R-D-EMP.doc

(294 KB) Pobierz
Wstęp

1049

F

              Informacje o języku JavaScript

Dodatek E.

Informacje
o języku JavaScript

W pierwszej części tego rozdziału umieszczone zostały informacje dotyczące obiektów dos­tępnych w języku JavaScript, ich właściwości oraz metod. W drugiej opisano funkcje języka niezwiązane z żadnym konkretnym obiektem oraz opera­tory.

Słów kilka o języku JavaScript 1.2

Język JavaScript 1.2 został zaprojektowany, tak aby bez zarzutów współpracował z przeglądarką Netscape Navigator 4.x. W całym modelu języka zostały wprowadzone zmiany, które, między innymi, obejmują:

·         zdarzenia,

·         obiekty,

·         właściwości,

·         metody.

Netscape Navigator 4.x obsługuje te nowe możliwości języka, jednak w poprzednich wersjach przeglądarki nie można z nich korzystać. Z tego powodu zapewnienie zgodności z wcześniejszymi wersjami przeglądarki jest dużym problemem.

Wszystkie nowe możliwości języka, które są dostępne tylko w Netscape Navigatorze 4.x (i wersjach późniejszych) zostały wyraźnie oznaczone. W tych przypadkach dołączyłam tekst lub nagłówek o treści „Tylko Navigator 4.x”.

Należy także pamiętać, iż podczas pisania skryptów trzeba teraz jawnie określić wersję używanego języka JavaScript. W przeciwnym przypadku skrypt może nie działać poprawnie. Do określenia używanej wersji języka służy atrybut LANGUAGE znacznika <SCRIPT>. Poniżej przedstawiłam kilka przykładów:

 

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript">     - Zgodny z wersją 2.0 i kolejnymi

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.1"> - Zgodny z wersją 3.0 i kolejnymi

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.2"> - Zgodny z wersją 4.0 i kolejnymi

 

Nagłówki podrozdziałów zawierają specjalne kody określające rodzaje i wersje przeglądarek, w jakich dane obiekty, właściwości, metody i zdarzenia zostały zaimplementowane. Kody te opisałam poniżej:

·         C: JavaScript wykonywany w przeglądarce (istnieje też wersja języka wykonywana na serwerze, jednak nie opisywałam jej w tej książce),

·         2: Netscape Navigator 2,

·         3: Netscape Navigator 3,

·         4: tylko Netscape Navigator 4 lub 4.5 (nie oznacza to, że Navigator 4+ obsługuje wyłącznie te możliwości — ta wersja przeglądarki obsługuje wszystkie implementacje),

·         I: Microsoft Internet Explorer 3 i 4.

 

Obiekt anchor [C|2|3|4|I]

Obiekt anchor jest odpowiednikiem kotwic, umieszczanych w dokumentach HTML za po­mocą znacznika <A>.

Obiekt applet [C|3]

Obiekt applet jest odpowiednikiem apletu umieszczonego na stronie WWW za po­mocą znacznika <APPLET>.

Obiekt area [C|3]

Obiekt area odpowiada zdefiniowanemu obszarowi mapy graficznej. Obiekty te wy­stępują jako elementy komórek tablicy links, będącej właściwością obiektu document.

Właściwości

n               hash łańcuch znaków określający nazwę kotwicy podaną w adresie URL,

n               host łańcuch znaków określający nazwę hosta oraz domeny podane w ad­re­sie URL,

n               hostname łańcuch znaków określający nazwę hosta, domeny oraz numer portu podany w adresie URL,

n               href łańcuch znaków zawierający pełny adres URL,

n               pathname łańcuch znaków zawierający ścieżkę dostępu do pliku podanego w adresie URL (bez nazwy hosta, domeny oraz numeru portu),

n               port łańcuch znaków określający numer portu podany w adresie URL,

n               protocol łańcuch znaków zawierający nazwę protokołu podanego w adresie URL (włącznie ze znakiem dwukropka),

n               search łańcuch znaków zawierający zapytanie umieszczone w adresie URL (część po znaku „=”),

n               target łańcuch znaków zawierający wartość parametru TARGET znacznika AREA.


Procedury obsługi zdarzeń

n               onDblClick — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie, gdy użytkownik dwukrotnie kliknie obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA,

n               onMouseOut definiuje kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy wskaźnik myszy opuści obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA,

n               onMouseOver definiuje kod JavaScriptu, który będzie wykonany, gdy wskaź­nik myszy zostanie umieszczony wewnątrz obszaru zdefiniowanego za pomocą znacznika AREA.

Obiekt Array [C|3|I]

Obiekt ten udostępnia metody pozwalające na tworzenie tablic oraz na pracę z nimi. Nowa tablica tworzona jest za pomocą poleceń: nazwaTablicy = new Array() lub nazwaTablicy = new Array(długośćTablicy) .

Właściwości

n               index wartość liczona od zera określająca aktualnie wybrany element (brak w 2|3),

n               input — oryginalny łańcuch znaków dopowiadający wyrażeniu (brak w 2|3),

n               length liczba całkowita określająca ilość komórek w tablicy,

n               prototype pozwala na dodawanie nowych właściwości do obiektu Array.

Metody

n               concat(nazwatablicy)— łączy elementy dwóch tablic i zwraca trzecią, jednowymiarową tablicę, dwie oryginalne tablice nie są w żaden sposób modyfikowane, tylko Navigator 4.0,

n               join(łańcuch_znaków) metoda zwracająca łańcuch znaków składający się z zawartości wszystkich komórek tablicy, oddzielonych od siebie za pomocą łańcucha_znaków (brak I),

n               pop() — usuwa ostatni element tablicy (brak w 2|3),

n               push() — dodaje nowy element na sam koniec tablicy (brak w 2|3),

n               reverse() odwraca kolejność komórek w tablicy (brak I),

n               shift() — usuwa pierwszy element tablicy (brak w 2|3),

n               slice(nazwatablicy, początek, koniec) — pobiera fragment tablicy i na jego podstawie tworzy nową tablicę, argumenty początek i koniec oznaczają pierwszy i ostatni element pobieranego fragmentu tablicy, tylko Navigator 4.0,

n               sort(funkcja) — sortuje zawartość tablicy przy użyciu podanej funkcji, przekazanej jako argument funkcja i określającej porządek sortowania, argument ten można pominąć, w takim przypadku domyślnie stosowane jest sortowanie w kolejności alfabetycznej, uwaga: metoda ta jest aktualnie dostępna na wszystkich platformach,

n               splice() — zastępuje jeden element tablicy drugim,

n               toString() — zwraca zawartość tablicy w formie łańcucha znaków (brak w 2),

n               unshift() — dodaje do tablicy nowy element umieszczając go na jej początku (brak w 2|3).

 

Obiekt boolean [C|3|I]

Ten obiekt reprezentuje wartości logiczne (typu Boolean), które mogą mieć dwie wartości: true lub false.

Właściwości:

n               prototype — stosowana do dodawania właściwości i metod do obiektu Boolean (brak w 2).

Metody:

n               toString() — zwraca łańcuch znaków reprezentujący obiekt Boolean (brak w 2).

Obiekt button [C|2|3|I]

Obiekt button odpowiada przyciskom umieszczanym na formularzach tworzonych na stro­nach WWW.

Właściwości

n               form odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk (brak 2|3),

n               name łańcuch znaków zawierający nazwę przycisku,

n               type łańcuch znaków zawierający wartość parametru TYPE znacznika INPUT
(brak 2|I),

n               value łańcuch znaków zawierający wartość przycisku.


Metody

n               blur() — emuluje usunięcie miejsca wprowadzania z przycisku,

n               click() emuluje kliknięcie przycisku przez użytkownika,

n               focus() umieszcza miejsce wprowadzania na przycisku (brak 2|3),

n               handleEvent() — stosowana w celu dodawania do danego obiektu nowych metod obsługi zdarzeń; wprowadzona w wersji JavaScript 1.2 (tylko Navigator 4).

Procedury obsługi zdarzeń

n               onBlur — określa kod JavaScriptu, jaki ma zostać wykonany w momencie usunięcia miejsca wprowadzania z przycisku,

n               onClick określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy użytkow­nik kliknie na przycisku,

n               onFocus określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy miejsce wprowadzania zostanie umieszczone na przycisku (brak 2 tylko w 3),

n               onMouseDown — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie wciśnięcia przycisku myszy,

n               onMouseUp — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie zwolnienia wciśniętego przycisku myszy.

Obiekt checkbox [C|2|3|I]

Obiekt checkbox pozwala na umieszczenie pola wyboru na formularzach HTML.

Właściwości

n               checked wartość logiczna, która określa czy pole wyboru jest zaznaczone,

n               defaultChecked wartość logiczna, która określa czy dany element jest do­myśl­nie zaznaczony (odpowiada wartości parametru CHECKED),

n               form odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk, (brak 2|3),

n               name...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin