Schengen-informacje dla obywateli.pdf

(210 KB) Pobierz
237973742 UNPDF
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
Schengen ? informacje
PODSTAWOWE INFORMACJE DLA OBYWATELI
Strefa Schengen jest obszarem, w skład którego wchodz± terytoria poszczególnych pañstw członkowskich, na którym
stosowane s± ¶ci¶le okre¶lone zasady re¿imu Schengen dotycz±ce m.in. ochrony granic, ochrony danych osobowych
obywateli, wzajemnej współpracy pomiêdzy słu¿bami policyjnymi pañstw - sygnatariuszy, wydawania wiz
cudzoziemcom, jak równie¿ działania tzw. Systemu Informacyjnego Schengen. Strefa Schengen obejmuje nastêpuj±ce
pañstwa: Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Austria, Grecja, Dania,
Finlandia, Szwecja, Islandia, Norwegia. Pañstwami Członkowskimi UE, które nadal pozostaj± poza obszarem Schengen
s± Wielka Brytania i Irlandia. Pañstwa, które przyst±piły do strefy Schengen 21 grudnia 2007 r. (przej¶cia l±dowe i
morskie) i 30 marca 2008 r.: Czechy Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Wêgry. Pañstwa, które
rozpoczêły implementacjê dorobku prawnego Schengen: Rumunia, Bułgaria, Cypr, Szwajcaria.
System Informacyjny Schengen jest wspóln±, elektroniczn± baz± danych o osobach i przedmiotach. System ten
zapewnia wymianê informacji pomiêdzy słu¿bami odpowiedzialnymi za ochronê granic, słu¿bami odpowiedzialnymi za
wydawanie wiz a tak¿e innymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeñstwo.
Zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych oznacza, ¿e na granicach pomiêdzy Pañstwami Członkowskim UE nie
bêdzie prowadzona kontrola graniczna. Zlikwidowane zostan± przej¶cia graniczne na wewnêtrznych granicach
l±dowych strefy Schengen, gdy¿ mo¿liwe stanie siê ich przekraczanie w dowolnym miejscu i o dowolnej porze.
Podstawowe implikacje dla obywateli Polski
Ka¿dy obywatel Pañstwa Członkowskiego UE ma prawo do swobodnego wjazdu na terytorium innego Pañstwa
Członkowskiego. Nie s± z tym zwi±zane ¿adne szczególne formalno¶ci.
Na granicach pomiêdzy Pañstwami Członkowskimi UE nie jest prowadzona kontrola graniczna.
Zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych UE spowoduje wzmo¿one tzw. kontrole mobilne obcokrajowców -
obywateli pañstw trzecich, prowadzone na terytorium całego kraju. Kontrole prowadzone s± na okoliczno¶æ posiadanych
dokumentów uprawniaj±cych do wjazdu oraz pobytu.
Dokumentem niezbêdnym do przekroczenia granicy zewnêtrznej jest paszport. Nale¿y równie¿ pamiêtaæ, ¿e w
przypadku niektórych pañstw trzecich, konieczne jest równie¿ posiadanie wizy. Przed wyjazdem poza strefê Schengen,
nale¿y sprawdziæ czy pañstwo, do którego siê wybieramy nie stawia wymogu posiadania wiz dla obywateli Polski.
Wykorzystanie bazy danych SIS pozwoli na bardziej efektywne poszukiwanie zarówno osób, jak i przedmiotów.
Informacja o fakcie poszukiwania danej osoby przez słu¿by jednego Pañstwa Członkowskiego Unii Europejskiej trafia
równocze¶nie do odpowiednich słu¿b we wszystkich pozostałych Pañstwach Członkowskich.
1. Co to jest Układ z Schengen?
Układ z Schengen jest umow± miêdzynarodow±, zawart± miêdzy niektórymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej,
maj±c± na celu zapewnienie swobody przepływu osób na obszarze składaj±cym siê z terytoriów pañstw - sygnatariuszy.
Wynikaj±ca z niego swoboda przepływu osób wewn±trz tzw. "strefy Schengen" dotyczy nie tylko obywateli pañstw -
sygnatariuszy, ale wszystkich osób dowolnej narodowo¶ci i o dowolnym obywatelstwie, które przekraczaj± granice
wewnêtrzne na obszarze objêtym układem.
2. Co to jest strefa Schengen?
Strefa Schengen jest obszarem, w skład którego wchodz± terytoria poszczególnych pañstw członkowskich, na którym
stosowane s± ¶ci¶le okre¶lone zasady re¿imu Schengen dotycz±ce m.in. ochrony granic, ochrony danych osobowych
obywateli, wzajemnej współpracy pomiêdzy słu¿bami policyjnymi pañstw - sygnatariuszy, wydawania wiz
cudzoziemcom, jak równie¿ działania tzw. Systemu Informacyjnego Schengen.
3. Co to jest System Informacyjny Schengen?
System Informacyjny Schengen jest wspóln±, elektroniczn± baz± danych o osobach i przedmiotach, składaj±c± siê z
Strony 1/6
237973742.002.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
modułów krajowych oraz jednostki centralnej, usytuowanej w Strasburgu. Ka¿de pañstwo wprowadza odpowiednie
dane, które dostêpne s± dla okre¶lonych słu¿b innych pañstw, w niezbêdnym dla nich zakresie. System ten zapewnia
wymianê informacji pomiêdzy słu¿bami odpowiedzialnymi za ochronê granic, słu¿bami odpowiedzialnymi za wydawanie
wiz a tak¿e innymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeñstwo. Podczas przekraczania granic zewnêtrznych lub
podczas standardowej kontroli policyjnej przy u¿yciu SIS mo¿na sprawdziæ, czy dany przedmiot (np. samochód) albo
osoba figuruj± we wspólnej bazie danych. W przypadku, gdy dana osoba jest poszukiwana przez słu¿by pañstwa -
Strony Układu, stosowana jest odpowiednia procedura, która mo¿e polegaæ np. na odmówieniu danej osobie prawa
wjazdu na obszar strefy Schengen lub podjêciu działañ policyjnych. Obecnie trwaj± prace nad stworzeniem
unowocze¶nionej wersji Systemu Informacyjnego Schengen, tzw. SIS II.
4. Podstawy prawne funkcjonowania strefy Schengen
Układ z Schengen jest podstawowym aktem prawnym w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych
granicach, który został podpisany w 1985 r. poza systemem instytucjonalnym Unii Europejskiej, pomiêdzy jej piêcioma
Pañstwami Członkowskimi: Belgi±, Francj±, Holandi±, Luksemburgiem i Niemcami. Jego realizacja pocz±tkowo
sprowadzała siê do szeregu ułatwieñ przy przekraczaniu granic przez osoby podró¿uj±ce pomiêdzy pañstwami -
sygnatariuszami. Pełne urzeczywistnienie idei przekraczania granic wewnêtrznych bez przeprowadzania kontroli
podró¿uj±cych stało siê mo¿liwe dopiero po podpisaniu w roku 1990 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen.
Konwencja Wykonawcza do Układu z Schengen (1990), ustanawia jednolite zasady kontroli na granicach zewnêtrznych
oraz wprowadza ¶rodki towarzysz±ce, które umo¿liwiaj± zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych pañstw -
sygnatariuszy. Zasadnicz± tre¶æ konwencji wykonawczej stanowi± przepisy wprowadzaj±ce tzw. ¶rodki wyrównawcze,
których celem miało byæ wyrównanie "deficytu bezpieczeñstwa" powstałego na skutek zniesienia kontroli na granicach
wewnêtrznych. Do najwa¿niejszych z nich nale¿±:
ujednolicenie standardów kontroli na granicach zewnêtrznych (Art 3 - 27) w tym wymogów wizowych (Art 9 - 18) oraz
postêpowania wobec obcokrajowców;
harmonizacja przepisów w dziedzinie polityki azylowej (Art 28 - 38);
¶ci¶lejsza współpraca pomiêdzy narodowymi słu¿bami policyjnymi (Art 39 - 47), w szczególno¶ci w zakresie po¶cigu
(tzw. hot pursuit) i obserwacji transgranicznej;
współpraca s±dowa i administracyjna miêdzy innymi dotycz±ca ekstradycji (Art 59 - 66) oraz wykonywania wyroków w
sprawach karnych (Art 67 - 69);
jednolita polityka wobec handlu narkotykami i innymi ¶rodkami odurzaj±cymi (Art 70 - 76), a tak¿e posiadania i obrotu
broni± paln± oraz amunicj± (Art 77 - 91);
stworzenie elektronicznego Systemu Informacji Schengen (SIS) zapewniaj±cego dostêp do danych umo¿liwiaj±cych
identyfikacjê konkretnych osób i rzeczy (Art 92-119).
Konwencja z Schengen weszła w ¿ycie w roku 1995, a nastêpnie została inkorporowana do systemu prawnego Unii
Europejskiej na mocy Traktatu Amsterdamskiego z 1997 r., który wł±czył cały dorobek Schengen (tzw. acquis
Schengen) do wspólnotowego porz±dku prawnego. Traktat Amsterdamski wszedł w ¿ycie w maju 1999 r. i od tego
czasu stosowane s± w ramach porz±dku wspólnotowego przepisy dorobku Schengen, który jest nadal rozwijany w
prawnych i instytucjonalnych ramach Unii Europejskiej.
W skład dorobku prawnego Schengen, poza samym Układem z Schengen i Konwencj± Wykonawcz±, wchodz± równie¿
Protokoły Akcesyjne i Porozumienia do Układu z 1985 r. oraz Porozumienia Wykonawczego z 1990 r. zawarte z
Włochami (podpisane w Pary¿u 27 listopada 1990 r.), Hiszpani± i Portugali± (podpisane w Bonn 25 czerwca 1991 r.),
Grecj± (podpisane w Madrycie 6 listopada 1992 r.), Austri± (podpisane w Brukseli 28 kwietnia 1995 r.) oraz z Dani±,
Finlandi± i Szwecj± (podpisane w Luksemburgu 19 grudnia 1996 r.), wraz z odnosz±cymi siê do nich Aktem Koñcowym i
Wspólnymi O¶wiadczeniami, decyzje i o¶wiadczenia przyjête przez Komitet Wykonawczy ustanowiony na podstawie
postanowieñ Porozumienia Wykonawczego z 1990 r., a tak¿e akty przyjête przez organy, którym Komitet Wykonawczy
udzielił kompetencji decyzyjnych dla wdra¿ania Porozumienia Wykonawczego (ł±cznie około 3 tys. stron).
5. Jakie pañstwa obejmuje strefa Schengen?
Strefa Schengen obejmuje nastêpuj±ce pañstwa: Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania,
Strony 2/6
237973742.003.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
Portugalia, Włochy, Austria, Grecja, Dania, Finlandia, Szwecja, Islandia, Norwegia.
Pañstwami Członkowskimi UE, które nadal pozostaj± poza obszarem Schengen s± Wielka Brytania i Irlandia. Kraje te
podjêły decyzjê o zachowaniu kontroli granicznych na granicach z innymi Pañstwami Członkowskimi UE, jednak¿e
mog± one stosowaæ niektóre postanowienia dotycz±ce współpracy policyjnej i s±dowej w sprawach kryminalnych.
Ponadto zawarto specjalne umowy dotycz±ce ułatwieñ w ruchu granicznym na obszarze Schengen dla obywateli
pañstw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
oraz Szwajcarii.
6. Dalsze rozszerzanie strefy Schengen
Warunkiem przyst±pienia do strefy Schengen jest pełne dostosowanie istniej±cych procedur, infrastruktury i stanu
prawnego do wymogów Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen. Postêpy w tej dziedzinie monitorowane s±
przez ekspertów Unii Europejskiej. Je¿eli po ewaluacji podjêta zostanie pozytywna decyzja Rady, to zgodnie z
przepisami Tytułu III Kodeksu Granicznego Schengen, nast±pi zniesienie kontroli granicznej na granicach
wewnêtrznych UE.
Pañstwa, które przyst±piły do strefy Schengen 21 grudnia 2007 r. (przej¶cia l±dowe i morskie) i 30 marca 2008 r.:
Czechy
Estonia
Litwa
Łotwa
Malta
Polska
Słowacja
Słowenia
Wêgry
Pañstwa, które rozpoczêły implementacjê dorobku prawnego Schengen
Rumunia
Bułgaria
Cypr - 2009 r.
Szwajcaria
7. Polska droga do strefy Schengen
Droga Polski do Układu z Schengen rozpoczêła siê ju¿ na wstêpnym etapie rozmów prowadzonych z krajami
ubiegaj±cymi siê o akcesjê, kiedy Polska zadeklarowała, ¿e gotowa jest wdro¿yæ cało¶æ acquis communautaire w
obszarze wymiaru sprawiedliwo¶ci i spraw wewnêtrznych, wł±czaj±c w to przepisy Schengen. Dostosowania do
unijnych standardów dotyczyły przede wszystkim wprowadzenia obowi±zku wizowego dla obywateli 15 pañstw
znajduj±cych siê na tzw. "czarnej li¶cie" Unii Europejskiej, wobec których Polska stosowała w tym czasie ruch
bezwizowy, a tak¿e wzmocnienia infrastruktury ochrony granicznej, przygotowania polskiej administracji do skutecznego
egzekwowania prawa wspólnotowego oraz przyjêcia szeregu rozwi±zañ legislacyjnych. Podstaw± realizacji tych działañ
stały siê rz±dowe programy strategiczne: Plan działania w zakresie wdra¿ania dorobku prawnego Schengen w Polsce
oraz Strategia Zintegrowanego Zarz±dzania Granic±.
Polska przystêpuj±c do Unii Europejskiej stała siê uczestnikiem unijnego obszaru wolno¶ci, bezpieczeñstwa i
sprawiedliwo¶ci. Zgodnie z Traktatem Akcesyjnym1), od dnia przyst±pienia, Polska zobowi±zana jest stosowaæ przepisy
dorobku Schengen, jednak czê¶æ przepisów dorobku Schengen wejdzie w ¿ycie w odniesieniu do naszego kraju dopiero
Strony 3/6
237973742.004.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
na mocy decyzji Rady Unii Europejskiej podjêtej po sprawdzeniu, zgodnie z procedurami oceny Schengen, i¿ w Polsce
wdro¿ono odpowiednie rozwi±zania prawne, za¶ zobowi±zania miêdzynarodowe wynikaj±ce z przepisów Schengen s±
prawidłowo realizowane. Przed podjêciem odpowiedniej decyzji Rada musi wypełniæ procedurê konsultacji, to znaczy
uzyskaæ opiniê Parlamentu Europejskiego.
W Polsce, w kwestii wdra¿ania dorobku prawnego Schengen, ddokumentem strategicznym po¶wiêconym tej kwestii jest
"Plan Działania w zakresie wdra¿ania dorobku prawnego Schengen w Polsce (Poland - Schengen Action Plan)", który
został przyjêty 15 sierpnia 2001 roku przez Komitet Integracji Europejskiej. Ten corocznie aktualizowany dokument
okre¶la zarówno priorytety, jak i instrumenty wdra¿ania acquis Schengen w Polsce, wyznaczaj±c równie¿ terminy
wykonania poszczególnych działañ.
Innym dokumentem maj±cym istotne znaczenie dla przystosowania polskich granic do wymagañ Schengen jest
Strategia Zintegrowanego Zarz±dzania Granic±. Polska, która od przyst±pienia do UE w dniu 1 maja 2004 roku jest
odpowiedzialna za zabezpieczenie jednego z najdłu¿szych odcinków wspólnej granicy zewnêtrznej, otrzymała na ten cel
wsparcie w wysoko¶ci około 313 milionów euro z Funduszu Schengen.
Szczegółowa prezentacja projektu budowy polskiego komponentu Systemu Informacyjnego Schengen została zawarta
w dokumencie: Program dla uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji tytułu IV Konwencji Wykonawczej
Schengen (MASTERPLAN SIS II PL wersja 3.1), który został przyjêty przez Radê Ministrów w dniu 28.06.2006r.
MasterPlan definiuje zadania, których wykonanie jest niezbêdne dla pełnego stosowania przez Polskê czê¶ci dorobku
prawnego Schengen uregulowanego Tytułem IV Konwencji Wykonawczej.
Dnia 14 sierpnia 2007 r. weszła w ¿ycie "Ustawa o udziale RP w SIS i VIS". Ustawa okre¶la zasady i tryb udziału
Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej, w tym obowi±zki
organów dokonuj±cych wpisów oraz organów uprawnionych do dostêpu do danych w zakresie wykorzystywania
informacji w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej poprzez Krajowy System
Informatyczny.
Zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych Unii Europejskiej, w odniesieniu do granic l±dowych i morskich
planowane jest, po Decyzji Rady UE, na dzieñ 21 grudnia
2007 r., a w odniesieniu do lotnisk do koñca marca 2008 r.
8. Co oznacza zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych?
Zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych oznacza, ¿e na granicach pomiêdzy Pañstwami Członkowskim UE nie
bêdzie prowadzona kontrola graniczna. Zlikwidowane zostan± przej¶cia graniczne na wewnêtrznych granicach
l±dowych strefy Schengen, gdy¿ mo¿liwe stanie siê ich przekraczanie w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Co
istotne, swoboda przekraczania granic dotyczy zarówno obywateli pañstw członkowskich grupy Schengen, jak równie¿
obywateli pañstw trzecich. Specjalne dostosowania zostan± wprowadzone w portach lotniczych obsługuj±cych
poł±czenia zarówno wewn±trz obszaru Schengen, jak i z krajami trzecimi, gdy¿ w tym przypadku niezbêdne jest
rozdzielenie dwóch strumieni podró¿nych. Zniesienie kontroli granicznych nie oznacza zniesienia granic
administracyjnych. W mocy pozostan± te¿ wprowadzone przez władze pañstw członkowskich procedury
administracyjne, np. meldunkowe. W zwi±zku z przepisami imigracyjnymi i wizowymi wskazane jest posiadanie przy
sobie dokumentu to¿samo¶ci potwierdzaj±cego obywatelstwo Pañstwa Członkowskiego Unii Europejskiej, np. Polski.
Kontrola to¿samo¶ci, pomimo, i¿ nie bêdzie przeprowadzana na granicach, mo¿e byæ dokonana na zasadach
wyrywkowych, na terenie całego obszaru Schengen. W okre¶lonych sytuacjach, po uprzedniej decyzji Rady UE,
mo¿liwe jest tak¿e czasowe przywrócenie kontroli granicznych.
9. Co siê zmieniło po przyst±pieniu Polski do strefy Schengen?
Obywatele Polski uzyskali mo¿liwo¶æ w pełni swobodnego podró¿owania po obszarze Schengen, obejmuj±cym obecnie
znaczn± czê¶æ kontynentu europejskiego.
W szczególno¶ci zniesienie kontroli granicznych zlikwidowało konieczno¶æ oczekiwania na odprawê i dziêki temu
wydatnie skróciło czas podró¿y.
Wraz ze zniesieniem kontroli granicznych nast±piło ujednolicenie procedur wizowych, w tym zasad wydawania wiz
obywatelom pañstw trzecich. W ramach procesu dostosowania do wspólnotowej polityki wizowej Polska zniosła
obowi±zek wizowy wobec obywateli tych pañstw, które objête s± ruchem bezwizowym z Uni± Europejsk±. W przypadku
niektórych z tych pañstw, na przykład USA, trwaj± obecnie prace nad uzyskaniem z ich strony wzajemno¶ci.
Strony 4/6
237973742.005.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
Jednocze¶nie w 2003 r. Polska wprowadziła obowi±zek wizowy dla obywateli tych pañstw, które nie posiadaj± takich
umów z UE, w tym Rosji, Ukrainy i Białorusi.
Poprawie uległ ogólny poziom bezpieczeñstwa publicznego. Przyczyniła siê do tego ¶ci¶lejsza współpraca słu¿b
odpowiedzialnych za zapewnienie obywatelom szeroko rozumianego bezpieczeñstwa, w tym zwalczanie i zapobieganie
przestêpczo¶ci. Szczególnie przydatnym narzêdziem okazał siê System Informacyjny Schengen. Wypracowanie
najlepszych praktyk działania, wspólne szkolenia oraz wymiana do¶wiadczeñ przyczyniły siê do lepszego przygotowania
funkcjonariuszy policyjnych i granicznych do wykonywania ich obowi±zków.
10. Podstawowe implikacje dla obywateli Polski dotycz±ce przekraczania granic
Ka¿dy obywatel Pañstwa Członkowskiego UE ma prawo do swobodnego wjazdu na terytorium innego Pañstwa
Członkowskiego. Nie s± z tym zwi±zane ¿adne szczególne formalno¶ci.
Na granicach pomiêdzy Pañstwami Członkowskimi UE nie jest prowadzona kontrola graniczna.
Zniesienie kontroli na granicach wewnêtrznych UE spowoduje wzmo¿one tzw. kontrole mobilne obcokrajowców -
obywateli pañstw trzecich, prowadzone na terytorium całego kraju. Kontrole prowadzone s± na okoliczno¶æ posiadanych
dokumentów uprawniaj±cych do wjazdu oraz pobytu w strefie Schengen.
Dokumentem niezbêdnym do przekroczenia granicy zewnêtrznej jest paszport. Nale¿y równie¿ pamiêtaæ, ¿e w
przypadku niektórych pañstw trzecich, konieczne jest równie¿ posiadanie wizy. Przed wyjazdem poza strefê Schengen,
nale¿y sprawdziæ czy pañstwo, do którego siê wybieramy nie stawia wymogu posiadania wiz dla obywateli Polski.
Od maja 2004 r. na przej¶ciach granicznych na granicach zewnêtrznych UE istniej± specjalnie wyznaczone pasy
odpraw dla obywateli Pañstw Członkowskich UE oraz obywateli pañstw EOG i Szwajcarii.
W przypadku kontroli granicznych obywatele Pañstw Członkowskich maj± takie same prawa, co oznacza, ¿e słu¿by
graniczne danego Pañstwa maj± obowi±zek traktowaæ obywateli innych Pañstw Członkowskich UE, jak swoich
własnych.
Dotycz±ce działañ policji
Zniesienie kontroli granicznych pomiêdzy pañstwami Unii Europejskiej nie jest równoznaczne z pogorszeniem siê
stanu bezpieczeñstwa, gdy¿ równocze¶nie wzmocniona została współpraca policyjna.
Dziêki wprowadzeniu zasad ułatwiaj±cych wzajemn± współpracê policji i innych słu¿b Pañstw Członkowskich UE w
regionach przygranicznych powinien ulec poprawie poziom bezpieczeñstwa obywateli.
Wykorzystanie bazy danych SIS pozwoli na bardziej efektywne poszukiwanie zarówno osób, jak i przedmiotów.
Informacja o fakcie poszukiwania danej osoby przez słu¿by jednego Pañstwa Członkowskiego Unii Europejskiej trafia
równocze¶nie do odpowiednich słu¿b we wszystkich pozostałych Pañstwach Członkowskich.
Dotycz±ce prawa
Procedury kontroli osób oraz nadzoru granicy wewnêtrznej i zewnêtrznej Unii Europejskiej w pañstwach nale¿±cych
do strefy Schengen s± jednolite. Procedury stosowane przez policje pañstw strefy Schengen podczas działañ
wspólnych w tzw. strefie przygranicznej s± równie¿ ujednolicone.
11. Podstawowe implikacja dla osób niebêd±cych obywatelami UE?
Obywatele pañstw trzecich, aby wjechaæ na terytorium pañstw Schengen musz± spełniaæ okre¶lone warunki tj. posiadaæ
wa¿ny dokument podró¿y, posiadaæ wizê, je¶li taka jest wymagana od obywateli danego pañstwa, byæ w stanie okre¶liæ
cel podró¿y oraz posiadaæ odpowiednie ¶rodki na okres pobytu i na powrót. Osoba chc±ca dostaæ siê na obszar
Schengen nie mo¿e figurowaæ równie¿ w SIS jako osoba niepo¿±dana na terenie UE lub stanowi±ca zagro¿enie dla
porz±dku publicznego. Rozszerzenie strefy Schengen oznacza, ¿e Polska bêdzie wydawała wizy na takich samych
warunkach jak inne Pañstwa Członkowskie. Uniwersalna wiza, tzw. wiza Schengen, wydana przez jedno Pañstwo
Członkowskie zgodnie z jednolitymi zasadami wspólnotowymi, jest uznawana równie¿ przez inne pañstwa.
Strony 5/6
237973742.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin