Struktury, tablice struktur - przykłady programów w C /C++.
Zastosowanie const - przekazywanie stałych parametrów do funkcji przez wartość, wskaźnik i referencję
Dodatek: Unie, pola bitowe
1. Struktury
1.1. Podstawowe informacje
· Struktury zawierają różne dane definiujące jeden przedmiot, zgromadzone w jednym miejscu
· Dane przechowywane w strukturze zwane są składowymi
· W pamięci składowe stanowią spójny blok danych i występują w kolejności wystąpienia w deklaracji typu strukturalnego
Przykład 1
Świat rzeczywisty
ksiązka_1
Tytuł_1
Cena_1
ksiązka_2
Tytuł_2
Cena_2
6 zmiennych
char autor_1[8]= ”Autor_1”;
char tytul_1[8]= ”Tytul_1”;
int cena_1= 10;
char autor_2[8]= ”Autor_2”;
char tytul_2[8]= ”Tytul_2”;
int cena_2= 20
Program 2
„szablon” książki
struct KSIAZKA
{ char autor[8];
char tytul[8];
int cena;
};
2 zmienne
struct KSIAZKA ksiazka_1=
{”Autor_1”,”Tytul_1”, 10};
KSIAZKA ksiazka_2 =
{”Autor_2”, ”Tytul_2”, 20};
ksiazka_1
A
u
t
o
r
_
1
\0
T
y
l
1 0
autor
tytul
cena
ksiazka_2
2
2 0
1.2. Deklaracje struktur
Deklaracja struktury:
· jest planem, który opisuje budowę struktury
· zawiera listę deklaracji składowych
1. Schemat deklaracji opcjonalnie połączonej z definicją zainicjowanej zmiennej strukturalnej zwanej krótko strukturą
struct [nazwa-typu-struktury]
{
deklaracje
składowych struktury
dowolnych typów;
} [nazwa-struktury] = [inicjator],...];
char autor[MAXNAZ];
char tytul[MAXNAZ];
2. typedef umożliwia nadanie nowej nazwy dla deklarowanego typu
typedef struct [nazwa-typu-struktury]
} nowa_nazwa-typu;
typedef struct KSIAZKA
} ksiazka;
1. 3. Definicje struktur
{char autor[MAXNAZ];
} k1 = {”Autor_1”, ”Tytul_1”, 100}, k2, tab[10];
deklaracja...
chesschempion