzieci potrafią wykorzystywać plastelinę i znają jej właściwości

·        Są chętne do wykonywania powierzonego im zadania

·        Wiedzą z jakich części składa się ptak: tułów, skrzydła, łapki, dziób...

·        Znają zabawę ruchową  „Ptaki”

4.      Oglądanie albumów z ptakami – wyszukiwanie różnic i podobieństw w wyglądzie

·        Dzieci potrafią korzystać z książki, wymieniają się poglądami i doświadczeniami oraz swoimi spostrzeżeniami

5.      Wprowadzenie piosenki „Na polanie w lesie” (Kalendarz muzyczny w przedszkolu)

·        Dzieci rozpoznają melodię piosenki

·        Potrafią bawić się w rytm muzyki inscenizując treść piosenki

·        Znają słowa i potrafią samodzielnie i w grupie zaśpiewać piosenkę

6.      Rozwiązywanie zagadek jesiennych na podstawie obrazków

·        Dzieci potrafią wskazać poprawną odpowiedź (obrazek)

·        Potrafią uzasadnić swój wybór

7.      Ćwiczenie gimnastyczne – zestaw # (Forum Nauczycieli – Wychowanie przedszkolne, s. 31-32)

·        Dzieci potrafią: swobodnie poruszać się po sali naśladując różnorodne zwierzątka czy ptaki, swobodnie biegać naśladując pojazdy, skakać na jednej naśladując bociana oraz skakać jak żabka, reagować na umówiony sygnał, skakać obunóż, wykonać przysiad skrzyżny, siad prosty...

8.      Zabawa „Pióra na wietrze”

Omówienie zabawy: Dzieci siadają w kole wokół rozłożonego prześcieradła i chwytają mocno jego brzegi. Pani mówi „Wyobraźcie sobie, że prześcieradło jest wiatrem. Gdy wszyscy będziecie jednocześnie opuszczać i podnosić prześcieradło, poczujecie ten wiatr.

9.      „O gościach co nie przyszli na ucztę” – zapoznanie dzieci z opowiadaniem L. Krzemienieckiej na podstawie teatrzyku kukiełkowego.

·        Dzieci znają nową porę roku

·        Wiedzą jak nazywa się bohater przedstawiony w teatrzyku (Krasnal Hałabała)

·        Znają nazwy ptaków, które Hałabała zaprosił na ucztę oraz dlaczego ptaki nie przyleciały

·        Wiedzą dlaczego ptaki odlatują do ciepłych krajów

10.  Malowanie farbami plakatowymi krasnala Hałabały – próba przedstawienia postaci ludzkiej

·        Dzieci wiedzą z jakich części składa się postać ludzka

·        Potrafią na swój sposób przedstawić postać krasnala

·        Wspólnie z panią organizują wystawkę dla rodziców

11.  Wykonywanie kolażu z grupką 5-latków na podstawie treści opowiadania Krzemienieckiej

·        Dzieci 5-letnie i chętne 4-latki poznały i potrafią omówić nową technikę – kolaż

·        Potrafią współdziałać w mniejszych grupkach i pomagać sobie nawzajem w pracy

·        Potrafią wspólnie ocenić swoje prace

·        Potrafią uporządkować miejsce pracy

     12. Zabawa matematyczna: „ Liczymy kasztany i żołędzie”

·         Dzieci potrafią określić globalnie zgromadzone dary parku „ tyle samo, więcej, mniej

·         Prawidłowo stosują pojęcia w zabawie

·         Liczą do 5 ( niektóre dzieci dalej)

 

PRACA KOMPENSACYJNO- WYRÓWNAWCZA

·         Percepcja wzrokowa- dokonywanie syntezy sytuacji przedstawionej na obrazkach (pocięte obrazki)

·         Percepcja słuchowa- wyróżnianie sylab - liczenie sylab, odróżnianie głosów ptaków, wystukiwanie podanego rytmu

·         Orientacja w przestrzeni- działanie wg schematów przestrzennych szlaczki z figur geometrycznych oraz literopodobne i rysunkowe

·         Koordynacja wzrok.-ruchowa- usprawnianie manipulacji przedmiotami – piramidy z klocków

·         Lateralizacja - ćwiczenia ruchliwości palców – „deszcz”, ”gramy na pianinie”, zabawa paluszkami, wycinanie

Z PANIĄ JEST WESOŁO

1. Rozmowy z dziećmi przy gazetce tematycznej „ Moja pani”

·         Dzieci wiedzą co to jest nauczyciel i jaką rolę spełnia w grupie (opieka, troska,, pomoc w trudnych sytuacjach)

·         Ufają swojej pani i potrafią zgłaszać swoje problemy

2. Słuchanie wiersza pt. „ Nasza pani”

·         Dzieci potrafią podać imiona swoich pań oraz określić jaka powinna być nauczycielka w przedszkolu: dobra, miła, kochana, troskliwa...

·         Wiedzą, że pani należy słuchać oraz spełniać jej polecenia

 

Najbardziej na świecie kochamy panią

Prawie jak mamę, prawie tak samo.

Gdy mówi bajki parzymy na nią,

Gdy prosi o pomoc nie odmawiamy,

Bo my naszą panią bardzo kochamy.

3. Teatrzyk kukiełkowy „ Niespodzianka dla pani”

·         Dzieci zapoznały się ze sposobem zachowania się wobec pani oraz dowiedziały się, że można pani sprawić w jakiś sposób przyjemność i odwdzięczyć się za trud

·         Wiedzą jak zachowywać się podczas teatrzyku

  4. Zabawa matematyczna „ Układamy kwiatki dla pani”

·         Dzieci poznają określenia „ krótkie – długie”

·         Potrafią praktycznie zastosować je w zabawie układając kwiatki do wazoników

 5. Zabawa matematyczna „ Kwiatki i wazoniki”

·         Wprowadzenie określeń „ dużo – mało”

·         Dzieci potrafią określić wielość przedmiotów

·         Porównują liczebność zbiorów (ocena globalna)

·         Uważnie słuchają poleceń i pytań jakie zadaje pani

6.        Słuchanie i nauka piosenki „ W przedszkolu”

 

·         Dzieci potrafią uważnie słuchać i określić treść pierwszej zwrotki (potem drugiej)

·         Śpiewając używają umiarkowanie głosu

·         Bawią się i maszerują ze śpiewem w poprawnym rytmie

  Powiedz Jasiu, powiedz Olu, Gdzie tak miło, gdzie tak miło

Jak w przedszkolu, bo przedszkole uczy, bawi nas,

Bo w przedszkolu miło płynie czas.

Pani patrzy na nas z boczku jak stawiamy, jak stawiamy

Domki z klocków, Bo przedszkole uczy, bawi nas,

Bo w przedszkolu miło płynie czas.

7. Opowieści ruchowe przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego oraz instrumentów perkusyjnych

·         Dzieci potrafią nazwać instrument na którym gra pani oraz poznają technikę gry na tym instrumencie

·         Grają wraz z panią na instrumentach perkusyjnych  stosując się do rytmu piosenki czy melodii

·         Wyrażają ruchem opowiadanie muzyczne

8. Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny

·         Dzieci utrwalają kolor zielony, potrafią go porównać i określić oraz wskazać

·         Potrafią także nazwać i wskazać inne kolory z otoczenia

·         Wiedzą, że należy odłożyć kredki do swoich pudełek

9. Malowanie farbami plakatowymi zainspirowane oglądaniem różnorodnych kwiatów i wazoników

·         Dzieci wiedzą, że należy ostrożnie obchodzić się z pędzlem, który jest długi i cienki

·         Eksperymentują z materiałem, który umożliwia im śmiałość ekspresji

·         Przyzwyczajają się do wykorzystywania całej powierzchni kartki

10.Układanie z elementów geometrycznych zainspirowane oglądaniem wzorów na sukience pani (obrazek)

·         Dzieci poznają możliwość układania fantazyjnych wzorów

·         Potrafią porządkować miejsce zabawy

11.Zestaw zabaw ruchowych „ Bawimy się z panią”

·         Dzieci potrafią zawiązać koło, maszerować po obwodzie , wykonać przysiad, swobodnie zatańczyć przy muzyce...

·         Znają wiele zabaw muzyczno-ruchowych, w których uczestniczą wraz z panią

12.Zabawy ortofoniczne na zgłoskach  szu, , fu, zabawy dydaktyczne z grupką dzieci, zabawy gramatyczne

·         Ćwiczenie mięśni narządów mowy, poprawne stosowanie form fleksyjnych, posługiwanie się nowo wprowadzonymi nazwami

13.Baśnie, bajki, bajeczki, opowiadania, wierszyki

·         Dzieci potrafią skoncentrować uwagę na treściach bajek i opowiadań

·         Z radością słuchają ciekawych tekstów popartych kolorowymi obrazkami

 GLOTTODYDAKTYKA

 1. Doskonalenie w każdej dogodnej sytuacji sprawności komunikowania się, ze zwróceniem uwagi na postać ortofoniczną wyrazów.

2. Wprowadzenie plansz ortofonicznych przedstawiających wymowę samogłosek oraz spółgłosek szumiących.

 

 

JESIENNE ZBIORY Z OGRODU–

ROBIMY SURÓWKI

(2 tygodnie)

 

1.Wycieczka na ogródki działkowe

 

·         Dzieci potrafią rozpoznać i nazwać warzywa i owoce, które rosną jeszcze na działce: pietruszka, marchew, buraki....

·        Przestrzegają ustalonych umów

·        Obserwują ludzi pracujących na działce i potrafią nazwać ich czynności

2.Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu niektórych warzyw na podstawie utworu Tuwima „Warzywa”

 

·         Dzieci potrafią rozwiązać proste zagadki o warzywach

·         Wyklaskują sylaby w podanych wyrazach

·         Uważnie słuchają wiersza Tuwima

·         Wyszukują w koszyczku warzyw o których mowa w wierszu

·         Biorą aktywny udział w inscenizowaniu treści wiersza (pomoce znaczki z narysowanymi warzywami)

 

3. Sałatka warzywno-owocowa

 

·         Dzieci biorą czynny udział w wykonywaniu sałatki z marchewki i jabłka

·         Znają zasady bezpiecznego posługiwania się tarką do warzyw

·         Konsumują wykonaną surówkę

 

4. Ćwiczenia gimnastyczne (wg metody Kniessów) – zbiór własny

·         Marsz na palcach...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin