etyka wyklad #4.doc

(15 KB) Pobierz

Eetologia – opis moralności

etyka – uzasadnia i tworzy normy moralne, wg któych mamy postępować

 

Edajmonizm

 

Arystoteles – starożytna gracja, IV w p.n.e., ur w Staginie. Nazywają go stagirytą, folozof, w atenach zostaje uczniem Platona, w szkole platońskiej, kształci ię w duchu bytów idealnych. Gdy Kreon przejął szkołę, Artystoteles odszedł z niej, został wychowawcą Aleksandra na dworze Filipa Macedońskiego, między nim a Aleksandrem był konflikt poglądów.

 

Arystoteles – stoi na straży czystj kultury greckiej (grek – panuje, nie grek – niewolnik)

Aleksander – barbarzyńców stawia na takim samym poziomie jak greków, mają równe prawa, miesza kulture grecką z innymi kulturami

 

Arystoteles odchodzi od Aleksandra, obok Akademii Platona zakłada swoją własną szkołę, nurt filozofii realistycznej pozostawia wiele pism(przyrodniczych, społecznych, metafizycznych)

 

Dzielił nauke na 3 części:

Teoris – teoria – (fizyka, matematyka, filozofia)

paktis – praktyka – (ekonomia, polityka, retoryka, etyka)

pojesis – poetyka – (nauki artystyczne, rzemiosło)

 

Podział zależy od stopnia abstrakcji przedmiotu nauki.

Najmniej abstrakcyjna jest fizyka (fizis – nauka)

Filozofia – zajmuje się bytem, to metafizyka, a byt to to co jest

 

Etyka – nauka o dobrym działaniu jednostki

Polityka – nauka o dobrym działaniu ogółu, działanie dla pożytki publicznego

Ekonomia – dobre zachowanie gospodarstwa domowego

 

Etyka Arystotelesa:

        napisał dwie: nikomahejska i

        is tei “etyka wielka”

 

Arystoteles opiera swoją filozofię o myślenie przyczynowo-skutkowe, więc jesteśmy w stanie wykazać całe łańcuchy działań przyczynowo-skutkowych.

Motywem działania jest dobro, bo przez swoe działanie dochodzimy do niego.

 

Dobro – dobro pciąga, tzn. Dobro to to co wybiera nasza wola, bo efekt działania zawsze postrzegamy jako dobro, w takim układzie zło nie istnieje.

 

Człowiek zawsze podejmuje działanie pod wpływem dobra

 

Arystoteles podzielił ludzi na 3 grupy:

 

        prymitywnych – poświecają życie na używanie (cielesne)

        którzy poświecają życie aktywności politycznej

        którzy swoje życie poświecają na komplementację teoretyczną

 

Mamy różne małe cele, które podporządkowują się celowi głównemu. Poprzez nie docieramy do celów wyższych , głównym celem człowieka jest osiągnięcie szczęcia.

Cele partykularne – te małe

Pytanie: czy szczęście możę stać się podstawą do życia moralnego?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin