atm_03_2007.pdf

(19271 KB) Pobierz
290349394 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 3 (589) marzec 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
obRÊcZe kó£
bEZ TAJEMNIC
geNeRacje
uk£adów abS
CI¥g£y ROZWÓJ
+ oleje
Moc I MoMeNt
WyJAœNIENIE pOJêæ
pRZEgl¥D RyNKOWy
290349394.012.png 290349394.013.png 290349394.014.png
290349394.015.png
Tuning i sport / Fiat Punto S2000
3/2007
Super
Maciej Lubiak
Sebastian
Rozwadowski
Punto
G dy półtora roku temu
dane techniczne
moc maks.
265 KM/8250 obr./min
Fiat postanowił jednak od
razu udowodnić, że auto ro-
dzinne może być też, po sto-
sownych modyfikacjach, wy-
czynowym. Już w 2004 roku
przystąpiono do tworzenia
wersji zgodnej z przepisami
nowo powstającej kategorii
rajdowej – Super 2000. Zada-
nie to otrzymała firma tunin-
gowa N.Technology, współ-
pracująca z koncernem Fiat
i przygotowująca dotychczas
wyścigowe Alfy Romeo.
Nowe rajdówki opracowano
w roku 2005, na początku
2006 przeprowadzono wy-
magane homologacje FIA.
Tamten sezon miał być dla
Punto S2000 testowym –
auta wystawiono w mistrzo-
zaprezentowano Grande
Punto, zaskoczyło ono
swą stylistyką autorstwa Gior-
gio Giugiaro, przestronnością
wnętrza i rozsądnymi rozwią-
zaniami technicznymi. Auto
segmentu B, lecz o długości
ponad 4 metry? Tak! Auto
sportowe? Być może, ale tyl-
ko z dieslem... Grande Punto
o przydomku Sport wyposa-
żono w turbodiesla Multijet
1,9 l o mocy maksymalnej
130 KM. Był to sygnał, że
nowe, duże Punto będzie ra-
czej samochodem rodzinnym.
I idea ta odniosła sukces. Dziś
łączna liczba zamówień na ten
samochód zbliża się do pół
miliona.
moment
maks.
230 Nm/6500 obr./min
skrzynia Sadev
6-biegowa,
sekwencyjna, sprzęgła
kłowe. Napęd 4x4 stały,
3 mechanizmy różnicowe
ze zwiększonym tarciem,
(sprzęgła cierne,
regulowane)
układ
napędowy
zawieszenie
przód i tył MacPherson,
(nieseryjne), amor-
tyzatory regulowane
Ohlins, stabilizatory
regulowane
Przygotowanie Punto
S2000 do nawierzchni
śniegowych powinno nam
zająć tydzień. Wyjściowo
posłużymy się ustawienia-
mi szutrowymi, ale auto
będzie niższe, inne są
nastawy amortyzatorów,
sprężyn i stabilizatorów,
zmieniamy kilka części
w zawieszeniu, mówi Da-
niele Pelliccioni, dyrektor
sportowy Procaru.
koła, opony
od 8”x18” do 6,5”x15”
opony asfalt – 20/65-18”
szuter – 17/65 - 15”
hamulce
Brembo, wentylowane,
śr. 355/300 lub 300/300
mm. Bez ABS,
zaciski 4-tłokowe
wymiary,
masy
dł./szer. – 403/180 cm
rozstaw osi – 251 cm
masa – 1100 (1150) kg
marzec 2007
1
290349394.001.png 290349394.002.png 290349394.003.png
Tuning i sport / Fiat Punto S2000
stwach Włoch, w International Rally Challen-
ge (edycja międzynarodowych mistrzostw dla
S2000) i w mistrzostwach Europy. Samochód
w rękach Paolo Andreucciego zwyciężył już
w pierwszym rajdzie (Ciocco we Włoszech).
Sezon przyniósł trzy tytuły: mistrzostwo
Europy (Giandomenico Basso), zwycięstwo
w IRC (także Giandomenico Basso) i mistrzo-
stwo Włoch (Paolo Andreucci). Nic dziwne-
go, że zamówienia na Punto S2000 posypały
się – jak na warunki sportowe – szerokim
strumieniem.
Dwa takie auta trafiły już na początku se-
zonu 2007 do Polski. Pierwsze z nich wy-
stępuje w barwach zespołu Fiat Castrol
Skąd bierze się w Punto napęd tylny? W miejsce seryjnej belki skrętnej przykręcona jest do nadwozia spawana kratownicowa struktura mieszcząca tylną
przekładnię główną. Do tej struktury mocowane są też bardzo długie poprzeczne trójkątne wahacze. Wał napędowy (stalowy) poprowadzono bardzo
wysoko, w praktyce jest niewidoczny, nawet po zdjęciu osłon. Mieliśmy okazję obserwować wymianę wahaczy na inne, w wersji „śniegowej”.
Po lewej stronie zawieszenie przednie, po prawej tylne. Podobne? Powiemy więcej – identyczne, różnią się tylko nastawami. Przy czterech kołach użyto
zawieszenia MacPherson z identycznymi (specjalnie zaprojektowanymi, spawanymi) zwrotnicami. Oczywiście tylne są zablokowane, nie zezwalają na skręt
kół. W środku widzimy amortyzatory irmy Ohlins – gazowe, w pełni regulowane, z wydzielonym zbiornikiem oleju, i sprężyny zawieszenia Eibach (dolna
to tzw. helper, górna to część robocza). Jak w każdym aucie wyczynowym na amortyzatorach umieszczono śrubowe regulacje wysokości podpór sprężyn.
S 2000
w rajdowym światku. Ma on
dwa znaczenia – World Rally
Championship, czyli rajdowe mistrzo-
stwa świata, ale także World Rally Car,
czyli kategorię najszybszych obecnie sa-
mochodów rajdowych. Gdy równo 10 lat
temu na odcinkach specjalnych pojawiły
się pierwsze samochody WRC, chyba nikt
nie przypuszczał, że kategoria ta odniesie
taki sukces. Szybko okazało się, że znako-
nadjezdza
. .
tekst: Grzegorz Gac
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
W RC to najbardziej znany skrót
290349394.004.png 290349394.005.png 290349394.006.png
3/2007
Rally Team, a załoga to Maciej Lubiak
i Sebastian Rozwadowski. Planowany jest pe-
łen cykl startów w rajdowych mistrzostwach
Polski. Drugie pojawi się od Rajdu Elmot
w barwach zespołu Fiat Cersanit Rally Team,
załoga Michał Sołowow i Maciej Baran wy-
stąpią w Punto S2000 w mistrzostwach Polski
oraz wybranych rundach mistrzostw Europy.
Oba zespoły obsługuje uznana włoska firma
tuningowa Procar.
Mieliśmy okazję obserwować testy Punto
S2000 przed pierwszą rundą mistrzostw Pol-
ski, Rajdem Magurskim. Przy okazji uczestni-
czyliśmy w światowym debiucie tej rajdówki
na śniegu!
W zawieszeniu nie znajdziemy połączeń
gumowych, wszystkie punkty mocowania mają
wahliwe łożyska Uniball (1) . Do zwrotnicy przy-
kręcane są dwie obejmy – jedna do mocowania
wahacza, druga - łącznika stabilizatora (2) .
Modułowa konstrukcja jest uniwersalna i umoż-
liwia łatwą modyikację geometrii zawieszenia.
Trójkątny tylny wahacz (3) o szerokim rozstawie
punktów mocowania przenosi siły poprzeczne
i wzdłużne. Zauważmy przykręcaną końcówkę
przegubu zwrotnicy (a) – aluminiowa przekład-
ka pozwala zmieniać długość wahacza. Drążek
o regulowanej długości (b) jest swego rodzaju
drążkiem kierowniczym, ale służy tu tylko do
regulacji zbieżności tylnych kół. Pamiętajmy,
że tylna obudowa piasty może być także przed-
nią zwrotnicą.
Do budowy zawieszenia w większości użyto
cienkościennych materiałów stalowych, więk-
szość komponentów jest spawana.
Z przodu i z tyłu (na ilustracji) zastosowano
regulowany stabilizator. Sztywny drążek łączący
obie strony zawieszenia przebiega prawie przez
bagażnik. Za sprężystość układu odpowiadają
spłaszczone ramiona ze stali sprężynowej. Zale-
ży ona od tego, jak obrócono oba ramiona.
2
1
3
a
b
W czasie testów, czasami podczas zawodów,
konieczna jest kontrola geometrii zawieszenia,
a szczególnie zbieżności. Zespół używa prostego
zestawu, dającego się wypoziomować w terenie.
Przepisy S2000 wymagają użycia identycznych
przegubów napędowych przy czterech kołach.
W Punto użyto systemu szybkiej wymiany półosi
przez otwór w piaście, po zwolnieniu blokady.
Na szutrze i śniegu stosuje się z przodu i z tyłu te
same wentylowane tarcze o średnicy 300 mm.
Na asfalcie przednie tarcze mają 355 mm. Zaciski
czterotłoczkowe, jednoczęściowe, Brembo.
mite osiągi zapewnione przez dwulitrowy,
turbodoładowany silnik, doskonałe pro-
wadzenie, napęd na 4 koła, do tego świet-
ne brzmienie – to jest to, co tygrysy czyli
kibice lubią najbardziej. Widownia rajdo-
wych mistrzostw świata rośnie z roku na
rok. Wśród sportów motorowych większą
popularnością cieszy się tylko Formuła 1.
Jednak samochody WRC nie należą do
tanich, ani w budowie, ani w utrzymaniu.
O ile doskonale nadają się do rywaliza-
cji na najwyższym poziomie z udziałem
zespołów fabrycznych, w mistrzostwach
regionalnych czy krajowych prywatne ze-
społy od dawna skarżyły się na zbyt wyso-
kie koszty tej zabawy.
tym tańszy, im więcej ma wspólnego z po-
jazdem seryjnym. Jednak z biegiem czasu
rozwój techniki i nowoczesnych technolo-
gii to zmienił. Okazało się, że wiele zespo-
łów samochodu sprawdza się lepiej czy go-
rzej w codziennej normalnej eksploatacji,
ale adaptacja ich do potrzeb wyczynowych
może być trudna i kosztowna, a produk-
cja seryjna samochodu nadającego się do
wyczynu nie wchodzi w grę. W rezultacie
dużo lepsze wyniki przynosi zaprojekto-
Szybko znaczy drogo
Skąd wzięła się idea samochodu WRC, tak
naprawdę prototypu mającego niewiele
wspólnego z samochodem seryjnym? Wy-
dawało by się, że samochód rajdowy będzie
marzec 2007
3
290349394.007.png 290349394.008.png 290349394.009.png 290349394.010.png 290349394.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin